Bekijk originele versie : Amsterdam maakt plek voor moslims
Hijaabje_19
03-03-2006, 09:38
Salaam Alaikoum..
http://www.telegraaf.nl/binnenland/34414031/Amsterdam_maakt_plek_voor_moslims_op_begraafplaats .html
Amsterdam maakt plek voor moslims op begraafplaats
AMSTERDAM - Amsterdamse moslims hoeven binnenkort niet meer naar hun land van herkomst uit te wijken om te worden begraven. Begraafplaats De Nieuwe Ooster (DNO) heeft een apart islamitisch grafvak gereserveerd.
Een islamistisch graf op de Algemene begraafplaats Zorgvliet in Amsterdam. Steeds meer gemeenten worstelen met de vraag hoe ze het best kunnen omgaan met islamitisch begraven.
De gemeente heeft hierover afspraken gemaakt met de moslimgemeenschap in de stad. Amsterdam stelt hiervoor ruim 400.000 euro beschikbaar. Volgens een woordvoerder van de gemeente willen steeds meer moslims een laatste rustplaats in de hoofdstad. De nieuwe generatie islamitische mensen groeit namelijk in Nederland op en wil daarom liever ook hier worden begraven.
Dat bleek al uit een onderzoek van twee jaar geleden. Naar aanleiding daarvan kwam er een tijdelijke Commissie Islamitische Begraafgelegenheden Amsterdam (CIBA). Daarin zaten vertegenwoordigers van onder meer de Turkse moskeekoepels Milli Görüs en Dyanet, de Unie van Marokkaanse Moskeeën in Amsterdam en Omgeving (Ummao) en de Shi'itische Stichting Fatima Al Zahra.
De commissie heeft onder leiding van oud-burgemeester Van Thijn een plan van aanpak ontwikkeld, dat nu in werking gaat. Inmiddels hebben ongeveer dertig Amsterdamse moskeeën zich hier achter geschaard. Iedere moslim moet volgens het plan, ongeacht zijn of haar geloofsinterpretatie, op de islamitische begraafplaats terechtkunnen.
Mekka
De plek op De Nieuwe Ooster is in totaal 9000 vierkante meter groot. Volgens traditie komen er bij de ingang uithangborden met islamitische teksten uit de Koran, weet de gemeentewoordvoerder te vertellen. Verder komt er een wasruimte, zodat de bezoekers zich ritueel kunnen wassen. De begraafplaats krijgt een sobere inrichting, aan bloemen en plantjes zoals dat in Nederland een gebruik is, doet de moslimgemeenschap niet. De graven komen bovendien in een bepaalde richting, zodat de doden met hun gezicht naar Mekka liggen.
Voorwaarde om met De Nieuwe Ooster in zee te gaan, was wel dat de grond schoon moest zijn. Dat houdt in dat op die plek volgens islamitische traditie niet eerder mensen mogen zijn begraven. De ruimte waar de overleden moslims komen, is echter een aantal jaren geleden ontruimd. De aarde is vervolgens gezeefd, wat voor de commissie voldoende was om akkoord te gaan met de plek.
Malikah82
03-03-2006, 09:44
Salaam Alaikoum..
http://www.telegraaf.nl/binnenland/34414031/Amsterdam_maakt_plek_voor_moslims_op_begraafplaats .html
Lees gelijk de reacties daaronder...stoere jongens achter hun computer :moe:
tja wat moet ik er van zeggen
ik persoonlijk denk dat het zonde is van de grond want een goede moslim wil in zijn thuisland begraven worden
de uitlatingen van sommige in dat stuk vind ik krankzinnig, het is nu eenmaal zo dat ieder geloof zijn eigen eisen heeft tot betrekking van de manier van begraven
bij de islam moet dus de grond gezuiverd zijn
bij een christelijke de grond gewijd
maar wat ik wel jammer vind is dat het niet de de islam geloofsgemeenschap is geweest die deze grond heeft aangekocht
voor 400.000 euro heb je toch een aardig optrekje
Hijaabje_19
03-03-2006, 09:50
stoere jongens achter hun computer :moe:
ne3em dat zeker...
