Bekijk originele versie : jij berber, ik arabier.. waarom zo gevoelloos??
just-somebody
08-05-2002, 21:27
De mensen in dit leven zal je nooit kunnen begrijpen.. nooit zal jij het leven leiden die hun vanzelfsprekend aannemen.. je kan het keer op keer niet begrijpen.. je dacht dat je het jaren geleden voor het eerst beetje bij beetje begon te begrijpen maar tevergeefs…
Je onbegrip is veroorzaakt door een hoop externe factoren in je leven.. jou leven die op dit moment bepaald wordt door iedereen behalve jij zelf.. je kan het niet uitstaan dat mensen beslissingen willen nemen voor jou.. alles wat jou toekomst aan gaat bepalen.. met onbegrip schreef jij een brief enkele dagen voor jij je thuis basis verliet.. je liet alles achter.. maar dan ook echt alles achter.. waarvoor was je op dat moment bekend, maar voor nu is alles veranderd.. maar het is nu allemaal te laat.. je verleden is geschreven en je toekomst staat beschreven.. niemand zal de tijd terug kunnen draaien en jou het geen vergeven, maar ooit komt de dag dat het goed zal komen.. ooit zal het goed komen en zullen de mensen je nemen zoals je bent, maar nu kun je er alleen nog maar van dromen.. maar ooit komen je dromen uit insallah…..
Mijn brief aan mijn ouders
Ik kan geen datum aan geven waar alles begon maar ik was jong.. Een jong meisje en had nog geen besef van de wereld om mij heen… jullie waren mijn voorbeeld modellen.. jij papa, mama, ali, hassan en mohamed.ik leefde in mijn wereld die bestond uit de Marokkaanse taal.. jullie hebben mij nooit opgevoed met de verschillen tussen de volkeren. Als mensen mij vroegen welke taal ik sprak zei ik; “gewoon Marokkaans. Hoezo?”. Ik begreep het nooit en jullie hebben mij toentertijd nergens op gewezen..
Ik werd ouder en ouder en kreeg steeds meer het besef dat er wel degelijk verschillen waren tussen de streken in marokko.. het werd voor mij steeds vreemder. Ik ging naar de middelbare school en kreeg daar de schrik van mijn leven.. mijn mede marokkanen konden mij niet verstaan… met onbegrip ben ik naar jullie toe gegaan en daar kwam de volgende uitleg:
Onze dochterlief we hebben verschillende streken in Marokko en elk met hun eigen taal. Je hebt De berbers en de arabieren. En wij behoren tot de arabieren. Dit was jullie enige uitleg..
Als ik van tevoren had geweten dat jullie een bloed hekel hadden aan berbers dan had ik het wel gezegd.. dan was ik er nooit aan begonnen.. had ik nooit zoveel tranen hoeven laten.. was al de pijn uitgebleven maar helaas.. ik heb mezelf begeven op verkeerd terrein. terrein waar mij nooit van verteld was dat hij giftig was… was het terrein maar giftig. Het was nog erger het terrein was verboden.
Het begon allemaal toen ik verliefd werd op youssef. Hij was zo lief voor mij.. een engel rechtstreeks uit de hemel.. hij deed daadwerkelijk alles voor mij. konden jullie maar in zien wat voor jongen het was. het ging mij niet om zijn afkomst maar om zijn innerlijke.. waarom konden jullie hem geen kans geven?
hij was een mens met een groot hart.. een hart van goud.. er zijn er maar weinig die dat nog hebben.. op deze verdoemde wereld… de wereld waar mensenhaat op nr een staat.. maar jullie hebben mij jullie laten haten.. ik kon het niet geloven toen ik naar 5 maanden omgang met youssef jullie vertelde dat ik verliefd was op een jongen en dat ik het op de islamitisch manier wilde aanpakken.. papa jij was voor heel even trots op mij.. ik kon het zien aan je ogen, maar daar kwam snel verandering in.…
Toen je met een vrolijke stem vroeg waar hij vandaan kwam uit marokko. Antwoorden ik: “hij komt uit Nador”. Je herhaalde mijn tekst met een ondertoon: “hij komt uit nador?”.
