Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Arafat en Abbas akkoord over Palestijns kabinet

VanBasten
24-04-2003, 01:30

REUTERS RAMMALAH - De Palestijnse president Jasser Arafat is akkoord gegaan met de vorming van een nieuw Palestijns hervormingskabinet dat geleid gaat worden door de gematigde Mahmoud Abbas. Het akkoord tussen de president en de aanstaande premier betekent het einde van een Palestijnse machtsstrijd die de publicatie van een lang verwacht vredesplan voor het Midden-Oosten in de weg stond. Met de vorming van het kabinet heeft Arafat onder buitenlandse druk politieke invloed in moeten leveren, al werd dat gisteren ontkend door de huidige minister van planning, Nabil Shaath. 'Er is winst voor iedereen,' zei hij. Een woordvoerder van Arafat maakte gisteren bekend dat het akkoord over het nieuwe Palestijnse kabinet was bereikt na een laatste bemiddelingspoging door een hoge Egyptische gezant. Besloten is dat Mahmoud Abbas, die ook bekend staat als Abu Mazen, behalve premier ook minister van binnenlandse zaken zal zijn. Arafat is verder akkoord gegaan met de benoeming van Mohammed Dahlan tot minister voor veiligheidszaken. Eerder had Arafat zich fel verzet tegen de benoeming van Dahlan die vorig jaar nog door de president was ontslagen als de veiligheidschef in de Gazastrook. Dahlan lag echter goed bij het zogenaamde Kwartet, dat geleid wordt door de Verenigde Staten en verder bestaat uit de Verenigde Naties, Rusland en de Europese Unie. Volgens het kwartet was Dahlans deelname aan het kabinet essentieel om militante Palestijnen aan te kunnen pakken. Afgelopen weekeinde had de geplande deelname van Dahlan in de regering geleid tot een hoog oplopende ruzie tussen Arafat en Abbas. De laatste schreef daarop een ontslagbrief, maar diende die op het laatste moment niet in toen Egypte aanbood te bemiddelen. Het akkoord tussen Arafat en Abbas kwam kort voor een 'deadline' die door de VS was gesteld en die middernacht zou vervallen. De deadline was al een keer met twee weken uitgesteld. Het Palestijns parlement moet het kabinet nog goedkeuren, maar dat wordt gezien als een formaliteit. De onderhandelingen over de regering hadden als inzet de dominante positie van Arafat in de Palestijnse politiek en het 'routeplan' voor vrede dat voorziet in de oprichting in 2005 van een Palestijnse staat. Washington had eerder gesteld dat het routeplan pas bekend zou worden gemaakt als het kabinet geformeerd was. Daarbij hadden de VS als voorwaarde gesteld dat Arafats politieke rol grotendeels uitgespeeld dient te zijn. Arafat wordt door de VS gezien als een bron van corruptie en als te machteloos om Palestijnse aanslagen te voorkomen. De VS en de EU beschouwen Abbas, die vroeger heeft opgetreden als vredesonderhandelaar, als een gematigde Palestijn die noodzakelijke democratische hervormingen kan doorvoeren. De laatste dagen hebben de Britse premier Tony Blair, de Japanse minister van buitenlandse zaken en de Russische gezant Vdovin druk op Arafat uitgeoefend om Abbas te accepteren als premier. Toen de Europese gezant Miguel Moratinos zondag belde, gooide Arafat volgens Palestijnse functionarissen woedend de hoorn op de haak na de Spanjaard eerst schreeuwend te woord te hebben gestaan. Blair geldt als de grootste promotor van het routeplan voor vrede. De publicatie hiervan zou de wind uit de zeilen kunnen nemen van Europese en Arabische critici die vinden dat de Amerikaanse president Bush zich te veel bezighoudt met Irak en te weinig met het Israƫlisch-Palestijns conflict.

VanBasten
24-04-2003, 01:42
Dit is toch goed nieuws, of niet!! Ik wordt er in ieder geval wel wat vrolijker van. Ik hoop dat de Palestijnen snel in vrede kunnen leven.

