Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Op welke leeftijd wil jij je eerste kind krijgen?

Pagina's : [1] 2 3 4

TheBomb
08-02-2006, 11:16

Nederlandse vrouwen zijn gemiddeld 29 jaar als ze hun eerste kind krijgen. Mondiaal gezien zijn Nederlandse vrouwen daarmee het oudst. Bijna 40 procent van de vrouwen is tussen de 30 en 35 bij de geboorte van hun eerste kind, bijna elf procent 35 jaar of ouder. In vergelijking met de ons omringende landen heeft Nederland meer vroeggeboorten en baby’s met een laag geboortegewicht en aangeboren afwijkingen. Voor een deel is dit terug te voeren op de hogere leeftijd van de aanstaande moeder. Laat moeder worden is in. In 30 jaar tijd is de leeftijd waarop een Nederlandse vrouw haar eerste kind krijgt met vier jaar gestegen en dat terwijl bijna iedereen weet dat biologisch gezien de meest ideale leeftijd om moeder te worden een stuk lager ligt, namelijk zo rond het 22ste levensjaar. Wat drijft de vrouwen dan om zolang te wachten met het kiezen voor het moederschap? Is opleidingsniveau en werken aan de carrière echt de oorzaak, zoals altijd beweerd wordt, of heeft het misschien een andere reden? Opleidingsniveau en carrière spelen inderdaad mee maar blijken niet de factoren die het meest bepalend zijn. Uit onderzoek is naar voren gekomen dat relatievorming het belangrijkste is bij de keuze voor uitgesteld ouderschap. De huidige twintigers blijven langer jong dan de twintigers van 40 jaar geleden. De jaren tussen je 20ste en 30ste worden door de twintigers van nu gezien als onstabiele levensfase en de verantwoordelijkheid voor kinderen is daar niet mee te combineren. Ook telt mee dat relaties niet meer als vanzelfsprekend voor de rest van het leven zijn waardoor vaak eerst gekeken wordt of de relatie wel duurzaam is voordat er nagedacht wordt of men wel kinderen wil. Een ander belangrijk verschil tussen mensen die ruim voor hun 30ste en mensen die daarna hun eerste kind kregen, is een attitudeverschil in opvattingen over het moederschap. Jonge moeders blijken vaak gezinsgeoriënteerd te zijn: zij willen meer dan één kind en willen zelf alle zorgtaken op zich nemen. De late moeders zijn kindgericht: zij willen een kind en daarna zien ze wel hoe het zich zal ontwikkelen. Vaak wordt aan vrouwen geadviseerd om je na je studie eerst volledig op je carrière te richten. Als je een baan hebt gevonden die bij je past en je het vak goed in je vingers hebt, is het pas tijd om aan kinderen te gaan denken. Meestal zal dit zo rond je dertigste zijn. Blijf de eerste jaren na het moederschap bezig met je werk maar zonder alle cursussen te volgen. Richt je in die jaren vooral op je kinderen. Vrouwen die op latere leeftijd hun eerste kind krijgen lopen minder inkomen mis dan vrouwen die op jonge leeftijd moeder worden. Ook dit gegeven wordt meegenomen in het advies aan vrouwen. Nog een reden om pas na je dertigste aan kinderen te beginnen is dat de jaren tussen de twintig en dertig emotioneel nogal heftig zijn. Je wordt volwassen, ontwikkelt je identiteit, zoekt je plaats in de maatschappij, verwerkt de pijn van je opvoeding en worstelt met jezelf. Om er naast dit alles ook nog eens de dagelijkse zorg voor een kind bij te hebben zien veel mensen niet zitten. Welke factoren horen nu het zwaarst te wegen, de invloed van de biologische klok, de carriere of je persoonlijke ontwikkeling? :goedzo: :goedzo: :goedzo: :goedzo: :goedzo: Bron: geleerden vanuit allerlei delen van de wereld (waaronder de Islamitische) Mijn mening: ben het er volledig mee eens. Het mag duidelijk zijn dat ik behoor tot de laatste groep (op latere leeftijd kinderen).

ellae
08-02-2006, 11:23
kan t allemaal niet samengevat worden... is te veel om te lezen:moe:

OemYoussef
08-02-2006, 11:43
kheb geen zin om te lezen :moe:

OemYoussef
08-02-2006, 11:44
Maar ik ben voor de jonge moeder :D

SanaeB1982

ik ook!

rabiaatje
25/26

mother_to_be
08-02-2006, 11:47
ik heb altijd gehoopt dat ik voor mijn 24 moeder zou zijn.. en hamdoulilah ben ik nu ook zwanger en.. ben maandje na mijn 23e verjaardag uitgerekend...

farida22
08-02-2006, 11:49
25 jaar want ik ben nu pas 24 en niet zwanger

letiziaaaaa
08-02-2006, 11:49
Mijn man en ik hebben het er wel eens over. Hij vond voor een eerste kindje 22 een mooie jonge leeftijd, en tot de 30 voor bijv. de 4e of 5e. :p Het lijkt ons leuk, en beter, om niet te oud zijn als moeder. Ja iedereen denkt er anders over. :)

Rzinia
08-02-2006, 11:51
Ik zelf koos ervoor om na mijn mbo mijn eerste kind te krijgen en over anderhalve jaar ga ik aan hbo beginnen. dan is mijn kleine 2 en half en gaat naar peuterspeelzaal. de tweede zal wel pas na een jaar of 7 inshAllah komen. dan ben ik nog 27. maar ik zou er niet voor kiezen om heel laat te nemen want ik wil 3 a 4 kinderne inshALlah en als ik pas op mijn 30ste zou beginnen moet je ze sneller achter elkaar nemen. dat zie je ook met nederlanders. hun kinderen verschillen weinig in leeftijd. want als ze een kind nemen hoor je 2 jaar later dat ze zwanger zijn van 2de

UndercoverAngel
08-02-2006, 11:54
Ik ben ook voor jong moeder zijn!! :) .:UcA:.

stresskip
08-02-2006, 11:56
Tegenwoordig wil de marokaanse vrouw alles, een opleiding volgen, cariere maken ondertussen trouwen en een kind krijgen, een goede huisvrouw zijn, sociaal leven ernaast houden enz. Er wordt ook veel druk gezet hierop want ik denk zelf dat er veel vrouwen zijn die misschien ook heel tevreden zijn met het moederschap en huisvrouw zijn maar toch zich verplicht voelen om buitenshuis actief te zijn en te laten zien dat ze het allemaal aan kan. soms denk ik dat het een soort competitie is tussen vrouwen dit is enerzijds positief en anderzijds negatief. Eigenlijk moeten vrouwen meer hun hart volgen en niet wat alleen wat er van hun verwacht wordt om zogenaamd "goed' te functioneren in deze maatschappij..

OemBiby
08-02-2006, 11:57
Ik werd zwanger op mijn 17e.......vind het veel beter dan op mijn 27e zwanger raken van mijn eerste.....

xlatifax
08-02-2006, 11:59
Ik ben ook voor jong moeder zijn...:nijn:

stresskip
08-02-2006, 12:07

Nou vind ik dat de nederlandse vrouw te laat begint en vind ik dat de marokaanse vrouw te vroeg begint aan kinderen. Ik denk persoonlijk dat midden-eind twintig goede leeftijden zijn om aan kinderen te beginnen. Het is natuurlijk voor iedereen anders maar vaak zie ik vrouwen die zelf nog"echt" kind zijn die met een kind lopen om "erbij" te horen.. en ook al vinden ze het tegenvallen gelijk de tweede erachteraan...

Pagina's : [1] 2 3 4