Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : DROP-OUTS: Machogedrag vaak oorzaak van slechte schoolresultaten

Pagina's : [1] 2

rikus
30-11-2005, 09:53

DROP-OUTS: Machogedrag vaak oorzaak van slechte schoolresultaten (http://www.hln.be/hln/cch/det/art_145314.html) Machogedrag ligt vaak aan de basis van slechte schoolresultaten van jongens. Het is er ook voor een deel verantwoordelijk voor dat leerlingen van het mannelijke geslacht vaker moeten blijven zitten en vaker afstuderen zonder diploma. Dat meldt het onderwijsblad Klasse. Volgens professor Anton Derks van de Vrije Universiteit Brussel (VUB) botst het vrouwelijke karakter van scholen met de machohouding van veel jongens (http://www.hln.be/hln/artikels/foto/large_85238.jpg). "De schoolcultuur is een beetje een cultuur van vrouwelijke waarden en houdingen. Leraren, ook de mannelijke, nemen qua attitudes vaak vrouwelijkere houdingen aan dan de doorsneebevolking. De meer agressieve, stoere machocomponent vind je vaker terug in de populaire jongerencultuur, die in conflict staat met de verwachtingen van de school. Jongens voelen dat conflict het sterkst aan omdat ze veel meer participeren in een wat stoerdere cultuur dan meisjes", meent Derks. Vooral in secundair onderwijs duidelijke verschillen Dat jongens het over het algemeen slechter doen op school dan meisjes is vooral in het secundair onderwijs te merken. Uit cijfers van vorig schooljaar (2004-2005) blijkt dat 43 procent van de jongens en 29 procent van de meisjes in het laatste jaar middelbaar onderwijs een schoolachterstand hadden opgelopen. Veertien procent van de jongens beëindigde het zesde middelbaar zonder diploma, tegenover negen procent van de meisjes. (cijfers 2002-2003). Daarnaast blijkt dat het leerlingenbestand van het buitengewoon secundair onderwijs voor 62 procent uit jongens en voor 38 procent uit meisjes bestaat. Thuissituatie Naast machohoudingen, agressie en politiek incorrecte houdingen speelt ook de thuissituatie een rol in het leergedrag van leerlingen. Zo doen echtscheidingen volgens professor Derks de kans op zittenblijven toenemen, en dat geldt in even hoge mate voor jongens als voor meisjes. Derks wijst er wel op dat het problematische karakter van het blijven zitten gerelativeerd moet worden. "Leerlingen blijven niet zomaar zitten. Het heeft een remediërende bedoeling, die grotendeels wordt ingevuld." Aandacht voor tegengestelde verwachtingen Professor Derks vindt dat de overheid en de scholen aandacht moeten hebben voor de tegengestelde verwachtingen waaraan jongeren en vooral jongens moeten voldoen. Dat kan volgens hem door een participatief schoolklimaat te creëren, waarin jongeren zich betrokken voelen en minder behoefte hebben om een afwijkende culturele identiteit op te bouwen. Maar hij waarschuwt ervoor dat er geen te hoge verwachtingen mogen worden gekoesterd. "Jongeren hebben op een bepaalde leeftijd enig recht om te rebelleren en wat lastig te doen", besluit hij.

rikus
01-12-2005, 13:11
DROP-OUTS: Machogedrag vaak oorzaak van slechte schoolresultaten (http://www.hln.be/hln/cch/det/art_145314.html) Machogedrag ligt vaak aan de basis van slechte schoolresultaten van jongens. Het is er ook voor een deel verantwoordelijk voor dat leerlingen van het mannelijke geslacht vaker moeten blijven zitten en vaker afstuderen zonder diploma. Dat meldt het onderwijsblad Klasse. Volgens professor Anton Derks van de Vrije Universiteit Brussel (VUB) botst het vrouwelijke karakter van scholen met de machohouding van veel jongens (http://www.hln.be/hln/artikels/foto/large_85238.jpg). "De schoolcultuur is een beetje een cultuur van vrouwelijke waarden en houdingen. Leraren, ook de mannelijke, nemen qua attitudes vaak vrouwelijkere houdingen aan dan de doorsneebevolking. De meer agressieve, stoere machocomponent vind je vaker terug in de populaire jongerencultuur, die in conflict staat met de verwachtingen van de school. Jongens voelen dat conflict het sterkst aan omdat ze veel meer participeren in een wat stoerdere cultuur dan meisjes", meent Derks. Vooral in secundair onderwijs duidelijke verschillen Dat jongens het over het algemeen slechter doen op school dan meisjes is vooral in het secundair onderwijs te merken. Uit cijfers van vorig schooljaar (2004-2005) blijkt dat 43 procent van de jongens en 29 procent van de meisjes in het laatste jaar middelbaar onderwijs een schoolachterstand hadden opgelopen. Veertien procent van de jongens beëindigde het zesde middelbaar zonder diploma, tegenover negen procent van de meisjes. (cijfers 2002-2003). Daarnaast blijkt dat het leerlingenbestand van het buitengewoon secundair onderwijs voor 62 procent uit jongens en voor 38 procent uit meisjes bestaat. Thuissituatie Naast machohoudingen, agressie en politiek incorrecte houdingen speelt ook de thuissituatie een rol in het leergedrag van leerlingen. Zo doen echtscheidingen volgens professor Derks de kans op zittenblijven toenemen, en dat geldt in even hoge mate voor jongens als voor meisjes. Derks wijst er wel op dat het problematische karakter van het blijven zitten gerelativeerd moet worden. "Leerlingen blijven niet zomaar zitten. Het heeft een remediërende bedoeling, die grotendeels wordt ingevuld." Aandacht voor tegengestelde verwachtingen Professor Derks vindt dat de overheid en de scholen aandacht moeten hebben voor de tegengestelde verwachtingen waaraan jongeren en vooral jongens moeten voldoen. Dat kan volgens hem door een participatief schoolklimaat te creëren, waarin jongeren zich betrokken voelen en minder behoefte hebben om een afwijkende culturele identiteit op te bouwen. Maar hij waarschuwt ervoor dat er geen te hoge verwachtingen mogen worden gekoesterd. "Jongeren hebben op een bepaalde leeftijd enig recht om te rebelleren en wat lastig te doen", besluit hij.ja toch:goedzo:

