Bekijk originele versie : Professor zegt "Nieuw Testament in opdracht van Romeinse geheimse dienst gemaakt."
Professor claimt: Nieuw Testament was door Paulus gemaakt in opdracht van de Romeinse geheime dienst.
Ik hoor jullie mening er graag over.
http://www.sargasso.nl/archief0104/index.php?p=363&more=1&c=1
In het programma Flogiston zat de pas afgestudeerde Thijs Voskuilen die in een omvangrijke scriptie beweert dat het Nieuwe Testament is geschreven door een agent van de romeinse geheime dienst. De apostel Paul zou deze geheim-agent zijn geweest.
Geweldig als religieuze sprookjes worden teruggeredeneerd naar aardse gebeurtenissen! Of zoals Wim T. Schippers zei: "Laatst waren ze bang dat drie atheïsten in mijn talkshow beledigende dingen over gelovigen zouden zeggen. Terwijl gelovigen zelf met het grootste kletsverhaal aankomen wat wij dan maar moeten slikken?!"
Waarschijnlijk gaat Voskuilen zijn scriptie nog uitgeven, maar hij staat nu al online, ik ben zo vrij om uit de introductie een paar essentiële passages te citeren:
"This paper is an analysis of the possibility of the New Testament-kind of Christianity being one great prank. A prank thought up by one brilliant man in Rome, or wherever he lived when he thought of it. A prank that is a great parody of Jewish faith. A prank that is so subtle and brilliantly phrased, that it is almost impossible to see it. Yet the possibility is laid on so thickly, that I cannot help but wonder why nobody thought of it before.
Paul is at least as important when it comes to the origins of the different kinds of Jesus-worship that we know today. As far as we know, he was the first one to proclaim that the Messiah had to die for our sins. As far as we know, he was the first leading Christian to preach total obedience to the Roman authorities.
The apostle was not always called Paul. He was born Saul, a religious Jew who persecuted the original followers of Joshua's in Jerusalem. He claimed to have seen the resurrected Joshua in a vision, and from then on he devoted his life to spreading the gospel as he saw it.
The book of Acts tells a story of a converted man who travels around the Empire, spreading the word of Joshua by word-of-mouth and by letter. Some of those letters were preserved and taken up into the New Testament, the Christian part of the Bible. These letters are the oldest writings in the New Testament. They laid the ideological groundwork for today's Christianity, so to speak.
Few people know that Paul never met Joshua while he was still alive. Few people know that Joshua's original followers, the people who had known Joshua personally, disagreed with Paul. They didn't recognize the Joshua as Paul sketched him.
Not surprisingly, Paul was not trusted by the people he used to persecute. They threatened to kill him and he fled. His ultimate destination was Rome, the capital of the Empire. He lived under house arrest and that's where the story ends.
One day the phrase 'was Paul a secret agent for the Romans?' entered my mind.
Einherjer
26-10-2005, 19:02
In opdracht van Pontius Pilatus Bush. :hihi: :banana: :banana:
Patrick.
26-10-2005, 19:03
Christenen werden door de Romeinen vervolgd en vermoord vanwege hun religie. Kortom: onzinverhaal.
Christenen werden door de Romeinen vervolgd en vermoord vanwege hun religie. Kortom: onzinverhaal.
Maar de Romeinen hadden wel invloed op het christendom.
Patrick.
26-10-2005, 19:33
In je dromen vast ja. Ik werkelijkheid fungeerden Christenen als levend wild.
Hierbij dus ...
Inflatie van het Nederlands onderwijs?
---
Overigens...
Topictitel is fout, aanhef is fout.... next.
Is al eens een grote ophef over geweest. Was in 2003 in de media.
" Paulus als geheim agent".
Ik vraag mij dan af:
Mensen die dit onzin vinden: hoe weten ze dat?
Mensen die dit correct vinden: hoe weten ze dat?
Ik heb die scriptie gelezen.
Aardig maar nogal onsamenhangend helaas.
Weinig kritisch.
Hoe men dat met een 9 kan beoordelen snap ik eigenlijk niet.
Andersom meer.
Constantijn de groteConstantijn de Grote
Constantijn was de eerste Christelijke keizer. Hij stichtte Constantinopel, de christelijke hoofdstad van het oostelijke Romeinse rijk. Hij bracht zijn vrouw en zijn oudste zoon om het leven op verdenking van samenzwering.
Pas op zijn sterfbed besloot keizer Constantijn om zelf ook Christen te worden. Hij was dus de eerste Christelijke keizer.
schaapje14
26-10-2005, 20:20
Ik ken verschillende professoren in Nederland die ook het één en ander over de koran kunnen vertellen.
Elke religie is ontwikkeld om macht uit te oefenen met en over mensen.
Wat een nonsens weer! :kwaad:
Zoals iedereen weet zitten de joden achter alles! Paul/Saul was een dubbelspion van de Mossad! Trouwens, ook van Nero en Caesar is geweten dat ze joods bloed hadden! En van al wie in die of later eeuwen ook maar een beetje invloed had!
En waarom hebben ze die christenen op het westen afgevuurd met hun typische zionistische complotten? Om tweespalt in onze contreien te zaaien zoals altijd! Eerst lieten ze de christenen het westen overnemen, en vervolgens mochten die westerlingen opdraven om de moslims in hun plaats te bevechten! Geen plan hoe duivels ook of er zit een jood in!
En zij ondertussen maar hun handjes in onschuld wassen. Zoals Pilatus! Inderdaad, ja. Ook een jood! :kwaad:
Kropotkin
26-10-2005, 22:27
In je dromen vast ja. Ik werkelijkheid fungeerden Christenen als levend wild.Dat was wel goed bedacht van die Romeinen ja! :goedzo:
Kropotkin
In je dromen vast ja. .
Hoezo,meneer?
Ik vraag me altijd af waarom mensen die helemaal niet in de Bijbel geloven er zo'n energie in steken om van die intrigeverhalen / complotten om die Bijbel of om Bijbelse personen te weven.
Waarom houdt die Bijbel hen toch zo bezig?
Moet die Bijbel onderuit gehaald worden, zodat ze dan met een gerust hart ongelovig kunnen zijn?
Mens! Maak je niet druk! Laat de gelovigen er lekker in geloven en geloof jij lekker niet! Ieder z'n meug!
Patrick.
26-10-2005, 22:32
Dat was wel goed bedacht van die Romeinen ja! :goedzo:
Kropotkin
Besef je dat je op dit moment strafbaar bent wegens het aanzetten tot haat richting Christenen? Wat een misselijkmakende opmerking, dat er nog mensen zijn die zo denken :jammer:
Elke religie is ontwikkeld om macht uit te oefenen met en over mensen.
Shut up!:moe:
Jij hebt nog veel te leren over religie
Ik vraag me altijd af waarom mensen die helemaal niet in de Bijbel geloven er zo'n energie in steken om van die intrigeverhalen / complotten om die Bijbel of om Bijbelse personen te weven.
Ik geloof in de Bijbel
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.