Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Etnische spanningen

mokerpower83
16-04-2003, 13:05

hier is het hele stuk dat oorspronkelijk uit de trouw komt: Etnische spanningen in Aalsmeer Extreem-rechtse jongeren op voet van oorlog met Marokkanen van onze verslaggever 2003-04-15 AALSMEER - Groepen extreemrechtse jongeren en Marokkanen leven in Aalsmeer en omgeving op voortdurende voet van oorlog met elkaar. Vechtpartijen, intimidaties en nazisme zorgen structureel voor onrust, blijkt uit onderzoek van de gemeente. De gemeente liet bureau ES en E eind 2002 de etnische spanningen onderzoeken, omdat er vrees bestond voor escalatie. De onderzoekers noemen de uitkomsten van de 'quick-scan' op sommige punten verontrustend. Een deel van de autochtone jeugd verdiept zich al langer in het (neo-)nazistische gedachtegoed. Zij dragen nazi-symbolen en gaan prat op mishandeling van allochtonen. De uitdrukking 'Marokkaantje jagen' kwamen onderzoekers meermalen tegen. Of dit ook echt gebeurt, is niet duidelijk. Wel vermoedt onderzoeker Rob Witte dat er vaker raciale conflicten zijn, die door gemeente en politie niet als zodanig worden herkend en geregistreerd. Vooral docenten in het basis- en voortgezet onderwijs merken steeds vaker een negatieve houding ten opzichte van buitenlanders, en Marokkanen in het bijzonder. Zij verbazen zich over de kennis van sommige kinderen over nazi-Duitsland. Eén van de geraadpleegde docenten had een zesjarige leerlinge die de geboortedag van Adolf Hitler kende en de Hitlergroet bracht. Ook in werkstukken keert het onderwerp regelmatig terug. De rassenhaat, die volgens Witte van structurele aard is, wordt in de gezinssituatie nauwelijks gecorrigeerd. ,,Het was en is in Aalsmeer een trend om alles wat van buiten komt, buiten te sluiten.'' Mede daardoor is in de tuindersgemeente sprake van sterke segregatie. De scherpe tegenstellingen zijn historisch zo gegroeid, meent Witte. In de jaren 1930-'40 kende Aalsmeer relatief veel NSB-aanhangers. Dat werd veroorzaakt door de zakelijke banden die bestonden tussen de tuinders en Duitsland. De invloed van die periode is volgens de onderzoekers nog steeds merkbaar. Marokkanen wonen in de wijken Kudelstaart en Oost en nemen nauwelijks deel aan het maatschappelijk leven. Autochtonen verwijten de Marokkanen dat ze te veel naar binnen gericht zijn. Als reactie organiseren Marokkanen zich ook in groepen en maken zich schuldig aan vernielingen en geweld. De twee groepen bestaan uit elk ongeveer dertig jongeren. Het gevaar bestaat dat de tegenstelling ook andere jongeren dwingt partij te kiezen. Het gemeentebestuur heeft de 25 aanbevelingen van ES en S vorige maand overgenomen. Ook de gemeente Uithoorn, waar veel Aalsmeerders naar school gaan, wordt bij de aanpak van de problemen betrokken. Het is volgens de onderzoekers nodig snel het kennisniveau bij scholen, politie, gemeente en welzijnswerk op te schroeven. Ook dienen zij beter samen te werken. De gemeente moet hierbij de regie voeren.

shirien85
16-04-2003, 13:25
ja dat klopt alsmeer, uithoorn en kwakel. er was laats ook zware gevechten op een middelbare school in uithoorn thamen tussen de rechtse jongens en allochtonen er werd 1 van die nazis uit de ruit naar buiten gegooid. er mogen nu geen kinderen met lonsdale merk naar school komen of kisten.

TWeeT20
16-04-2003, 15:42
is het merk Iondsdale, of althans diegenen die dat dragen extreem-rechts??? Wist ik niet.

TWeeT20
16-04-2003, 20:48
Origineel gepost door Corrie Het merk lonsdale is opzich niet rasistisch, alhoewel er wel een rasisitische achtergrond van vroeger in zit, maar het werd heel veel gedragen door skinheads, die dragen het niet meer zo, maar nu zijn de jeugdige rasistjes het die het dragen. In princiepe is het sportkleding..... Thanw, weer wat bijgeleerd. Ik zag het wel vaak gedragen worden door autochtone jongeren die zich kaalgeschoren hadden, maar had ezr nooit bij stilgestaan.

baby_mojo
27-04-2003, 04:08

ik woon in aalmeer en ik ben zelf een marokaan. maar laat ik je dit zeggen die zogenaamde naties krijgen altijd de klappen. ik kan niet meer telen hoeveel ik er een pak slaag heb gegeven. hoewel er in onze groep niet alleen buitenlanders zitten maar ook nederlanders, worden de nederlanders lastig gevallen om ons zogenaamd terug te pakken. het zijn zulke mietjes. deze conflicten zijn al op het nieuws radio en krant geweest. en geloof alsjeblieft niet alles wat ze daar zeggen. aalmeer is maar een dorp ik weet heel goed wat er hier gebeurd

heYniYaheYnik
27-04-2003, 04:15
Lonsdale is van oorsprong een boksmerk, maar heeft geen rascistische achtergronden. Alleen op een gegeven moment zagen neonazi's het woord nsdap in de naam van het merk, juist de link met hitler, en gingen ze het dragen. Maar het merk zelf heeft nooit als bedoeling gehad dat neonazi's het zouden gaan dragen vanwege de naam en ermee geassocieerd zouden worden. Ook in Limburg zijn er nu scholen die deze kleding verbieden. Maar ik heb wel een marokkaan ermee zien lopen, blijkbaar schijt eraan...

Masriya
27-04-2003, 05:52
:Iluvu: :Iluvu: :verliefd: :giechel: :zwaai: :giechel: :zwaai: