Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : aanpassen en anders VERTREKKEN!!!

Pagina's : [1] 2 3

LZN
02-05-2003, 21:19

Waarom spreek je nauwelijks Nederlands?: "IKKE NIE BEGRIJPE" Hoelang woon je hier dan al?: "30 JAAR" Werk je?: "NEE, IKKE SOCIAL DIENST" Maar je hebt wel een huis in Marokko?: "IK 3 HUIZEN HEB IN MAROKKO" Hoe kan dat dan?: "IK 6 KINDER, IK BETALE VAN KINDERBIJSCHLAG" En de vrouw?: "2 VROUW IN MAROKKO, ANDER VROUW HIER GAAN NAAR SCHOOL" Ga je ooit terug naar Marokko?: "NEDERLAND NIET GOED, VEEL NEDERLANDSCH MENSE RACIST-MENSE".

hhtWillem
02-05-2003, 21:36
Origineel gepost door papa Tja, wat moet ik daarvan denken? De situatie waarin veel oudere Marokkanen zitten is verschrikkelijk. Maar ze hebben wel meegeholpen dit land op te bouwen en hebben veel zwaar, ongezond werk gedaan. Ze zouden erg graag terugwillen, maar dat is niet realistisch. Ten eerste zitten alle kinderen en kleinkinderen vaak allemaal hier en bestaat de familie daar uit een aantal mensen die van je vervreemd zijn. Verder is de economische situatie in Marokko dramatisch slecht en het is maar de vraag of een oude man met zijn vrouw daar wel kan overleven zonder de kinderen. Misschien is het een idee als de oude generatie die geen werk meer heeft les in de Nederlandse taal aangeboden zou krijgen van de regering. Dan kunnen ze hun tijd daaraan besteden in plaats van in koffiehuizen...Het moet wel vrijwillig zijn want deze mensen verplichten de taal te leren lijkt mij overbodig. Je moet ze er alleen van overtuigen dat het in hun eigen voordeel is zodat ze zichzelf hier kunnen redden zonder telkens een beroep op anderen te doen. Met het meerdendeel van jou verhaal ben ik het eens, op 1 ding na: Waarom moet de regering dat regelen?? Daar kunnen ze toch zelf ook wel op komen? Ik vind het niet meer dan normaal als je in een land woont, dat je er de taal van spreekt. Als ik in Marokko ga wonen bied die regering mij dan ook een taalcursus aan? lijkt me niet.

oumkaltoum
02-05-2003, 22:08
Origineel gepost door hhtWillem Met het meerdendeel van jou verhaal ben ik het eens, op 1 ding na: Waarom moet de regering dat regelen?? Daar kunnen ze toch zelf ook wel op komen? Ik vind het niet meer dan normaal als je in een land woont, dat je er de taal van spreekt. Als ik in Marokko ga wonen bied die regering mij dan ook een taalcursus aan? lijkt me niet. Ja en toen ze nodig waren hoefden ze geen Nederlands te leren, alleen maar rot werk doen, waar de Nederlanders zich te goed voor voelde. Nu zijn die mannen bijna allemaal afgekeurd, hebben veel pijn, zijn al op een jonge leefdtijd versleten, vind jij het dan zo bezwaarlijk dat ze de Nederlandse taalcursus van de staat krijgen, je moet je schamen.

GangstaLovin
02-05-2003, 22:10
Nou mijn vader is hier vrijwillig gekomen ... ;)

oumkaltoum
02-05-2003, 22:13

Origineel gepost door GangstaLovin Nou mijn vader is hier vrijwillig gekomen ... ;) Get to the point!!!!!!!!!!

hhtWillem
02-05-2003, 22:26
Origineel gepost door oumkaltoum Ja en toen ze nodig waren hoefden ze geen Nederlands te leren, alleen maar rot werk doen, waar de Nederlanders zich te goed voor voelde. Nu zijn die mannen bijna allemaal afgekeurd, hebben veel pijn, zijn al op een jonge leefdtijd versleten, vind jij het dan zo bezwaarlijk dat ze de Nederlandse taalcursus van de staat krijgen, je moet je schamen. Zijn ze hierheen gedeporteerd of zo?? Ze zijn gevraagd en zij hebben "ja" gezegd. Er zijn ook Nederlanders naar Canada en Australie gegaan hoor. Die hebben ook geen taalcursus gehad, sterker nog, die moesten hier in Nederland eerst een examen afleggen anders mochten ze niet eens daarheen, en dat is NU nog zo. Die dooddoener dat zij het vuile werk deden, alsof ze gedwongen zijn. Ze konden toen ook "nee" zeggen...en nog wel in hun eigen taal ook!!

