Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Is een hypotheek haram?

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8

Souraida
06-03-2006, 00:00

Stel je wilt een huis kopen. Is t nemen van een hypotheek haram? Ik heb namelijk gehoord dat je die rente van de belasting terugkrijgt. Is t dan alsnog haram? Graag alleen serieuze antwoorden.

bollebuik
06-03-2006, 00:03
ja kom op meid, geen windels eromheen riba is haram, klaar.

Souraida
06-03-2006, 00:08
ja kom op meid, geen windels eromheen riba is haram, klaar. Ja daar was ik ook van overtuigt maar ik heb een hele discussie gehad met iemand en die zei dat t geen rente is aangezien je t krijgt van de belasting. Daarom twijfel ik nu en vraag ik t.

bollebuik
06-03-2006, 00:11
er zijn mensen die maar rond de pot blijven draaien en excusus zoeken, laat je niet misleiden. trouwens, dat van de belastingen. je krijgt belastingsgeld, wat heeft dat met je rente te maken? belastingsgeld is toch dat geld die je één keer per jaar krijgt. inclusief alles

Souraida
06-03-2006, 00:14

er zijn mensen die maar rond de pot blijven draaien en excusus zoeken, laat je niet misleiden. trouwens, dat van de belastingen. je krijgt belastingsgeld, wat heeft dat met je rente te maken? belastingsgeld is toch dat geld die je één keer per jaar krijgt. inclusief alles Ik weet niet hoe t zit met die belasting geld. :(

bollebuik
06-03-2006, 00:15
had je 'r moeten vrage

Souraida
06-03-2006, 00:18
had je 'r moeten vrage t was geen 'r maar een hem:D ( me man)

bollebuik
06-03-2006, 00:21
ow dan is het makkelijker. schud 'm ff wakker :D neen, vraag hem of dat hij de jaarlijkse belastingsgeld bedoelt want ik weet niet hoe het bij jullie in NL zit met belastingen. als jullie het ook éénmalig krijgen per jaar zoals ons, dan is hetgeen hij zegt bullshit, ja sorry hoor :bloos: riba is haram, bewijzen hebben we al tig keren onder onze neus gehad, toch?

Souraida
06-03-2006, 00:24
ow dan is het makkelijker. schud 'm ff wakker :D neen, vraag hem of dat hij de jaarlijkse belastingsgeld bedoelt want ik weet niet hoe het bij jullie in NL zit met belastingen. als jullie het ook éénmalig krijgen per jaar zoals ons, dan is hetgeen hij zegt bullshit, ja sorry hoor :bloos: riba is haram, bewijzen hebben we al tig keren onder onze neus gehad, toch? Ja t is niet zo dat hij t nu wil maar hij zei dat hij dus weer met een collega erover in discussie was en die vertelde hem van dat wat belasting betreft. daarom dacht ik van ff hier vragen misschien dat iemand t weet.

El-Naba
06-03-2006, 00:26
Als je een huis hebt betaal je maandelijx een x-bedrag aan hypotheek. Daar zit altijd een stuk rente in. Via een voorlopige aangifte van de belasting krijg je elke maand ook weer een gedeelte (!!) van de hypotheekrente terug. Bij mij is het zo dat ik rond 27e de hypotheek betaal en zo rond de 15e weer een deel van de belastingdienst terug krijg. Je betaalt in eerste instantie rente en je maakt bij het afsluiten van de hypoteek ook afspraken over de rente dus het is haram, punt uit. Dat je later een deel terug krijgt maakt nix uit.

Souraida
06-03-2006, 00:30
Als je een huis hebt betaal je maandelijx een x-bedrag aan hypotheek. Daar zit altijd een stuk rente in. Via een voorlopige aangifte van de belasting krijg je elke maand ook weer een gedeelte (!!) van de hypotheekrente terug. Bij mij is het zo dat ik rond 27e de hypotheek betaal en zo rond de 15e weer een deel van de belastingdienst terug krijg. Je betaalt in eerste instantie rente en je maakt bij het afsluiten van de hypoteek ook afspraken over de rente dus het is haram, punt uit. Dat je later een deel terug krijgt maakt nix uit. oh ok bedankt voor t antwoorden.

BugaBoo
06-03-2006, 00:35
Ik weet niet al te veel van economie maar eigelijk kun je het ook wel beredeneren toch; Kijk, stel ik koop een huis met rente. Ik heb niet zo veel geld en mn vader die een bepaalde verantwoordelijkheid over mij heeft zegt; meid omdat je zo zielig bent betaal ik een deel (of helemaal) je rente terug. Is het dan opeens geen rente wat ik betaald heb aan die bank als hypotheek?Tuurlijk wel. De belasting heeft niet zo veel met die hypotheek te maken. Behalve dat ze jou kunnen toekomen als je niet veel verdient of gewoon als subsidie vorm of toelage ofzo. De belasting is van de overheid en hypotheken zijn commerciele instellingen die hun brood verdienen door geld uit te lenen en er meer voor terug te vragen. Dit is haraam in de islam, hoe het ook genoemd gaat worden. Snap je et een beetje?:nerd:

BugaBoo
06-03-2006, 00:37
Als je een huis hebt betaal je maandelijx een x-bedrag aan hypotheek. Daar zit altijd een stuk rente in. Via een voorlopige aangifte van de belasting krijg je elke maand ook weer een gedeelte (!!) van de hypotheekrente terug. Bij mij is het zo dat ik rond 27e de hypotheek betaal en zo rond de 15e weer een deel van de belastingdienst terug krijg. Je betaalt in eerste instantie rente en je maakt bij het afsluiten van de hypoteek ook afspraken over de rente dus het is haram, punt uit. Dat je later een deel terug krijgt maakt nix uit. Eey, dat je er zo makkelijk over kunt spreken in islamitische zin...ik zou geen oog rustig dicht doen in een huis waarover ik rente betaal. Ik snap ook wel weer dat het knap lastig is in deze tijden en manier van bankieren etc. Moge ALlah het ons makkelijk maken inshallah..

Souraida
06-03-2006, 00:38
Ik weet niet al te veel van economie maar eigelijk kun je het ook wel beredeneren toch; Kijk, stel ik koop een huis met rente. Ik heb niet zo veel geld en mn vader die een bepaalde verantwoordelijkheid over mij heeft zegt; meid omdat je zo zielig bent betaal ik een deel (of helemaal) je rente terug. Is het dan opeens geen rente wat ik betaald heb aan die bank als hypotheek?Tuurlijk wel. De belasting heeft niet zo veel met die hypotheek te maken. Behalve dat ze jou kunnen toekomen als je niet veel verdient of gewoon als subsidie vorm of toelage ofzo. De belasting is van de overheid en hypotheken zijn commerciele instellingen die hun brood verdienen door geld uit te lenen en er meer voor terug te vragen. Dit is haraam in de islam, hoe het ook genoemd gaat worden. Snap je et een beetje?:nerd: :kus: thanks, ja ik begrijp wat je bedoelt.

boug85
06-03-2006, 00:45

Je hebt eenmaal rente betaald en dat mag niet ook al krijg je een deel terug van de belastingdienst! je hebt het eenmaal betaald! De profeet (Allah's vrede en genade zij met hem) heeft degene die rente eet, geeft, opschrijft en degene die er getuige van is vervloekt. En hij zei: ze zijn gelijk wat betreft de zonde" (Moesliem 1598)

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8