Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren


Bekijk volle/desktop versie : Ik wil een klacht indienen tegen me docent???



Pagina's : [1] 2

Houbi_hind
14-02-2006, 09:07


Wie kan me helpen..ik heb ernstige problemen met me docent...en nu wil ik een klacht tegen hem indienen..en daarnaast een ander docent vragen..maar ik vraag me nu af of het geen gevolgen heeft voor me afstudeeropdracht.. En waar kan je zoal klacht indienen..ik ben echt ten einde raad.. Liefs hind..

Globi
14-02-2006, 09:58
Wie kan me helpen..ik heb ernstige problemen met me docent...en nu wil ik een klacht tegen hem indienen..en daarnaast een ander docent vragen..maar ik vraag me nu af of het geen gevolgen heeft voor me afstudeeropdracht.. En waar kan je zoal klacht indienen..ik ben echt ten einde raad.. Liefs hind.. Leiding school lijkt mij de eerste om mee te gaan praten.

Houbi_hind
14-02-2006, 10:15
Leiding school lijkt mij de eerste om mee te gaan praten. Heb ik geprobeerd...maar tevergeefs..mensen met zo een hoge status hebben nooit tijd voor studenten..het is slecht voor hen imago..

Amal_Arabia
14-02-2006, 10:48
mag ik vragen waarom je een aankacht wil indienen?

Globi
14-02-2006, 10:59


Heb ik geprobeerd...maar tevergeefs..mensen met zo een hoge status hebben nooit tijd voor studenten..het is slecht voor hen imago.. Blijkbaar ga je dan niet naar de juiste mensen toe. Op elke school zijn er 'onafhankelijke' aanspraakpunten voor dit (?) soort zaken. "Slecht voor hun imago" ? Ik vraag mij ook af waar dit eigenlijk om gaat

Houbi_hind
14-02-2006, 11:08
mag ik vragen waarom je een aankacht wil indienen? dat wil kan ik hier niet zetten..voor meer details kan je me een pmtje sturen..

Houbi_hind
14-02-2006, 11:09
Blijkbaar ga je dan niet naar de juiste mensen toe. Op elke school zijn er 'onafhankelijke' aanspraakpunten voor dit (?) soort zaken. "Slecht voor hun imago" ? Ik vraag mij ook af waar dit eigenlijk om gaat Ik ga juist wel naar de juiste mensen toe..maar niemand doet moeite..en nou probeer ik het via andere omleiding..

Houbi_hind
14-02-2006, 11:10
Slecht voor hun imago???:confused: Op elke school is er wel een aanspreekpunt waar je, je probleem kunt wegleggen en met hun vervolgens samen te zoeken naar een oplossing. Denk dat je toch beter moet navragen ( bijv. aan de directie of admin. ) Succes. ;) gr, sanae Ik heb echt me best gedaan..en nu wil ik strengere maatregelen gaan ondernemen..