Zijn ogen die net nog sprankelde veranderden in vuur… vuur net als in de films.. hij maakte mij eerst bespottelijk en vroeg herhaaldelijk of het een geintje was.. ik negeerde het en had zo iets van het waait wel over.. maar papa jij meende het echt.. mama was ook woest ik kon het gewoon niet begrijpen.. jullie die nooit de tijd genomen hebben om mij te vertellen dat er verschillen waren reageren nu zo.. dat kan ik niet begrijpen en dat doet mij verdriet.. verdriet die niet te beschrijven is.. hoe kunnen jullie mij dit moment afnemen.. het moment mijn geluk.. jullie zouden blij moeten zijn maar ik het mezelf vergist.
Nachten heb ik wakker gelegen. Heb ik liggen treuren.. ik heb gebeden tot ik er bij neer viel.. letterlijk en figuurlijk, maar jullie bleven bij je standpunt… hoe konden jullie mij dit aan doen.. heb alles proberen te analyseren.. ik heb hem proberen te vergeten, maar het lukte niet.. niks lukte alleen de tranen.. de tranen die maar bleven stromen.. al het verdriet alles wat ik mee moest maken.. nooit heeft iemand van jullie de moeite gedaan om mij te troostten. nooit zijn jullie er op terug gekomen.. jullie hebben het verzwegen.. hoe konden jullie…
het is voor mij een moeilijk stap.. een beslissing die ik genomen heb.. ik wil samen met hem zijn.. misschien krijg ik later spijt.. misschien niet ik weet het niet.. maar dit voelt goed… bij jullie voel ik pijn.. als ik naar jullie kijk verafschuw ik jullie.. ik kan het niet begrijpen.. keer op keer probeer ik het te relativeren maar het lukt maar niet.. ik wil samen met hem leven.. met hem samen zijn…. maar jullie kunnen dat niet begrijpen.. ik ben moe.. ik ben zo moe.. moe van het huilen, moe van de pijn, moe van alles om mij heen.. ik wil nu rusten.. ik wil alleen zijn.. alles zelf beslissen… misschien kom ik wel terug.. misschien wel heel gauw.. misschien is dit het geen wat allah wil.. misschien kunnen jullie zo gaan begrijpen dat dit niet de juiste zet was van jullie…..
Papa en mama en de rest ik schrijf deze brief met tranen in mijn ogen.. ik heb dit niet gewild.. jullie hebben mij deze keus in de schoot geworpen.. voor nu vertrek ik naar geltie mina.. ik weet niet hoelang ik daar blijf… ik wil na denken over alles in stilte in vrede met mezelf.. dit is geen vaarwel brief.. maar een begin van een afgesloten einde…. een begin die ik zelf in handen ga nemen…
Liefs ikke
tetouania_zina
08-05-2002, 21:42
Origineel gepost door just-somebody
De mensen in dit leven zal je nooit kunnen begrijpen.. nooit zal jij het leven leiden die hun vanzelfsprekend aannemen.. je kan het keer op keer niet begrijpen.. je dacht dat je het jaren geleden voor het eerst beetje bij beetje begon te begrijpen maar tevergeefs…
Je onbegrip is veroorzaakt door een hoop externe factoren in je leven.. jou leven die op dit moment bepaald wordt door iedereen behalve jij zelf.. je kan het niet uitstaan dat mensen beslissingen willen nemen voor jou.. alles wat jou toekomst aan gaat bepalen.. met onbegrip schreef jij een brief enkele dagen voor jij je thuis basis verliet.. je liet alles achter.. maar dan ook echt alles achter.. waarvoor was je op dat moment bekend, maar voor nu is alles veranderd.. maar het is nu allemaal te laat.. je verleden is geschreven en je toekomst staat beschreven.. niemand zal de tijd terug kunnen draaien en jou het geen vergeven, maar ooit komt de dag dat het goed zal komen.. ooit zal het goed komen en zullen de mensen je nemen zoals je bent, maar nu kun je er alleen nog maar van dromen.. maar ooit komen je dromen uit insallah…..
