Bekijk originele versie : Een belangrijke vraag
nourelhouda
30-04-2003, 23:08
Mensen ik heb een vraag die me vriendin me stelde vandaag waar ik het antwoord ook niet van weet. Ze vroeg me hoe je je zelf kan onderzoeken of je borstkanker hebt. Want ze voelde bij haar borst een grote knobbel. (ze is tijdelijk niet verzekerd vandaar dat ze niet naar huisarts is gegaan) Wat ik zelf dacht is dat het een hele kleine knobbel is als er sprake is van borstkanker, maar die van haar is behoorlijk groot. Ik wil hier zoo graag zo snel mogelijk meer over weten. Kan iemand me please helpen aan informatie?? :( Wie weet hier wat meer over?
Graag serieuze reacties shoukran
Miss_Banana
30-04-2003, 23:11
Origineel gepost door nourelhouda
Mensen ik heb een vraag die me vriendin me stelde vandaag waar ik het antwoord ook niet van weet. Ze vroeg me hoe je je zelf kan onderzoeken of je borstkanker hebt. Want ze voelde bij haar borst een grote knobbel. (ze is tijdelijk niet verzekerd vandaar dat ze niet naar huisarts is gegaan) Wat ik zelf dacht is dat het een hele kleine knobbel is als er sprake is van borstkanker, maar die van haar is behoorlijk groot. Ik wil hier zoo graag zo snel mogelijk meer over weten. Kan iemand me please helpen aan informatie?? :( Wie weet hier wat meer over?
Graag serieuze reacties shoukran
Ik wil jullie niet laten schrikken, maar als ik haar was zou ik me als de wiedeweer gaan verzekeren en naar de dokter gaan!!!
P.s.: Misschien dat Doc25 je kan helpen, hij studeert volgens mij medicijnen.
Succes!
nourelhouda
30-04-2003, 23:22
Heel erg bedankt Miss Banana
GangstaLovin
01-05-2003, 01:06
Het kan ook zijn dat haar melkklieren verstopt zitten (of zo iets ...tenminste iets met de melkklieren) ...maar dat gaat automatisch weer voorbij! :D
hier nog iemand die jouw vriendin beveelt ALS DE SODEMIETER naar de dokter te gaan (nadat ze zich heeft verzekerd natuurlijk!)............ Het is allemaal te onduidelijk voor een leek om te weten wat de knobbel nu is....
De symptomen van borstkanker
Borstkanker kan zich aankondigen aan de hand van een aantal symptomen.
De volgende symptomen moeten zo snel mogelijk aan een arts worden gemeld:
een knobbel in of ongewone zwelling van de borst;
een knobbel of ongewone zwelling onder de oksel;
ongewone veranderingen aan de tepel:
schilfering;
intrekking;
verdikking;
afscheiding van bloed of ander vocht;
intrekkingen (kuiltjes) of plooien in de huid van de borst;
erytheem (vlekkerige, rode huiduitslag) op de borst;
pijn in de borst. Borstkanker gaat meestal niet gepaard met pijn, het is dus belangrijk naar een arts te stappen als u een of meer van bovenvermelde symptomen vertoont, zonder daarbij pijn te hebben.
Hoe sneller borstkanker wordt vastgesteld, hoe hoger de genezingskansen van de patiënt. Niet in het minst is daarbij het zelfonderzoek belangrijk. Het grootste aantal borstgezwellen (naar schatting 90%) wordt eerst door de patiënt ontdekt en nadien door een of meer medische onderzoeken bevestigd. Hierna worden een aantal onderzoeken besproken die worden uitgevoerd om borstkanker vast te stellen.
Zelfonderzoek
Vanaf de leeftijd van 20 jaar zouden alle vrouwen een maandelijks zelfonderzoek van hun borsten moeten uitvoeren.
Waarom een maandelijks zelfonderzoek?
Hoe sneller borstkanker wordt vastgesteld en behandeld, hoe groter de kans op genezing is.
