Bekijk originele versie : Aanslagen op Westerse doelen in Riyad
Redactie
13-05-2003, 10:41
RIYAD - Bij de explosies op drie wooncomplexen in Riyad zijn Saudi's en westerse buitenlanders om het leven gekomen. Dat meldde een functionaris van een ziekenhuis in Riyad dinsdagochtend, zonder cijfers te geven. Hij baseerde zich op informatie van collega's van andere ziekenhuizen.
Volgens hem raakten tientallen personen gewond. Zij zouden in een tiental ziekenhuizen zijn opgevangen. Van inwoners van Riyad is vernomen dat bij één van de explosies een Saudi, een westerling en een Libanees om het leven kwamen. Zij stierven bij de aanslag op het wooncomplex al-Hamra, dat voornamelijk door Amerikanen wordt bewoond.
Amerikanen gewond
De Amerikaanse ambassadeur in Riyad denkt dat het zeer goed mogelijk is dat zeker tien mensen zijn omgekomen bij de reeks zelfmoorddaanslagen. Ambassadeur Robert W. Jordan zei dat dinsdag voor de BBC-radio.
"Volgens de eerste rapporten liggen zeker veertig Amerikanen en een aanzienlijk aantal andere buitenlanders in het ziekenhuis en zeer waarschijnlijk ligt het aantal doden in het bereik van twee tot zes tot tien", aldus Jordan. Eerder sprak hij nog van meer dan veertig gewonde Amerikanen.
Britten
Onder de tientallen slachtoffers bevinden zich ook een "klein aantal" Britten. Dat maakte een woordvoerder van de Britse ambassade dinsdag bekend. De toestand van de Britse gewonden is niet ernstig, aldus de zegsman. Bij de zelfmoordaanslagen kwamen zeker drie mensen om het leven onder wie een westerling.
Al-Qaeda
Amerikaanse en Saudische functionarissen sluiten niet uit dat het terroristische al-Qaedanetwerk achter de aanslagen zit, meldde de Amerikaanse nieuwszender CNN. Al-Qaedaleider Osama bin Laden, die volgens de Amerikanen de hoofdschuldige is van de aanslagen van 11 september 2001 op de Verenigde Staten, is in Saudi-Arabië geboren.
Zelfmoordaanslagen
De explosies die maandagavond drie wooncomplexen van westerlingen in de Saudische hoofdstad Riyad troffen, waren zelfmoordaanslagen. Dat verklaarde de Saudische minister van Binnenlandse Zaken dinsdag tegen de regeringsgezinde krant al-Riyad.
Volgens de bewindsman drongen de daders met voertuigen vol met explosieven de bewuste wooncomplexen binnen. De Amerikaanse ambassadeur in Saudi-Arabië, Jordan, riep alle Amerikanen op het koninkrijk te verlaten als zij in het land geen dringende zaken te regelen hebben. Volgens hem overweegt Washington een evacuatie.
Powell
Ondanks de reeks aanslagen gaat het bezoek van de Amerikaanse minister Powell van Buitenlandse Zaken aan het koninkrijk door. De bewindsman wordt dinsdag om 11.30 uur (10.30 uur Nederlandse tijd) in Riyad verwacht voor een ontmoeting met kroonprins Abdul-Aziz, is van het ministerie van Buitenlandse Zaken in Washington vernomen.
Powell zei dinsdag dat de bomaanslagen in de Saudische hoofdstad Riyad alle kenmerkende eigenschappen dragen van al-Qaeda, het terreurnetwerk van Osama bin Laden. Bij de vermoedelijke zelfmoordaanslagen raakten zeker veertig Amerikaanse burgers gewond.
"Het herinnert ons er opnieuw aan dat terrorisme een globaal verschijnsel is. De Verenigde Staten zullen er daardoor niet afgebracht worden om de belangen van vrede in de wereld na te streven", zei Powell tijdens een persconferentie in de Jordaanse hoofdstad Amman. Hij omschreef de daders als 'laffe individuen' en voegde eraan toe dat de aanslagen ,,de kenmerken dragen van al-Qaeda".
Bron: © NU.nl
tinghir2001
13-05-2003, 11:36
Saoudi's kunnen zelf niks !! bijna al het infrastructuur in Saoudi-Arabia wordt beheert en verzorgt door buitenlandse werknemers en bedrijven. als al die buitenlanders het land uit zijn....zit er voor de Saudi's niks anders meer op dat ze weer ouderwets op hun kamelen te klimmen en voor hun telefoonverkeer ,de lang beproefde postduif weer te gebruiken!! en al die olie dollars .....dat kan weer als wc papier gebruikt worden. Waarom eigenlijk geen bom aanslag op de koninklijke famillie daarzo ??oh nee ...stom van mij ...die brengen hun tijd door ,aan de zuidkusten van Spanje en Ibiza. af en toe zie je ze in Marokko ...als ze trek hebben in wat maagdelijk schoonheid !!
Origineel gepost door jacko
Het is goed dat deze beesten uit het heilige land worden gebombardeerd.
(Ahum)....
:goedzo: helemaal mee eens!!!.....ze moeten ook weten wat ze doen al die bomen op de islamitische landen!!! dat is pas terorisme
tinghir2001
13-05-2003, 12:23
Denk je dat die bommenleggers ook uit het buitenland kwamen?