Ik kan geen datum aan geven waar alles begon maar ik was jong.. Een jong meisje en had nog geen besef van de wereld om mij heen… jullie waren mijn voorbeeld modellen.. jij papa, mama, ali, hassan en mohamed.ik leefde in mijn wereld die bestond uit de Marokkaanse taal.. jullie hebben mij nooit opgevoed met de verschillen tussen de volkeren. Als mensen mij vroegen welke taal ik sprak zei ik; “gewoon Marokkaans. Hoezo?”. Ik begreep het nooit en jullie hebben mij toentertijd nergens op gewezen..
Ik werd ouder en ouder en kreeg steeds meer het besef dat er wel degelijk verschillen waren tussen de streken in marokko.. het werd voor mij steeds vreemder. Ik ging naar de middelbare school en kreeg daar de schrik van mijn leven.. mijn mede marokkanen konden mij niet verstaan… met onbegrip ben ik naar jullie toe gegaan en daar kwam de volgende uitleg:
Onze dochterlief we hebben verschillende streken in Marokko en elk met hun eigen taal. Je hebt De berbers en de arabieren. En wij behoren tot de arabieren. Dit was jullie enige uitleg..
Als ik van tevoren had geweten dat jullie een bloed hekel hadden aan berbers dan had ik het wel gezegd.. dan was ik er nooit aan begonnen.. had ik nooit zoveel tranen hoeven laten.. was al de pijn uitgebleven maar helaas.. ik heb mezelf begeven op verkeerd terrein. terrein waar mij nooit van verteld was dat hij giftig was… was het terrein maar giftig. Het was nog erger het terrein was verboden.
Het begon allemaal toen ik verliefd werd op youssef. Hij was zo lief voor mij.. een engel rechtstreeks uit de hemel.. hij deed daadwerkelijk alles voor mij. konden jullie maar in zien wat voor jongen het was. het ging mij niet om zijn afkomst maar om zijn innerlijke.. waarom konden jullie hem geen kans geven?
hij was een mens met een groot hart.. een hart van goud.. er zijn er maar weinig die dat nog hebben.. op deze verdoemde wereld… de wereld waar mensenhaat op nr een staat.. maar jullie hebben mij jullie laten haten.. ik kon het niet geloven toen ik naar 5 maanden omgang met youssef jullie vertelde dat ik verliefd was op een jongen en dat ik het op de islamitisch manier wilde aanpakken.. papa jij was voor heel even trots op mij.. ik kon het zien aan je ogen, maar daar kwam snel verandering in.…
Toen je met een vrolijke stem vroeg waar hij vandaan kwam uit marokko. Antwoorden ik: “hij komt uit Nador”. Je herhaalde mijn tekst met een ondertoon: “hij komt uit nador?”.
Zijn ogen die net nog sprankelde veranderden in vuur… vuur net als in de films.. hij maakte mij eerst bespottelijk en vroeg herhaaldelijk of het een geintje was.. ik negeerde het en had zo iets van het waait wel over.. maar papa jij meende het echt.. mama was ook woest ik kon het gewoon niet begrijpen.. jullie die nooit de tijd genomen hebben om mij te vertellen dat er verschillen waren reageren nu zo.. dat kan ik niet begrijpen en dat doet mij verdriet.. verdriet die niet te beschrijven is.. hoe kunnen jullie mij dit moment afnemen.. het moment mijn geluk.. jullie zouden blij moeten zijn maar ik het mezelf vergist.
