Bekijk originele versie : Een serieuze vraag,
sammy_boeffie
23-02-2006, 23:17
Kan je salaat Istighra ( ofsow iets ) ook bidden,als je normaal niet bid? Helpt dat dan?
En helpt et ook echt??? Ik heb vaak gelezen, dat je dan echt een antwoord zult krijgen.
hartje-van-mama
23-02-2006, 23:23
waarom bid je dan niet.. het lijkt me niet verstandig om te bidden alleen wanneer je het nodig hebt
sammy_boeffie
23-02-2006, 23:33
Je hebt gelijk.
Ik bidde vroeger wel. Maar als je op school zit of werkt, dan ben je meer geneigd er mee te stoppen omdat, je na je werk of school moe thuis komt, en nergens meer zin in hebt.
Maar ik inscha allah morgen beginnen als de rode zee weg is.. Ik weet nog heel goed, dat als ik iedere keer bidde, me heel erg goed voelde.
hartje-van-mama
24-02-2006, 00:06
ja meid en over dat school en werk.. tjah zoveel mensen werken of zitten op school ik zelf ook en heb er geen problemen mee hoor. En als je er eenmaal in zit dan zul je merken dat je niet meer eens wilt stoppen en dat als je niet bid dat je je zo schuldig en rot gaat voelen. Morgen is een mooie dag om te starten en zorg dat je dit keer sterk blijft want bidden is het enige wat je kan helpen inshallah
mert_a_bak
25-02-2006, 18:02
ik zou zeggen probeer weer te biddden en salaat al istigara zal helpen inshaa allah je moet er wel wat voor doen natuurlijk
maar ik denk dat het wel zal helpen:
sammy_boeffie
26-02-2006, 00:01
Ik ga er morgen mee beginnen, Inscha allah.
Hijaabje_19
26-02-2006, 15:55
salam alaikoum..
Alhamdoulilah dat je snel er mee gaat beginnen, het enige verschil tussen de koufar en de moslims is het gebed, dus als je die na laat, ben je in feite het zelfde als hun.. Moge Allah ons behoeden daaarvoor..
Salaat Istighara is een gebed als je ergens geen keuze kunt maken dat Allah je daarbij helpt.. Het zijn 2 rakaat en aan het einde is er een dua die je dan moet opzeggen.. Vanaf dat moment laat Allah je zien wat beter voor je is, in een soort van teken.. Als je die dua wilt hebben, laat het me dan weten dan schrijf ik hem wel voor je inshallah
salam alaikoum
sammy_boeffie
26-02-2006, 18:57
Jah, graag. Ik heb em ergens gelezen hier op m.nl. Maar weet niet meer waar.
Ik hem m ook voor je
ik zal het zo voor je plaatsen :)
Bismillah-ir Rahman-ir Rahiem
(In de naam van Allah, de Barmhartige, de Meest Genadevolle)
HET ISTICHARA GEBED
Hoe verricht je dat ...?
Een moslim/ moslima die wil weten of een bepaald voornemen wat hij/ zij heeft juist of onjuist is, of dat hij/ zij met een bepaald iets moet doorgaan of niet (dit kan van alles zijn), kan een gebed van twee Rak'aat verrichten voordat hij/ zij gaat slapen.
In de eerste Rak'ah leest hij/ zij na de Soerah Al-Fâtihah, Soerah Al-Kâfirûn, en in de tweede rak'ah, Soerah Al-Ichlâs.
Na het gebed leest hij/ zij de tekst van de "Doe'a Istichâra" (smeekbede), en gaat slapen op de Soennah-manier. Dit wil zeggen, met het gezicht richting de qibla (het oosten), liggend op zijn/ haar rechterzijde.
Men kan dan in zijn/ haar droom een teken/ aanwijzing ontvangen.
Het gebed kan/ mag op elk ander moment van de dag of de nacht verricht worden, men kan dan ook het teken/ aanwijzing op een andere manier ontvangen.
In een Hadith kunnen we lezen dat Djâbir ibn Abdoellah heeft gezegd dat de Boodschapper van Allah (Salla Allahu 3alaihi wa Sallam) de tekst van de Istichâra-Doe'a onderwees alsof het een hoofdstuk van de Qor'aan betrof. Hij (Salla Allahu 3alaihi wa Sallam) zei: "Als iemand van jullie zich heeft voorgenomen een bepaald werk uit te voeren, laat hij dan een twee rak'aat gebed verrichten en de Doe'a Istichâra lezen/ voordragen."
