Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Column Mohammed Benzakour: De Berbervergissing

Pagina's : [1] 2 3

Hamza21
12-04-2003, 23:27

Niet alleen omdat ik zelf een Berber ben, maar Berbers zijn nu eenmaal een mooi en markant volk. Daar overdrijf ik niks mee. Hun geschiedenis is even nobel en strijdbaar als hij inborst, hun cultuur even rijk en poëtisch als hun taal, hun humor onnavolgbaar komisch, hun architectuur geniaal. Wie niet weet waar ik over spreek, raad ik aan de bibliotheek eens te bezoeken. Hij zal achterover slaan van wat dit nomadische volk voor duizelingwekkend vruchtbaars heeft weten te stampen uit een duizelingwekkend onvruchtbaar oord. Echter, door de gedwongen islamisering en arabisering van Noord-Afrika(medio 7e eeuw) zijn veel elementen van hun oude cultuur verloren gegaan. Van die tijd stamt hun bijna instinctieve vijandschap jegens alles wat riekt naar Arabisch of Arabier. Hoewel de met zwaard gewapende Arabieren niet alleen voor ellende en verdrukking hebben gezorgd, en juist ook een hoop beschaving, wetenschap en een voor velen volmaakte Godsdienst met zich hebben meegenomen, is deze vijandigheid goed voorstelbaar. Maar laten we nu eens een tijdsprong én een ruimtesprong maken. We verplaatsen ons naar 2003 en we wanen ons in een continent genaamd Europa. De muur is gevallen, de koude oorlog ten einde. Er rest één supermacht die de facto enkel oog heeft voor wat zich afspeelt binnen haar 51 staten. Niet eerder is de kloof, mondiaal bezien, tussen rijk en arm zo groot geworden. Iedere dag sterven, naast duizenden hongerigen ook honderden planten- en diersoorten uit. Iedere week spoelt ergens op een strand een school potvissen aan. Minderheidsculturen en -talen dreigen over een eeuw volledig opgeslokt te zijn door het Engels en the American way of life van hamburgers, Coca Cola en plastische chirurgie. Velen zijn het erover eens: dit door absolute macht gecorrumpeerde imperium en haar economische, culturele en linguïstische hegemonie is hard bezig haar tentakels over vrijwel iedere landstreek uit te slaan en zodoende hard op weg de wereld naar de rand van een afgrond te slepen waarvan de bodem niet in zicht is. de oorlog tegen Irak is nog maar het topje van de Apocalyps die ons te wachten staat. Wie dat niet inziet of aanvoelt is ziende blind en levend dood. Op mondiaal niveau poogt de antiglobalistische beweging dit fatale tij te keren. Op Europees niveau poogt de AEL dat op dezelfde manier, zij het geschoeid op een spirituele leest- de islam, ofwel: de nog onofficiële vijand van de Amerikanen en hun bondgenoten. Het is tegen deze achtergrond dat ik de opkomst van de AEL-beweging toejuich en dan doet het verzet van een clubje geharde Berbers in de lande tamelijk geborneerd aan. Waar staat de AEL nu precies voor? Zij staat voor het bevorderen van de rechtstaat en een pluralistische en open civil society, en streeft naar zowel respect voor islamitische beginselen als voor de mensenrechten, met name die van etnische, taalkundige en religieuze minderheden. De Imazighen(zoals de Berbers zichzelf noemen) en hun niet-Arabische talen behoren, hoe je het ook wendt of keert, ook tot de Arabisch-islamitische beschaving; ze hebben een relevante rol gespeeld in de opbouw van die beschaving. Is het dan geen plicht van alle mensen die deelachtig zijn van deze beschaving om haar te koesteren en te verdedigen? De AEL beschouwt de Berbers als een broedervolk en ziet de islam als de bindende factor in het leven van de gehele islamitische wereld, waartoe ook Noord-Afrika behoort. Ze wil het moreel van alle broedervolkeren en geloofsgenoten stimuleren en hen helpen om een onmisbare rol te spelen in de bevordering van de zaak van de moslim(migrant). Tegelijkertijd stelt de AEL uitdrukkelijk dat 'het noodzakelijk is om etnische, taalkundige en religieuze minderheden te doen emanciperen, waarbij hun recht op hun eigen cultuur, talen en godsdiensten gerespecteerd dient te worden.' Wie voorgaande beziet kan moeilijk begrijpen waar nu de vijandigheid van die enkele die-hard Berbers(het clubje is fanatiek, doch verwaarloosbaar klein) vandaan komt. Ze zouden juist blij moeten zijn met de komst van de AEL. Zoals de vrijheidsstrijder Abdelkrim streed tegen de Franse en Spaanse kolonisten, zo strijdt de AEL tegen de Europese assimilatie en de allesverzengende opperheerschappij van Uncle Sam. Afijn. Hoe klein en succesloos ook deze tegenstand, treurig blijft het. Want dit gedrag is precies waar de sterke partij, de dominante ontvangende samenleving, op zit te wachten. Nooit eerder was een Berber bij NOVA welkom. Nu Jahjah van enthousiasme zinderende volle zalen trekt en het AEL-ledental als een Gods pijl omhoog schiet, worden Berbers bij NOVA uitgenodigd om hun beklag te doen over AEL's Arabische focus en over het op het Arabische geënte OALT-onderwijs. Deze Berbers zouden er niet in mogen trappen. Het is de tactiek van de oude kolonialist: verdeel en heers. Op deze sluwe wijze werden de inheemse bevolkingen altijd tegen elkaar uitgespeeld. Ik bedoel, nooit heb ik dit fanatieke Amazighclubje zien demonstreren voor de poorten van het ministerie van onderwijs. Maar komt Jahjah ergens een spreekbeurt houden over broederschap en burgerschapsrechten dan staat het clubje er in alle vroegte met vlaggen en spandoeken te zwaaien en te schreeuwen en gespierde folders uit te delen. Alsof het Jahjah is die het OALT heeft uitgevonden! Het is nog triester gesteld. Toen Jahjah recentelijk op Al Jazeera een warm pleidooi hield voor de autonomie van de Noord-Afrikaanse Berbers waren het de Berbers zelf die er als de kippen bij waren om zich erover te beklagen dat een Arabier er beter aan doet zijn mond te houden aangaande 'onze zaak'. Kunt u het nog volgen?

