Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Zwart en wit ieder een eigen ingang

Afifa
17-01-2006, 22:01

Zwart en wit ieder een eigen ingang AMSTERDAM - Een Amsterdamse basisschool heeft autochtone en allochtone kinderen onder één dak. Maar van integratie is geen sprake; wit en zwart hebben een eigen deur. Twee ingangen van hetzelfde fraaie jonge schoolgebouw in het Oostelijk Havengebied van Amsterdam. Door de ene deur stappen Nevin, DiRaigell, Hafsa en Selman en hun ouders, door de ingang dertig meter verderop gaan Daan, Koen, Iris en Thijs naar binnen. Het heeft natuurlijk niets met racisme te maken, zeggen alle betrokkenen. Niemand probeert hier doelbewust anders gekleurde groepen buiten te sluiten. Maar evenmin lijkt iemand iets te kunnen doen aan het voortschrijdende proces van segregatie, dat zo duidelijk zichtbaar wordt bij basisschool de Rietlanden en de 8ste Montessorischool. Directeur Annemieke van der Groen van de Rietlanden vecht tegen de bierkaai. ‘Wij hebben om de een of andere reden een slechte naam gekregen. Dan kun je nog zoveel investeren in kwaliteit, maar witte ouders zijn moeilijk over de streep te trekken.’ Als ze al komen kijken, kiezen ze vaak uiteindelijk nog voor een andere, wittere school. ‘Dan zeggen ze: tja, al die zwarte koppies...’ Op een bijeenkomst over precies dat onderwerp, vorige week in het debatcentrum De Balie in Amsterdam, noemde D66-raadslid Ivar Manuel de school nog als voorbeeld van integratie: autochtoon en allochtoon onder één dak, dat is toch precies wat we willen? Van der Groen corrigeerde hem: ‘Beide scholen hebben niets met elkaar te maken. We hebben zelfs allebei een aparte ingang.’ De Rietlanden, een oecumenische basisschool in een van de nieuwe woonwijken van Amsterdam, kan 350kinderen huisvesten, maar de laatste jaren zijn dat er nog niet de helft. De vooral witte ouders uit de omliggende wijk mijden de basisschool, en kiezen en masse voor de alternatieven: de katholieke Achthoek heeft 750leerlingen en een wachtlijst en de 8ste Montessorischool heeft 600leerlingen. Met een noodgebouw voor de deur en de bovenverdieping van de Rietlanden erbij, redden ze het net. De ouders voor de ‘witte’ ingang werpen zelfs maar de suggestie van apartheid verre van zich. ‘Wij kiezen voor Montessori omdat het onderwijssysteem ons aanspreekt.’ De ouders bij de andere ingang voelen zich wel geregeld met de nek aangekeken. ‘Buren zeggen tegen elkaar: daar moet je niet zijn, dat is een zwarte school.’ ‘De samenstelling speelt voor mij helemaal geen rol’, zegt Peter Fakkeldij bij de Montessori-ingang. Hij woont in de overwegend zwarte Indische Buurt, maar heeft net zijn dochter weggebracht in de school in de witte wijk. ‘Wij hebben gekozen voor het pedagogische systeem van Montessori. De uitstraling hier sprak ons het meeste aan.’ Het zou van hem best meer door elkaar mogen, ‘maar ik weet niet of veel andere ouders daar ook zo over denken’. Een andere vader ziet mengen niet zitten: ‘Je kiest hier in Nederland toch echt zelf voor een eigen school.’ En daar ligt een belangrijk obstakel. De vrije schoolkeuze is een groot goed in Nederland. Scholen, gemeente, en zelfs veel ouders, kunnen het belang van gemengde scholen voor het gezond opgroeien van kinderen in de grote stad nog zo onderstrepen, als puntje bij paaltje komt, kiezen de meeste witte ouders toch een school met een herkenbare populatie. De ouders in de hal van de Rietlanden snappen er niets van. Het is gewoon een hartstikke fijne school. Van alles is al geprobeerd, maar het lukt niet om witte kinderen binnen te krijgen. Directeur Ella Duijnker van de 8ste Montessorischool bestrijdt fel dat de twee gescheiden ingangen ook maar iets met segregatie of uitsluiting te maken hebben: ‘Flauwekul! Dat is alleen maar logistiek. Wij vormen een goede afspiegeling van de buurt. Net als de Achthoek en de Rietlanden nemen we ongeveer eenderde van de allochtone achterstandskinderen in de wijk op. Alleen valt het bij ons minder op doordat de school veel groter is. Iedereen is bij ons welkom.’ Stadsdeelbestuurder Fatima Elatik bevestigt dat de Montessorischool volgens de normen niet te wit is. ‘Maar is de situatie daarmee ideaal? Nee. Ik ben voor alle initiatieven die de verdeling op de scholen meer gemengd kunnen maken.’ Een beetje meer druk op ouders en schoolbesturen zou best mogen, denkt ze. Wethouder Ahmed Aboutaleb noemt de situatie op de Rietlanden zeer onwenselijk. ‘In sommige Amsterdamse wijken zijn zwarte scholen een demografisch gegeven, maar als een zwarte school met een witte onder een dak zit, gaat er ergens iets niet goed.’ Beiden zijn blij dat de grote rooms-katholieke en christelijke schoolbesturen aan de slag willen met het jongste plan dat integratie zou moeten bevorderen, van journalist Pieter Hilhorst. Hij wil het ontstaan van gemengde scholen bevorderen door op te leggen dat witte ouders zich pas op een witte of gemengde school kunnen inschrijven als ze meteen een allochtoon ouderpaar meenemen. Ook wethouder Aboutaleb ziet er veel in. Maar de werkelijkheid blijft weerbarstig, beseft adjunct-directeur Nelly Bruin van de Rietlanden: ‘Je zult zien dat straks de hoger opgeleide witte ouders de hoger opgeleide allochtonen weten te vinden. Dan hou je daarnaast een school over voor laagopgeleide allochtonen en de white trash. Dat moet je ook niet willen.’ http://www.volkskrant.nl/binnenland/1137477450091.html Dit is zeer zeker een vorm van segregatie. Zo komt het nooit goed, als dit kinderen vanaf jongs af aan wordt geleerd. MEn moet deze kinderen bijbrengen dat we hier in Nederland SAMENleven, ongeacht ras, religie, mate van opleiding etc. Heel jammer dat dit in het land waar de vrijheden worden gewaarborgd, kan gebeuren.....!