Globi
14-02-2006, 11:21
Ik heb echt me best gedaan..en nu wil ik strengere maatregelen gaan ondernemen.. Je kan ook onderstaande dingen proberen. Bedenk wel dat als je een officiele klacht wil indienen tegen een docent je wel een echte zaak moet hebben. Dingen als "hij kijkt gemeen naar mij als ik binnenkom" of "hij mag mij niet" worden niet in behandeling genomen. Ik begrijp ook niet helemaal waarom je niet iets meer kan uitleggen over de aard van jouw klacht. Je hoeft niet de gehel historie te vertellen maar een beetje meer info is wel handig.......je bent hier toch anoniem. http://www.onderwijsklachten.nl en ook Klachten & informatiecentrum HOME / Het LAKS voor jou / Klachten & informatiecentrum Klachten- en Informatiecentrum Je kunt telefonisch of per e-mail vragen stellen aan het LAKS. Het informatiecentrum is telefonisch bereikbaar van maandag tot en met donderdag tussen 10.00 en 17.00 uur op 020-6381792. Je kunt ook een email sturen naar info@laks.nl. Stuur wel je telefoonnummer mee, dat is handiger voor het oplossen van je vraag of probleem. Je vragen kunnen gaan over onderwijs en medezeggenschap, het leerlingenstatuut, examinering en andere wettelijke regelingen. Ook kan je de brochures en folders van het LAKS aanvragen. Maar je kunt ook vragen hoe je een probleem op school kunt aanpakken. Lees hier enkele veelgestelde vragen. Twijfel niet, bel of mail gewoon even! Klachtenregeling Elke school in het voortgezet onderwijs moet een klachtenregeling hebben. Deze regeling biedt je de garantie dat je klacht zorgvuldig wordt afgehandeld. Er bestaat geen centraal voorgeschreven regeling, wat betekent dat het bestuur van de school zelf een klachtenregeling dient te ontwikkelen. Een klacht wordt als volgt gedefinieerd: 'een klacht over gedragingen en beslissingen dan wel het nalaten van gedragingen en het niet nemen van beslissingen van de aangeklaagde'. De klager is degene die de klacht indient. Dit kan een leerling zijn, een ouder, maar bijvoorbeeld ook een personeelslid. In welke situaties is er aanleiding tot een klacht? Dit is niet altijd even duidelijk. Als je gepest wordt en de school neemt dit niet serieus, als er sprake is van dicriminerend gedrag, agressie of geweld. Klachtenprocedures Hieronder vind je een stappenplan van het LAKS wanneer je als in een conflictsituatie komt met iemand op school. Stap 1: Praten met de persoon met wie je een conflict hebt Het is het beste om een probleem op te lossen zonder een officiele klachtenprocedure op te starten. Je maakt jezelf binnen de school waarschijnlijk niet echt populair met het snel beginnen van een klachtenprocedure. Een klachtenprocedure kost jou en de school veel tijd en energie. Vaak kan een gesprek al veel helder maken. De eerste stap is dan ook gaan praten met de personen die betrokken zijn bij het probleem. Ga naar je docent, mentor, directie enz., en leg ze uit waar je het niet mee eens bent. Vaak los je hier al een hoop of zelfs alles mee op. Wie weet is het wel een misverstand en/of is het makkelijker op te lossen dan jij denkt! Het is dan heel vervelend als jij (of school door je door te verwijzen) al een officiële klachtenprocedure hebt opgestart om een klacht in te dienen bij de klachtencommissie bij jou op school. Stap 2: Vragen om advies+ een gesprek aangaan met een derde Mocht je er na een gesprek met de personen die betrokken zijn bij het probleem niet uitkomen dan is het nog steeds verstandig om niet direct een formele klacht in te dienen. Het is vaak verstandig om een derde, voor jou vertrouwt persoon te vragen om advies. Dit kan bijvoorbeeld binnen de school een decaan, een klassenleraar of iemand uit de leerlingenraad zijn. In deze situatie kan je ook contact opnemen met het LAKS. Zij kunnen bijvoorbeeld helpen met het opzoeken van regels die betrekking