Bekijk originele versie : Moslim op Christelijke school ?
Zit er iemand van jullie(Moslims) op een Christelijke school.
En vinden jullie dat normaal, of zeggen jullie dat dat niet moet kunnen..
Zelfkritiek
18-05-2003, 14:38
Origineel gepost door Yahya
En vinden jullie dat normaal, of zeggen jullie dat dat niet moet kunnen.
Zitten er joden op een Moslim school?
GangstaLovin
18-05-2003, 14:39
Ik vind het best kunnen ....leert dat moslim kindje ook wat meteen over een ander geloof :D
Ik zit op een Katholieke school.
GangstaLovin
18-05-2003, 14:46
Ik zat vroeger ook op een katholieke basisschool. Vond het altijd zo komisch :) Ik was het enigste marokkaans meisje dat dan bleef, want de rest had dan arabische lessen. En ik moest altijd zo lachen omdat die Nederlanders helemaal niks wisten over hun geloof. En ik zat me altijd te vervelen dus ik dacht ik doe maar mee. Dus meestal was ik wel altijd degene die vragen beantwoordde van de pastoor. En zag ik iedereen altijd naar mij kijen zo van "hoe weet jij dat?".
Was echt grappig...
GangstaLovin
18-05-2003, 14:53
er staat toch "ik was het enigste marokkaans meisje ..." ;)
Origineel gepost door GangstaLovin
Ik zat vroeger ook op een katholieke basisschool. Vond het altijd zo komisch :) Ik was het enigste marokkaans meisje dat dan bleef, want de rest had dan arabische lessen. En ik moest altijd zo lachen omdat die Nederlanders helemaal niks wisten over hun geloof. En ik zat me altijd te vervelen dus ik dacht ik doe maar mee. Dus meestal was ik wel altijd degene die vragen beantwoordde van de pastoor. En zag ik iedereen altijd naar mij kijen zo van "hoe weet jij dat?".
Was echt grappig...
Ja dat is bij mij ook zo. Het lijkt alsof ik meer weet over hun geloof dan zij zelf. :)
GangstaLovin
18-05-2003, 15:10
Vind ik ook ....
Atlasleeuw
18-05-2003, 17:59
Origineel gepost door Yahya
Ik heb heel mijn leven op een christelijke scholen gezeten. zowel op de basisschool als op de middelbare school. Op beide scholen was ik de eerste en enige marokkaan.Elke ochtend las men voor uit de bijbel en bad men, ik respecteerde dat gewoon zonder mee te doen. Men ging ook naar de kerk met kerst enzo. Op de middelbare school werd er ook elk eerste uur voorgelezen uit de bijbel en men kon even een minuutje bidden. we moesten voor godsdienst heel de joodse geschiedenis leren en zelfs de kaart van het oude Israël ( dat is nu handig als je de expansiedrift van de zionisten wil volgen). Ik was altijd de beste en wist meer dan die nederlanders. Het is eigenlijk zelfs aan te raden om je te verdiepen in hun boeken (thora en bijbel) je kunt ze dan optimaal bediscussiëren. Christelijke scholen hebben over het algemeen beter onderwijs dan openbare scholen.
maghrabiaa
18-05-2003, 18:13
Salaam oe aleikoem
Ik denk niet dat het onmogelijk is. Het gaat tenslotte om het reguliere onderwijs. Belangrijk is wel dat de ouders hun (islamitische) opvoeding goed moeten volbrengen.
Mijn neefje zit ook op een christelijke school en tijdens het bidden mag hij gewoon zijn ogen open houden; zijn ouders leggen hem ook duidlelijk uit dat zij (de christenen) op die manier bidden en wij moslims op een andere manier.
Hij is pas zes en als je hem vraagt waarom hij niet meebidt dan is is hij al goed op de hoogte (massa allah)
Ouders hebben een nog grotere verantwoordelijk als ze hun kinderen op een christelijke school doen, ze moeten zeer bewust zijn van deze verantwoordelijk, willen ze hun kinderen de juiste informatie verschaffen. (wat dien betreft)
Over de normen en waarden hoeven ze zich geen zorgen over te maken, deze komen vrijwel overeen.
Maghrabia :zwaai:
maghrabiaa
18-05-2003, 18:14
Origineel gepost door Atlasleeuw
Ik heb heel mijn leven op een christelijke scholen gezeten. zowel op de basisschool als op de middelbare school. Op beide scholen was ik de eerste en enige marokkaan.Elke ochtend las men voor uit de bijbel en bad men, ik respecteerde dat gewoon zonder mee te doen. Men ging ook naar de kerk met kerst enzo. Op de middelbare school werd er ook elk eerste uur voorgelezen uit de bijbel en men kon even een minuutje bidden. we moesten voor godsdienst heel de joodse geschiedenis leren en zelfs de kaart van het oude Israël ( dat is nu handig als je de expansiedrift van de zionisten wil volgen). Ik was altijd de beste en wist meer dan die nederlanders. Het is eigenlijk zelfs aan te raden om je te verdiepen in hun boeken (thora en bijbel) je kunt ze dan optimaal bediscussiëren. Christelijke scholen hebben over het algemeen beter onderwijs dan openbare scholen.
Dat laatste; 'Christelijke scholen hebben over het algemeen beter onderwijs dan openbare scholen'..........kun je dat toelichten???
Atlasleeuw
18-05-2003, 18:36
Origineel gepost door maghrabiaa
Dat laatste; 'Christelijke scholen hebben over het algemeen beter onderwijs dan openbare scholen'..........kun je dat toelichten???