Nachten heb ik wakker gelegen. Heb ik liggen treuren.. ik heb gebeden tot ik er bij neer viel.. letterlijk en figuurlijk, maar jullie bleven bij je standpunt… hoe konden jullie mij dit aan doen.. heb alles proberen te analyseren.. ik heb hem proberen te vergeten, maar het lukte niet.. niks lukte alleen de tranen.. de tranen die maar bleven stromen.. al het verdriet alles wat ik mee moest maken.. nooit heeft iemand van jullie de moeite gedaan om mij te troostten. nooit zijn jullie er op terug gekomen.. jullie hebben het verzwegen.. hoe konden jullie…
het is voor mij een moeilijk stap.. een beslissing die ik genomen heb.. ik wil samen met hem zijn.. misschien krijg ik later spijt.. misschien niet ik weet het niet.. maar dit voelt goed… bij jullie voel ik pijn.. als ik naar jullie kijk verafschuw ik jullie.. ik kan het niet begrijpen.. keer op keer probeer ik het te relativeren maar het lukt maar niet.. ik wil samen met hem leven.. met hem samen zijn…. maar jullie kunnen dat niet begrijpen.. ik ben moe.. ik ben zo moe.. moe van het huilen, moe van de pijn, moe van alles om mij heen.. ik wil nu rusten.. ik wil alleen zijn.. alles zelf beslissen… misschien kom ik wel terug.. misschien wel heel gauw.. misschien is dit het geen wat allah wil.. misschien kunnen jullie zo gaan begrijpen dat dit niet de juiste zet was van jullie…..
Papa en mama en de rest ik schrijf deze brief met tranen in mijn ogen.. ik heb dit niet gewild.. jullie hebben mij deze keus in de schoot geworpen.. voor nu vertrek ik naar geltie mina.. ik weet niet hoelang ik daar blijf… ik wil na denken over alles in stilte in vrede met mezelf.. dit is geen vaarwel brief.. maar een begin van een afgesloten einde…. een begin die ik zelf in handen ga nemen…
Liefs ikke
een mooi verhaal, maar is dit echt of verzonnen?
thalla
mrs_jamila
08-05-2002, 22:03
Of het echt is gebeurd of niet...er zit en boodschap in het verhaal!! Zulke dingen gebeuren zo vaak,......zelfs bij berbers onder elkaar komt dit voor ...ander soort volk..andere tradities enz enz...krijg je als uitleg!!
Als ik een zoon of dochter had..dan zou ik het weten..hoor!! Mij maakt het niets uit..zolang het maar een goede moslim is!!!!
Zelf heb ik een vriend die een nederlandse moslim is..een hele goede, mooie jongen...maar geluk heeft hij niet...hij wilt graag met een marokkaanse meisje trouwen..maar helaas..zodra hij over trouwen begint bij een meisje..verbreken ze de realtie..want hun ouders accepteren het niet...Dat vind ik heel erg..en hij zit er ook behoorlijk mee..Hij is ook een islamiet....en dan moet het toch kunnen...maar ja ..
Ouders,...begrijpen er ook niets van..Iedereen wilt toch dat zijn zoon of dochter gelukkig word..of niet soms?? Zolang het maar een moslim is......... :(
Maar Heel mooi en duidelijk verhaal just somebody!!! Alweer!!!
Liefs Jamila
just-somebody,
Een goed stuk om te lezen. De keuzes die je onder bepaalde omstandigheden maakt, zijn inderdaad bindend voor de rest van je leven. Je hoopt dat je de juiste keus hebt gemaakt,maar dat is iets wat je op dat moment nooit kunt weten!!
:zwaai: :zwaai:
BentDagilia
09-05-2002, 01:59
Origineel gepost door Lebniya
Tfoe 3lik a zebla.......
Wie gaat nou weer zijn ouders 'opgeven' voor een 1 of andere knul.......... Een Riffie (aaaaaaah) nog wel.
Lebniya als je denkt dat je de omgang tussen arabieren en berbers hebt bevorderd dan heb je het mis.... IK bedoel waarom al die haat... ZIjn de arabieren het suprieure ras? of de berbers? Geen van beide HBIBA we are alLL the same...
