Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : een verbod op het dragen van een hoofddoek tot achttien jaar

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7

miss_couscous
06-05-2003, 17:14

Dinsdag 6 mei, Onlangs hebben verschillende Regionale Opleidingen Centra (ROC's) en gemeenten verboden uitgevaardigd op het dragen van gezichtssluiers. Ook de gemeente Eindhoven verbiedt ambtenaren een zogeheten niqaab of chador te dragen. De Iraanse Fereshta Moradi (35) uit Eindhoven gaat nog een paar stappen verder: ze wil een verbod op het dragen van een hoofddoek tot achttien jaar en een verbod op islamitisch basisonderwijs. Volgens Moradi moet de integratie van islamitische vrouwen drastisch anders. EINDHOVEN - Met veel islamitische meisjes in Nederland gaat het niet goed. Al in de kinderjaren wordt de kiem gelegd voor angsten, depressies en fysieke klachten op latere leeftijd. Als de opvoeding van deze meisjes niet verandert, krijgt de samenleving straks de rekening gepresenteerd van een psychisch zwakke, onzekere generatie vrouwen die niet vrij en zelfbewust in het leven kan staan. Aan het woord is Fereshta Moradi (35), moeder van een zoon (12) en dochter (4). In haar doorzonwoning in de Eindhovense wijk Vaartbroek praat ze snel en in vloeiend Nederlands. Moradi ontvluchtte in 1984 op zeventienjarige leeftijd het beklemmende Iran. Ze woont sinds elf jaar in Eindhoven. Ondermeer als lid van GroenLinks probeert ze een gehoor te vinden voor haar opvattingen. Haar stellige opvattingen ontleent ze onder meer aan wat ze dagelijks ziet en meemaakt. Op de basisschool van haar twee kinderen bijvoorbeeld, in Vaartbroek. 'Om godsdienstige redenen mogen meisjes niet naar het schoolzwemmen, of niet mee op schoolkamp. Bij mijn dochtertje in de klas mocht een Marrokkaans meisje van haar ouders met carnaval niet verkleed naar school. Toen iedereen verkleed kwam - behalve zij, voelde ze zich heel verdrietig en buitengesloten. Om haar toch het gevoel te geven een beetje verkleed te zijn, kreeg ze wat schmink op haar gezicht. Helemaal blij was ze. Totdat haar moeder haar kwam halen. Die was woedend. 'Wij leven volgens de regels van de islam en daarom doen we niet mee aan een feest als carnaval', zei de moeder.' Verplicht Moradi vindt dat scholen veel meer activiteiten verplicht moeten stellen. Nu laten ze de keuze nog vaak aan de ouders; in een aantal gevallen mogen kinderen zelfs thuis blijven. Ik vind dat als je hier woont, dat je je kinderen mee moet laten doen met de Nederlandse feesten die een school viert. Sinterklaas en carnaval kun je kinderen niet ontnemen. Daarmee ontstaat op jonge leeftijd al ongelijkheid en een 'wij'- en 'zij'-gevoel', aldus Moradi. Fel gekant is de Iraanse tegen de islamitische basisscholen. Volgens haar staan deze scholen integratie alleen maar in de weg, omdat islamitische kinderen niet buiten hun eigen kringetje vertrouwd raken met Nederlandse kinderen. 