Dat is mijn ervaring dan, ik weet niet of dat voor alle christelijke scholen geldt. Onze school was qua cito-uitslag de beste van onze regio en meer dan de helft van onze groep 8 ging naar het vwo, ik zelf was de beste :stout: en ging naar het gymnasium, en een stuk of 13 anderen gingen naar het atheneum. De begeleiding was optimaal voor kinderen met een taalachterstand, zo was er bijvoorbeeld een jongen een christelijke koerd uit turkije, die binnen 1 jaar werd geholpen om de taal goed te leren praten en uiteindelijk ging hij naar de Havo.
Stel het was een zogenaamde openbare "zwarte" school geweest dan hadden de leraren hem denk ik niet zoveel aandacht kunnen geven aangezien er meer kinderen zijn die taalproblemen hebben.
Mijn middelbare school was een zelfstandig gymnasium met 99.5% nederlanders en allemaal dokters- en advocatenkinderen. Het onderwijs was van een optimaal niveau, toen ik in de zesde klas zat, kwam er een tweede marokkaan op die school, ik heb hem geprobeerd te helpen, maar hij haalde zijn eerste jaar gewoon niet. Puur omdat zijn basisschool hem niet echt goed had voorbereid op het niveau van dat Gymnasium.
maghrabiaa
18-05-2003, 18:52
Ik begrijp wat je bedoeld. Goed dat je aangeeft dat met name op zwarte scholen optimale hulp aan kinderen met taalachterstanden moeilijk te realiseren is vanwege het feit dat er gewoon te veel 'probleemkinderen'zijn. Ook het feit dat de kinderen afkomstig zijn uit een relatief laag milieu speelt een belangrijke rol.
De meeste ouders spelen nauwelijks een rol bij schoolontwikkelingen van het kind en zijn hier niet of nauwelijks van op de hoogte. Er is weinig sprake van ouderparticipatie wat zeker weer invloed kan hebben op de schoolprestaties van kinderen.
Lage verwachtingen spelen hier ook een grote rol; het zogenaamde pymalioneffect treedt hier op, zodat je ziet dat jongeren zich naar die zogenaamde verwachtingspatroon gaan gedragen.
Als we gaan kijken naar de mogelijke oorzaken die kunnen verklaren waarom het op de ene school (al dan wel of niet christelijk) beter aan toe gaat dan op een andere, dan zijn we morgen nog niet uitgepraat.
Zeker je hebt gelijk;de kwaliteit van het onderwijs speelt zeker een grote rol, maar je moet de andere mogelijke factoren niet vergeten.
Atlasleeuw
18-05-2003, 18:57
Origineel gepost door maghrabiaa
Ik begrijp wat je bedoeld. Goed dat je aangeeft dat met name op zwarte scholen optimale hulp aan kinderen met taalachterstanden moeilijk te realiseren is vanwege het feit dat er gewoon te veel 'probleemkinderen'zijn. Ook het feit dat de kinderen afkomstig zijn uit een relatief laag milieu speelt een belangrijke rol.
De meeste ouders spelen nauwelijks een rol bij schoolontwikkelingen van het kind en zijn hier niet of nauwelijks van op de hoogte. Er is weinig sprake van ouderparticipatie wat zeker weer invloed kan hebben op de schoolprestaties van kinderen.
Lage verwachtingen spelen hier ook een grote rol; het zogenaamde pymalioneffect treedt hier op, zodat je ziet dat jongeren zich naar die zogenaamde verwachtingspatroon gaan gedragen.
Als we gaan kijken naar de mogelijke oorzaken die kunnen verklaren waarom het op de ene school (al dan wel of niet christelijk) beter aan toe gaat dan op een andere, dan zijn we morgen nog niet uitgepraat.
Zeker je hebt gelijk;de kwaliteit van het onderwijs speelt zeker een grote rol, maar je moet de andere mogelijke factoren niet vergeten.
Ja ok. Ik ben Allah echt dankbaar, dat ik in een goede en rustige omgeving ben opgeleid. De scholen hier in rotterdam worden steeds slechter, ik heb het geluk gehad om op "witte" scholen te zitten, dankzij mijn ouders, met name mijn vader, die al vroeg inzag wat het beste was.
maghrabiaa
18-05-2003, 19:06
Origineel gepost door Atlasleeuw
Ja ok. Ik ben Allah echt dankbaar, dat ik in een goede en rustige omgeving ben opgeleid. De scholen hier in rotterdam worden steeds slechter, ik heb het geluk gehad om op "witte" scholen te zitten, dankzij mijn ouders, met name mijn vader, die al vroeg inzag wat het beste was.
Elhamdolilah........maar om even terug te vallen op wat je zei over witte scholen......denk je echt dat dat een grote rol heeft gespeeld bij het feit dat jij VWO bent gaan doen (massa allah)
Ik hoor het echt maar al te vaak om me heen; dit wordt als verklaring gegeven voor de hoge schoolprestaties.
Kun je me misschien details geven ( sorry als ik teveel vraag) maar ben op dit moment bezig met het schrijven van mn scriptie over de probleemstelling ; lage prestaties bij allochtone jongeren en de problemen die ze ervaren in het onderwijs.
Naar mijn weten spelen daar hele andere factoren een rol.......witte of zwarte spelen hier nauwelijks een rol bij....men is wel geneigd om dit snel te denken......
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.