Bekijk originele versie : Palestijnse parlementsvoorzitter oppert referendum erkenning Israël
rijmaran
07-03-2006, 06:43
Bron (http://www.hln.be/hln/alg/pag/hln_index.jsp?p_page=midden-oosten&p_cat=israel-palestina&p_scherm=1&p_artid=179410&wt.bron=categorieArt6)
Palestijnse parlementsvoorzitter oppert referendum erkenning Israël
de Palestijnse eerste minister Ismaïl Haniyah
Terwijl het nieuwe verkozen Palestijnse parlement maandag voor het eerst in plenaire zitting bijeengekomen is, heeft parlementsvoorzitter Aziz Doeweik in een vraaggesprek met de Duitse krant Die Welt de mogelijkheid van een referendum over de erkenning van de staat Israël geopperd.
"In naam van God en het Palestijnse volk verklaar ik de eerste zitting van de wetgevende raad voor geopend", zei kamervoorzitter Doeweik in Ramallah.
Parlement
Het nieuwe parlement is het resultaat van de verkiezingen van 25 januari. Die zijn gewonnen door de radicale islamitische beweging Hamas. Die beschikt over 74 van de 132 zetels tegen 45 voor de Fatah van president Mahmoed Abbas.
Die heeft Ismaïl Haniyah uit Gaza met de vorming van een nieuwe regering belast. Ook heeft Abbas op 18 februari het parlement reeds ingezworen.
Op de eerste plenaire zitting beraadde de volksvertegenwoordiging zich over een serie controversiële presidentiële decreten die nog door het vorige parlement, voor zijn ontbinding, waren geratificeerd. Het betreft in het bijzonder benoemingen van vertrouwelingen uit de Fatah op overheidsposten en andere maatregelen om de invloed van die partij en de macht van de president uit te breiden.
Erkenning Israël
In een interview met de Duitse krant Die Welt opperde de parlementsvoorzitter ondertussen dat Hamas enkel zou overwegen Israël te erkennen indien dit is gevraagd in een referendum waarin alle Palestijnen zich daarover zouden kunnen uitspreken.
"Een referendum zou een voorafgaandelijke voorwaarde zijn voor zo'n wijziging (in het standpunt van Hamas), zei Doeweik. "Een positieve stemming over dit zou denkbaar zijn indien Israël de atmosfeer zou willen veranderen".
Grenzen
Maar de parlementsvoorzitter maakte ook duidelijk dat Israël eerst zijn definitieve grenzen kenbaar moet maken "zodat ik iets heb om te erkennen".
Er zijn ook andere voorwaarden zoals het recht van de Palestijnen overal ter wereld om terug te keren. Zij zouden ook moeten deelnemen aan het referendum.
"Indien Israël onze rechten begint te erkennen, dan zullen wij met de erkenning van Israël beginnen", aldus nog de Palestijnse parlementsvoorzitter in de Duitse krant.
Dit is een haalbaar voorstel dat beiden uit de impasse zouden kunnen halen en voor vrede zou kunnen zorgen,.
Afwachten maar wat het gaat worden.
Danielle2
07-03-2006, 10:08
Ik ben heel benieuwd naar wat daar uit zou komen.
REALISME
Realisme is een schone zaak ! Hamas zal de bevolking maatschappelijke vooruitgang moeten bieden, anders is het met hun populariteit snel gedaan.
Zonder rust en vrede is vooruitgang niet mogelijk, dus Hamas zal over vrede moeten gaan praten. Dit is gewoon eigenbelang van Hamas, en het westen zou er verstandig aan doen Hamas daarin te steunen. Demonisering van Hamas is daarom onverstandig.
Hamas voert volgens mij "gewoon" oorlog tegen Israel met de enige middelen die het heeft, een echt leger hebben ze immers niet. Oorlog is altijd smerig, en Hamas en Israel zijn hierop allebei geen uitzondering.
Nu is het echter een mooie gelegenheid om vrede te sluiten, Hamas wil tenminste maatschappelijke vooruitgang, in tegenstelling tot het corrupte Fatah die het niets kan schelen.
Ik ben heel benieuwd naar wat daar uit zou komen.
Dat lijkt me duidelijk.
Het recht op terug keer van alle palestijnen en hun nakomelingen betekent onmiddellijk het einde van Israel.
Alle zogenaamde palestijnen zullen best voor stemmen, kunnen ze alle Joden uit hun huizen gooien en daar zelf gaan wonen.
ie_gekte
07-03-2006, 13:46
israel voert ook oorlog tegen de palestijnen..door de geldkranen dicht te doen...door de grenzen dicht te doen en door allemaal dingen te eisen..en andersom mag het niet ...de palestijnen mogen geen eisen stellen..WAT IS DAT??!
Danielle2
07-03-2006, 14:11
Dat lijkt me duidelijk.
Het recht op terug keer van alle palestijnen en hun nakomelingen betekent onmiddellijk het einde van Israel.
