Bekijk originele versie : ouders kunnen er niets aan doen!
Alhocimatje
23-01-2006, 14:36
gisteravond discussie met mijn moeder, na het programma netwerk of nova, ik weet niet meer maar het was een interview met Ahmed Aboutaleb over de "zogenaamde" probleemjongeren, nou jah anyway ik vertelde mijn moeder zoal wat er werd gezegd, Ahmed maakte de opmerking dat vroeger bij hem thuis ook nooit werd gevraagd naar wat hij deed (kortom er was geen interesse) mar toch heeft hij iets van zijn leven kunnen maken, mijn moeder was het hiermee eens, ook zij vond dat marokkaans ouders zich te weinig interesseren in hun kinderen, ik daarentegen ben het hiermee weer niet eens omdat ik ook vind dat invloeden van buitenaf, verkeerde vrienden etc. ook een probleem zijn....
ook was Primetime te zien (jullie weten wel die hindoestaanse man) die met een camera dus naar bos & lommer ging om daar met de jongeren te praten (voor de 1000ste keer) je raad het al, er werd niet echt veel gesproken maar jeetje is dit dan zo onbegrijpelijk? als iemand met een camera op je gericht is, heb jij dan niet het recht om te zeggen:"ik wil niet gefilmd worden"? het is toch logisch dat die jongeren dan zo gaan reageren, ik bedoel waar is de privacy gebleven?
als je het mij vraagt, heeft dit "zogenaamde" probleem een jojo-effect, ik bedoel dan is er weer niets aan de hand, dan word het weer als een probleemwijk gezien :maf:
wat vinden jullie hiervan? laat je mening horen....
BentOujda
26-01-2006, 12:44
ja dus............
Alhocimatje
26-01-2006, 15:59
hoe bedoel je ja dus?
Ik vind dat ouders er wel iets aan kunnen doen. ! de meeste ouders weten niet hoe hun kind op school presteren wat ze buiten aan het doen zijn met wie ze zijn etc. ze moeten meer interesse tonen en niet alles toelaten.!
maar ik ben het ook met je eens de omgeving heeft er ook invloed op..
Goodwife
29-01-2006, 12:25
heey
jullie hebben helemaal gelijk ouders moeten meer interesse gaan tonen en de omgeving speelt ook een hele grote rol want verkeerde vrienden en daar ga je dan .
boessa van mij
Alhocimatje
29-01-2006, 13:11
Ik vind dat ouders er wel iets aan kunnen doen. ! de meeste ouders weten niet hoe hun kind op school presteren wat ze buiten aan het doen zijn met wie ze zijn etc. ze moeten meer interesse tonen en niet alles toelaten.!
maar ik ben het ook met je eens de omgeving heeft er ook invloed op..
gedeeltelijk mee eens, het komt inderdaad veel voor en het is eigenlijk wel triest om te zien :( maar insjaAllah dat het gauw zal verbeteren, ik weet zeker dat ouders alleen maar het beste voor hun kinderen willen, ik vind het echt jammer dat de ouders nu weer de dupe moeten zijn in de media....
gedeeltelijk mee eens, het komt inderdaad veel voor en het is eigenlijk wel triest om te zien :( maar insjaAllah dat het gauw zal verbeteren, ik weet zeker dat ouders alleen maar het beste voor hun kinderen willen, ik vind het echt jammer dat de ouders nu weer de dupe moeten zijn in de media....
Insha Allah. !
gelderse
29-01-2006, 13:28
De sociale controle is hier heel anders als in Marokko. Als je in Marokko je kinderen buiten laat. Dan weet je altijd wel waar ze uithangen omdat daar de mensen buiten leven. Zo heb je ook altijd een 3assas in de buurt die van alles op de hoogt is.
Daar en tegen in Nederland weer niet. Iedereen trekt de duur achter zich dicht. En is het ieder voor zich.