wrattenzwijn
17-01-2006, 22:19
[SIZE="2"]Dit is zeer zeker een vorm van segregatie. Zo komt het nooit goed, als dit kinderen vanaf jongs af aan wordt geleerd. MEn moet deze kinderen bijbrengen dat we hier in Nederland SAMENleven, ongeacht ras, religie, mate van opleiding etc. Heel jammer dat dit in het land waar de vrijheden worden gewaarborgd, kan gebeuren.....! ik ben opgevoed zoals jij hierboven beschrijft en ik heb altijd goede banden gehad met praktizerende moslims sommigen ken ik nu al 12 jaar en nog steeds is mijn kontakt met deze mensen goed. Maar ik moet je wel bekennen dat sinds in 2001 de extremisten oprukken onder het mom van de Islam en sinds er een identiteitscrisis is bij de moslimjongeren die daardoor alle kanten op kunnen groeien, dus ook die van extremist,... sinds die tijd voel ik me toch een stuk minder op mijn gemak. Terwijl ik mijn hele leven samenleef zoals het hoort. Als mensen zoals ik zich al niet meer op hun gemak voelen, wat moeten nederlanders die zich nog nooit hebben verdiept in jullie cultuur of religie dan wel niet denken bij het horen en zien van dit soort ontwikkelingen? Even terugkijkend op je titel van deze topic denken heel veel nederlanders niet verder dan Zwart krijgt alleen nog maar een uitgang en dat is jammer , maar niet meer te stoppen omdat overal ter wereld de extreme vormen van de Islam de kop op steken en dus de weerzin van de autochtone bevolking alleen maar groter wordt.

Afifa
17-01-2006, 22:27
Door die onwetendheid, en de selectieve media wordt er verkeerde beeld gecreerd. Verder wordt dit beeld alleen maar versterkt door de aanslagen die "in naam van Islam" worden gedaan. Het probleem is dat we ons bevinden in een vicieuze cirkel en deze is heel moeilijk, en waarschijnlijk niet meer te doorbreken. Er zijn genoeg allochtonen/ moslims die wel de juiste weg volgen etc...maar dat wordt allemaal ontzien...omdat slecht nieuws beter blijven hangen als goed nieuws. MIsschien wilt men gewoon niet inzien dat niet iedereen tot de groep "extremisten" behoort, dan is dit een hopeloze zaak. Wie weet komt het nog ooit goed....

wrattenzwijn
17-01-2006, 22:58
Door die onwetendheid, en de selectieve media wordt er verkeerde beeld gecreerd. Verder wordt dit beeld alleen maar versterkt door de aanslagen die "in naam van Islam" worden gedaan. Het probleem is dat we ons bevinden in een vicieuze cirkel en deze is heel moeilijk, en waarschijnlijk niet meer te doorbreken. Er zijn genoeg allochtonen/ moslims die wel de juiste weg volgen etc...maar dat wordt allemaal ontzien...omdat slecht nieuws beter blijven hangen als goed nieuws. MIsschien wilt men gewoon niet inzien dat niet iedereen tot de groep "extremisten" behoort, dan is dit een hopeloze zaak. Wie weet komt het nog ooit goed.... ooit komt het zeker goed, kijk een mens ziet alleen je buitenkant, god kent ook je binnenkant, hij is de enige die echt oordelen mag en kan. Ik ga ervanuit dat wanneer hij dit doet het voor heel veel mensen goed komt.

moorkop
17-01-2006, 23:11

Vrouwen door de ene deur mannen door de anderen, tja het is zo gegroeid ........