hebben op het probleem en contact opnemen met de persoon met wie je het probleem hebt. Het kan goed zijn dat je met behulp van derden wel een oplossing vindt voor het probleem. Stap 3: Formele klacht bij de klachtencommissie Als je alles hebt geprobeerd om het intern op te lossen en daar is door niemand positief op gereageerd, kun je overwegen om een klacht in te dienen bij de klachtencommissie van jouw school. Bedenk wel dat aan klacht indienen bij de klachtencommissie geen pretje is. Het kost veel tijd en doorzettingsvermogen. Ook kan het best eng zijn, omdat het wel een beetje lijkt op een rechtbank. Overweeg dus goed of je dit voor je klacht over hebt. Zie deze commissie als een laatste strohalm, die je pas pakt als er echt niets anders meer opzit. Voordat je een klachtenprocedure begint is het goed om te bedenken of andere leerlingen niet in hetzelfde schuitje zitten. Het is beter om gezamenlijk een klachtenprocedure te beginnen dan alleen. Bovendien is het voordat je een klachtenprocedure begint goed om steun te zoeken bij het LAKS. Wij kunnen je vast voorzien van tips en regelgeving. Wanneer je zeker weet dat je een klachtenprocedure gaat beginnen moet je uitzoeken hoe de formele procedure werkt. Elke school is door de wet verplicht een klachtenregeling op te stellen en een klachtencommissie in te stellen of zich aan te sluiten bij een regionale of landelijke klachtencommissie. De klachtenregeling is echter een kaderwet. Dat wil zeggen dat er wel in de wet staat dat er een moet zijn en wat er in ieder geval in moet staan, maar dat de school zelf mag verzinnen wat hij daar dan van maakt. Deze klachtenregeling kun je lezen in de schoolgids die je van school krijgt of daar kunt opvragen. Kijk daar dus in zodat je weet hoe je de procedure op gang kunt zetten. Wanneer je een klacht indient bij de klachtencommissie op jouw school heb je recht op iemand die je deze periode bijstaat. Je kunt hierbij denken aan een advocaat maar ook aan een vertrouwenspersoon op school. De procedure wanneer je een formele klacht indient is als volgt: • Jij en degene over wie jij klaagt mogen vertellen of schrijven aan de klachtencommissie wat jullie van deze klacht vinden. De klachtencommissie bepaalt of je klacht gegrond of ongegrond is. Binnen vijf werkdagen is de commissie verplicht aan de klager, aangeklaagde en het bevoegd gezag schriftelijk mee te delen dat zij een klacht onderzoekt. • De commissie bekijkt of jouw klacht wel belangrijk en groot genoeg is om te behandelen. Binnen 4 weken na ontvangst van de klacht moet een hoorzitting plaatsvinden, waarin iedereen die bij de klacht betrokken is de ieigen zienswijze kan toelichten en kan worden ondervraagd. • Als de klachtencommissie een besluit heeft genomen deelt ze dat mee in een brief. Deze brief gaat naar jou, degene over wie je geklaagd hebt en het bevoegd gezag. Die laatste zijn de bazen van de school. • Het bevoegd gezag moet binnen vier weken een brief terugschrijven naar de klachtencommissie. Daarin staat of ze maatregelen gaan nemen in verband met het besluit en zo ja, welke dan. Ook moet daarin staan of ze het eens zijn met de klachtencommissie of niet. Een klachten commissie geeft alleen advies, kan dus niet zelf maatregelen nemen! Dit advies moet binnen 4 weken na de hoorzitting bekend zijn. • Heeft het bevoegd gezag geen tijd om een brief te schrijven dan moeten ze een andere brief schrijven. Hierin staat wat de reden is dat ze het niet binnen vier weken redden en een datum voor wanneer ze dat wel doen. De school moet het besluit naleven van de klachtencommissie. Ben je het niet eens met de beslissing, dan kun je bezwaar aantekenen bij het bevoegd gezag of het College van beroep. Dit betekent dat je een brief schrijft waarin staat waarom je het niet eens bent met het besluit.