klonbyz
02-05-2003, 22:28
Origineel gepost door daniyah Waarom spreek je nauwelijks Nederlands?: "IKKE NIE BEGRIJPE" Hoelang woon je hier dan al?: "30 JAAR" Werk je?: "NEE, IKKE SOCIAL DIENST" Maar je hebt wel een huis in Marokko?: "IK 3 HUIZEN HEB IN MAROKKO" Hoe kan dat dan?: "IK 6 KINDER, IK BETALE VAN KINDERBIJSCHLAG" En de vrouw?: "2 VROUW IN MAROKKO, ANDER VROUW HIER GAAN NAAR SCHOOL" Ga je ooit terug naar Marokko?: "NEDERLAND NIET GOED, VEEL NEDERLANDSCH MENSE RACIST-MENSE" Waarom zit je de hele dag aan het bier?"Ja komt door die ku(t)turken". Waarom werk je niet?"Ja die ku(t)turken hebben alle banen ingepikt". Hoe kom je dan aan het geld om de hele dag in de kroeg te zitten?"ja sociale dienst,en af en toe een beetje bijklussen". Waarom ga je niet gewoon solliciteren?"Doe de moeite niet,want een buitenlander krijgt toch die baan". Maar met de hele dAG in de kroeg over buitenlanders klagen bereik je ook niets!"Ja komt door die buitenlanders",die hebben alles gedaan,ik geef ze de schuld van alles omdat ik te lui was om te gaan studeren zodat ik nu een goede baan kon hebben.

GangstaLovin
02-05-2003, 22:28
Origineel gepost door hhtWillem Zijn ze hierheen gedeporteerd of zo?? Ze zijn gevraagd en zij hebben "ja" gezegd. Er zijn ook Nederlanders naar Canada en Australie gegaan hoor. Die hebben ook geen taalcursus gehad, sterker nog, die moesten hier in Nederland eerst een examen afleggen anders mochten ze niet eens daarheen, en dat is NU nog zo. Die dooddoener dat zij het vuile werk deden, alsof ze gedwongen zijn. Ze konden toen ook "nee" zeggen...en nog wel in hun eigen taal ook!! Juist :zwaai:

hhtWillem
02-05-2003, 22:29
Origineel gepost door GangstaLovin Nou mijn vader is hier vrijwillig gekomen ... ;) Zoals allemaal dus. Ben blij dat jij objectief bent. Ik zeg zeker niet dat we in alles zo netjes zijn geweest, in tegendeel, maar altijd dat geklaag, in marokko was het in die tijd helemaal arremoe, en soms nog. :cool:

klonbyz
02-05-2003, 22:31
Het is een feit dat het overgrote deel van de "rascisten" een drankprobleem heeft en het IQ van een konijnekeutel.

hhtWillem
02-05-2003, 22:36
Origineel gepost door klonbyz Het is een feit dat het overgrote deel van de "rascisten" een drankprobleem heeft en het IQ van een konijnekeutel. Tsja...JIJ zal het weten.

Grietje
02-05-2003, 23:29
Het is onrealistisch om van de 1e generatie te verlangen dat ze uit zichzelf de moeite zouden nemen om naar school te gaan. Het zijn mensen zonder scholing voor wie het hele concept onderwijs iets onwerkelijks is waar ze zich nooit mee bezig hebben gehouden. Noch in het verleden, noch in het heden. Het idee dat je middels scholing een volwaardiger bestaan kunt leiden is hun vreemd. Wat van belang was, was dat ze een baan hadden waarmee ze hun uitgebreide families in het vaderland konden onderhouden. Daarnaast hebben zij in het begin het idee gehad dat hun verblijf in den vreemde van tijdelijke aard zou zijn. Dat ze hier langer zijn gebleven en in al die tijd de taal zich niet eigen hebben gemaakt, is voor een groot deel de schul van de nederlandse overheid. Die hebben zelf nooit de moeite genomen, toen eenmaal duidelijk was dat deze mensen hier wat langer zouden blijven, om de 1e gen. serieuze mogelijkheden te bieden om de ned. taal te leren.

