Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Zolang Hamas staat Israël niet erkent Financiële hulp Palestijnen stopzetten

marokkaann
28-01-2006, 18:41

Zolang Hamas staat Israël niet erkent Financiële hulp Palestijnen stopzetten AMSTERDAM - Zolang Hamas de staat Israël niet erkent en het geweld niet afzweert, moet Nederland de financiële hulp aan de Palestijnen opschorten. Daarover zijn de deelnemers aan onze Stelling van de Dag heel duidelijk: maar liefst 81% spreekt zich in die zin uit. Een uitspraak: „Nederland moet duidelijk maken dat terreur nooit door onze staat gesponsord zal worden.” De verpletterende overwinning van Hamas bij de Palestijnse verkiezingen legt volgens driekwart van de deelnemers een bom onder het vredesproces in het Midden-Oosten. Net iets meer dan de helft van de respondenten heeft geen begrip voor het feit dat de Palestijnen zo massaal voor Hamas hebben gekozen. Voor hen blijft Hamas toch vooral een terroristische organisatie. Zij verwijzen naar het leed dat daardoor is veroorzaakt. „De massale steun van de Palestijnse bevolking aan een terreurorganisatie bewijst dat ze helemaal niet uit zijn op vrede”, aldus een reactie. „De verkiezingsuitslag is teleurstellend”, laat deze respondent weten. „Het geeft maar weer aan hoe diep de haat van de Palestijnen ten opzichte van Israël zit. Nederland moet eerst maar eens afwachten. Na de Israëlische verkiezingen kunnen we pas zeggen hoe een en ander zich zal gaan ontwikkelen.” 40% begrijpt de keuze van de Palestijnen voor Hamas echter wel. Een kwart heeft het in dit verband over de corruptie, het wanbeleid en de vriendjespolitiek van de Fatah-partij. En 16% verwijst naar het feit dat Hamas ook een liefdadigheidsorganisatie is die veel doet voor de leefomstandigheden van de Palestijnen. „Deze verkiezingsuitslag was te verwachten bij een volk dat al bijna een halve eeuw lijdt onder de bezetting van Israël”, aldus deze respondent. Een ander sluit zich daarbij aan: „Door de moeilijke omstandigheden in Palestina is het begrijpelijk dat de Palestijnen voor verandering kiezen.” Tweederde van de 2175 deelnemers aan ons onderzoek vindt dat we de keuze van het volk wel moeten respecteren. „Hamas is via democratische verkiezingen gekozen, die volgens waarnemers vlekkeloos zijn verlopen, daar moeten wij ons gewoon bij neerleggen”, merken diverse mensen op. Geweldloos Maar 81% zegt ’ja’ op onze Stelling dat alleen een geweldloos Hamas onze steun verdient. En bijna 90% vindt dat Hamas de staat Israël moet erkennen. Ook scharen ze zich in overgrote meerderheid (85%) achter de Amerikaanse president Bush en onze eigen minister van Buitenlandse Zaken Bot, die verklaren geen betrekkingen met Hamas te willen onderhouden zolang die beweging streeft naar de vernietiging van Israël. Met de uitlating van SPKamerlid Harrie van Bommel, dat het dichtdraaien van de geldkraan vooral de gewone Palestijn treft, dat daardoor mensen zullen sterven en dat het vredesproces dan nog verder in het slop komt, is ruim driekwart het niet eens. „De mensen daar hebben zelf gekozen, dus moeten ze het maar nemen zoals het komt”, zegt deze respondent. Een ander verklaart: „Het is hun stem en laat ze het zelf maar uitzoeken, hoe jammer dat ook is voor de goedwillenden daar.” Het is overigens niet allemaal somberheid troef over de toekomst van het Midden-Oosten. Tweederde van de deelnemers aan deze Stelling deelt de hoop van minister Bot dat regeringsdeelname Hamas wellicht doet inzien dat geweld geen oplossing biedt. Maar of het feit dat in het partijmanifest van Hamas niet wordt gerept over de vernietiging van Israël een hoopvol teken is, dat weten de respondenten niet. Een derde denkt van wel, net iets meer dan een derde denkt van niet en bijna een derde laat het antwoord in het midden of weet het niet.