Alle zogenaamde palestijnen zullen best voor stemmen, kunnen ze alle Joden uit hun huizen gooien en daar zelf gaan wonen.
Wie heeft het over het recht van terugkeer, noednik? Het gaat over een referendum om Israel wel of niet te erkennen.
En zodra ze Israel erkennen gooien ze de joden uit hun huizen? Ik weet niet hoor, maar ik zie de Palestijnen daar niet toe in staat..
israel voert ook oorlog tegen de palestijnen..door de geldkranen dicht te doen...door de grenzen dicht te doen en door allemaal dingen te eisen..en andersom mag het niet ...de palestijnen mogen geen eisen stellen..WAT IS DAT??!
Ze mogen degelijk wel eisen stellen Israel bestaat niet. het heet Palestina het moet andersom worden maar die tijd komt nog.
Marueccoss
07-03-2006, 15:58
Israel bestaat:hadj: Palestina nooit van hoord:hihi:
Zijn dat een soort jordaaniers:hihi:
Israel bestaat nog wel...
Danielle2
07-03-2006, 16:22
Blablabla, Israel bestaat niet, Palestina bestaat niet...te triest.
Wordt hoog tijd dat we ons met onze eigen problemen gaan bezig houden..
Hebben jullie al gestemd??
arabchrstn
07-03-2006, 16:30
Oh jah.. stemmen is belangrijk.. wat een onzin zeg!!
Stemmen hier is zo lomp.. je hoort nauwelijsk wat de partijen willen, maar dat maakt ook niks uit.. want als ze in de raad komen dan doen zij hun eigen shit en wijken zij af van hun programma.
Terug naar palestina..
Als je dan maar je bek houdt over de politiek hier.
Succes met je vooroordeel. Ik neem aan dat jij dan politiek actief ben om 'deze wantoestanden' aan te pakken? Want ik neem aan dat jij niet bent van 'klagen, maar wel op je luie reet blijven zitten'. Je toont in ieder geval aan betrokken zijn bij de maatschappij.
Ze leggen een eed af die ze achteraf niet waar maken...maar ja stem op de partij die het minst tegen de islam is.
Danielle2
07-03-2006, 16:38
Oh jah.. stemmen is belangrijk.. wat een onzin zeg!!
Stemmen hier is zo lomp.. je hoort nauwelijsk wat de partijen willen, maar dat maakt ook niks uit.. want als ze in de raad komen dan doen zij hun eigen shit en wijken zij af van hun programma.
Terug naar palestina..
Dus daarom ben je zo geobsedeerd over Palestina bezig: om de aandacht af te leiden van wat hier belangrijk is. En dan net doen alsof het geen zin heeft te stemmen. Prima, ik hou je in de gaten: de eerste keer dat jij ligt te zeuren over de nederlandse politiek maak je jezelf totaal belachelijk!
Hazouz_54
07-03-2006, 16:44
Wie heeft Huub Stapel gezien bij Barend en Van Dorp ( agenten van de Zionistische entiteit en wereldorde). Hij ging me toch tekeer tegen Hondelul Rutte van de VVD.
HUUB STAPEL FOR PRESIDENT !!!!!!!!!!!!
Hazouz_54
07-03-2006, 16:45
arabchrstn = arabische christen?
Lekker Christelijk :maf: , die gozer is mij toch een partij haat aan het zaaien, dat wil je niet weten.
Dit zou Jezus echt niet hebben gewild. :jammer:
arabchrstn
07-03-2006, 16:54
Mijn bek houden over de politiek? Das toch dom? Je moet toch dan juist er wat van zeggen en proberen de politiek weer objectief en serieus te maken? WTF is jou denkwijze? Dus omdat iemand, DIE JIJ NIET KENT!!, zegt dat de partijen afwijken van hun programma, mag hij niets zeggen?
Door je stem te geven, en eventueel ZELF in politiek actief te zijn, ben je in staat op kleinere danwel grotere schaal invloed uit te oefenen. In het minste geval 'aanwezig te zijn'.
Het gat er dus om dat je zegt dat je stemmen volledig onbelangrijk vindt. Mag je vinden, consequentie daarvan is dat je je recht verspeelt kritiek uit te oefenen op besluitvorming. Weinig ben ik het met Balkenende eens, ditmaal wel.
Richt eens een fatsoenlijke moslimpartij op... Een partij die niet binnen korte tijd ten onder gaat aan machtsspelletjes, corruptie, interne richtingenstrijd, vriendjespolitiek, eenzijdige inhoud, enzovoort...
Klagen is zo verdomd makkelijk. Iets positiefs bijdragen, dan toon je aan iemand te zijn met ballen.
Natuurlijk wijken partijen vn hun programma af (duh...), dat is inherent aan de meerpartijendemocratie (onderhandelen & compromissen). Daar is het makkelijk een negatieve kwalificatie aan te geven, ben eerder benieuwd wat jij als betere manier ziet.
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.