Bekijk originele versie : Tamazight per september op school in Marokko
Minister van Onderwijs en Jeugd Habib Malki heeft in Marokkaanse krant Le Matin verklaard dat Tamazight per september 2003 op een dertigtal scholen verspreid over het hele land zal worden ingevoerd. Dit in samenwerking met het Koninklijke Insitituut voor Tamazight in Rabat. De invoering van de taal is in het kader van de geleidelijke integratie van Tamazight in het Marokkaanse onderwijssysteem. Het gekozen schrift om de taal te schrijven blijft Tifingh. Bron: Le Matin.
Massin2953
03-05-2003, 13:43
Origineel gepost door Yufran
Minister van Onderwijs en Jeugd Habib Malki heeft in Marokkaanse krant Le Matin verklaard dat Tamazight per september 2003 op een dertigtal scholen verspreid over het hele land zal worden ingevoerd. Dit in samenwerking met het Koninklijke Insitituut voor Tamazight in Rabat. De invoering van de taal is in het kader van de geleidelijke integratie van Tamazight in het Marokkaanse onderwijssysteem. Het gekozen schrift om de taal te schrijven blijft Tifingh. Bron: Le Matin.
:hoera: :hoera: eindelijk de droom van het volk wordt werkelijkheid :D
hopelijk gooit dat arabische nationalistische elite niet weer roet in het eten!
anders :auw: :D
Arabisch tekst van map, 29 april.
http://www.map.co.ma/mapara/info/info100.htm
Hier een korte vertaling van die Arabische link
Marokkaanse minister van Communicatie: ”Het ministerie is vastberaden om de dialoog voort te zetten met het Koninklijk Instituut voor Amazigh Cultuur (IRCAM).”
Rabat, 29-04-2003 Nabil Ben Abdallah, minister van Communicatie en de officiële woordvoerder van de regering: ” Het ministerie is vastberaden om de dialoog met het IRCAM voort te zetten om de doelen te realiseren die bepaald zijn door de koning, en om de Amazigh cultuur te promoten.”
De minister heeft tijdens het vragenuurtje in de eerste kamer dinsdag duidelijk gemaakt dat de regering op de hoogte is van de bijzondere plaats van de Amazigh cultuur in haar historische, beschaafde, en politieke dimensies. “De regering streeft naar de uitvoering van de koninklijke instructies met betrekking tot de toespraak van Ajdir en de Dahir waarmee het IRCAM van de grond kwam.” aldus de minister.
Tevens stelde hij: ”Het ministerie heeft directe communicatie kanalen opgezet met het IRCAM om de problematiek rond het instituut op te lossen, zoals de financiële en technische problemen maar ook het gebrek aan mankracht.”
De minister zei ook dat er een commissie is opgericht waarin zijn ministerie, het IRCAM, en de televisiezenders RTM en 2M zijn vertegenwoordigd. Deze commissie heeft op 14 april j.l. vergaderd, toen is er o.a. gesproken over het uitzenden van enkele nieuwsbulletins in een standaard Tamazight dat iedereen in Marokko kan begrijpen. Ook is er gesproken over het meer tijd vrijmaken voor uitzendingen in de verschillende dialecten.
Hij zei: ”Er word naar gekeken om voor elk dialect 6 i.p.v. 4 uur uitzendtijd vrij te maken. Verder wordt er gedacht aan een cultureel televisiekanaal (Arabisch én Tamazight) en regionale zender. Dat kost veel tijd, momenteel wordt er druk gewerkt aan een Amazigh programmering van de zenders RTM en 2M.”
Hij herinnerd verder aan de problemen met betrekking tot het uitzenden in het Tamazight die in de afgelopen tijd plaats hebben gevonden.
Bron: Maghreb Arab Press
IRCAM Institut Royal de la Culture Amazigh
RTM Radio Télévision marocaine (Marokkaanse staatstelevisie)
2M Frans-Marokkaans televisiekanaal
Amazoullou
03-05-2003, 14:00
Het standaard Tamazight dat iedereen kan begrijpen vind ik het beste resultaat als dat er zou komen. Standaard Tamazight kan de eenheid onder de Noord-Afrikanen alleen maar bevorderen. De Arabische taal schept meer afstand tussen de Marokkanen dan het Tamazight..
AMAZOULLOU
DE MAN DIE ZIJN VOLK LEERT VECHTEN
Tamza_N_Rif
03-05-2003, 14:09
Hoe valt dit bericht te rijmen met de brute actie van de Makhzan in Nador?
Origineel gepost door Tamza_N_Rif
M6 moet het oplossen
he's the king
Massin2953
03-05-2003, 14:14
Origineel gepost door Amazoullou
Het standaard Tamazight dat iedereen kan begrijpen vind ik het beste resultaat als dat er zou komen. Standaard Tamazight kan de eenheid onder de Noord-Afrikanen alleen maar bevorderen. De Arabische taal schept meer afstand tussen de Marokkanen dan het Tamazight..
AMAZOULLOU
DE MAN DIE ZIJN VOLK LEERT VECHTEN
Het standaard tamazight dat is juist de doel van alle Amazigh aktivisten!
daarom juist was ieder zelfbewuste Amazigh gekant tegen dat belachelijke 15minuten nieuws in 3 Tamazight dialecten!
want tamazight als taal is 1 taal!
en zelfs die lahajaat nieuws is doorgepucht door anti Imazighen en niet door imazighen zelf. kennelijk wouden ze daarmee tweedracht zaaien tussen de Imazighen van Marokko, zodat ze kunnen zeggen zie je wel: jullie hebben geen gezamenlijke taal.
