Advertentie: bereik met Marokko Media meer dan 50.000 Marokkaanse jongeren per dag

Google

PDA

Bekijk originele versie : Sterk vervuilde mandarijnen in supermarkt

Pagina's : [1] 2 3

corrie2
02-12-2005, 10:28

Amsterdam/Utrecht, 29 november 2005 – Nederlandse supermarkten verkopen mandarijnen met zorgwekkend hoge concentraties bestrijdingsmiddelen. Met name voor jonge en nog ongeboren kinderen is gevaar voor de gezondheid op lange termijn niet uit te sluiten. Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van Milieudefensie, Natuur en Milieu en consumentenvereniging Goede Waar & Co. Bij een kwart van de onderzochte filialen zou een kind dat twee mandarijnen eet al boven de Acceptabele Dagelijkse Inname (ADI) norm van de Wereldgezondheids-organisatie (WHO) uitkomen. De milieuorganisaties vragen supermarkten om strengere eisen aan de leveranciers te stellen, en de overheid om de verouderde normen snel aan te scherpen.

Begin november zijn van acht supermarktketens in totaal veertig monsters mandarijnen onderzocht op aanwezigheid van bestrijdingsmiddelen. Op alle monsters zijn bestrijdingsmiddelen aangetroffen, gemiddeld bijna zes verschillende gifstoffen per monster. De gifstoffen zitten niet alleen op de schil, maar ook in de vrucht zelf. Alle mandarijnen kwamen uit Spanje. Toch waren er grote verschillen tussen de supermarktketens. C1000 en Edah scoorden het slechtst terwijl Albert Heijn de ‘schoonste‘ mandarijnen in de schappen had liggen. Ook Lidl en Super de Boer deden het met een tweede en derde plaats relatief goed. Vorig jaar kwamen de mandarijnen van Lidl nog als slechtste uit de bus.

Op alle onderzochte mandarijnen zat imazalil. Deze stof heeft negatieve effecten op de voortplanting, is zeer irriterend voor huid en ogen en is mogelijk kankerverwekkend. De hoogste concentratie van imazalil werd aangetroffen op mandarijnen van een ALDI filiaal. Als een kind van twintig kilo twee van deze mandarijnen eet is bijna de helft van de dosis bereikt die volgens de WHO acuut giftig is.

Veertig procent van de aangetroffen stoffen zijn organofosfaten. Zij kunnen het zenuwstelsel aantasten. Een groot probleem met deze stoffen is dat effecten elkaar kunnen versterken. De wettelijke normen gaan slechts uit van de gevolgen van één stof, terwijl mensen dagelijks vele verschillende chemische stoffen binnenkrijgen. Op meer dan een kwart van alle monsters werden bijvoorbeeld al drie verschillende organofosfaten aangetroffen. Vorig jaar nog heeft de Gezondheidsraad gewaarschuwd voor gezondheidsrisico’s voor jonge kinderen van het organofosfaat chloorpyrifos. Deze stof is aangetroffen op 39 van de 40 monsters. Onderzoek heeft aangetoond dat met name blootstelling van kinderen en ongeborenen effecten kan hebben op het zich ontwikkelende zenuwstelsel. Geheugen- en coördinatieproblemen, ADHD en mogelijk cognitieve gevolgen zijn risico’s die blijken uit proefdierstudies. Daarnaast is de stof slecht afbreekbaar en zeer schadelijk voor het milieu.

Hoewel bij veel mandarijnen de gezondheidsnormen worden overschreden, voldoen zij toch aan de wettelijke eisen. Milieudefensie, Natuur en Milieu en consumentenvereniging Goede Waar & Co vinden dan ook dat supermarkten, vooruitlopend op nieuwe gezondheidsnormen, strengere eisen moeten stellen aan hun leveranciers. Daarnaast moet de overheid de verouderde normen snel aanpassen aan de wetenschappelijke inzichten.

http://www.weetwatjeeet.nl/

Zooooooooooo!!!!!!!!!!!!!

Denk je goed te doen voor je kind en je kind fruit voor te schotelen...
Mensen, pas dus op, laat de manderijnen maar even liggen!!!

corrie2
02-12-2005, 10:31
Eind oktober / begin november 2005 zijn bij acht Nederlandse supermarktketens wederom metingen gedaan voor mandarijnen. In totaal zijn 40 supermarkten van acht ketens onderzocht. Alle mandarijnen kwamen uit Spanje. Uit het onderzoek blijkt dat de Nederlandse supermarkten mandarijnen verkopen met zorgwekkend hoge concentraties bestrijdingsmiddelen. Met name voor jonge en nog ongeboren kinderen is gevaar voor de gezondheid op lange termijn niet uit te sluiten.