Ik ken veel riaffa en ik vind het schatten van mensen.. hun denk wijze verschilt wel af en toe maar ja dat is mij aangeleerd en hun.. maar langzaam worden wij er bewust van dat het niet langer meer zo kan. Wat wij doen is pas erg jezelf beter voelen dan de ander. Ik hoor heel vaak Riaffa zijn Niet goed enz... maar ja hun horen weer arabieren zijn hoe rtjes... Diegene die dit idee heeft doen versprijden heeft haat gecrieerd in een land waar twee culturen heersen maar die toch niet veel van elkaar verschillen... en allemaal 1 zijn
Lebniya het is fout dat ze niet haar ouders heeft gevolgd maar haar ouders hebben een nog groter fout begaan namelijk dingen achterhouden van haar. Uiteindelijk gaat het erom of diegene moslim is. De ouders hebben dit meisje ertoe gedwongen het huis te verlaten.. niet op de concrete wijze maar onbewust.. hun is hetzelfde aangeleerd daarom vervloek ik diegene die deze haat heeft gecrieerd..
Mooi verhaal trouwens ...
Bent Dagilia :zwaai:
just-somebody
09-05-2002, 10:09
zo zo.. wat kan een stuk over arabieren en berbers weer een hoop naar boven halen.. de een voelt liefde de andere haat... de een voelt zich persoonlijk aan gevallen.. de andere aangetast in zijn eer.. de een interpreteerd het vanuit geloof en de andere bekijkt het vanuit de mensheid...
zoals vele van jullie weten.. en voor de geen die het dus nog niet weet... mijn verhalen zijn ALTIJD FICTIEFFFFFFFFF!!!!!!!!!!!
ik kan het blijven herhalen....ik schrijf graag en een goede schrijver neemt zijn lezers mee en geeft hun het gevoel dat het echt is...
als alles wat ik beschreven echt zou zijn dan zou ik leven in een hel.. dan zou ik ben de grond liggen... elhamdolillah dat is dus NIET zo......
maar met dit verhaal wil ik gewoon aangeven dat er wel degelijk haat is tussen de berbers en arabieren... en helaas gaat het vaak tenkoste van de goede mensen.... maar ja zo zit de mens nou eenmaal in elkaar...
mensen die dit zien als een aanval kunnen beter hun commentaar voor zich houden!!!! Lebniya voor jou het volgende:
ONKRUID VERGAAT HELAAS NIET!!!!
GROETJES
CAMILLIA_3
09-05-2002, 11:25
Selaam everybody,
Mij (zusjes&broertje) is al vroeg verteld hoe het nou zit met die haat tussen arabieren& berbers, en ik zeg je eerlijk ik begijp het gewoon niet.
WAAROM AL DEZE HAAT, we zijn toch allemaal het zelfde, leven in 1 en de zelfde prachtige land (want elke stad van onze maroc is nou eenmaal prachtig) zijn moslims delen heel veel de zelfde cultuur SOOOO why in gods name.
Ik begrijp het gewoon niet, mijn famillie is eigenlijk berbers en arabier, en ik heb dit soort haat nooit ontdekt tussen hun ofzo.
Ik heb ook zelf nooit problemen gehad met de berbers iedereen in mijn omgeving ziet elkaar als gewoon een marrokaan.
Ik zie wel eens en hoor wel eens om me heen dat de beide groepen zo veel over elkaar roddelen enzo why.
Dit zijn de 2 stempels die berbers en arabieren van elkaar krijgen opgestempeld:
Arabieren zijn: ****en en berbers zijn: ouderwets, onbegrijpelijk he :schrik2:
Waarom doen mensen zulke dingen waarom al deze haat dit heeft god(swt) nooit gewild maar iedereen krijgt toch ooit zijn straf die kun je gewoon niet ontlopen, knoopt dat maar in jullie oren, vroeg of laat ben je de **L.