hhtWillem
02-05-2003, 23:37
Origineel gepost door Grietje Het is onrealistisch om van de 1e generatie te verlangen dat ze uit zichzelf de moeite zouden nemen om naar school te gaan. Het zijn mensen zonder scholing voor wie het hele concept onderwijs iets onwerkelijks is waar ze zich nooit mee bezig hebben gehouden. Noch in het verleden, noch in het heden. Het idee dat je middels scholing een volwaardiger bestaan kunt leiden is hun vreemd. Wat van belang was, was dat ze een baan hadden waarmee ze hun uitgebreide families in het vaderland konden onderhouden. Daarnaast hebben zij in het begin het idee gehad dat hun verblijf in den vreemde van tijdelijke aard zou zijn. Dat ze hier langer zijn gebleven en in al die tijd de taal zich niet eigen hebben gemaakt, is voor een groot deel de schul van de nederlandse overheid. Die hebben zelf nooit de moeite genomen, toen eenmaal duidelijk was dat deze mensen hier wat langer zouden blijven, om de 1e gen. serieuze mogelijkheden te bieden om de ned. taal te leren. Nou, sorry hoor... dat ze niet met "leren" bekend zijn kan ik inkomen. Maar... ze moeten zelf hebben aangevoeld dat ze niet terug wilden blijkbaar, en dan hoef je niet gestudeerd te hebben om te kunnen begrijpen dat, als je blijft, je de taal machtig moet zijn. En zulke cursussen zijn er al sinds jaar en dag want in die tijd waren er zelfs genoeg Nederlanders analfabeet, dus hebben ook taal-lessen gedaan. (op eigen kosten) Hier ligt altijd de schuld bij de overheid. De mentaliteit van "kom maar bij pappa op schoot zitten" Enig eigen initiatief is er helaas niet. Leg me eens uit waarom dit probleem overwegend speelt bij turken en marokkanen dan? Mijn ouders komen uit Indonesie en spreken toch ook Nederlands.... Chinezen ook, vietnamezen ook....

hhtWillem
02-05-2003, 23:47
Origineel gepost door SoulGirl Kijk het probleem van jullie is dat verwesterde marokkanen alles gaan bezien vanuit de bril van de hollanders. De Hollanders wiillen niet dat wij integreren maar assimileren. Wat hierboven staat beschreven is toch top. Het kunnen zo mijn eigen ouders zijn. Ze richten zich meer op hun eigen cultuur dan kaasies cultuur. Dat is toch Toppie :goedzo: Daar hebben ze het dan lekker ver mee geschopt...dat blijkt wel! Wees er trots op.! En...weet je...er is een land waar die cultuur echt is! Neem ze mee en blijf er dan....lekker weg uit de kaascultuur en fijn in de hoofddoekjescultuur. Wie houd je tegen? doeiii, goede reis :zwaai:

Grietje
02-05-2003, 23:55

Origineel gepost door hhtWillem Nou, sorry hoor... dat ze niet met "leren" bekend zijn kan ik inkomen. Maar... ze moeten zelf hebben aangevoeld dat ze niet terug wilden blijkbaar, en dan hoef je niet gestudeerd te hebben om te kunnen begrijpen dat, als je blijft, je de taal machtig moet zijn. En zulke cursussen zijn er al sinds jaar en dag want in die tijd waren er zelfs genoeg Nederlanders analfabeet, dus hebben ook taal-lessen gedaan. (op eigen kosten) Hier ligt altijd de schuld bij de overheid. De mentaliteit van "kom maar bij pappa op schoot zitten" Enig eigen initiatief is er helaas niet. Leg me eens uit waarom dit probleem overwegend speelt bij turken en marokkanen dan? Mijn ouders komen uit Indonesie en spreken toch ook Nederlands.... Chinezen ook, vietnamezen ook.... Je geeft mij gelijk om mij vervolgens weer ongelijk te geven. Het idee dat je een vreemde taal nodig hebt om je te handhaven is hun onbekend. Je moet ook toegeven dat de nederlandse overheid daar nooit serieus werk van heeft gemaakt. Folders werden vertaald, bij overheidsinstanties stond altijd wel een tolk paraat die alles vertaalt, en tot overmaat van ramp werden ze allemaal in een wijk tussen hun eigen mensen waar ze hun eigen taal konden spreken. Vorig jaar stond er een miniscuul berichtje in de Volkskrant waarin stond dat marokkanen in friesland en groningen de nederlandse taal beter onder knie hebben dan hun landgenoten uit de randstad. Dat zijn ook mensen die in de jaren zestig hier naar toe zijn gekomen, maar die het geluk hadden dat ze zich konden vestigen in een gebied waar ze omringd werden door nederlands talige mensen. je vergelijking met indonesiers gaat, gezien de lange nederlandse geschiedenis in de oost, niet op. je kunt een volk dat eeuwenlange historische banden met nederland had, niet vergelijken met een volk dat van het bestaan van nederland nog nooit gehoord had totdat ze op die koude winterdag hier aankwamen. en wat je zegt over chinezen en vietnamezen is pertinente onzin. als er wel een volk dat in zijn schulp kruipt en het decennia lang weet te presteren om zich de taal en de cultuur van hun gastland niet eigen te maken dan zijn het wel chinezen. de eerste generatie chinezen dan.

Pagina's : [1] 2 3