Bekijk originele versie : Marokkanen in WO ||
Missynajat
09-05-2003, 11:18
Recentlijk las ik een artikel in een dagblad waarin een Marokkaanse man vertelde over de Tweede Wereldoorlog. Hij vertelde dat er veel Marokkanen gevochten hadden tegen de Duitsers en dat veel Marokkanen gestorven waren. Het schijnt zelfs zo te zijn dat de Marokkanen gewoon door zijn gegaan met vechten toen de Nederlanders hun moed hadden opgegeven. Hebben jullie ook wel eens van dit historische feit gehoord? Nu is mijn vraag, waarom staat dit niet in de geschiedenisboeken die we in het basisonderwijs voorgeschoteld krijgen.
Mouniyah
09-05-2003, 11:22
Origineel gepost door Missynajat
Recentlijk las ik een artikel in een dagblad waarin een Marokkaanse man vertelde over de Tweede Wereldoorlog. Hij vertelde dat er veel Marokkanen gevochten hadden tegen de Duitsers en dat veel Marokkanen gestorven waren. Het schijnt zelfs zo te zijn dat de Marokkanen gewoon door zijn gegaan met vechten toen de Nederlanders hun moed hadden opgegeven. Hebben jullie ook wel eens van dit historische feit gehoord? Nu is mijn vraag, waarom staat dit niet in de geschiedenisboeken die we in het basisonderwijs voorgeschoteld krijgen.
Tsja, ik weet het ook niet....
Weet je trouwens ook dat Marokko in de tijd van de tweede wereldoorlog veel joden had, vooral in de steden zoals Fes en Meknes. En toen Hitler de staatshoofden dwong om de joden te deporteren naar Europa om naar strafkampen vervoerd te worden en vergast te worden Marokko één van de weinige landen was die dat niet toeliet?? Mohammed de vijfde was toen aan de macht en die zei tegen Hitler dat er in Marokko iedereen een marokkaan is, en dat er geen onderscheid is tussen Jood en Moslim....
Daar kun je nog eens wat van leren!!!! En dat staat ook nergens vermeld!!!!!
Er hebben 70.000 marokkanen onder de franse vlag gevochten in de tweede wereldoorlog en een paar duizend in de eerste wereldoorlog. een aanzienlijk deel daarvan is gestorven. In de eerste wereldoorlog werden marokkaanse soldaten alsook algerijnse en zwarte afrikanen gebruikt als kannonenvoer in deze bloedige loopgraven oorlog. Mohammed V heeft inderdaad geweigerd om de marokkaanse joden uit te leveren aan het nazistisch regime in Vichy. Dat je dit niet in de geschiedenisboeken tegenkomt is omdat het geen deel uitmaakt van de nederlandse geschiedenis. wie er meer over wilt weten moet niet wachten totdat hij er wordt in onderwezen. kom van je luie reet afen bezoek eens een boekenwinkel.
praatgraag
09-05-2003, 15:57
Ja mensen de Marokkanen hebben gevochten, omdat ze als pionen werden gebruikt. Eerst de marokkanen als schild gebruiken, zodat de Fransen erachter aankonden, over de lijken van de Marokkanen heen. Ze hebben gevochten, maar wie in Nederland maalt daar om. We blijven gewoon de burgers zonder A status.
yasminatilburg
09-05-2003, 16:23
ik hebh het ok gelezen schat en er stond ook op het brabandsdagblad
dat marokanen nederland hebben bevrijd.en daar komen ze nu allemaal mee terwijl de 2 wereldoorlog alang geleden is.
net of ze nu ze3ma de marokanen hier in nl wat beter gaan behandelen of zo. laters
Massin2953
09-05-2003, 17:19
dit onderwerp had ik al behandeld zie mijn eerdere topic:
http://forums.marokko.nl/showthread.php?s=&threadid=78877&highlight=masin2003
klik vooral op dat halfuur durende interview in het riffijns met een voormalige veteraan *heel erg interessant*
Missynajat
12-05-2003, 13:10
Origineel gepost door Grietje
Er hebben 70.000 marokkanen onder de franse vlag gevochten in de tweede wereldoorlog en een paar duizend in de eerste wereldoorlog. een aanzienlijk deel daarvan is gestorven. In de eerste wereldoorlog werden marokkaanse soldaten alsook algerijnse en zwarte afrikanen gebruikt als kannonenvoer in deze bloedige loopgraven oorlog. Mohammed V heeft inderdaad geweigerd om de marokkaanse joden uit te leveren aan het nazistisch regime in Vichy. Dat je dit niet in de geschiedenisboeken tegenkomt is omdat het geen deel uitmaakt van de nederlandse geschiedenis. wie er meer over wilt weten moet niet wachten totdat hij er wordt in onderwezen. kom van je luie reet afen bezoek eens een boekenwinkel.
Bij mij thuis is het een en al een boekenwinkel -> knowledge is powerrr!!
Missynajat
12-05-2003, 13:13
Grietje, mag ik je erop attenderen dat ik voor mijn eindexamen anders wel de hele historie van Indonesie en Rusland heb moeten leren? Waarom niet de historie van Marokko en de rol van Marokkanen in Europese zaken?
Omdat indo. een integraal onderdeel uitmaakt van de nederlandse geschiedenis en omdat de onmwentelingen in het begin van de twinstigste die in rusland plaats hebben gevonden het politiek universum voorgoed hebben veranderd. denken ze dat ze in limburg iets van de marokkaanse geschiedenis moeten weten om de huidige wereld een beetje te begrijpen? als je er al in onderwezen wordt dan moet het uit eigen intitiatief komen van een leraar. ik vind ook dat het aardig zou zijn als in zwarte scholen de marokkaanse geschiedenis werd onderwezen. al was het maar om een hoop bullshit uit hun breintjes weg te werken. wat ik eigenlijk verschrikkelijk vind is dat er zo weinig aandacht wordt besteed aan het slavernij verleden van ned. dat zijn zaken die wat meer naar voren mogen komen.
Origineel gepost door smartie2
Er wordt in de oorlog van Irak alleen gesproken over amerikanen en Britten de anderen zijn lego speelgoed daar wordt niet aan gedacht die waren in de minderheid vandaar dat ze niet in de geschiedenisboeken voorkomen
oh, dat is een hele recente oorlog hoor. daar hoef je geen geschiedenisboek voor te gebruiken. een krant volstaat.
Origineel gepost door smartie2
ga toch spelen
daar ben ik nu te oud voor.
Missynajat
12-05-2003, 15:35
Laten we deze discussie op niveau houden, dus be a bit grown. Maar..uh Grietje hoezo Limburg??
Laten we deze discussie op niveau houden, dus be a bit grown. Maar..uh Grietje hoezo Limburg??
heb het idee dat de concentratie marokkanen daar wat lager ligt. correct me if i'm wrong.
Missynajat
12-05-2003, 15:46
Origineel gepost door Grietje
heb het idee dat de concentratie marokkanen daar wat lager ligt. correct me if i'm wrong.
Nee, je hebt gelijk
Nee, je hebt gelijk
wat hebben die aan de marokkaanse geschiedenis. als je er zo graag in geinteresseerd in bent kun je d.m.v. overmaking van 10 euro op rekeningnummer 32548755 een paar privé lessen van me krijgen.
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.