Gelukkig is hun genieperige plannetje niet gelukt, want het tegenovergestelde is waar :D
Tamza_N_Rif
03-05-2003, 14:19
M6 moet het oplossen
he's the king
De Nadorianen en andere Imazighen kunnen het zelf ook oplossen: hele ****ing stad met Amazigh-symbolen en Tifinagh-teksten beschilderen.
Verkeersborden kun je weghalen, onze trots niet.
Massin2953
03-05-2003, 14:20
dat begrijp ik ook niet :rolleyes:
Maar ik ben geboren in Marokko, ik weet hoe de Makhzan te werk gaat, want het dringt bij ze pas in, als er flink geprotesteerd word!
en in deze staat zelfs de koning en de regering aan onze kant! althans zij zijn toch die gene die deze plannen goed gekeurd hadden :D
en wat die mkhazniya betreft, ze zijn niks gewend behalve in dienst treden van hun baas (wie dat ook mag zijn!)
dus die baas moet zich verantwoorden voor deze beschamende daad, druist tegen de wil van het volk en van de regering en van de koning.
Massin2953
03-05-2003, 14:23
De Nadorianen en andere Imazighen kunnen het zelf ook oplossen: hele ****ing stad met Amazigh-symbolen en Tifinagh-teksten beschilderen.
Verkeersborden kun je weghalen, onze trots niet.
Maar waarom organiseren wij niet een demonstratie hier in Nederland (voor de ambasade ofzo) als steun voor onze Imazighen In Nador en Marokko?! is toch simpel :rolleyes: gewoon eisen wat de regering en de koning al goed gekeurd hadden! en vooral eisen wat het volk zelf wou.
Massin2953
03-05-2003, 14:24
Origineel gepost door shell
HOEZEEEEeee voor NADOR. De helden van de RIF.
:Iluvu: :Iluvu: NADOR BEDANKT :Iluvu: :Iluvu:
het is nu de tijd om dit soort ontwikkelingen te steunen door te investeren in het Rif Fonds.
Scheer je weg wannabe Riffijn!!! je bent fake! :kwaad:
Massin2953
03-05-2003, 14:49
Beste landgenoten: de bovenvermelde persoon shell, doet zich voor als Riffijn en als Marokkaan.
maar hij is het niet! hij is door en door fake nep! telkens als hij ontmaskerd wordt verwijdert hij zijn topic
hij was trouwens ook die ene Rifraf (hij had ook meerdere namen gebruikt) maar hij was die tijd snel te herkennen! hij had het de hele tijd over: hoe goed sharon was en dat israel goed bezig was omdat arabieren slecht zijn. ik denk dat trouwe forum lezers van Marokko.nl wel weten over welk persoon ik het heb.
en wat nog opmerkelijk was de tijd dat er een paar nobele imazighen hier wat aan de zelfbewustwoording van imazighen probeerden te doen (d.m.v. discuseren) toen kwam deze parasiet te voorschijn! eerst dacht ik aan een arabier! maar hoe die shell zich hier over komt, hij is niet riffijn! en niet arabier! hij is iemand die aan beide een hekel heeft!
Origineel gepost door Masin2003
Maar waarom organiseren wij niet een demonstratie hier in Nederland (voor de ambasade ofzo) als steun voor onze Imazighen In Nador en Marokko?! is toch simpel :rolleyes: gewoon eisen wat de regering en de koning al goed gekeurd hadden! en vooral eisen wat het volk zelf wou.
is te vroeg voor een steun demonstratie, eerst kijken wat M6 gaat doen want tenslotte kwam de opracht uit Ministerie van Binnenlandse Zaken
Ik vraag me af of ministerie van BZ wel behoort aan M6 :confused:
ik zal s eve moete gaan zoeke :D
Massin2953
03-05-2003, 15:14
is te vroeg voor een steun demonstratie, eerst kijken wat M6 gaat doen want tenslotte kwam de opracht uit Ministerie van Binnenlandse Zaken
Ik vraag me af of ministerie van BZ wel behoort aan M6 :confused:
ik zal s eve moete gaan zoeke :D
ik bedoelde met een steun demonstratie, geven we blijk van solidariteit met onze Nadorianen!
want als ze horen dat we alles op de hoogte zijn. en dat wij het ook niet pikken dat de makhzan borden en schriften lieten verwijderen.
en als de opdracht uit de Ministerie van binnenlandse zaken komt(ik dacht dat de periode elbasri voorbij is :D) dan denk ik dat een emailaktie of een dergelijke aktie ook van toeppasing kan zijn.
hahah en geloof mij maar a thawmat, alles valt onder onze koning :D
Massin2953
03-05-2003, 15:19
Origineel gepost door lemarocain
ik vind het allemaal okay, ALLEEN IN TIFINAGH?????? JEZUS!!! waarom nou in die kleine f u c k symbooltjes??? met alle respect daarvoor, maar dat kan beter bij de oudheid horen, als ze nou voor het latijnse schrift hadden gekozen dan hadden ze zichzelf minder kosten bespaard, kijk alleen naar toetsenborden in administratie etc. allemaal veel makkelijker te gebruiken in latijnsschrift , volgens mij willen de arabisten dat ze tifinagh gebruiken omdat ze doordat geschrift er zeker van zijn dat het volk achterblijft. ow ow ow ow, wat een keuzes nemen die ezels weer!!!
juist brother! eigenlijk alle Imazighen wouden het latijns als schrift(want het wordt ook bij andere Imazighen al gebruikt (in algerije bvb).
het is meer door gepucht door de anti tamazight arabisten. ze hopen hiermee te bereiken dat het dan moeilijk wordt en dat het meer tijd gaat kosten!
in iedergeval, ik zie het zo: we hebben het toch van die arabisten gewonnen in het opzicht: het erkennen van onze taal
en dit is maar het begin :D
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.