Houbi_hind
14-02-2006, 12:01
Je kan ook onderstaande dingen proberen. Bedenk wel dat als je een officiele klacht wil indienen tegen een docent je wel een echte zaak moet hebben. Dingen als "hij kijkt gemeen naar mij als ik binnenkom" of "hij mag mij niet" worden niet in behandeling genomen. Ik begrijp ook niet helemaal waarom je niet iets meer kan uitleggen over de aard van jouw klacht. Je hoeft niet de gehel historie te vertellen maar een beetje meer info is wel handig.......je bent hier toch anoniem. http://www.onderwijsklachten.nl en ook Klachten & informatiecentrum HOME / Het LAKS voor jou / Klachten & informatiecentrum Klachten- en Informatiecentrum Je kunt telefonisch of per e-mail vragen stellen aan het LAKS. Het informatiecentrum is telefonisch bereikbaar van maandag tot en met donderdag tussen 10.00 en 17.00 uur op 020-6381792. Je kunt ook een email sturen naar info@laks.nl. Stuur wel je telefoonnummer mee, dat is handiger voor het oplossen van je vraag of probleem. Je vragen kunnen gaan over onderwijs en medezeggenschap, het leerlingenstatuut, examinering en andere wettelijke regelingen. Ook kan je de brochures en folders van het LAKS aanvragen. Maar je kunt ook vragen hoe je een probleem op school kunt aanpakken. Lees hier enkele veelgestelde vragen. Twijfel niet, bel of mail gewoon even! Klachtenregeling Elke school in het voortgezet onderwijs moet een klachtenregeling hebben. Deze regeling biedt je de garantie dat je klacht zorgvuldig wordt afgehandeld. Er bestaat geen centraal voorgeschreven regeling, wat betekent dat het bestuur van de school zelf een klachtenregeling dient te ontwikkelen. Een klacht wordt als volgt gedefinieerd: 'een klacht over gedragingen en beslissingen dan wel het nalaten van gedragingen en het niet nemen van beslissingen van de aangeklaagde'. De klager is degene die de klacht indient. Dit kan een leerling zijn, een ouder, maar bijvoorbeeld ook een personeelslid. In welke situaties is er aanleiding tot een klacht? Dit is niet altijd even duidelijk. Als je gepest wordt en de school neemt dit niet serieus, als er sprake is van dicriminerend gedrag, agressie of geweld. Klachtenprocedures Hieronder vind je een stappenplan van het LAKS wanneer je als in een conflictsituatie komt met iemand op school. Stap 1: Praten met de persoon met wie je een conflict hebt Het is het beste om een probleem op te lossen zonder een officiele klachtenprocedure op te starten. Je maakt jezelf binnen de school waarschijnlijk niet echt populair met het snel beginnen van een klachtenprocedure. Een klachtenprocedure kost jou en de school veel tijd en energie. Vaak kan een gesprek al veel helder maken. De eerste stap is dan ook gaan praten met de personen die betrokken zijn bij het probleem. Ga naar je docent, mentor, directie enz., en leg ze uit waar je het niet mee eens bent. Vaak los je hier al een hoop of zelfs alles mee op. Wie weet is het wel een misverstand en/of is het makkelijker op te lossen dan jij denkt! Het is dan heel vervelend als jij (of school door je door te verwijzen) al een officiële klachtenprocedure hebt opgestart om een klacht in te dienen bij de klachtencommissie bij jou op school. Stap 2: Vragen om advies+ een gesprek aangaan met een derde Mocht je er na een gesprek met de personen die betrokken zijn bij het probleem niet uitkomen dan is het nog steeds verstandig om niet direct een formele klacht in te dienen. Het is vaak verstandig om een derde, voor jou vertrouwt persoon te vragen om advies. Dit kan bijvoorbeeld binnen de school een decaan, een klassenleraar of iemand uit de leerlingenraad zijn. In deze situatie kan je ook contact opnemen met het LAKS. Zij kunnen bijvoorbeeld helpen met het opzoeken van regels die betrekking hebben op het probleem en contact opnemen met de persoon met wie je het probleem hebt. Het kan goed zijn dat je met behulp van derden wel een oplossing vindt voor het probleem. Stap 3: Formele klacht bij de klachtencommissie Als je alles hebt geprobeerd om het intern op te lossen en daar is door niemand positief op gereageerd, kun je overwegen om een klacht in te dienen bij de klachtencommissie van jouw