amused
01-12-2005, 15:55
Tja, en onlangs werd bekend dat meer dan een derde van de leerlingen vroegtijdig het onderwijs verlaat. Mensen die vroegtijdig school verlaten hebben zeer slechte kansen op de arbeidsmarkt. Het machogedrag zit dus de maatschappelijke ontwikkeling van heel veel jongens in de weg. Ik denk dat dit een groot probleem is waar wat aan gedaan dient te worden.

rikus
01-12-2005, 16:43
Tja, en onlangs werd bekend dat meer dan een derde van de leerlingen vroegtijdig het onderwijs verlaat. Mensen die vroegtijdig school verlaten hebben zeer slechte kansen op de arbeidsmarkt. Het machogedrag zit dus de maatschappelijke ontwikkeling van heel veel jongens in de weg. Ik denk dat dit een groot probleem is waar wat aan gedaan dient te worden.Inderdaad, dat is een groot probleem. Maar ook voor laag opgeleiden is er voldoende werk, ik denk zelfs nog meer dan voor de hoger opgeleiden. Voor appels plukken is niet zo veel nodig en ook in de bouwvak is een basis onderwijs voldoende. Alleen je moet het wel willen en daar zit nu het machogedrag! Ze schamen zich voor hun maatjes die wel een goeie scholing volgen en toekomst plannen hebben, als appelplukker of stenensjouwer in de bouw stel je toch geen ene reet voor. Ook niet bij de meiden. Ja daar is niet over nagedacht toen ze van school gingen of er door hun gedrag zijn afgeschopt. Als ik in de stad loop met mijn vrouw en ze zien me tikken met mijn blinden stokje dan is er hilariteit onder zon groep van die gastjes en een beetje vrouwen naroepen, enz. Snap je nu dat ik er wel eens een paar een draai om hun oren wil geven?

Roloog
02-12-2005, 02:10

Macho's he. Spierballen laten zien, tonen dat ze zooo flink en geweldig zijn, maar ondertussen stellen ze geen ene bal voor en kun je met een beetje verstandelijke naald hun spierballonnen zo doorprikken!

Rachid_Breda
02-12-2005, 02:15
Leuk dat ze onderzocht hebben dat machogedrag oorzaak is van slechte schoolresultaten maar waar komt dat macho gedrag dan vandaan?

rikus
02-12-2005, 07:33
Leuk dat ze onderzocht hebben dat machogedrag oorzaak is van slechte schoolresultaten maar waar komt dat macho gedrag dan vandaan?Ga er maar van uit dat het met opvoeding heeft te maken. Toch is ook het karakter een factor. Het macho of haantjes gedrag zit er bij sommige mensen gewoon in. No-bodys die de wereld willen doen geloven dat ze de king zijn

rijmaran
02-12-2005, 07:40
Macho's zijn net volwassen kinderen. Hoe meer ze de spierballen laten rollen, hoe kleiner de herseninhoud.:D

TIGRIS
02-12-2005, 07:45
the Macho Man van stal halen.

Uncle_Sam
02-12-2005, 07:54
Vandaar dat er zoveel Marokkanen sneuvelen in het onderwijs. Allemaal stoer doen met een mes/pipa opzak en joenkoe roken.

rikus
02-12-2005, 08:02
Vandaar dat er zoveel Marokkanen sneuvelen in het onderwijs. Allemaal stoer doen met een mes/pipa opzak en joenkoe roken.Ja daar zit een flinke kern van waarheid in. Ook het minderwaardigheid gevoel versterkt de drang van macho gedrag

rikus
02-12-2005, 08:04
the Macho Man van stal halen.:D :banana:

bouali
02-12-2005, 08:16
Macho's zijn net volwassen kinderen. Hoe meer ze de spierballen laten rollen, hoe kleiner de herseninhoud.:D :)

Hoogervorst
02-12-2005, 09:59
HP/De Tijd heeft om de tijd ook zo'n verhaal: het onderwijs is veel te veel voor de vrouw gemaakt. De vrouw is de norm en jongentjes/mannen zijn altijd diegenen, die voor problemen zorgen. Ik moet zeggen dat dit op mijn middelbare school wel gold: de meisjes kregen meer aandacht en voor de meisjes was er meer begrip als er dingen niet goed liepen.

amused
02-12-2005, 10:36

HP/De Tijd heeft om de tijd ook zo'n verhaal: het onderwijs is veel te veel voor de vrouw gemaakt. De vrouw is de norm en jongentjes/mannen zijn altijd diegenen, die voor problemen zorgen. Ik moet zeggen dat dit op mijn middelbare school wel gold: de meisjes kregen meer aandacht en voor de meisjes was er meer begrip als er dingen niet goed liepen. Aardige stelling. Zo heb ik er nooit over nagedacht.

Pagina's : [1] 2