Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Redenen om niet op hadj te gaan???

Pagina's : [1] 2

Marisah
11-01-2006, 14:56

Salaam alaikum, Wat vinden jullie een persoonlijke reden om niet op hadj te gaan? Dus stel je hebt wél het geld en je kan vrij krijgen.. Ik persoonlijk zou het niet doen als ik jonge kinderen had. Ik ken mensen die hun kind dan bij anderen laat, maar ik vraag me af of je hoofd dan niet constant bij je kind is ipv de hadj. Ik ken ook mensen die hun kind van 1,5 meenamen?! Nou dan zou ik ook niet geconcentreerd zijn, want ik zou me steeds zorgen maken om mijn kind. M.

Selly
11-01-2006, 23:47
he laat ik nou gisteren dezelfde discussie met mn man te hebben gehad... Ik zou pas naar Mekkah gaan als ik er echt klaar voor was. Klinkt misschien cliche maar als ik daar naar toe ga wil ik er ook naar leven en niet alles half half doen. Op dit moment is dat namelijk niet zo, tenminste niet optimaal. Plus het feit dat mijn dochter te klein is om achter te laten en mijn gedachten dus niet optimaal bij Allah swt zijn. Ook haar meenemen zou niet gaan om dezelfde reden als die jij noemt. Mijn man vindt dat onzin en zwak gepraat maar zo zit ik er in. Ik weet dat hij gelijk heeft maar ik ga inshallah pas als ik er echt klaar voor ben. Mocht ik voor die tijd overlijden, moge Allah swt dit verhoeden, dan heb ik pech gehad.

tatouania_025
12-01-2006, 00:17
Ik heb juist gehoord dat je kinderen jeniet in de weg mogen staan om niet naar el hadj te gaan en ook dat als je daar eenmaal bent je niet meer echt aan je kinderen denkt dat je alleen maar bezig bent met allah en naarmate de tijd dicht bij komt dat je terug gaat dan pas denk je weer heel veel aan je kinderen. Mijn schoonzus is ook gegaan en heeft ook een kind van en die is bij ons gebleven en in het begin toen ze wist dat ze zou gaan heeft ze echt dagen zitten huilen omdat ze haar kind hier moest achterlaten maar toen ze eenmaal de tickets had en alles echt definitief was, was ze juist alleen maar bezig met het toeleven na de dag dat ze in mekka zou zijn.

_Shahada_
12-01-2006, 10:03
Ja, met kleine kinderen lijkt het mij idd zwaarder om mee te nemen. Wat ik erg vind is dat sommige mensen geld lenen bij de bank om naar hadj te gaan.

Marisah
12-01-2006, 10:32

Salaam alaikum, Nou hadj is natuurlijk de ene van de 5 zuilen met een als... als je kan gaan... Het is niet de bedoeling dat je gaat en hier ene puinhoop achterlaat (lening, gedoe etc etc). Mijn man wil ook pas gaan ´als ie eraan toe is´ of ´later´ ofzo, terwijl ik al meteen wilde gaan (toen ik moslim werd), je kan later altijd nog een x gaan... of dan op omrah. Maar nu is het een beetje te laat, want ik heb een zoontje en wil insjallah graag meer kinderen. Dus heb nu maar bedacht dat ik wacht tot mijn kinderen insjallah groter zijn. Mijn kind achterlaten, nee ik denk, weet bijna zeker dat ik dat niet kan doen. Het gaat namelijk om 1 maand he, geen weekendje. Dus de persoon in kwestie moet je heeeeel goed vertrouwen en moet ook de mogelijkheid hebben om ervoor te kunnen zorgen (werk, eigen leven etc). Als je kinderen wat ouders zijn dan snappen ze ook beter waarom je weg bent, een kind van 2 zou alleen maar in paniek raken lijkt mij.