VanBasten
24-04-2003, 23:54
Het is toch niet te geloven! Iedereen hier heeft zijn mond vol over de onderdrukte Palestijnen, maar als er een topic wordt geopend over de Palestijnse politiek, reageert niemand. Als je zo betrokken bent bij de Palestijnse zaak, heb je toch ook een mening over de Palestijnse politiek of is dat te ingewikkeld ofzo?

an3sdej
25-04-2003, 00:02
Ik hoop ook dat dit een verbetering ten aanzien voor de PA wordt. Optimistisch over die regio wordt ik niet direkt van zo'n bericht. Misschien is het weer een eerste stap in de richting van bilaterale gesprekken tussen Israel en PA.

VanBasten
25-04-2003, 00:08

Origineel gepost door pista Wees nu effe eerlijk....deze is toch veeeeeel interessanter... Wat vond je het leukst in de speel tuin :D Tuurlijk is die leuker. Maar hier moet je geen grapjes over maken, dit gaat over de Palestijnse zaak! Dat is een kwestie van leven en dood. Blijkbaar kan men alleen maar schelden op joden, maar nadenken over de Palestijnse poltiek dat is te veel gevraagd. Een beetje de zelfmoordaanslag-mentaliteit. Leve het nihilisme!!

VanBasten
25-04-2003, 00:19
Origineel gepost door pista Het probleem zit erin dat vele moslims niets constructiefs willen horen over Palestina...men moet het destructieve kunnen handhaven om diezelfde Joden te kunnen blijven haten..die zionisten. Vrede is voor velen geen prioriteit noch een noodzaak, waarom zou het? Hier kan men gemakkelijk zonder zelf nadeel te ondervinden Joden en zionisten haten en doodwensen...om daarna in de zetel te gaan zitten met een zamzam cola en een pakje chips. Buikje vol en rustig gaan slapen en de zaak is alweer ok. Ze hebben er zelf toch geen last van. :rolleyes: :rolleyes: Klopt, ik denk daarom dat dit onderwerp wel snel zal worden verwijderd door de Moderator. :rolleyes: :rolleyes:

VanBasten
25-04-2003, 00:29
Origineel gepost door pista Bekijk het positief....hen interesseert het klaarblijkelijk niet, maar het is toch ook geen monoloog gebleven. ;) Nee, maar toch ontbreekt er iets.............................................. ....... .................................................. .................................................. .................................................. .........(ik weet wat er ontbreekt): ***-JODEN, ALLE JODEN MOETEN KAPOT, LAAT ZE OPROTTEN NAAR HUN EIGEN LAND, ZE HEBBEN PALESTINA GEPIKT. LEVE HEZBOLLAH EN HAMAS!!! Zo, nu is het topic ouderwets compleet. :zwaai:

MasterX
25-04-2003, 00:40
Origineel gepost door VanBasten Tuurlijk is die leuker. Maar hier moet je geen grapjes over maken, dit gaat over de Palestijnse zaak! Dat is een kwestie van leven en dood. Blijkbaar kan men alleen maar schelden op joden, maar nadenken over de Palestijnse poltiek dat is te veel gevraagd. Een beetje de zelfmoordaanslag-mentaliteit. Leve het nihilisme!! Het nihilisme is wat jullie zelf hier tentoon spreiden in deze topic. Wat valt er te zeggen over een Palestijns kabinet wat gevormd is onder druk van de Amerikanen. Ik wens het nieuwe Palestijns kabinet in ieder geval veel succes en hoop dat ze onafhankelijk zonder inmeninging van andere landen ( lees de VS ) kunnen regeren....

VanBasten
25-04-2003, 00:43
Origineel gepost door MasterX Ik wens het nieuwe Palestijns kabinet in ieder geval veel succes en hoop dat ze onafhankelijk zonder inmeninging van andere landen ( lees de VS ) kunnen regeren.... Hier sluit ik me geheel bij aan!

MasterX
25-04-2003, 17:35
Origineel gepost door pista Daar zit wel iets in! Maar net zoals een koppel dat niet meer bekwaam is hun eigen problemen op te lossen en die een therapeut nodig hebben..zo ook is het met Israel en Palestina. Wie heeft die therapeut aangewezen?? Origineel gepost door pista Ze zijn al lang niet meer bekwaam om als volwassenen te handelen of te denken, en dan kan helaas enkel de therapeut nog soelaas brengen. Mensen die bekwaam zijn hun eigen problemen op te lossen hebben geen betutteling nodig. Mee eens.........