De meeste borstgezwellen (naar schatting 90%) worden voor het eerst gevoeld door de vrouw zelf.
Indien u regelmatig een zelfonderzoek uitvoert, verhoogt u de kans dat u vroegtijdig een gezwel ontdekt. Dat is geen prettige ontdekking, maar ze kan wel van levensbelang zijn.
Bovendien zult u door het onderzoek regelmatig uit te voeren uw borsten beter leren kennen en zult u sneller ongewone veranderingen opmerken.
Wanneer voert u het zelfonderzoek het beste uit?
Het beste tijdstip voor het zelfonderzoek is ongeveer één week na het einde van de menstruatie, omdat de borsten dan het minst gevoelig en het minst gezwollen zijn.
Als de menstruatie niet regelmatig is of na de menopauze, doet u het borstonderzoek het beste elke maand op dezelfde dag.
Hoe voert u het zelfonderzoek het beste uit?
Ga liggen en plaats een kussen onder uw rechterschouder en plaats uw rechterarm onder uw hoofd.
Gebruik de vingerkussentjes van de drie middenvingers van uw linkerhand om uw rechterborst te onderzoeken op knobbels.
Duw hard genoeg om uw borst goed te voelen.
Werk in een cirkelbeweging en vergeet niet om de volledige borst te bevoelen.
Herhaal dit onderzoek op uw linkerborst met de vingers van de rechterhand (plaats het kussen hiervoor onder uw linkerschouder).
--------------------------------------------------------------------------------
Herhaal het onderzoek van beide borsten rechtopstaand met telkens één arm achter uw hoofd. Rechtopstaand onderzoek maakt het gemakkelijker om de buitenkant van uw borsten (tegen de oksel) te onderzoeken.
Het is een goed idee om dit gedeelte van het zelfonderzoek in de douche uit te voeren omdat sommige veranderingen in de borst gemakkelijker worden gevoeld als de borst nat en ingezeept is.
--------------------------------------------------------------------------------
Tot slot bekijkt u in de spiegel de borsten en let daarbij op kuiltjes in de huid, veranderingen in de tepel, roodheid of zwelling.
Bekijk de borsten zowel met de armen opgeheven als met de armen in de zijde.
Indien u tijdens het zelfonderzoek veranderingen opmerkt in uw borsten, raadpleegt u daarover best zo snel mogelijk een arts.
graag gedaan dame en moge Allah jullie beschermen tegen deze vieze ziekte :(
Miss_Banana
01-05-2003, 15:28
Origineel gepost door nourelhouda
Heel erg bedankt Miss Banana
;)
ik zo zo vlug mogelijk naar een dokter gaan.
voor het uitbreid.
liever vroeg dan te laat.
het lot ligt in de handen van allah.
hoppelijk niets ernstig.
nourelhouda
02-05-2003, 22:38
Heel erg bedankt allemaal .
Hoe oud is je vriendin ? als ze jonger dan 30 is dan zou ik me niet teveel zorgen maken, maar ik raad je aan om toch naar de huisarts te gaan om het te alten nakijken. Een consult bij de huisarts kost niet meer dan 30 euro als je onverzekerd bent, je kan gewoon cash betalen. Als het een verdachte zwelling is dan laat de huisarts een foto van de borsten maken (mammogram).
Laat haar niet in onzekerheid leven en maak een afspraak voor haar bij je huisarts. Bij de huisarts waar ik een paar maanden geleden stage liep, kwamen heel wat mensen langs die onverzekerd zijn (o.a. illegalen).
nourelhouda
03-05-2003, 16:26
Doc25, bedankt voor het reageren.
Ze is 20 jaar, dus op zo'n leeftijd kan het wel voorkomen alleen dus weinig?
Origineel gepost door AdamX
graag gedaan dame en moge Allah jullie beschermen tegen deze vieze ziekte :(
Incha`Allah i hvedna kemlien :)
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.