school. Bedenk wel dat aan klacht indienen bij de klachtencommissie geen pretje is. Het kost veel tijd en doorzettingsvermogen. Ook kan het best eng zijn, omdat het wel een beetje lijkt op een rechtbank. Overweeg dus goed of je dit voor je klacht over hebt. Zie deze commissie als een laatste strohalm, die je pas pakt als er echt niets anders meer opzit. Voordat je een klachtenprocedure begint is het goed om te bedenken of andere leerlingen niet in hetzelfde schuitje zitten. Het is beter om gezamenlijk een klachtenprocedure te beginnen dan alleen. Bovendien is het voordat je een klachtenprocedure begint goed om steun te zoeken bij het LAKS. Wij kunnen je vast voorzien van tips en regelgeving. Wanneer je zeker weet dat je een klachtenprocedure gaat beginnen moet je uitzoeken hoe de formele procedure werkt. Elke school is door de wet verplicht een klachtenregeling op te stellen en een klachtencommissie in te stellen of zich aan te sluiten bij een regionale of landelijke klachtencommissie. De klachtenregeling is echter een kaderwet. Dat wil zeggen dat er wel in de wet staat dat er een moet zijn en wat er in ieder geval in moet staan, maar dat de school zelf mag verzinnen wat hij daar dan van maakt. Deze klachtenregeling kun je lezen in de schoolgids die je van school krijgt of daar kunt opvragen. Kijk daar dus in zodat je weet hoe je de procedure op gang kunt zetten. Wanneer je een klacht indient bij de klachtencommissie op jouw school heb je recht op iemand die je deze periode bijstaat. Je kunt hierbij denken aan een advocaat maar ook aan een vertrouwenspersoon op school. De procedure wanneer je een formele klacht indient is als volgt: • Jij en degene over wie jij klaagt mogen vertellen of schrijven aan de klachtencommissie wat jullie van deze klacht vinden. De klachtencommissie bepaalt of je klacht gegrond of ongegrond is. Binnen vijf werkdagen is de commissie verplicht aan de klager, aangeklaagde en het bevoegd gezag schriftelijk mee te delen dat zij een klacht onderzoekt. • De commissie bekijkt of jouw klacht wel belangrijk en groot genoeg is om te behandelen. Binnen 4 weken na ontvangst van de klacht moet een hoorzitting plaatsvinden, waarin iedereen die bij de klacht betrokken is de ieigen zienswijze kan toelichten en kan worden ondervraagd. • Als de klachtencommissie een besluit heeft genomen deelt ze dat mee in een brief. Deze brief gaat naar jou, degene over wie je geklaagd hebt en het bevoegd gezag. Die laatste zijn de bazen van de school. • Het bevoegd gezag moet binnen vier weken een brief terugschrijven naar de klachtencommissie. Daarin staat of ze maatregelen gaan nemen in verband met het besluit en zo ja, welke dan. Ook moet daarin staan of ze het eens zijn met de klachtencommissie of niet. Een klachten commissie geeft alleen advies, kan dus niet zelf maatregelen nemen! Dit advies moet binnen 4 weken na de hoorzitting bekend zijn. • Heeft het bevoegd gezag geen tijd om een brief te schrijven dan moeten ze een andere brief schrijven. Hierin staat wat de reden is dat ze het niet binnen vier weken redden en een datum voor wanneer ze dat wel doen. De school moet het besluit naleven van de klachtencommissie. Ben je het niet eens met de beslissing, dan kun je bezwaar aantekenen bij het bevoegd gezag of het College van beroep. Dit betekent dat je een brief schrijft waarin staat waarom je het niet eens bent met het besluit. Je bent geweldig broeder..:goedzo: dit is wat ik zocht..

Globi
14-02-2006, 12:13
Je bent geweldig broeder..:goedzo: dit is wat ik zocht.. Laten we het houden op geweldig want ik ben geen moslim.

Houbi_hind
14-02-2006, 12:19
Laten we het houden op geweldig want ik ben geen moslim. Pardon??? Het woord ''broeder'' gebruiken toch niet alleen moslims:rolleyes:

Globi
14-02-2006, 12:22


Pardon??? Het woord ''broeder'' gebruiken toch niet alleen moslims:rolleyes: Dat wist ik niet. Maar ik bedoelde het niet vervelend.

Houbi_hind
14-02-2006, 13:25
Dat wist ik niet. Maar ik bedoelde het niet vervelend. Het is al goed zo..broeder:D

Globi
14-02-2006, 20:48
Het is al goed zo..broeder:D Dat is een pak van mijn hart.....zuster;)


Pagina's : [1] 2