'Bovendien leren de meisjes op deze scholen volgzaam te zijn en uit de buurt van jongens te blijven. De meisjes leren hun lot te accepteren. De jongens leren dat ze altijd voor de familie moeten zorgen en dat ze hun zussen in de gaten moeten houden', aldus Moradi. Hoofddoek Pure mishandeling vindt ze de hoofddoek die kleine meisjes het spelen belemmert. 'Ik zie soms al kleuters een hoofddoekje dragen. Of negenjarige meisjes. Meest gangbaar is de leeftijd van twaalf of dertien jaar. Onder het mom van 'vrijwilligheid' worden die meisjes door de familie echter gepusht een goede, onderdanige moslimvrouw te zijn.' Volgens Moradi wordt de meisjes lange tijd ingeprent dat ze zachtjes moeten praten en dat ze zich moeten schamen voor hun vrouwelijkheid, dat seks voor mannen is en verliefdheid taboe. Mede daarom lopen veel meisje met gebogen schouders en het hoofd naar beneden, met rug- en nekklachten op latere leeftijd als gevolg. Moradi pikt deze meisjes er zo uit. Ze herkent hen omdat haar eigen lot als vrouw in Iran hetzelfde was. 'Uit vrijheidsoverwegingen, maar ook uit gezondheidsoogpunt (weinig zon en frisse lucht) zou het dragen van hoofddoekjes in Nederland tot achttien jaar verboden moeten worden', stelt de politiek vluchtelinge. 'Vrouwen moeten als ze er aan toe zijn zélf kunnen beslissen of ze de hoofddoek willen dragen of niet.' Goede ontwikkeling Het feit dat veel islamitische meisjes succesvol een opleiding volgen, is volgens haar een goede ontwikkeling. Desondanks ontstaat daarmee ook een vertekend beeld van de emancipatie. 'Veel meisjes zijn succesvol, omdat ze nauwelijks andere activiteiten hebben. Ze hebben school en thuis. Maar waar blijven deze meiden na hun opleiding? Nog steeds worden veel meisjes tegen hun zin uitgehuwelijkt of ze krijgen kinderen zonder dat ze daar zelf voor gekozen hebben.' Besnijdenis Moradi vindt verder dat instanties als de GGD een veel actievere rol zouden kunnen spelen bij het controleren op en voorkomen van vrouwenbesnijdenis. Ook de leerplichtambtenaar zou onmiddellijk moeten worden ingeschakeld als een islamitisch meisje plotseling niet meer op school komt. 'Nog steeds worden veel Somalische meisjes op negenjarige leeftijd besneden. Ze gaan 'op vakantie' naar Somalië en worden daar voor de rest van hun leven verminkt. Ouders die hun kinderen zoiets aandoen, zouden gestraft moeten worden, net als in Frankrijk.' Als actief lid van GroenLinks probeert Moradi haar standpunten uit te dragen. Verder bezoekt ze allerlei bijeenkomsten van vrouwenorganisaties om aandacht voor deze problemen te vragen. Ook bezoekt ze wekelijks asielzoekerscentrum Beatrixoord waar ze met vrouwen praat die slachtoffer zijn geworden van mishandeling. Het liefst zou ze een opvang of helpdesk willen creëren voor islamitische vrouwen die psychisch of fysiek slachtoffer zijn geworden van mishandeling in naam van de islam. 'Ik heb veel vrouwen onderdak in ons huis geboden, maar eigenlijk gaat dat niet samen met een gezinsleven.'