Alhoewel... de Twin Towers waren wel aardig gelukt...
ze kunnen dus wel iets.......
de twin towers vereiste een paar uur vlieglessen !! maar waar haal je uit mijn verhaal dat ik wil zeggen dat ik de bommenleggers uit het buitenland kwamen. wat ik wil zeggen is al die tegenstanders van buitenlandse aanwezigheid in Saudi arbia ,zich in de vingers snijden. die buitenlanders doen daar hoog gekwalificeert werk ,dat een Saoudi met een beetje koran school als enige achtergrond ,moelijk kan overnemen.
Mijn opmerking was totaal ironisch bedoeld en niet serieus.
Wie haalt het nou in zijn hoofd om vanwege religie een ander te vermoorden?
Dat kan geen goede gelovige zijn.
Het de ander verwijten wil nog niet zeggen dat je het zelf moet doen....
kruisvaarders;)
tinghir2001
13-05-2003, 12:45
Ik doelde op je opmerking dat ze zelf niets kunnen in SA, ik vroeg me af of ze wel bommen kunnen leggen....??
Dat hebben vast en zeker van de amerikanen geleert ,toe ze nog een gezamelijk vijand hadden (de soveit unie) ,ironisch he !! vind je niet ?
Aziza20,
Als jij vindt dat alle westerlingen uit SA weg moeten, wat zeg je dan als alle westerse landen zouden zeggen, "alle noord-Afrikanen en Arabieren weg uit westerse landen"?!
Tuurlijk joh... sabbel ff verder op je duim.
Sesamstraat duurt nog ff...
vertel jij mij dan eens wat hun reden was
om mensen te vermoorden te verkrachten en
te martelen.
Dat jij weet hoe laat sesamstraat begint ;)
.....maar laten we het alleen houden op de ambassades en doelen van amerikanen.
en niet prive gaan beginnnen.........
Dat mag WEL??? Als de VS dan gaat zeggen "alle Arabieren uit de VS weg", dan gillen de Arabieren en moslims hier weer dat DAT weer tegen de islam is. Ook aanslagen tegen ambassades is ZEER vuil.
En welke kruisvaarders? Die van 1000 jaar geleden?
Moet je echt zo ver terug om een argumentatie te vinden?
Beetje zielig... waarom halen we er dan niet gelijk adam en eva bij?
ahh wat zielig, zullen we de ira er dan ook meteen bij halen.
Om het actueel te houden. Het was alleen een reactie op jou post.
meer niet.
Mr. Charme,
Nooit gehoord van vorming van een 5e colonne? Als ik de reakties hier lees, zijn er genoeg jongeren die WEL akties OOK HIER willen ondernemen tegen onschuldige joden en andere westerlingen.
Niet dat IK dirakt achter zo'n maatregel zou zijn, maar dat regeringen zo gaan denken om zoveel mogelijk risico's uit te bannen, kan ik WEL begrijpen!!
tinghir2001
13-05-2003, 13:26
Origineel gepost door an3sdej
Aziza20,
Als jij vindt dat alle westerlingen uit SA weg moeten, wat zeg je dan als alle westerse landen zouden zeggen, "alle noord-Afrikanen en Arabieren weg uit westerse landen"?!
Hij heeft wel dergelijk gelijk !! SA is een ****ing rastisch land. je hoeft niet eens een westerling te zijn om gediscrimineert te worden. sterker nog ...als arabier uit een andere land wordt je nog slechter behandelt dan een westerling!!! en reken maar niet op hun bamhartigheid als buitenlander is SA ,zoals we toch in de wet als voorwaardig burger gezien worden in westerse landen !! het is vergelijkbaar met een land als kuweit .....Kuweit heeft alle Palestijnen het land uitgezet na de golf oorlog ...(er zaten daar derde generatie palestijnen bij ) !!
En mensen .....we moet ophouden ,met dingen goed praten die niet goed te praten zijn !! een bom aanslag op een wijk ...vol buitenlandse werknemers ....die SA hard nodig heeft ..is gewoon triest !! ik heb een kennis die in zo'n wijk woont ....(een Marokkaan die zijn brood verdient daarzo en met snak hoopt dat zijn termijn daar snel afgelopen is )
De IRA was een vrijheidsstrijd en geen geloofsstrijd, de aansluiting van Noord-Ierland bij Ierland was de inzet.
Kruisvaarders.....
Erg lang geleden ...... is alles wat ik wilde zeggen....
en zo zie ik de hamas,hezbollah, gia dus ook.
of vind jij niet.
Kruisvaarders inderdaad erg lang geleden maar het is wel
gebeurd.
....En mensen .....we moet ophouden ,met dingen goed praten die niet goed te praten zijn !! een bom aanslag op een wijk ...vol buitenlandse werknemers ....die SA hard nodig heeft ..is gewoon triest !! ik heb een kennis die in zo'n wijk woont ....(een Marokkaan die zijn brood verdient daarzo en met snak hoopt dat zijn termijn daar snel afgelopen is )........
Tinghir, ik vind dat je wel logisch nadenkt hoor!! Charme is niet in staat te relativeren en alles in een juist perspectief te zien. DAT noemt men "tunneldenken"!!!!
......Ik weet niet wat jij bent. Ik ben er nog niet over uit, Aan de ene kant zeg je goede dingen in de lijn van mensen die over dingen hebben nagedacht .......
Soulgirl bedoelt, "mensen die op extremistisch islamitische wijze nagedacht hebben"! Soulgirl is ook een "tunneldenkster"!!! Beetje gestoord denkster dus!!
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.