Bekijk originele versie : 'Grens open voor Poolse arbeiders'
Wayagher
06-02-2006, 14:21
BRUSSEL - Nederland moet vanaf 1 mei zijn grenzen volledig opengooien voor werknemers uit Polen, Tsjechië en de andere nieuwe lidstaten van de Europese Unie.
De beperkingen die ons land twee jaar geleden heeft ingesteld zijn onnodig, werken zwart werk in de hand en zijn per saldo ongunstig voor onze economie. Dat concludeert eurocommissaris Spidla (Sociale Zaken), die overmorgen in Brussel een langverwacht advies zal presenteren over de arbeidseffecten van de grote uitbreiding van de Europese Unie op 1 mei 2004, toen tien landen uit met name Oost- en Midden-Europa toetraden.
Nederland besloot destijds dat jaarlijks slechts 22.000 werknemers uit de nieuwe landen welkom waren, en dan alleen in sectoren met moeilijk vervulbare vacatures.
Ook elf andere EU-landen sloten hun grenzen, maar zullen voor 1 mei moeten aangeven of ze de beperkingen met nog eens maximaal vijf jaar willen verlengen. Hoewel Den Haag hier uiteindelijk zelf over besluit, voert Brussel de druk op om de nieuwe landen niet langer te dwarsbomen.
Illegaal
Spidla wijst daarbij op de effecten in Groot-Brittannië, Ierland en Zweden, landen die geen dam opwierpen voor de werknemers uit de nieuwe lidstaten. Uit eerste onderzoeken is gebleken dat dit daar absoluut niet tot een massale migratie en verstoring van de arbeidsmarkt heeft geleid. De Polen, Tsjechen en anderen die de overstap maakten, vonden bovendien veelal een baan die voorheen door een illegaal of zwart werd gedaan.
In Nederland zijn werkgevers zonder meer voor het openen van de grenzen, maar de politiek en de bonden zijn verdeeld. Het kabinet komt in maart met een standpunt.
Ook in andere landen zullen nog stevige discussies volgen. Terwijl Denemarken, Finland en Spanje zich opmaken om de barrières op te heffen zullen Duitsland en Oostenrijk, die beide direct aan de nieuwe landen grenzen, deze zeker nog twee jaar handhaven.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/33020141/_Grens_open_voor_Poolse_arbeiders_.html
Niet "leuk "voor de marokkaantjes, die o zo graag aan het werk willen.......................
Concurrentie !!!!!
Wayagher
06-02-2006, 15:04
krijg je hetzelfde verhala met Polen, de man komt hier werken, laat na verloop van tijd vrouw overkomen en gaat hier voorgoed vestigen. Maakt kinderen, die gaan dan de criminaliteit in :D
Achja, kom maar hoor.
DutchBart
06-02-2006, 15:07
krijg je hetzelfde verhala met Polen, de man komt hier werken, laat na verloop van tijd vrouw overkomen en gaat hier voorgoed vestigen. Maakt kinderen, die gaan dan de criminaliteit in :D
Achja, kom maar hoor.en jij denkt dat we niets hebben geleerd van die fout?? ik weet het niet, ik hoop dat we het nu wel goed aanpakken...
Van mij mag het. Ik ken verschillende Polen, leuke mensen. Bovendien zijn het EU-ers en die zijn altijd welkom.Dat zorgt ervoor dat we geen mensen van buiten de EU hoeven toe te laten. Economische vluchtelingen of werkers die elders uit de EU komen zijn geen ramp omdat dat geld toch binnen de EU blijft. Zijn het bijvoorbeeld Zuid-Amerikanen of mensen uit het MO dan verdwijnt Europees geld naar plaatsen waar we het niet snel van terug krijgen.
De interne geldcirculatie in de EU moet hoog zijn voor een goede economie, geldstromen de EU in moet hoog zijn, maar de geldstromen de EU uit moet laag zijn. Dan kan de EU zijn toekomstige (tijdelijke) positie als wereldmacht in 2010 goed innemen en zal China enige jaren later ook meer respect hebben voor onze economische positie als zij het stokje van ons overnemen.
Wayagher
06-02-2006, 15:08
en jij denkt dat we niets hebben geleerd van die fout?? ik weet het niet, ik hoop dat we het nu wel goed aanpakken...
geloof mij, over 8 jaar heeft niemand het meer over marokkanen.
dan zijn de polen de lul.
Er ziin nu al heel wat Poolse bedrijfjes, vooral veel in de bouw ( stukadoors/aannemers/timmerman etc).
Toevallig hebben we een prijsopgave laten doen door zo een firma, wat de helft goedkoper blijkt te zijn dan de Nederlandse bedrijven, dus als dat zo doorgaat zullen ze beslist geen gebrek aan werk hier hebben.Ooit een nederlands bedrijf meegemaakt waar minimaal 10 uur per dag gewerkt wordt ?
Gezonde concurrentie voor de nederlandes markt:D
Einherjer
06-02-2006, 15:20
Das heel goed voor de werkgelegenheid..NOT!!!
Nog meer werkelozen :(
Einherjer
06-02-2006, 15:59
van mij zijn ze welkom
Van mij mogen ze blijven waar ze zijn.Laten ze eerst de nederlanders zelf maar eens aan een baan helpen.:hadj:
Hazouz_55
06-02-2006, 16:01
Niet "leuk "voor de marokkaantjes, die o zo graag aan het werk willen.......................
Concurrentie !!!!!
Alsof alle Hollanders werk hebben. :hihi: Absoluut gezien hebben Hollanders nog de meeste uitkeringen.
turgut_alp01
06-02-2006, 16:15
Van mij mag het. Ik ken verschillende Polen, leuke mensen. Bovendien zijn het EU-ers en die zijn altijd welkom.Dat zorgt ervoor dat we geen mensen van buiten de EU hoeven toe te laten. Economische vluchtelingen of werkers die elders uit de EU komen zijn geen ramp omdat dat geld toch binnen de EU blijft. Zijn het bijvoorbeeld Zuid-Amerikanen of mensen uit het MO dan verdwijnt Europees geld naar plaatsen waar we het niet snel van terug krijgen.
De interne geldcirculatie in de EU moet hoog zijn voor een goede economie, geldstromen de EU in moet hoog zijn, maar de geldstromen de EU uit moet laag zijn. Dan kan de EU zijn toekomstige (tijdelijke) positie als wereldmacht in 2010 goed innemen en zal China enige jaren later ook meer respect hebben voor onze economische positie als zij het stokje van ons overnemen.
Je inteligentie spuit er van :)
Terwijl polen en anderen oost europeanen het geld weg zullen nemen naar land van herkomst , hebben wij toch aardig voor een economische opkikker in dit land gezorgt :)
Zie maar al die marokkaanse en Turkse winkeltjes en niet vergeten de Surinaamse en Indonesische winkeltjes :)
Aleen al in het woord Allochtoon schuilt een miljarden industrie , vergis je niet :hadj:
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.