Bekijk originele versie : Ik durf geen NEE te zeggen..
Ik heb echt een probleem.
Ik durf nooit nee te zeggen, ookal denk ik nee, ik zeg : JA...:(
Er zijn wel 10000 voorbeelden, maar ik zal er een noemen:
Gisteren had ik het druk.
Mijn hele huis moest ik opruimen, stofzuigen, dweilen. 4 wassen draaien, vouwen, strijken.
Melk karnen zodat het karnemelk wordt..(gelukkig heeft mijn man dat gedaan..:goedzo: )
Verder moest ik nog brood maken, kipbladerdeeg maken en andere voorbereidingen voor elmaghreb.
Belt mijn buurvrouw (van een straat verderop)
Salaam, ik krig straks visite, wil je voor mij Begrir maken, (vertaling: hatita, grinko)
Als je het niet druk hebt, natuurlijk...
Ik: Nee, hoor. Is goed.......:moe:
EEN DING: Ik wil het wel voor haar maken, maar ik had het erg druk en ik heb nu al een week last van een tennisarm of een ontsteking in mijn arm.
Ik weet het niet precies, ik heb nog geen tijd gehad om naar de huisarts te gaan..
Dus ik heb toch maar gemaakt, ik was net voor elmaghreb klaar met alles.
De rest van de avond heb ik met pijn in mijn arm en hoofdpijn op de bank gelegen.
Gelukkig heeft mijn man mijn kinderen onder de douche gedaan en de afwas.
Ik weet echt niet hoe ik kan leren om Nee te zeggen.
P.s: die vrouw is ook heel aardig, zij zou mij ook helpen.:goedzo:
maar het gaat ook om mezelf dat de fout bij mij ligt.:hadj:
Wie heeft hier ook last van?
badparel
31-10-2005, 12:33
hier nog een en plz ik kan de tips ook gebruiken!ik zeg ook nooit nee ik moet er echt vanaf!
Ja ik vroeger :D
Dat zit gewoon in onze cultuur hoor, echt ingebakken. En dan die eeuwige glimlach op je gezicht geplakt terwijl je baalt van het verzoek.
:D
Je kunt het alleen veranderen door erbij stil te staan, even nadenken zodat niet meteen dat JA eruit floept.
Je kan nee zeggen op verschillende manieren, niet bot maar vriendelijk bv in het geval van je buurvrouw zeggen dat het je spijt maar dat je er geen tijd voor kunt vrij maken. Ze zegt het er nota bene nog bij.
In het begin kost het je moeite maar daarna gaat het je steeds makkelijker af.
badparel
31-10-2005, 12:37
Ja ik vroeger :D
Dat zit gewoon in onze cultuur hoor, echt ingebakken. En dan die eeuwige glimlach op je gezicht geplakt terwijl je baalt van het verzoek.
:D
Je kunt het alleen veranderen door erbij stil te staan, even nadenken zodat niet meteen dat JA eruit floept.
Je kan nee zeggen op verschillende manieren, niet bot maar vriendelijk bv in het geval van je buurvrouw zeggen dat het je spijt maar dat je er geen tijd voor kunt vrij maken. Ze zegt het er nota bene nog bij.
In het begin kost het je moeite maar daarna gaat het je steeds makkelijker af.
:moe: walahila!!!
Zeg de volgende keer gewoon dat je het graag zou doen maar het echt niet lukt die dag. Dat is beleefd en zo denk je ook een keer aan jezelf.
lilchakir
31-10-2005, 12:38
dat is dus de slechtste, eigenschap die ik bezit . :jammer: ps beterschap met je arm:kus:
Tijd voor een assertiviteits-cursus...als je daar tijd voor hebt:D
wittewarda
31-10-2005, 14:27
Geen nee kunnen zeggen is ook 1 van mijn problemen, maar wat ik zelf soms super stom vind van mezelf is dat ik dingen aanbied om voor mensen te doen.
