Bekijk originele versie : Verjaardag is haram......
Hoi,
Ik hoor dat verjaardagen haram is.. Hoe zit dat nou. Mag je ook geen cake bv bakken voor als je bezoek krijgt... ook al nodig je de mensen niet uit. Maar mijn famillie komt wel voor de kleine.
Alhocimatje
25-02-2006, 22:10
ewa jah, iedereen weet dat we er geen gewoonte van moeten maken om ieder jaar een feestje te geven, toch doet bijna iedereen het, vooral bij de kleintjes, mijn zussen gaven ook altijd een feestje met familiebezoek en alles, het is een imitatie van de ongelovigen, het moet geen speciale dag worden snap je en kinderen moeten van jongs af aan leren wat onze regels etc. zijn, kijk maar je kan toch een paar dagen erna of ervoor iets leuks voor je kind kopen en leuke dingen doen, ik zou gewoon lekker mensen uitnodigen voor een etentje maar duidelijk zijn dat het niet om een feestje gaat....
bollebuik
25-02-2006, 22:10
Hoi,
Ik hoor dat verjaardagen haram is.. Hoe zit dat nou. Mag je ook geen cake bv bakken voor als je bezoek krijgt... ook al nodig je de mensen niet uit. Maar mijn famillie komt wel voor de kleine.
Het is een innovatie in de Islam en daar mogen wij moslims niet aan meedoen. Als jij cake wil bakken voor jou bezoek dan mag dat. Waarom niet? Maar als jij een cake wil bakken met kaarsjes zodat je kindje dit kan uitblazen dan toont dit duidelijk aan dat jij iets te vieren hebt...een verjaardag.
Het gaat dus om de intentie die je hebt.
Ik zou gewoon op deze dag mijn familie duidelijk maken dat jou kleine niet meedoet aan verjaardagen en dat je hen ook uitlegt waarom. Klaar, voor de rest is zijn/haar verjaardag als een andere dag.
bollebuik
25-02-2006, 22:12
ewa jah, iedereen weet dat we er geen gewoonte van moeten maken om ieder jaar een feestje te geven, toch doet bijna iedereen het, vooral bij de kleintjes, mijn zussen gaven ook altijd een feestje met familiebezoek en alles, het is een imitatie van de ongelovigen, het moet geen speciale dag worden snap je en kinderen moeten van jongs af aan leren wat onze regels etc. zijn, kijk maar je kan toch een paar dagen erna of ervoor iets leuks voor je kind kopen en leuke dingen doen, ik zou gewoon lekker mensen uitnodigen voor een etentje maar duidelijk zijn dat het niet om een feestje gaat....
nee dat mag ook niet want wat je gaat doen is gewoon dat verjaardagfeestje opschuiven naar een andere dag. gewoon negeren die dag en geef jou kind zijn feestjes met alle toeters en bellen op de twee islamitische feestdagen.
KoezKoez
25-02-2006, 22:13
Je had duidelijk van te voren moeten aangeven aan je familie dat je geen verjaardag viert voor je zoontje, dan zouden ze ook niet komen en als ze toch komen, dan kan een cake geen kwaad ;)
Ja, oke..ik ga zeker geen kaarsjes in een taart doen echt niet. Dat weet ik ook wel.. Maar als je gewoon bezoek krijgt en het is toch niet jou bedoeling om een verjaardag te vieren dus.
bollebuik
25-02-2006, 22:22
Ja, oke..ik ga zeker geen kaarsjes in een taart doen echt niet. Dat weet ik ook wel.. Maar als je gewoon bezoek krijgt en het is toch niet jou bedoeling om een verjaardag te vieren dus.
Ewa als jij geen verjaardag viert die dag maar je wil wel een cake bakken dan doe je dat toch? Wij zijn geen Joden die plots op een heilige dag niets mogen doen.
Ewa als jij geen verjaardag viert die dag maar je wil wel een cake bakken dan doe je dat toch? Wij zijn geen Joden die plots op een heilige dag niets mogen doen.
ja daarom..
Alhocimatje
25-02-2006, 22:51
nee dat mag ook niet want wat je gaat doen is gewoon dat verjaardagfeestje opschuiven naar een andere dag. gewoon negeren die dag en geef jou kind zijn feestjes met alle toeters en bellen op de twee islamitische feestdagen.
je mag altijd met je kind leuke dingen doen, of leuke dingen kopen, dan hoef je toch echt niet te wachten tot eleid hoor
[QUOTE=bollebuik]
je mag altijd met je kind leuke dingen doen, of leuke dingen kopen, dan hoef je toch echt niet te wachten tot eleid hoor
Ja, het is nog voor mij verwarrend wat wel mag en wat niet..
Ik vind het wel zielig voor mijn zoontje...
geloof me het is echt niet zielig, als je een kind dat vroeg aanleert en hij verder het hele jaar niets te kort komt qua aandacht of cadeautjes zal hij die dag geen gemis voelen
wat ik heb begrepen....je mag geen verjaardag vieren omdat het imitatie is van de koefar...
maar je mag wel een cadeautjes op een ander dag geven of taart op een ander dag eten....tjah...
Ik heb wel een feest gegeven toen mn dochtertje 3 jaar werd en ook toen ze 2 en een werd..het was heel gezellig...
Maar kan iemand een bewijs geven waarin staat dat je je geboortedag niet mag vieren. Ik lees vaak dat het een imitatie is van westerse landen, maar het gebeurt ook in arabische landen. Of zou dat door de tv daar komen?
Mijn moeder heef overigens nooit aand8 besteed aan mij verjaardagen, maar ik voelde me daardoor wel altijd een buitenbeentje tussen al die Nederlanders met hun leuke verhalen over partijtjes enzo.
wat doen de andere dames met de verjaardagen van de kids?
Waarom is het zielig? Je kunt cadeautjes en gebak kopen met Eid al fitr en Eid ul adha. Een kind steekt dingen snel op. Als de ouders duidelijk maken dat verjaardagen vieren niet mag van de islam, dan heeft dat kind dat snel door.
De vorming van een kind verloopt voor een deel door de opvoeding. Als je van begin af aan de islamitische regels toepast, dan is de kans kleiner dat het kind later als het ouder wordt in opstand komt. Een goed voorbeeld is moeders die het leuk vinden om strakke en blote kleding voor hun 10-jarige dochtertje te kopen. Als ze die kleren gewend is, dan wil ze die ook op haar 16de dragen. En zoals je weet is dat niet toegestaan in de islam.
_GoudSterretje_
26-02-2006, 00:12
imitatie van de koefaar.
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.