Alhocimatje
29-01-2006, 13:40
klopt in marokko kent iedereen in de buurt elkaar, maar ja dat is marokko en dit is nederland, ik vraag me af of er weleens met de ouders word gesproken (daarmee bedoel ik door marokkaanse hulpverleners) ? ik zou dat zeer interessant vinden, misschien toch maar de hulpverlening in....
gelderse
29-01-2006, 13:41
Succes werk zat
Marokkaanse ouders zouden gewoon eens hun handen uit de mouwen moeten steken en daadwerkelijk beginnen met opvoeden, want laten we eerlijk zijn. In het algemeen is er geen motivatie van hun kant. Veel ouders zijn gewoon te laks. Jongens kunnen het lekker allemaal zelf uitzoeken en de meisjes worden ovedreven angstvallig in de gaten gehouden. Dat is een hele egoistische houding. Vind je 't gek dat er niets van je kinderen terechtkomen. En maar klagen dat hun kinderen niet luisteren, problemen veroorzaken en alles en iedereen de schuld geven, inclusief de Nederlanders, maar zelf eigen verantwoordelijkheid nemen? Nee ho maar!
Bovendien heerst er de opvatting dat de jongens zich wel buiten redden, daar hoeft niet op gelet te worden. Echter, daar zit juist het probleem. Wanneer deze jongeren van buitenaf op een negatieve worden beinvloed is het de taak van de ouders, deze jongens te corrigeren. Echter, omdat in de Marokkaanse cultuur de opvatting heerst 'ze redden zich wel' vindt deze correctie dus ook nauwelijks plaats. Tja, en zo ontsporen ze natuurlijk.
Als ik in mijn eigen omgeving kijk dan zie ik deze egoistische houding vaak terugkomen. Ik kan jullie zo uit de losse mouw een aantal voorbeelden schudden uit mijn eigen omgeving. Ik hoef niet eens ver te zoeken. Zelfs als ik kritisch naar mijn eigen ouders kijk, zie ik een grote desinteresse. Vooral van mijn vader. Nooit vragen hoe zijn kinderen het doen, nooit een schouderklopje, nooit een blijk van waardering. Dat heb je als kind toch wel nodig van je ouders. Je ouders zijn het belangrijkste in je leven, laat ze zich er dan ook naar gedragen.
http://www.islam-boeken.nl/images/boeken/168boek_opvoeding_onderwijs.jpg
Kinderen hebben opvoeding en onderwijs nodig.Ouders en leerkrachten zoeken naar de beste manier om hen voor te bereiden op het leven in de Nederlanse maatschappij, met behoud van de Islamitische identiteit.
Welke leidraad biedt de Islam daarvoor? Wat staat er in de bronteksten? En heeft dat de opvoeders en leerkrachten van nu nog iets te zeggen?
De schrijfster is een islamdeskundige die een brede ervaring heeft met opvoeding en onderwijs
Bron (http://www.islam-boeken.nl/store/p_details.php?ProductID=168)
Select.
cazamocro
08-02-2006, 11:56
de omgeving heeft er ook mee te maken!! maar ouders kunnen er zeker wat aan doen . als ze niet weten wat hun kinderen buiten uitspoken dan zegt dat genoeg en blijkbaar is het moeilijk zo iets maar ga dan hulp zoeken. (hulpverlening)
_Lady_widjan_
08-02-2006, 16:40
jahwel ouders moeten zich meer interesseren in hun kinderen..
geeft de kinderen meer moed.. en energie om door te gaan ;)
als je ouders zich niet interesseren in wat je doet.. dan denk je miss ook zo van.. "oh ze weten toch niets" ofzo
kzeg maar gwn :)
maar is leuker als je ouders weten wat je moet doen enzo..
ik bijvoorbeeld, ik vertel aan me moeder alles wat ik in een hele dag heb gedaan na school met koffie :hihi:
kben 17 jaar bijna.. en me moeder heeft me opgevolgd van toen ik basisschool inging vind ik veel leuker.. :)
en zit nu op me 5de jaar insha'allah volgend jaar 6de jaar.. en dan hebk me middelbare school ook afgerond :D
*x* widyen :sjans:
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.