Hamza21
12-04-2003, 23:28
Gaarne uwer mening ;)

Tamza_N_Rif
13-04-2003, 00:07
Azul Hamza21, waardeloze column van Mohamed Benzakour! Ik zal hier binnenkort een goede tegenreactie van Mohamed Boukiour, voorman van het Amazigh Netwerk, plaatsen.

Falku
13-04-2003, 00:08
Imazighen zijn Nomaden???? Waren je ouders nomaden, a Hamza?? En vertel eens: Imazighen willen autonomie, als je Imazighen autonomie geeft dan kun je beter heel Marokko aan ze geven? Hoe wil Jahjah dat doen?

Hamza21
13-04-2003, 00:19

Origineel gepost door Falku Imazighen zijn Nomaden???? Waren je ouders nomaden, a Hamza?? En vertel eens: Imazighen willen autonomie, als je Imazighen autonomie geeft dan kun je beter heel Marokko aan ze geven? Hoe wil Jahjah dat doen? Gaarne mijn ouders hier buiten beschouwing (zeker wanneer deze van een uitzonderlijk bedenkelijk niveau dreigt te worden) houden. Tenzij je het over "onze voorouders" hebt? Ik ben niet de 'spokesman' van Jahjah.

Falku
13-04-2003, 00:22
Origineel gepost door Hamza21 Gaarne mijn ouders hier buiten beschouwing (zeker wanneer deze van uitzonderlijk bedenkelijk niveau dreigt te worden) houden. Tenzij je het over "onze voorouders" hebt? Ik ben niet de 'spokesman' van Jahjah. Doe niet zo flauw, beantwoord de vragen. En natuurlijk ben je een spokesman van Jahjah. Als je het niet bent toon dat aan door je mening te geven.