Hijaabje_19
03-03-2006, 09:52
tja wat moet ik er van zeggen
ik persoonlijk denk dat het zonde is van de grond want een goede moslim wil in zijn thuisland begraven worden
de uitlatingen van sommige in dat stuk vind ik krankzinnig, het is nu eenmaal zo dat ieder geloof zijn eigen eisen heeft tot betrekking van de manier van begraven
bij de islam moet dus de grond gezuiverd zijn
bij een christelijke de grond gewijd
maar wat ik wel jammer vind is dat het niet de de islam geloofsgemeenschap is geweest die deze grond heeft aangekocht
voor 400.000 euro heb je toch een aardig optrekje
Ik zou ook niet hier in Nederland begraven willen worden... Ik ben hier geboren en opgegroeit maar toch wil ik in Marokko begraven willen worden... teminse in Mekka zou het mooiste zijn, maar Allah mosta3aan..
salaam alaikoum
sjanghai
03-03-2006, 10:25
Ik zou ook niet hier in Nederland begraven willen worden... Ik ben hier geboren en opgegroeit maar toch wil ik in Marokko begraven willen worden... teminse in Mekka zou het mooiste zijn, maar Allah mosta3aan..
salaam alaikoum
Het interesseert me echt geen ene moer waar ik begraven word na mijn dood. Dood is dood, het einde voor mij. Dus schiet me maar in een raket naar de zon of zo. Of gebruik al mijn onderdelen waar je anderen nog plezier mee kunt doen. I don't care.
(cremeren lijkt me trouwens nog beter, is alles meteen mooi opgeruimd)
Als je in Nederland begraven wordt, is dat maar voor een bepaalde periode en dan word je weer opgegraafd. Ik meen tien jaar. Bovendien zou ik ook graag begraven willen worden waar mijn roots liggen. In ieder geval boeit mij dat niet echt, zolang het maar na mijn dood goed met mijn ziel gaat. Dat is het allerbelangrijkst - voor mij.
sjanghai
03-03-2006, 10:37
Als je in Nederland begraven wordt, is dat maar voor een bepaalde periode en dan word je weer opgegraafd. Ik meen tien jaar. Bovendien zou ik ook graag begraven willen worden waar mijn roots liggen. In ieder geval boeit mij dat niet echt, zolang het maar na mijn dood goed met mijn ziel gaat. Dat is het allerbelangrijkst - voor mij.
..het samenspel van ionentransporten in cellen dat we gemakshalve ziel noemen.
-Maarten 't Hart-
..het samenspel van ionentransporten in cellen dat we gemakshalve ziel noemen.
-Maarten 't Hart-
Dat is jouw profeet. :)
De mijne is de Profeet Mohammed (vzmh), van hem heb ik andere citaten geleerd, die ìk dan weer geloof. ;)
Mooi hè, dat we allemaal zo verschillend zijn en zo anders denken, maar elkaar toch respecteren. :goedzo:
ie_gekte
03-03-2006, 12:46
al zouden er 100 begraafplaatsen voor moslims komen heir in nederland
ik wil tog in marokko begraven worden
Hijaabje_19
03-03-2006, 16:13
Het interesseert me echt geen ene moer waar ik begraven word na mijn dood. Dood is dood, het einde voor mij. Dus schiet me maar in een raket naar de zon of zo. Of gebruik al mijn onderdelen waar je anderen nog plezier mee kunt doen. I don't care.
(cremeren lijkt me trouwens nog beter, is alles meteen mooi opgeruimd)
Mij dus wel...:)
Dood is dood dat is waar maar toch..
Mister1979
03-03-2006, 16:15
Sommige mensen willen begraven worden in Marokko. Vraag me af hoe zit het dan met je kinderen die in Nederland wonen? Zij kunnen hun ouders graven dan niet opzoeken. Volgens de Islam moet je graven vaak bezoeken en hoe kan je dat doen als je ouders of andere kilometers ver zijn begraven in the middle of nowhere.
Hijaabje_19
03-03-2006, 16:19
Sommige mensen willen begraven worden in Marokko. Vraag me af hoe zit het dan met je kinderen die in Nederland wonen? Zij kunnen hun ouders graven dan niet opzoeken. Volgens de Islam moet je graven vaak bezoeken en hoe kan je dat doen als je ouders of andere kilometers ver zijn begraven in the middle of nowhere.
ne3em dat is wel zo.. Maar je kan overal dua's doen voor de overleden personen.. Je hoeft niet perse bij hun aan de graf staan.. Ghair InchaAllah..
Voorwaarde om met De Nieuwe Ooster in zee te gaan, was wel dat de grond schoon moest zijn. Dat houdt in dat op die plek volgens islamitische traditie niet eerder mensen mogen zijn begraven. De ruimte waar de overleden moslims komen, is echter een aantal jaren geleden ontruimd. De aarde is vervolgens gezeefd, wat voor de commissie voldoende was om akkoord te gaan met de plek.
Rare traditie. Dat kun je toch never nooit nagaan, of er al eerder mensen zijn begraven aldaar?
Hijaabje_19
03-03-2006, 16:48
Rare traditie. Dat kun je toch never nooit nagaan, of er al eerder mensen zijn begraven aldaar?
wat is daar zo raar aan?!
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.