Soerah Al-Fâtihah
Bismi-l-laahi-r-rahmaani-r-rahiem
Al-hamdu li-l-laahi rabbi-l-'aalamien
Ar-rahmaani-r-rahiem
Maaliki yawmi-d-dien
Iyyaaka na'abudu wa iyyaaka nasta'ien
Ihdina-s-siraata-l-mustaqiem
Siraata-l-ladiena an'amta 'alaihim
ghairi-l-maghdûbi 'alaihim wa la-d-daallien
Amien
Soerah Al-Kâfirûn
Qul yaa ayyuha-l-kaafirûn
Laa a'budu maa ta'budûn
Wa laa antum 'abidûna maa a'bud
Wa laa ana 'aabidu-m-maa 'abadtum
Wa laa antum 'aabidûna maa a'bud
Lakum dienukum waliya dien
Soerah Al-Ichlâs
Qul huwa-l-laahu ahad
Allahu-s-samad
Lam yalid wa lam yûlad
Wa lam yaku-l-lahû kufuwan ahad
Doe'a Istichâra
Allahoemma innie astachieroeka bi 'ilmika
wastaqdiroeka bi qoedratika
wa asaloeka min fadlikal-'aziem
fa innaka taqdiroe wa Lâa aqdiroe wa t'alamoe
wa lâa 'alamoe wa anta 'alâmoel-ghoeyôeb
Allahoemma in koenta t'alamoe anna hâdzal-amra ( noem hier dan de zaak waarover besloten moet worden)
chayroellîe fîe dîenîe wa ma'âsjîe
wa 'âqibati amrîe faqdirhoe lîe
wa yassirhoe lîe soemma bâriek lîe fîehie
wa in koenta t'alamoe anna hâdzal-amra sjarroel
lîe fîe dîenîe wa ma'âsjîe wa 'âqibati amrîe
fasrifhoe 'annîe wasrifnîe 'anhoe
waqdirliel-chayr haisoe kâna soemma raddinîe bihie
Betekenis
O mijn Allah! Omdat U weet, vraag ik U om mij te laten weten wat voor mij het beste is. En omdat Uw Kracht voldoende is, vraag ik kracht van U, en om goedheid te bereiken, smeek ik om Uw Edele Gunst.
Want zeker! U bent Almachtig en ik machteloos. U bent Alwetend en ik zonder kennis. U bent de Kenner van het verborgene!
O mijn Allah! Als U weet dat deze zaak goed is voor mij, voor mijn geloof en mijn materieel welzijn en voor de resultaten van mijn zaak, maak het dan mogelijk voor mij, maak het makkelijk voor mij, en laat er voor mij een zegen in zijn. Maar als U weet dat deze zaak slecht is voor mij, mijn geloof en mijn materieel welzijn, en de resultaten van mijn zaak, houdt het dan weg van mij en weerhoud mij ervan. Bepaal het goede voor mij, waar het ook moge zijn, en maak mij daar tevreden mee.
Deze salaat istikhara herhaal je zeven dagen lang.
Resultaat van deze istikhara kan op drie manieren komen:
(1) een duidelijke droom; deze moet je voor de zekerheid laten interpreteren door iemand die daar goed in is
(2) een droom waarin een bepaalde kleur overheerst; wit en groen betekent dat je door moet gaan, rood en zwart betekent dat je ermee moet stoppen
(3) je ziet niets, maar in de loop van de dagen en weken merk je vanzelf dat je een bepaalde richting op wordt geduwd.
Veel succes met het Istichâra gebed.
Wa Alaikoem Salaam
sammy_boeffie
26-02-2006, 22:21
Harstikke bedankt :kus:
Mag je t ook opschrijven en dan voor lezen? Lijkt me een beetje moeilijk om alles te onthouden. Ennuh, mag het ook in de nederlandse vertaling?
Lella_Roosje
27-02-2006, 10:49
Harstikke bedankt :kus:
Mag je t ook opschrijven en dan voor lezen? Lijkt me een beetje moeilijk om alles te onthouden. Ennuh, mag het ook in de nederlandse vertaling?
Het gebed moet in het Arabisch, dus de soera`s en de bijbehorende handelingen. De doe3a kan wel in het Nederlands, in elke taal trouwens.
sammy_boeffie
27-02-2006, 12:19
Het gebed moet in het Arabisch, dus de soera`s en de bijbehorende handelingen. De doe3a kan wel in het Nederlands, in elke taal trouwens.
Het gebed ken ik wel. K weet dat dat ook in t arabisch moet.
Bedankt..
Lella_Roosje
27-02-2006, 13:20
Het gebed ken ik wel. K weet dat dat ook in t arabisch moet.
Bedankt..
Allahy taqbeel!:goedzo:
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.