Bijvoorbeeld een vriendin van mij heeft een probleem met het invullen van formulieren of een instantie bellen....wie springt er weer op en roept, oh meid zal ik je anders daarbij helpen.... Juist ik...terwijl ik voor mezelf al zoveel dingen moet doen.
Hoe kom ik er vanaf???
badparel
31-10-2005, 15:59
Geen nee kunnen zeggen is ook 1 van mijn problemen, maar wat ik zelf soms super stom vind van mezelf is dat ik dingen aanbied om voor mensen te doen.
Bijvoorbeeld een vriendin van mij heeft een probleem met het invullen van formulieren of een instantie bellen....wie springt er weer op en roept, oh meid zal ik je anders daarbij helpen.... Juist ik...terwijl ik voor mezelf al zoveel dingen moet doen.
Hoe kom ik er vanaf???
:hihi: wallah dat doe ik ook!alatif!!!soms kan ik mn tong wel afbijten,kijk ik help mensen graag maar af en toe is het een beetje teveel van het goede!
wittewarda
01-11-2005, 09:29
:lol:
inderdaad mijn tong afbijten zou ik ook wel eens willen.
Ik heb echt een probleem.
Ik durf nooit nee te zeggen, ookal denk ik nee, ik zeg : JA...:(
Er zijn wel 10000 voorbeelden, maar ik zal er een noemen:
Gisteren had ik het druk.
Mijn hele huis moest ik opruimen, stofzuigen, dweilen. 4 wassen draaien, vouwen, strijken.
Melk karnen zodat het karnemelk wordt..(gelukkig heeft mijn man dat gedaan..:goedzo: )
Verder moest ik nog brood maken, kipbladerdeeg maken en andere voorbereidingen voor elmaghreb.
Belt mijn buurvrouw (van een straat verderop)
Salaam, ik krig straks visite, wil je voor mij Begrir maken, (vertaling: hatita, grinko)
Als je het niet druk hebt, natuurlijk...
Ik: Nee, hoor. Is goed.......:moe:
EEN DING: Ik wil het wel voor haar maken, maar ik had het erg druk en ik heb nu al een week last van een tennisarm of een ontsteking in mijn arm.
Ik weet het niet precies, ik heb nog geen tijd gehad om naar de huisarts te gaan..
Dus ik heb toch maar gemaakt, ik was net voor elmaghreb klaar met alles.
De rest van de avond heb ik met pijn in mijn arm en hoofdpijn op de bank gelegen.
Gelukkig heeft mijn man mijn kinderen onder de douche gedaan en de afwas.
Ik weet echt niet hoe ik kan leren om Nee te zeggen.
P.s: die vrouw is ook heel aardig, zij zou mij ook helpen.:goedzo:
maar het gaat ook om mezelf dat de fout bij mij ligt.:hadj:
Wie heeft hier ook last van?
Doe jij dit nog??????
Doe jij dit nog??????
Ja.
Is heerlijk! Zelf gekarnde melk!!
Je krijgt dan ook lekkere verse boter, waar je weer smen van kan maken.
En natuurlijk eshirr, dat is dikke yogurt, zo noemen wij dat in het berbers.
Mijn man is er gek op.
Mijn ouders hebben die apparaat thuis ook en mijn vader doet het bijna elke week. ZIj vinden dat lekkerder wanneer ze het zelf doen;)
Ik heb helaas geen karnmachine meer, wij doen het gewoon handmatig..
emmer met melk erin en dan maar beginnen met de gymnastiek...:moe:
lilchakir
01-11-2005, 10:37
Ik heb helaas geen karnmachine meer, wij doen het gewoon handmatig..
emmer met melk erin en dan maar beginnen met de gymnastiek...:moe: oooh dat verklaard, dus die last van je arm???????:D
badparel
01-11-2005, 10:47
Ja.
Is heerlijk! Zelf gekarnde melk!!
Je krijgt dan ook lekkere verse boter, waar je weer smen van kan maken.
En natuurlijk eshirr, dat is dikke yogurt, zo noemen wij dat in het berbers.
Mijn man is er gek op.
:likje: :likje: :likje:
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.