Ik ben blij dat ik niet zo'n mens ben ik wil hiermee echt niet zeggen dat ik beter ben ofzo, maar ben er toch blij mee dat ik mensen niet in hun leven belemmer door bv te roddelen, ruzie met ze te zoeken mensen onderscheid van elkaar daar bedoel ik mee zeggen dat berbers slecht zijn wat heb je daar toch aan, je maakt mensen alleen maar ongelukkig en dat zie je vaak bij bv het roddelen, dit is nog erger dan slaan want hiermee kun je echt mensenlevens mee schaden.
Een tip laat alle mensen in hun waarde hoe ze der ook maar uitzien of wat voor geloof ze ook hebben of uit welke streek ze ook maar komenOF dat iemand berbers of arabier is, just let everybody life the way they want, you are not the one to tell them how to life, life your own life, let them life them life. the one who can tell us how to live is god (swt)
Ik denk dat we nooit zullen begrijpen waarom dit zo is en hoe het is begonnen, en voor de mensen die wel zulke haat dragen heb ik maar 4 wooren te zeggen get a real live.
lang stukje he maar of ik kan niets opschrijven of het wordt een hele boek.
groetjes & kusjes camillia_3 :Iluvu:
[QUOTE]Origineel gepost door Bent Dagilia
[B]
Lebniya als je denkt dat je de omgang tussen arabieren en berbers hebt bevorderd dan heb je het mis.... IK bedoel waarom al die haat... ZIjn de arabieren het suprieure ras? of de berbers? Geen van beide HBIBA we are alLL the same...
Ik ken veel riaffa en ik vind het schatten van mensen.. hun denk wijze verschilt wel af en toe maar ja dat is mij aangeleerd en hun.. maar langzaam worden wij er bewust van dat het niet langer meer zo kan. Wat wij doen is pas erg jezelf beter voelen dan de ander. Ik hoor heel vaak Riaffa zijn Niet goed enz... maar ja hun horen weer arabieren zijn hoe rtjes... Diegene die dit idee heeft doen versprijden heeft haat gecrieerd in een land waar twee culturen heersen maar die toch niet veel van elkaar verschillen... en allemaal 1 zijn
Sorry mensen...heb het verhaal niet helemaal gelezen...ik kan ook geen reactie geven...
Heb wel dit stuk van Bent dagilia gelezen...en vind deze TOP :duim:
Doe zo voort...je kan meer dan de mensen van jou denken...
Origineel gepost door just-somebody
Liefs ikke
Ik heb je verhaal nu volledig gelezen en begrepen...ik vind het zeer spijtig dat het zo moest aflopen...je ouders zijn in zekere zin kortzichtig en koppig...maar ik hoop dat ze het zullen begrijpen en aanvaarden.
Want niets is zo prachtig om te zien dan dat je dochter stralend gelukkig is met een jongen waarvan zij zielsveel van houdt.
Ik hoop dat je terug kontakt hebt met je ouders...en incha'allah zullen jullie dan allemaal gelukkig zijn.
Ik wens jou veel sterkte...
BentDagilia
09-05-2002, 20:45
Origineel gepost door Mohammed Justice
Heb wel dit stuk van Bent dagilia gelezen...en vind deze TOP :duim:
Doe zo voort...je kan meer dan de mensen van jou denken... [/B]
Ik doe me best... ;)
Maar Mohammed het is niet echt .. Ik dacht ook dta het echtw as maar de schrijver heeft bekend ...
tha_lady
10-05-2002, 11:50
hahaha mv720 die is goed je kan alles zeggen maar de riffien komen echt voor elkaar op
laterZ :blauwkus:
younesel18
17-05-2002, 12:34
Het verhaal wat je hebt geschreven, vind ik een beetje overdreven vergeken met de realiteit. Zoveel haat is er niet tussen ons tweeën! Ik vind dat je inderdaad goed kan schrijven. Ik voelde me inderdaad persoonlijk aangesproken(als berber). :kwaad:
Het kan ook zijn dat ik het mis heb. Hoe zit het eigenlijk met de band tussen de arabs en de berbers? Ik heb een arabische tante. Ik kan ongelofelijk goed met haar opschieten.
