Hanan_A
02-05-2003, 00:47
salaam, stel je bent in gesprek met een jongeman/jongedame met als doel elkaar te leren kennen om te kijken of de ander een geschikte huwelijkspartner is. welke vragen stel je? en met welk doel? en dan heb ik het niet over de standaard dingen waarvan het doel zichbaar is, als vragen naar het gebed om de graad te meten van praktiseren van de islam, maar meer verborgen zaken zoals een casus voorleggen en vragen wat iemand in zo`n situatie zou doen. denk hier over na en pas als je antwoord hebt gegeven, mag je onderstaande lezen naar aanleiding van een lezing van 3amr khalid voeg ik iets toe aan deze topic en zou graag jullie meningen/reacties hierop zien. als je een meisje vraagt met wie wil je trouwen(vraag jezelf dit af en geef je visie erop) dan kun je een antwoord krijgen als degene die om mijn hand komt vragen, en die ik aantrekkelijk vind,en die een goede moslim is. als je een jongeman deze vraag stelt(stel jezelf de vraag en geef je visie) kun je een antwoord krijgen als een meisje dat mooi is, en dat groene ogen heeft en goed is. maar wat te doen als er 2 of meer jongemannen en jongedames zijn die aan genoemde aspecten(en dergelijke) voldoen, aan wie van al die kandidaten moet je dan het ja-woord geven? om het antwoord hierop te krijgen moeten we terug in de tijd gaan. wat ben jij? ik ben een mens wie ben jij? ik ben moslim/moslima waarom leef je? ik ben geboren om Allah(swt) te aanbidden. betekend dat dat je dag en nacht in gebed moet doorbrengen? nee, dat betekend dat ik bij alles wat ik doe de intentie heb dat ik het voor Allah (swt) doe. wat wil dat zeggen? dat wil zeggen dat als ik bijv als doel heb ik het leven dat ik veel geld wil, mijn intentie los van allah staat, maar als ik daarbij aangeef, dat ik veel geld wil om arme mensen te kunnen helpen, ik darmee een goed doel heb voor het leven, omdat mijn intentie is dat ik het voor Allah doe, ik wil de hassanaat die Allah geeft. oke wat weten we nu? we weten dat we een doel hebben in het leven, dat is Allah aanbidden, maar we weten ook dat dat niet betekend dat we dag en nacht moeten bidden, we kunnen dus ook zaken(doelen stellen) in het leven doen, en die kunnen goed zijn, zolang we maar het doel in acht houden waarom we bestaan. en de intensie hebben bij de doelen die we opstellen dat we het uiteindelijk voor Allah/ de islam doen. oke laten we dan nu weer terug gaan naar de keuze van de partner. hoe weet ik nou welke persoon van de velen geschikten ik moet kiezen? voor het antwoord op deze vraag moet je nu bij jezelf nagaan, welke doelen heb ik in het leven? en waarom? en zijn deze doelen goed? een aantal voorbeelden: ik wil kinderen, waarom? omdat ik wil dat de moslim gemeenschap toeneemt, of omdat ik wil dat ze geleerden in de islam zullen zijn. ik wil studeren, waarom? omdat ik wil laten zien, dat ik als moslima, met mijn hijaab op ook in staat ben om een hoge opleiding te genieten. of omdat ik wil dat de koefar niet meer op moslima`s neerkijken. ik wil sporten, waarom? omdat ik verlang naar de liefde, naar een meisje, maar ik nog niet in staat ben om te trouwen, en ik mijn gevoelens ergens kwijt moet om niet aan zinaa te gaan doen. etc.. we zijn nu heel dicht bij het antwoord gekomen maar voordat ik dat geef wil ik nog stilstaan bij het volgende punt.. mensen we leven niet alleen om te eten en drinken, trouwen, kinderen krijgen en sterven. nee we moeten iets doen in deze wereld, we moeten ons doelen stellen,en hiernaar leven, op deze manier haal je meer uit je leven, en als je doelen juist zijn, zoals hiervoor is aangegeven, dan doe je iets voor het leven, EN voor in het hiernamaals, want dan doe je zaken voor je geloof...de islam. en de beste manier om dit te doen, is door in eerste instantie, een hoofddoel te formuleren, en vervolgens ga je bedenken hoe je dit doel wilt verwezenlijken, en dit doe je door deeldoelen op te stellen, schrijf het op en leg/hang het ergens neer/op waar je het dagelijks ziet, zodat je nooit vergeet wat je hier op aarde doet, en wat je nog moet doen. en dan Nu........ het antwoord, de persoon die aan (jou persoonlijke) eerste genoemde aspecten voldoet, En waarvan jullie op 1 lijn zitten kwa doelen dat wordt hem/haar (uiteraard alleen Allah weet wie) maar dit help je de keuze te maken, want die zul je toch zelf moeten maken. als jullie doelen hetzelfde zijn, dan zal jullie leven ook meer in harmonie verlopen, omdat jullie altijd iets hebben om naar te leven........ en omdat jullie op 1 lijn zitten hoef je geen onenigheid te verwachten over zaken die je verricht. oke nu stel ik de vraag nog een keer, stel je praat met iemand om te kijken of de persoon geschikt is jouw partner te worden, wat vraag je dan?? en wat zijn jou doelen in het leven?