Kijken we naar de vervuilingsgraad van de mandarijnen, dan komen de nieuwste metingen van WWJE uit op gemiddeld zes gifsoorten per monster mandarijn. Een stijging ten opzichte van vorig jaar, toen werden gemiddeld 5 ½ gifsoorten per monster mandarijnen aangetroffen. Er waren ook uitschieters: bij twee filialen van C1000 werden 10 gifsoorten in één zakje mandarijnen aangetroffen. Over de jaren 2002-2003 trof de de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) gemiddeld vier soorten gif per monster aan. Mandarijnen zijn daarmee veruit het meest vervuilde product (van zowel fruit als groente) dat in de Nederlandse supermarktschappen te vinden is.

Imazalil op alle mandarijnen
De mandarijnen kunnen mogelijk een gevaar opleveren voor de volksgezondheid. De gevonden waarden zijn nogal hoog, zeker die van de stof imazalil. Imazalil is een systemisch fungicide (verspreidt zich door het gehele product, niet alleen de schil). Het is een zeer huid- en oogirriterende stof. In de literatuur zijn negatieve effecten beschreven op de voortplanting en het is mogelijk kankerverwekkend. De stof werd op elk monster aangetroffen. Bij de ALDI in Zeist werd op een monster maar liefst 3,4 mg / kg imzalil aangetroffen. Zou een kind van 20 kg hiervan twee ons eten (ongeveer twee mandarijnen), dan zou de acute vergiftigingswaarde (ARfD) al voor 48% bereikt zijn. (variatiefactor 7, verwerkingsfactor 0,1)

In oktober 2005 heeft de Wereldgezondheidsorganisatie een nieuwe acute referentie dosis (ARfD) ingesteld voor imazalil (daarvoor nam men aan dat dit niet nodig was), nadat Nederland hier vijf jaar eerder op had aangedrongen. Toen al waren er aanwijzingen van toxicologische effecten bij proefdieren. Pas na vijf jaar is de ARfD vastgesteld op 0,05 mg per kilogram lichaamsgewicht per dag. Naar verwachting duurt het nog meer dan een jaar voor de residunormen (MRL) in Europa overeenkomstig zijn aangepast. Om onnodige blootstelling te voorkomen dient dit proces aanmerkelijk versnelt te worden. WWJE heeft hier onlangs in een brief bij de overheid op aangedrongen.

Chloorpyrifos op 39 van de 40 monsters aangetroffen
Opmerkelijk is het veelvuldig voorkomen van de stof chloorpyrifos, een insecticide. Dit gif werd op 39 van de 40 monsters aangetroffen. Hoewel er geen sprake is van normoverschrijdingen, staan de lange-termijn effecten van chloorpyrifos al jaren sterk in de internationale belangstelling. Met name de blootstelling van kinderen en ongeborenen kan effecten hebben op het zich ontwikkelende zenuwstelsel. In Amerika is het gebruik van chloorpyrifos in verband hiermee sterk aan banden gelegd. De Amerikaanse normstelling is drie keer scherper dan in Nederland.
In 2004 heeft de Gezondheidsraad in haar rapport “Bestrijdingsmiddelen in voedsel - beoordeling van het risico voor kinderen” veel aandacht besteed aan chloorpyrifos. In onderzoeken is de stof aangetroffen in het navelstrengbloed. Na blootstelling aan chloorpyrifos werd in de moedermelk vijf maal hogere concentraties gevonden dan in het bloed van de moeders. Vanwege de werking van organofosfaten op het zenuwstelsel zijn diverse onderzoeksgroepen van plan om de ontwikkeling van de onderzochte kinderen te volgen. In Nederland is de stof sinds 1999 alleen nog toegestaan voor zaadbehandeling, waardoor er vrijwel geen blootstelling door de Nederlandse teelt plaatsvindt.

Vanuit milieuoogpunt wordt de stof als erg schadelijk aangemerkt, vooral voor zooplankton, insecten, schelpdieren, vis en biologische diversiteit in het algemeen. De stof kan zich ophopen in de voedselketen.

Combinatie-effect
Het probleem met organofosfaten is dat ze elkaars werking kunnen versterken (het combinatie-effect). Alleen al in de landbouw zijn 50 verschillende landbouwgiffen gebaseerd op organofosfaten. Bij de huidige mandarijnenmeting zijn 40% van de gevonden stoffen organofosfaten. Het gaat om 5 verschillende organofosfaten, gemiddeld 2,3 per monster.
De overheid verzuimt nog steeds om bij haar normstelling rekening te houden met de werking van meerdere stoffen tegelijkertijd en lange termijneffecten.