_Shahada_
12-01-2006, 10:40
Mischien zal er geen later zijn, dat is pas erg. Wij willen zo spoedig mogelijk gaan Insja Allah. We hebben nog geen kinderen, dus voor ons is dat mooi meegenomen.

Bintje
12-01-2006, 11:10
Nou shahada ik raad je zeker aan om aan de volgende hadj mee deel te nemen, als je kinderen hebt is het vrij moeilijk. Een kindje of misschien net nog 2 kun je makkelijker achterlaten bij een vertrouwde persoon ( misschien je ouders of schoonouders war je toch dagelijks komt en al een band bestaat) maar ja met drie kinderen en meer die onder de vijf zijn vind ik weer wat gecomplicieerder, niet zozeer dat er iets met mij gebeurd maar eerder de last die ik degene bezorg bij wie ik ze achterlaat... Maar redenen zoals ik ben er niet klaarvoor vind ik onzin, een moslim streeft ernaar om verder te komen in zijn of haar religie en niet stil te blijven staan, wat veel mensen denken is dat je als hadj verricht hebt je "feilloos" wordt, je bent en blijft dan ook nog steeds een mens die fouten kan maken alleen engelen zijn feilloos... Mijn hart breekt als ik de beelden op tv zie meshaalah zo mooi geweldig gewoon hoe miljoenen mensen daar alleen voor un HEER zijn moge Allah ons de kans geven inshaa Allah om die plek te kunnen meemaken

imaane911
12-01-2006, 11:54
de enige "goeie reden" is ziekte vind ik of dat je het geld er niet voor hebt ;)

tangia21
12-01-2006, 12:11
ik zie mezelf echt niet naartoe gaan met 2 kinderen (die niet eens 3 jaar zijn ) :moe: dan maar over 10 jaar ofzo

lilchakir
12-01-2006, 12:43
:QUOTE=imaane911]de enige "goeie reden" is ziekte vind ik of dat je het geld er niet voor hebt ;)[/QUOTE]:goedzo: moest gelijk door deze topic, aan mijn moeder denken meskiena ..die wou alleen gaan, als ze het geld zelf had verdiend .ze had nog nooit gewerkt:hihi: ze heeft ********* gedaan tot ze het geld bij elkaar had en is uiteindelijk toch gegaan :kus:

miss_burberry
12-01-2006, 12:49
:goedzo: moest gelijk door deze topic, aan mijn moeder denken meskiena ..die wou alleen gaan, als ze het geld zelf had verdiend .ze had nog nooit gewerkt:hihi: ze heeft ********* gedaan tot ze het geld bij elkaar had en is uiteindelijk toch gegaan :kus: Masha'Allah wat knap van je moeder.. :goedzo: :)

imaane911
14-01-2006, 15:16
:QUOTE=imaane911]de enige "goeie reden" is ziekte vind ik of dat je het geld er niet voor hebt ;):goedzo: moest gelijk door deze topic, aan mijn moeder denken meskiena ..die wou alleen gaan, als ze het geld zelf had verdiend .ze had nog nooit gewerkt:hihi: ze heeft ********* gedaan tot ze het geld bij elkaar had en is uiteindelijk toch gegaan :kus:[/QUOTE] :goedzo: wa alhamdoelli-Allah

blauwe_hemel
14-01-2006, 16:00
Als ik de kans zou krijgen om naar hadj te gaan dan zou ik deze met beide handen grijpen. De meesten zeggen wel, later wil ik gaan of ik ben er nog niet klaar voor.. maar weet ook dat niemand jou kan garanderen dat er een morgen zal zijn.

MarocRose
14-01-2006, 16:10
Zodra je in vliegtuig zit vergeet je geheid je kinderen dus dat is geen probleem

marocloubna
14-01-2006, 17:48

Lijkt me moeilijk als je kleine kinderen hebt en je laat ze achter om naar al hadj te gaan.......... Het is natuurlijk wel heel goed, maar toch....... Gayr inshallah..........

Pagina's : [1] 2