Dooske
28-01-2006, 18:44
knip En wat vind je zelf, wat is je reden dat je het hier op het forum knalt? De krant lezen kunnen we allemaal. Als je iets met anderen wilt delen, dan moet je wel aangeven waarom.

mozlan
28-01-2006, 19:26
Aan alle moslims, geef jullie zakaat aan de palesteinen, dat alleen al is voldoende voor hun inshaAllah... Dat westerse stinkgeld geven ze alleen om hun afhankelijk te maken.

wrattenzwijn
28-01-2006, 19:42
Aan alle moslims, geef jullie zakaat aan de palesteinen, dat alleen al is voldoende voor hun inshaAllah... Dat westerse stinkgeld geven ze alleen om hun afhankelijk te maken. met de zakaat kom je er niet hoor,.. of worden alle palestijnen nu opeens vrijwilligerswerker?

Deniro
28-01-2006, 19:49

Het westen moet Palestina helemaal niet steunen, des te meer om dat ik uit eigen ervaring en studie weet dat westerse hulp altijd "gebonden" is, dus het komt altijd in zo een vorm... dat er netto aan verdiend wordt. Al die economische hulp uit NL bijvoorbeeld is zo ontworpen dat het in de lange termijn netto zelfs wat gaat opleveren. Dat weet ik als bestuurkunde student maar wat goed, want ik heb genoeg van zulke casussen bestudeerd. Een goed voorbeeld is de wereldbank, 1 van de meest criminele en slinkse instituten in de hele wereld die zich bezig houdt met "ontwikkelings hulp" In plaats hiervan moeten de verwende olie staten uit het Perziche Golf gebied eens geld gaan pompen in dat gebied in plaats van alleen maar Cadillacs en Ralph Lauren polos te importeren uit het westen. My god............moslims die nu hier studeren moeten echt dat gebied terug veroveren van de incompetente leiders daaro, want het loopt totala uit de hand.

wolfowitzen
28-01-2006, 20:39
ik zal jouw nog meer verteeln Dino; wij moeten als de bliksem die paternalistiese bemoeizuchtige neo-koloniale houding laten varen; laten ze het zélf maar uitzoeken!!!!

wolfowitzen
28-01-2006, 20:42
Aan alle moslims, geef jullie zakaat aan de palesteinen, dat alleen al is voldoende voor hun inshaAllah... Dat westerse stinkgeld geven ze alleen om hun afhankelijk te maken. Ja, bij de aardbeving is Pakistan waren jullie moslims ook al zo gul voor jullie geloofsgenoten ; een schamele 150 ( 1 miljard maal nog geen eens 7 euro cent) miljoen geloof ik werd opgehaald in de Umma; en dan nog voornamelijk uit de zakken van riijkere oliesjeiks!! het zal je vriend maar wezen, tatatida!

Deniro
28-01-2006, 21:04
Ja, bij de aardbeving is Pakistan waren jullie moslims ook al zo gul voor jullie geloofsgenoten ; een schamele 150 ( 1 miljard maal nog geen eens 7 euro cent) miljoen geloof ik werd opgehaald in de Umma; en dan nog voornamelijk uit de zakken van riijkere oliesjeiks!! het zal je vriend maar wezen, tatatida! Je zal het wel weer sarcastisch bedoelen, maar het is wel zo. Ik heb veel liever geen westerse hulp (althans niet van de overheden, van particuliere organisaties komt dat meestal met goede bedolingen) , enkele jaren zal het slecht gaan, maar mettertijd ben je netto beter af. De hulp uit het westen zit zo gigantisch sluw in elkaar.....zo slinks.... dat snap je alleen maar als je je er echt in gaat verdiepen. Ik geef je effe een voorbeeld van ene casus die ik pas zat te bestuderen. Engeland had een grote "schenking"gedaan aan een Afrikaans land. Voor de gewone man op straat ziet het er als volgt uit in de krant: "Verenigd Koninkrijk belooft 50 miljoen aan hulp aan Afrika." De gewone man denkt: "goh wat lief"....of "tjongejonge....weer mijn belastingcenten weggegeven aan negers." Maar wat er niet in de krant staat, is hoe die hulp is opgebouwd. Men geeft die 50 miljoen niet in cash, maar biedt aan om voor 50 miljoen KORTING een olie raffinarderij te bouwen. Wat er OOK niet in de krant staat is dat ze sowieso de prijs van die raffinarderij 25 miljoen te duur afstellen, waardoor ze maar 25 miljoen "weg geven", wat ze ook niet vertellen is dat de UK dat raffinarderij zo in elkaar zet qua onderdelen dat je die alleen maar in Engeland zou kunnen kopen......En wat is de verwachte omzet qua aankoop van onderdelen in de toekomst? 20 miljoen. Komt nog eens bij dat je documenten moet ondertekenen die de ENgelse maatschappijen exclusief recht geven om de olie te vervoeren, wat weer eens 20 miljoen aan baten oplevert. Hoeveel wordt er dus verdiend op deze schenking? 15 miljoen. Zo zit zo een streek in elkaar....en ik noem het express een streek, want liefde en humanitaire bedoelingen zitten er nog voor geen gram in. Toedeloe. Deniro. P.S. Pin me effe niet vast aan die bedragen, want die verzin ik effe want ik weet ze niet uit mijn hoofd.

