Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : PVDA wint Moslim stemmers

Pagina's : [1] 2

GodSend
23-02-2006, 14:30

http://www.hpdetijd.nl/ Hoewel er ook andere geluiden zijn gehoord, is het onderzoeksbureau Motivaction er heel beslist over: voor het eerst in tien jaar zullen de allochtonen op 7 maart op grote schaal naar de stembus gaan. De conclusie is gebaseerd op zo’n achthonderd diepte-interviews met Turken, Marokkanen, Surinamers en Antillianen. Zeker zo interessant is het gegeven dat ongeveer de helft van degenen die zeggen te zullen gaan stemmen, een voorkeur heeft voor de PvdA. Dat klopt met een eerder onderzoek onder allochtonen in Rotterdam, waaruit eenzelfde voorkeur bleek. Deze uitkomst is niet verrassend. De VVD en het CDA hebben zich als gevolg van hun anti-islamitische offensief uit de markt geprijsd. Alleen de derde grote partij, de PvdA, heeft er zorgvuldig voor gewaakt de Nederlandse moslims tegen zich in het harnas te jagen. De antireligieuze houding van de liberalen is weliswaar geleidelijk weggeslepen, maar ze was vroeger zeer uitgesproken aanwezig. Honderd jaar geleden spraken ze over de opkomende katholieke macht als over ‘zwarte benden’ die de ‘zwarte internationale’ willen vestigen. Nu worden de moslims als een even groot gevaar afgeschilderd. De christendemocraten zijn bij monde van sommige Kamerleden even fel bezig, maar hun strategische bedoelingen zijn niet erg helder. Nog maar enkele tientallen jaren geleden werd gespeculeerd over nieuwe kansen voor het CDA, gegeven de slinkende christelijke kiezersmassa en de groeiende islamitische minderheid. Waarom zouden religieus geïnspireerde kiezers elkaar op den duur niet in één partij kunnen vinden? Daarover wordt niets meer vernomen. De sociaaldemocraten hebben weliswaar nooit iets in levensbeschouwelijk gefundeerde partijen gezien, maar dat heeft minder te maken met een antireligieuze traditie dan met hun voorkeur voor sociaal-economische programmapunten. Het is dan ook niet onmogelijk dat de voorkeur van de allochtonen voor de PvdA meer te verklaren is uit hun streven naar sociale emancipatie dan uit de gematigde toon van de partij over moslims. Het is te hopen dat dit na de verkiezingen wordt uitgezocht, want het is van cruciaal belang te weten of de allochtonen hun stem laten bepalen door hun verlangen naar een beter bestaan of door hun levensbeschouwelijke achtergrond. De PvdA, niet onhandig, kan beide kaarten uitspelen.

MaRouaN
23-02-2006, 14:32
PVDA :goedzo:

Sherine20
23-02-2006, 14:41
De PVDA kan niet zonder de gekleurde nederlanders.......ze hebben ons nodig....... Ze gaan daarom tactisch te werk....zoveel mogelijk donkere/getinte zieltjes winnen vergt enige inspanning....ze gaan daarom strategisch te werk.....het is een en al spel.....men zegt ook.....Politics is a game...the goal is to win it... WS

Breave
23-02-2006, 14:47
Ik was wat minder blij met de PvdA van Wouter Bos. Leuke man, maar hij waaide met elk ander fris windje mee. Dat willen we natuurlijk niet hebben. We willen een sterke leidende partij. Ik was dus wat geneigd naar GroenLinks (door gebrek aan betere partijen). Ik zette de PvdA dus op een laag spitje en keek over m'n schouders mee naar andere partijen. (GL, SP, CU) Na vandaag, ben ik weer helemaal een PvdA'er. Ik heb zojuist van een gastcollege van Wouter Bos genoten. (Hij was bij mij op de Uni) En ik heb gezien hoe oprecht hij zijn standpunten bracht. Ik heb hem vragen kunnen stellen en hij heeft mij weten te overtuigen van zijn bedoelingen. Ik sta weer volop achter de PvdA :goedzo:

Peace001
23-02-2006, 15:10

Hahahah nu gaan de Atheisten zieltjes winnen bij de moslims hahaha en moslims hebben nog een zwak voor ze ook hahahaha ze kunnen hun naam beter veranderen in de partij voor de allochtonen, maar dan moet Wouter Bos wel ff een baard gaan laten groeien.

Southstyler
23-02-2006, 15:12
Wouter Bos .. onze nationale allochtonenknuffelaar :hihi:

Breave
23-02-2006, 15:13
Hahahah nu gaan de Atheisten zieltjes winnen bij de moslims hahaha en moslims hebben nog een zwak voor ze ook hahahaha ze kunnen hun naam beter veranderen in de partij voor de allochtonen, maar dan moet Wouter Bos wel ff een baard gaan laten groeien. Relativeer. Moslims =//= Allochtonen. PvdA =//= Atheistisch. :moe:

Breave
23-02-2006, 15:14
Wouter Bos .. onze nationale allochtonenknuffelaar :hihi: Hij is m.i een goede politicus. :cool:

Southstyler
23-02-2006, 15:18
Hij is m.i een goede politicus. :cool: Ik houd het erop dat hij charisma heeft ;)

MaRouaN
23-02-2006, 15:20
Wouter Bos .. onze nationale allochtonenknuffelaar :hihi: Nee een goede opgevoede jongen :hihi:

Breave
23-02-2006, 15:20
Ik houd het erop dat hij charisma heeft ;) Dat ook. ;)

Southstyler
23-02-2006, 15:23
Nee een goede opgevoede jongen :hihi: Allemaal taktiek joh! ;)

MaRouaN
23-02-2006, 15:33
Allemaal taktiek joh! ;) Goede tactiek of niet. Hij is wel goed vind ik ;). Als ik pastoors zie dan lach ik me helemaal rot :giechel: Genieperig mannetje vind ik dat.

Southstyler
23-02-2006, 15:38
Goede tactiek of niet. Hij is wel goed vind ik ;). Als ik pastoors zie dan lach ik me helemaal rot :giechel: Genieperig mannetje vind ik dat. Ach arme pastoors .. die heeft ze accent gewoon niet mee :hihi:

MaRouaN
23-02-2006, 15:40

Ach arme pastoors .. die heeft ze accent gewoon niet mee :hihi: Daar schort het denk ik niet aan wel aan de inhoud.

Pagina's : [1] 2