nadoria_33
06-05-2003, 17:28
heeeey ik heb het niet allemaal gelezen maar tot nu toe vind ik het maar onzin en het zal zkersssssss niet verboden worden die hoofddoek C'EST IMPOSSIBLE!!!!!!!!!!!!!!! liefs nadoria beslamaaaaaaaaa

HalfBlood
06-05-2003, 18:02
Hada Mosta7eel... ik behou het liever op 't Arabisch ;)..

Grietje
07-05-2003, 01:46
Way to go Fereshta!

Sweet_Chic
07-05-2003, 02:28

Ongelooflijk. Stel je voor dat ze me mijn hoofddoek zouden ontnemen. Ze ontnemen je meteen het diebaarste zowat. Niet te geloven. Het zal ze toch niet lukken, daar niet van. Sweet_Chic

MueZli
07-05-2003, 09:09
Dat moeten ze proberen te flikken, dat van mij af te pakken. Enige manier is geweld. Pista en Grietje; BRAVO!! *Klap**Klap*

hhtWillem
07-05-2003, 10:05
Origineel gepost door MüeZli Dat moeten ze proberen te flikken, dat van mij af te pakken. Enige manier is geweld. Pista en Grietje; BRAVO!! *Klap**Klap* Is dat nou alles wat je " inhoudelijk" over dat stuk te zeggen hebt? Het gaat niet om de hoofddoek als zodanig maar om de gedachten die die kinderen er bij, op zo'n jonge leeftijd, meekrijgen ! Met een gebogen hoofd lopen omdat een vrouw minder zou zijn dan een man en hun dienstbaarheid al moeten tonen, niet aan bepaalde dingen deel mogen nemen en zich buiten gesloten en anders voelen dan de rest. Hoe kun je dat een kind van 9 jaar aandoen??? Reageer daar op..niet louter op de hoofddoek als zodanig. Ik heb niets tegen een hoofddoek maar als ik het stuk inhoudelijk lees en lees "waarom" zij wil dat het nog niet mag bij kinderen kan ik me dat heel goed voorstellen! Laat die kinderen later zelf beslissen wat ze willen, een kind van 9 kan dat nog niet. Dat zou het zelfde zijn als dat ik mijn zoontje alvast "verplicht" op de flightsimulator laat oefenen want hij "moet " later piloot worden van mij ! Pista en Grietje, van JUIST jullie heb ik >inhoudelijk< betere stellingen gezien jammer. :confused:

hhtWillem
07-05-2003, 10:26
Origineel gepost door Corrie In dat geval moeten we het ook verbieden dat mensen thuis een bijbel hebben, of met kleine kinderen naar de kerk gaan, of bijbelles enz enz enz enz enz........... Er zullen altijd ouders zijn die hun kinderen dingen opleggen(of dat nu met geloof te maken heeft of niet), die hun kinderen "hersenspoelen", daar kan je die veel grotere groep die dat niet doet niet om benadelen.... Denk je nu echt dat het verbieden van dat hoofddoekje ook maar iets zal helpen tegen ouders die hun kinderen opvoeden met een hele erge dwang?????? Het enige wat gaat gebeuren is dat die meiden van dat soort ouders het alleen nog maar moeilijker krijgen thuis, het werkt verschrikkelijk averechts..... Dan krijg je echt zo'n aparte groep, net zoals bij de zwaar gereformeerde mensen, zo'n groep die zich helemaal afscheid van de buitenwereld en waar niemand controle over heeft, want niemand weet echt wat daar binnen gebeurt..... Dan pas hebben we echt de poppen aan het dansen, die meiden zullen dan pas het echt slecht gaan krijgen.......... Veel beter is het die meiden in de gaten te houden, hun vertrouwen te krijgen en ze te helpen sterk te worden zodat ze op zichzelf kunnen staan en voor zichzelf op kunnen komen. En dan hebben we het nog niet eens over de meiden gehad die vrijwillig en trots hun hoofddoek dragen, die weten waarom zij het dragen en er zelf echt achter staan.... Ook die zullen zwaar benadeeld worden......... Wat un onzin schrijf je zeg door te zeggen dat ze ook de bijbel thuis wel kunnen verbieden enz. Je snapt de essentie van het verhaal niet. Ze schrijft ook niet dat de koran niet in huis mag zijn maar ze schrijft over "uiterlijke kenmerken" voor hele jonge kinderen!!! Hoe zou jij het vinden als de katholieke kinderen met een kruis op hun schouder naar school moeten??? Daar gaat het om!!! Je haalt er vanalles wat kant nog wal raakt. Typisch Nederlands...begeleiden, hulpverleners en al dat soort zooi. Denk je nou echt dat je toegang tot die kinderen krijgt?? word toch wakker. Laat kinderen KIND zijn!!!! Je praat over "vrijwillig een hoofddoek dragen" ? een kind van 9??? Ja een vrouw van 18 jaar...die doet het vrijwillig maar je kunt met droge ogen niet beweren dat een kind van bv.9 jaar dat vrijwillig doet! Over zulke jonge kinderen gaat dat stuk! als ze volwassen zijn 'Moeten" ze nog genoeg, tot hun dood aantoe. Gun ze verdomme een leuke jeugd. Wij, volwassenen weten het altijd zo goed voor ze.