Hamza21
13-04-2003, 00:25
Origineel gepost door Tamza_N_Rif Azul Hamza21, waardeloze column van Mohamed Benzakour! Ik zal hier binnenkort een goede tegenreactie van Mohamed Boukiour, voorman van het Amazigh Netwerk, plaatsen. Jouw mening is dus, "waardeloos"? Waarom eigenlijk..

Tamza_N_Rif
13-04-2003, 00:26
Origineel gepost door Hamza21 Gaarne mijn ouders hier buiten beschouwing (zeker wanneer deze van uitzonderlijk bedenkelijk niveau dreigt te worden) houden. Tenzij je het over "onze voorouders" hebt? Ik ben niet de 'spokesman' van Jahjah. Wat is er mis met Nomaden?

Hamza21
13-04-2003, 00:28
Origineel gepost door Tamza_N_Rif Wat is er mis met Nomaden? Zij zijn ook mensen :rolleyes:

Falku
13-04-2003, 00:29
Maar klopt het dat Imazihgen Nomaden zijn? Zijn de Marokkanen uit het rif Nomaden zoals Benzakour beweerd?

Tamza_N_Rif
13-04-2003, 00:31
Origineel gepost door Hamza21 Jouw mening is dus, "waardeloos"? Waarom eigenlijk.. Omdat het doorspekt is met halve waarheiden, glasharde leugens, minachting, bagatellisering van belangrijke maatschappelijke problemen en lege JahJah-retoriek. Plagiaat plegen mag niet, en toch blijft Benzakour Jahjah's retoriek 'lenen' (met een AEL-kandidatuurschap in het vooruitzicht). En zoals ik al zei, ik zal binnenkort de bijzonder goede tegenreactie van Mohamed Boukiour plaatsen :) . In dat stuk laat hij met keiharde argumenten niets van Benzakour over. Een verkorte versie van zijn reactie is trouwens onlangs in Contrast verschenen.

Hamza21
13-04-2003, 00:31
U tell me!

Tamza_N_Rif
13-04-2003, 00:33
Origineel gepost door Hamza21 Zij zijn ook mensen :rolleyes: Waarom vind je deze 'beschouwing' dan van een bedenkelijk niveau worden? Wil je liever niet geassocieerd worden met Nomaden?

Hamza21
13-04-2003, 00:38
Origineel gepost door Tamza_N_Rif Omdat het doorspekt is met halve waarheiden, glasharde leugens, minachting, bagatellisering van belangrijke maatschappelijke problemen en lege JahJah-retoriek. Plagiaat plegen mag niet, en toch blijft Benzakour Jahjah's retoriek 'lenen' (met een AEL-kandidatuurschap in het vooruitzicht). En zoals ik al zei, ik zal binnenkort de bijzonder goede tegenreactie van Mohamed Boukiour plaatsen :) . In dat stuk laat hij met keiharde argumenten niets van Benzakour over. Een verkorte versie van zijn reactie is trouwens onlangs in Contrast verschenen. Bedankt voor je oprechte reactie. Ik zal de tegenreactie aandachtig lezen. Van mij mag hij de heer Benzakour overigens gerust 'heel' laten. Ik vind het namelijk niet zo heel interessant hoe de mens keer op keer beslag poogt te leggen op de ultieme waarheid.

Hamza21
13-04-2003, 00:41

Origineel gepost door Tamza_N_Rif Waarom vind je deze 'beschouwing' dan van een bedenkelijk niveau worden? Wil je liever niet geassocieerd worden met Nomaden? Ik vroeg om jullie mening n.a.v. de column. Mijn persoon heeft de column 'gepost', maar maakt geen deel uit van de column. Dat wens ik zo te houden. PS: zie eerste reactie van Falklu

Pagina's : [1] 2 3