Uitslagen
Op basis van de door WWJE gehanteerde strafpuntentelling is de score als volgt:

Supermarkt
Strafpunten 2005
(plaats)
Strafpunten 2004
(plaats)

C1000
61 (1)
49 (3)

EDAH
55 (2)
53 (2)*

ALDI
48 (3)
35 (7)

PLUS
45 (4)
39 (6)*

Dirk van den Broek
39 (5)
35 (7)

Super de Boer
38 (6)
44 (5)

LIDL
36 (7)
55 (1)

Albert Heijn
33 (8)
48 (4)

* genormaliseerd van 4 naar 5 monsters

Alle supermarkten haalden hun mandarijnen uit Spanje. Toch zijn er behoorlijke verschillen waar te nemen. Met 33 strafpunten had Albert Heijn de “schoonste” waren in het schap liggen, terwijl C1000 met 61 strafpunten het slechtste scoort. Opvallend is dat de LIDL een duidelijke verbetering heeft laten zien, vorig jaar had zij nog de meest vervuilde mandarijnen in het schap liggen, nu de op één na schoonste. De mandarijnen bij de EDAH zijn ongeveer even vervuild als vorig jaar. De vestiging in Schiedam maakte het wel erg bont: op één monster kwamen negen verschillende soorten gif voor, waarvan drie organofosfaten. Bij twee van de negen stoffen werd de wettelijke toegestane waarde (MRL) overschreden.

p.s. via de site kan je naar een totaal overzicht van de test resultaten...

corrie2
02-12-2005, 10:34
Op dit soort momenten ben ik weer erg blij met mijn keuze voor biologisch voedsel, zonder die enge gifstoffen...

Het is dus zo dat als je kindje 4 manderijntjes eet van de aldi hij acuut last kan krijgen van het gif, lekker zeg!!!

moorkop3
02-12-2005, 10:37
Alles is binnen de wettelijke norm, dit was alleen reklame voor natuurwinkels.

Wij in het westen zijn al totaal immuun voor al dat gif.

corrie2
02-12-2005, 10:40
Mijn god hoe kan je dit zo bagataliseren, nou ja voer jij je kids maar lekker landbouwgif als jij je daar veilig bij voelt, ik heb toch wat meer vertrouwen in de wetenschappers die zeggen dat dit een serieus gevaar oplevert en hou het lekker bij mijn biologische stukjes fruit.

Raihana
02-12-2005, 10:40

Chaos in NL..:moe:

moorkop3
02-12-2005, 10:41
Mijn god hoe kan je dit zo bagataliseren, nou ja voer jij je kids maar lekker landbouwgif als jij je daar veilig bij voelt, ik heb toch wat meer vertrouwen in de wetenschappers die zeggen dat dit een serieus gevaar oplevert en hou het lekker bij mijn biologische stukjes fruit.

Corrie, het is allemaal binnen wetenschappelijk vastgestelde wettelijke grenzen.

moorkop3
02-12-2005, 10:41
Chaos in NL..:moe::confused:

corrie2
02-12-2005, 10:43
Het vervelende is dat onze teeld hier aan hele strenge eisen moet voldoen, maar dat we ons eigen geteelde voedsel niet eten.

Wat we hier telen gaat naar het buitenland en wij krijgen spul uit het buitenland, terwijl die landen veel minder strenge eisen hebben aan het gebruik van bv landbouwgif...

Zo gaat ons vlees met al zijn zware eisen ook naar het buitenland en krijgen wij ook terug wat aan mindere eisen moet voldoen.

Dus leuk dat nederland zo streng is voor zijn eigen boeren, wij hebben daar maar bar weinig aan!

corrie2
02-12-2005, 10:44
Corrie, het is allemaal binnen wetenschappelijk vastgestelde wettelijke grenzen.

Grensen die dus veelste ruim zijn volgens die wetenschappers omdat het bewezen is wel degelijk kwalijk te zijn, tot zeer kwalijk aan toe.

Maar zoals ik al zei, voer jij je kind maar landbouwgif als je je daar ok mee voelt...

ghizlen
02-12-2005, 10:47

Ik vraag me af of het net zo schadelijk is als alle uitlaat en fabrieksgassen in de randstad :wat?!:

moorkop3
02-12-2005, 10:49
Ik vraag me af of het net zo schadelijk is als alle uitlaat en fabrieksgassen in de randstad :wat?!:

Precies, het is gevaarlijker te leven in de Randstad, als in het oosten die mandarijnen te eten.:nerd:

ghizlen
02-12-2005, 10:52
Precies, het is gevaarlijker te leven in de Randstad, als in het oosten die mandarijnen te eten.:nerd:

Het is weer een manier om de daadwerkelijke problemen in Nederland te verdoezelen.. en een aantal mensen trappen er weer in ;)

corrie2
02-12-2005, 10:53

Tja, bestrijdingsmiddelen zijn niet echt heel gezond te noemen he...

Ook die uitlaatgassen en fabrieksgassen zijn schadelijk, maar dat neemt niet weg dat dit ronduit een schande is...

catflappo
02-12-2005, 10:56
Boeiuh..ik lust die dingen toch nie. :hihi: :banana:

Pagina's : [1] 2 3