hhtWillem
07-05-2003, 10:51
Origineel gepost door Corrie Er zijn ook zat hele kleine kinderen die en kruisje om hun nek hebben hangen hoor............. Of kleine joodse jongetjes met keppeltjes op........... En ja ik geloof dat een kind van 9 jaar vrijwillig kan kiezen voor een hoofddoek, als het goed gebeurt kan een kind van die leeftijd zeker die keuze maken, maar dan moet ze wel kennis over de islam en over het leven in het algemeen bezitten.... Het gaat erom dat er ouders zijn die hun kinderen dwingen, of dat nu om een hoofddoek gaat, of verplicht bijbelles moeten volgen, of verplicht een keppeltje dragen, of verplicht roze kleding dragen voor een jongen van mij part.... Dit hou je niet tegen door een verbod............... Dit hou je tegen door goed in contact met elkaar te blijven waardoor je dit soort misstanden eruit kan pikken, dat hoeft niets met hulpverlening te maken te hebben, dat heeft gewoon te maken met in elkaar geinterreseerd zijn. Ik blijf erbij een verbod zal alleen maar averechts werken, het maakt de scheiding groter, het maakt de kans voor ouders die hun kinderen slecht opvoeden groter om ermee door te gaan.......... Ik vind het dan ook een zeer slecht plan en hou mijn hart vast voor de kinderen die niet zulke aardige en leuke ouders hebben........ Jammer dat je je steeds weer concentreerd op de hoofddoek als zodanig. Ik schreef al, ik heb niets tegen een hoofddoek, ik heb wat tegen de achterliggende gedachten en de daarbij behoorende beperkingen voor die kinderen. LEES dat stuk nou eens GOED!!! Dus jij vind het wel goed dat een meisje van 9 met haar hoofd naar beneden loopt en zich al dienstbaar moet voelen voor de >heren

hhtWillem
07-05-2003, 10:55
Origineel gepost door Corrie Ach kinderen van jehova's getuigen mogen geen kerst, carnaval, pasen, verjaardag enz enz enz vieren....... Die mogen niet eens meedoen me het opbouwen van een kerstboom opschool enzo, die mogen daar dus helemaal niet mee te maken hebben, ze mogen geen snoepjes aannemen als er uitgedeeld word voor een verjaardag enz enz enz(ik heb een oom en tante die jahova's getuige zijn, dus ik weet wel waar ik het over heb in deze). En zo kan ik nog vele voorbeelden noemen bij geloven, dan moet je geloof voor kinderen in het algemeen gaan verbieden........... Nou...dat zou GEEN slecht idee zijn om dat voor alle kinderen te verbieden !!! Want je hebt gelijk dat die zwartekousekerk types en jehova's ook zulke praktijken erop na houden.

hhtWillem
07-05-2003, 11:09
Origineel gepost door Corrie Wel ik weet niet in welke wereld jij leeft, maar hier in mijn wereld zie ik jonge moslim meisjes met hoofddoeken op gewoon spelen en lachen met elkaar, ik zie die zielige meisjes niet die zich oh zo dienstbaar opstellen............. Ze zijn presies zoals alle kinderen, alleen hebben ze een hoofddoek om.... Tuurlijk zijn er misstanden, die komen overal voor, maar het grootste gedeelte van de moslimmiesjes draagt die hoofddoek met trots en plezier en loopt er echt niet bij alsof ze het zo verschrikkelijk hebben met die hoofddoek... Ik krijg echt niet het gevoe dat die meiden zich minder voelen als de mannen, anders ja, maar ik voel me ook anders als mannen, ik ben geen man ik ben een vrouw en wens ook zo behandeld te worden..... Maar nu ga ik mijn kleine ventje van de peuterspeelzaal halen!!!!!!!! Wat jij ziet is de buitenkant, niet wat er bij die hoofddoek wordt meegegeven. In de gevangenis wordt ook wel gelachen hoor, maar denk je dat ze blij zijn?? De vrouw die het stuk geschreven heeft spreekt uit ervaring, ze is zelf een moslima. Ik snap niet dat, als je dat stuk inhoudelijk leest, dat jij deze mening kunt hebben. Je gaat nu je kleine ventje halen (ik heb er zelf ook een), kijk maar eens goed naar hem en neem dan in gedachten dat jij hem al opzadelt met allemaal dingen die JIJ "gelooft" en waar HIJ zich dan nu al aan zou moeten gaan houden. Dit is Nederland hoor, niet Iran!

MueZli
07-05-2003, 11:25
Origineel gepost door pista Geweld ..in tegenstelling tot sommige creaturen hier is mij niet gegeven. Draag jij maar rustig je hoofddoek hoor.. ;) Maar wat een paniek voor een lap stof.. :rolleyes: Moet ik hier nog serieus uitleggen dat je religie kunnen praktiseren een recht is, waar andere mensen met hun fikken van af moeten blijven. Met droge ogen, wordt er n evt verbod tot de 18de jaar toegejuichd en neerbuigend gereageerd als er met ontsteltenis wordt gereageerd. Gatverdamme.

The_Law
07-05-2003, 11:28
Origineel gepost door pista Geweld ..in tegenstelling tot sommige creaturen hier is mij niet gegeven. Draag jij maar rustig je hoofddoek hoor.. ;) Maar wat een paniek voor een lap stof.. :rolleyes: Voor jou is het inderdaad MAAR een lap stof maar voor de moslims is er een grote waarde aan en deze waarde kan enkel gekend worden als je moslim bent of als je respect hebt voor het islamtische geloof. De nonnetjes (zusters) dragen ook MAAR een lapje stof, ga ze eens vragen dat af te doen voor altijd, ik denk dat je toch een lap rond je oren zal krijgen, in het beste geval allessinds. Dus zeg niet gauw dat iets niet waardevol is zonder te weten wat het juist is! p.s.: ons kledij bestaat ook MAAR uit stof, doch kunnen we niet zonder (in een beschaafde wereld, waar de goede zeden en openbare orde van groot belang is)!

MueZli
07-05-2003, 11:28
Origineel gepost door hhtWillem Wat jij ziet is de buitenkant, niet wat er bij die hoofddoek wordt meegegeven. In de gevangenis wordt ook wel gelachen hoor, maar denk je dat ze blij zijn?? De vrouw die het stuk geschreven heeft spreekt uit ervaring, ze is zelf een moslima. Ik snap niet dat, als je dat stuk inhoudelijk leest, dat jij deze mening kunt hebben. Je gaat nu je kleine ventje halen (ik heb er zelf ook een), kijk maar eens goed naar hem en neem dan in gedachten dat jij hem al opzadelt met allemaal dingen die JIJ "gelooft" en waar HIJ zich dan nu al aan zou moeten gaan houden. Dit is Nederland hoor, niet Iran! Ouders hebben vaak de neiging kinderen op te voeden :rolleyes: . Overbrengen van wat zij goed vinden doen ze continue, alleen dat mogen islm ouders weer niet.

The_Law
07-05-2003, 11:33

Origineel gepost door wtc ik vind het verhaal van dat marokkaanse meisje dat niet mee mog doen met carnaval heel erg. het lijkt me versschrikkelijk voor dat meisje ze denkt iedereen in nederland mag carnaval vieren en ik niet. ik vind dat hier zeker wat aan gedaan moet worden maar het verbieden van een hoofddoek zal hier weinig invloed op hebben. maar zo kan het misschien voor sommige meisjes juist ook verschrikkelijk zijn om geen hoofddoek te dragen. maar het kan ook verschrikkelijk zijn om een hoofddoek te moeten dragen. hierbij moet je een afweging maken. door het verbieden tot 18 jaar worden er geen meisjes meer gedwongen om een hoofdoek te dragen. en kunnen ze als ze achtien zijn er zelf over beslissen. de ouders hebben besloten om naar nederland te komen en dus ook besloten dat het kind tot 18e op school geen hoofddoek mag dragen. in dit geval geef ik het meisje die mee wil doen aan carneval voorrang dit is en blijft een schending van het recht op godsdienstvrijheid!! men kan in geen enkel DEMOCRATISCH land een verbod invoeren in iemand zijn/haar geloof, daar een democratie gebasseerd is op het gelijkheidsbeginsel. Waarom hoor ik hen niet zeggen dat ze bij de joden de twee krullen en de hoed gaan verbieden?? ze dragen het vanaf hun twaalfde (ik zie hen steeds jonger en jonger) Dit is gewoon discriminatie in zijn zuiverste vorm en als de staat er ooit zou in slagen dit werkelijk te verbieden, dan bevestigt het niet meer en niet minder het gedachte van velen onder ons, nl. dat de staat zelf een groot racisitisch blok is

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7