Bekijk originele versie : Bush gaf zelf toestemming voor telefoontaps
Bush gaf zelf toestemming voor telefoontaps
http://www.nu.nl/news/643632/22/Bush_gaf_zelf_toestemming_voor_telefoontaps.html
Uitgegeven: 17 december 2005 23:34
WASHINGTON - De Amerikaanse president Bush heeft zelf toestemming gegeven aan de National Security Agency om telefoontaps te gebruiken. Met de afluisterpraktijken zijn volgens de president "Amerikaanse levens gered" in de oorlog tegen het terorrisme.
Normaliter moet een rechter toestemming verlenen voor het afluisteren van telefoons in de Verenigde Staten. Het feit dat de NSA geen toestemming heeft gevraagd, leidde tot veel beroering in politiek-Amerika. De burgerlijke vrijheden zouden daardoor in het geding zijn.
Media
Bush verdedigde zaterdag voor de radio zijn handelwijze. Hij dat de afluisterpraktijken en e-mailcontrole een "vitaal middel" zijn om de VS te beschermen. Hij bekritiseerde het feit dat het bestaan van dit afluisterprogramma naar de media is uitgelekt.
Dit is een strikt geheim project en cruciaal voor onze nationale veiligheid, aldus Bush. "Onze vijanden hebben informatie gekregen die ze niet zouden mogen hebben ontvangen." Het dagblad The New York Times bracht het vrijdag voor het voetlicht.
Al Qaida
De toestemming van de president om af te luisteren en e-mailvekeer te bespioneren was niet voor onbeperkte duur. Volgens Bush ging het sinds de aanslagen in de VS van 11 september 2001 telkens om periodes van 45 dagen. Hij heeft zo tientallen keer opnieuw toestemming verleend voor deze werkwijze. Bush zei dat hij dat voortzet "zo lang als onze natie te maken heeft met een voortdurende dreiging van Al Qaida en soortgelijke groepen".
Grondrechten
De rel rond de presidentiële afluisterinstructies valt samen met onenigheid in de Amerikaanse volksvertegenwoordiging over de verlenging van een noodwet om terrorisme te bestrijden, de Patriot Act. De wet vervalt eind deze maand maar de regering wil de wet in een permanente vorm laten voortleven. De Senaat verwierp voorstellen daartoe vrijdag in meerderheid uit vrees voor de grondrechten van de Amerikaanse burgers.
'Bush liet zonder toestemming telefoons aftappen'
NEW YORK - Enkele maanden na de aanslagen van 11 september 2001 in New York en Washington heeft de Amerikaanse president Bush in het geheim de National Security Agency (NSA) toestemming gegeven mensen in de Verenigde Staten af te luisteren in de jacht op terroristen. Dat berichtte The New York Times vrijdag.
http://www.nu.nl/news.jsp?n=643247&c=22
amazed_observer
18-12-2005, 06:23
Bush maakt hier weer een grote fout door zich in deze boven de wet te stellen. Hij leidt wellicht aan een (bescheiden?) vorm van grootheidswaanzin? Hij meent dat zijn doortastende optreden in het landsbelang is en dat de rest van de natie maar moet vertrouwen op zijn wijsheid en niet moeilijk moet doen over de enigszins ingekorte route die hij heeft genomen. Niet goed! Ik begrijp dat de democratisch vastgestelde weg om tot aftappen te mogen overgaan lang is en vaak frustrerend voor de go-getters maar zo werkt het systeem nu eenmaal. Een president die geen eerbied heeft voor de wet van zijn land heeft geen lange toekomst, of verdient het in ieder geval niet om nog langer president te zijn.
Bush maakt hier weer een grote fout door zich in deze boven de wet te stellen. Hij leidt wellicht aan een (bescheiden?) vorm van grootheidswaanzin? Hij meent dat zijn doortastende optreden in het landsbelang is en dat de rest van de natie maar moet vertrouwen op zijn wijsheid en niet moeilijk moet doen over de enigszins ingekorte route die hij heeft genomen. Niet goed! Ik begrijp dat de democratisch vastgestelde weg om tot aftappen te mogen overgaan lang is en vaak frustrerend voor de go-getters maar zo werkt het systeem nu eenmaal. Een president die geen eerbied heeft voor de wet van zijn land heeft geen lange toekomst, of verdient het in ieder geval niet om nog langer president te zijn.
Ik zie er misschien nog wel eens van komen dat er een impeachment wordt uitgesproken tegen hem. Net als bij TRIKKIE DIKKIE (NIXON) en de Watergate affaire.
Ik was vorige week in de VS en toevallig ook in de tijd van de Watergate, en ik moet zeggen dat het een beetje vergelijkbaar is.
De toenemende argwaan en stemming tegen de president begint OOK in de VS vormen duidelijker aan te nemen.
Just_came_by
18-12-2005, 07:00
Ik zie er misschien nog wel eens van komen dat er een impeachment wordt uitgesproken tegen hem. Net als bij TRIKKIE DIKKIE (NIXON) en de Watergate affaire.
Ik was vorige week in de VS en toevallig ook in de tijd van de Watergate, en ik moet zeggen dat het een beetje vergelijkbaar is.
De toenemende argwaan en stemming tegen de president begint OOK in de VS vormen duidelijker aan te nemen.Ik geloof daar geen ene fuck van. Die eikel van een moron hoeft maar één maal het woord ground zero in zin bek te nemen en de natie valt als een blok voor die moron.:loser:
amazed_observer
18-12-2005, 08:36
Ik geloof daar geen ene fuck van. Die eikel van een moron hoeft maar één maal het woord ground zero in zin bek te nemen en de natie valt als een blok voor die moron.:loser:
Je onderschat de macht van het vrije woord en de vasthoudendheid van de pers
.
Je onderschat de macht van het vrije woord en de vasthoudendheid van de pers
.
Ja ik denk dat je daar groot gelijk in hebt.
De trein staat vooralsnog nog wel stil maar is en wordt nog geladen.
En ALS in de VS eenmaal de trein gaat rollen, dan dendert ie wel door.
En de kranten en media zijn daar erg machtig.
Er hoeft NIET veel meer te gebeuren of het is zo ver, voorspel ik.
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.