Vraagtekens :confused:
Origineel gepost door Bent Dagilia
Lebniya het is fout dat ze niet haar ouders heeft gevolgd maar haar ouders hebben een nog groter fout begaan namelijk dingen achterhouden van haar. Uiteindelijk gaat het erom of diegene moslim is. De ouders hebben dit meisje ertoe gedwongen het huis te verlaten.. niet op de concrete wijze maar onbewust.. hun is hetzelfde aangeleerd daarom vervloek ik diegene die deze haat heeft gecrieerd..
Mooi verhaal trouwens ...
Ja ik ben het volledig mee eens met jou..je hebt precies verwoord wat ik zeggen wou.En ik kan het beter gewoon zo laten..dit izz wat ik bedoel en zo denk ik er ook over wat bent dagila dus geschreven heeft.
En ik denk dat er zeker haat is tussen de arabieren en berbers..mischien merk je dat niet..JE merkt het ook niet maar als het ergens op aan komt..of er is een ruzie..dan merk je al gauw waar arabieren en berbers elkaar mee verdedigen..arab meisjes zijn ho.e.ren en berbers zijn ouderwets..Dat hoor je dan al heel gauw.
MAar ik heb helemaal geen problemen met arabieren en berbers..Wij en de mensen die ik ken die arabisch zijn hebben helemaal geen problemen met elkaar..we respecteren elkaars cultuur..en we zijn Marokkaanen dat is het belangrijkste.
En ik vind het een heel goed verhaal..Het maakt niets uit of het fictie is of waargebeurd.Het is fictie geschreven maar dit soort dingen gebeuren er zeker onderling de berbers en arabieren..Nu op dit moment gebeurd het.
Ciao Baby ;)
just-somebody
27-08-2002, 19:49
Wat mij vandaag toch weer overkwam. Ik werd gewoon gediscrimineerd door mijn eigen volk! Ik was even aan het werk. werk in een hippe kleding winkel! Er kwamen een stel Marokkaanse meiden binnen. Je kon hun geschreeuw vanaf twee straten verder nog horen. Staan ze te passen ik vraag vriendelijk hoe het zit! Krijg ik ten eerste geen reactie daar op volgend knoopte een andere meid een gesprek aan.
Ten eerste vond ze mij niet op een Marokkaanse lijken en daarop volgend kwam haar reactie. Je bent zeker een arabier. Ik keek haar een beetje vervreemd aan en ze reageerde als volgt;
‘dat kan je namelijk aan jou zien omdat je er zo uit ziet! De meeste arabieren lijken niet op marokkanen en die willen zich graag los zien van marokkanen! Ben je naar marokko geweest’ zei ze er achter aan! ik wist niet wat ik moest zeggen. Hun reactie was; ‘of ben je naar een ander land geweest want jullie arabieren mogen toch alles van jullie ouders’ ik heb met een volle mond staan kijken. Ben naar enige tijd maar weg gelopen!
Toen ik dit verhaal schreef had ik wel enig besef dat er een groot verschil bestond bij de oudere generatie maar dat de jongeren generatie daar ook last van had wist ik niet!!! gelukkig waren het typerende meiden en kan ik bij deze zeggen dat het uitzonderingen waren maar wilde het toch met jullie delen.
Jeblia_Tetouania
03-09-2003, 15:06
Origineel gepost door Lebniya Tfoe 3lik a zebla.......Wie gaat nou weer zijn ouders 'opgeven' voor een 1 of andere knul.......... Een Riffie (aaaaaaah) nog wel.
sorry hoor maar vertel mij eens het verschil tussen berbers en arabieren?!?!?!?!?!? waar slaat die opmerking op een riffie nog wel?!?! sorry hoor maar tfoe op zulke arabieren echt tfoe.
arabier of berber we zijn allemaal marokkanen komen uit 1 land alleen taal verschilt verder niets!!
waarom is er nog steeds haat tussen berbers en arabieren echt onbegrijpelijk!!!
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.