Ra_s_it
28-01-2006, 21:15
Ja, bij de aardbeving is Pakistan waren jullie moslims ook al zo gul voor jullie geloofsgenoten ; een schamele 150 ( 1 miljard maal nog geen eens 7 euro cent) miljoen geloof ik werd opgehaald in de Umma; en dan nog voornamelijk uit de zakken van riijkere oliesjeiks!! het zal je vriend maar wezen, tatatida! Droom lekker verder. Alleen al Turkije (de grote vriend van Pakistan) heeft wat jij beweert overtroffen. En je vergeet (oogkleppen) de miljoenen dekens en tenten die zijn gezonden, de ziekenhuizen, opvangcentra en scholen die gebouwd zijn. Ga jij maar eerst New Orleans helpen, voordat je over Pakistan lult.

Immanuel
28-01-2006, 21:23
Het westen moet Palestina helemaal niet steunen, des te meer om dat ik uit eigen ervaring en studie weet dat westerse hulp altijd "gebonden" is, dus het komt altijd in zo een vorm... dat er netto aan verdiend wordt. Al die economische hulp uit NL bijvoorbeeld is zo ontworpen dat het in de lange termijn netto zelfs wat gaat opleveren. Dat weet ik als bestuurkunde student maar wat goed, want ik heb genoeg van zulke casussen bestudeerd. Een goed voorbeeld is de wereldbank, 1 van de meest criminele en slinkse instituten in de hele wereld die zich bezig houdt met "ontwikkelings hulp" In plaats hiervan moeten de verwende olie staten uit het Perziche Golf gebied eens geld gaan pompen in dat gebied in plaats van alleen maar Cadillacs en Ralph Lauren polos te importeren uit het westen. My god............moslims die nu hier studeren moeten echt dat gebied terug veroveren van de incompetente leiders daaro, want het loopt totala uit de hand.Als je bij je studie wat dieper had gegraven had je nog meer zaken ontdekt. Bijvoorbeeld dat SA jaarlijks 100 miljoen US$ betaald aan de nabestaanden van de plegers van zelfmoordaanslagen. Geen wonder dat het bij de ouders van zo'n aanslagpleger 's avonds na het plegen van de aanslag groot feest is. Immanuel

Mr.Palestine
28-01-2006, 21:28
„Nederland moet duidelijk maken dat terreur nooit door onze staat gesponsord zal worden.” heheh jeetje wat een grapjassen zijn ze zeg.....tereur wordt nooit gespronsord door NL yeah right....wat noemen ze de hulp aan amerika of israel

TwinTowers
28-01-2006, 21:34
En wat vind je zelf, wat is je reden dat je het hier op het forum knalt? De krant lezen kunnen we allemaal. Als je iets met anderen wilt delen, dan moet je wel aangeven waarom. Nou nou. Er staan zo vaak onderwerpen zonder eigen mening. Dus dat is geen reden.