spoorloos_1
26-04-2003, 13:30
Vraag van Adelillah: Mijn dochtertje van 2 jaar wil met poppen spelen. Nu heb ik ruzie met mijn vrouw over dit onderwerp, naar aanleiding van die popverbrandingen in Afghanistan. Poppen zijn toch ook afbeeldingen van mensen. Moet ik Barbie in de kachel gooien of mogen kinderen met poppen spelen van de islam? Antwoord haj Abderafik: Een hadith, overgeleverd door el-Boekhari en Aboe Dawoed, verteld dat Aicha gezegd heeft: "We speelden met poppen toen de Profeet een keer het huis betrad..." Ook is door Aboe Dawoed en An-Nasaa'i overgeleverd dat de profeet terugkwam uit de slag van Thaboek (of Khaibar) de bedekking van een van de schappen van Aicha loswaaide en haar poppen zichtbaar werden. De Profeet sprak: "Aicha, wat is dit?" Ze antwoorde: "Dit zijn mijn dochters" Hij zag een paard met vleugels, gemaakt uit stof, en zei: "Wat zie ik hier tussen de poppen?" Ze zei: "Een paard" De profeet vroeg: "En wat zit er aan hem?" Ze zei: "vleugels.." Hij zei: "Een paar met vleugels? "Heb je niet gehoord dat Soelaiman paarden had met vleugels?" Volgens de overling vertelde Aicha dat de Profeet dusdanig moest lachen "totdat zijn kiezen zichtbaar werden." Hieruit blijkt dat poppen wel toegestaan zijn binnen de islam, zolang ze worden gebruikt door kinderen.