Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Joden en Tariq Ramadan

Pagina's : [1] 2

arabchrstn
11-04-2003, 15:51

Bron Maghreb.nl Volgens de islamitische filosoof Tariq Ramadan moeten imams en islamitische organisaties alle vormen van openlijk of impliciet antisemitisme veroordelen en de diepe band tussen de islam en het jodendom benadrukken. Zo moeten ze de groeiende jodenhaat onder moslims in Europa de wind uit de zeilen nemen. Tariq Ramadan sprak gisteren op een conferentie in Amsterdam over 'het nieuwe antisemitisme'. Het vaak felle antisemitisme onder moslims, gevoed door frustratie over het Palestijns-Israelische conflict, mag volgens Ramadan niet worden gebagatelliseerd. Steeds vaker valt, zeker op internet, te lezen dat de 'joodse lobby' de media zou manipuleren. Dit is niet alleen de houding van gemarginaliseerde jongeren, maar ook van intellectuelen en imams die overal de manipulerende hand van de joden zien. Het merendeel van de anti-joodse houding is afkomstig van moslims, maar óók in linkse kringen vertaalde sympathie met de Palestijnse zaak zich soms in antisemitische uitingen. --------------------------------------------------------------------------------- Wat vinden jullie van zijn mening?

Manimma
11-04-2003, 16:03
zolang de zionisten palestina bezetten zullen de joden altijd gehaaat worden..

arabchrstn
11-04-2003, 16:06
Ik heb het niet over politiek (I partly agree...) maar over zijn mening en boodschap...

grendel
11-04-2003, 16:16
Origineel gepost door arabchrstn Bron Maghreb.nl Volgens de islamitische filosoof Tariq Ramadan moeten imams en islamitische organisaties alle vormen van openlijk of impliciet antisemitisme veroordelen en de diepe band tussen de islam en het jodendom benadrukken. Zo moeten ze de groeiende jodenhaat onder moslims in Europa de wind uit de zeilen nemen. Tariq Ramadan sprak gisteren op een conferentie in Amsterdam over 'het nieuwe antisemitisme'. Het vaak felle antisemitisme onder moslims, gevoed door frustratie over het Palestijns-Israelische conflict, mag volgens Ramadan niet worden gebagatelliseerd. Steeds vaker valt, zeker op internet, te lezen dat de 'joodse lobby' de media zou manipuleren. Dit is niet alleen de houding van gemarginaliseerde jongeren, maar ook van intellectuelen en imams die overal de manipulerende hand van de joden zien. Het merendeel van de anti-joodse houding is afkomstig van moslims, maar óók in linkse kringen vertaalde sympathie met de Palestijnse zaak zich soms in antisemitische uitingen. --------------------------------------------------------------------------------- Wat vinden jullie van zijn mening? Zit wat in. Er wordt vaak verwezen naar de plaats in de Islamitische wereld die de Joden hebben gehad. Bij de vervolging door de Christenen werden de Joden door de Moslims mijns inziens redelijk opgevangen. Men mocht hun religie vrijelijk beoefenen en werdt niet vervolgd. Dus in die zin heeft hij wel gelijk dat de band tussen Joden en Moslims vroeger toch wel wat sterker was dan nu. Maar het Palestina-conflict en de frustraties over de wijze waarop Israel is gesticht en de verloren oorlogen tussen Israel en de Arabische landen hebben een diepe wond achtergelaten waarvan de uitwerking we nu dus nog dagelijks meemaken. Een goede stap voor een oplossing zou zijn het conflict nu echt te beeindigen en de stichting van een Palestijnse Staat. Na de Irak-oorlog zouden de Amerikanen hiermee een heleboel goodwill kweken die ze nu kwijt zijn onder Arabische bevolking. Maar of Bush/Wolfowitz/Cheney/Rumsfeld dat gaan doen, betwijfel ik op dit moment nog ten zeerste. En zolang dat nog niet is gebeurd zal de haat er zijn....jammer genoeg.

grendel
11-04-2003, 16:18

Origineel gepost door arabchrstn Bron Maghreb.nl Volgens de islamitische filosoof Tariq Ramadan moeten imams en islamitische organisaties alle vormen van openlijk of impliciet antisemitisme veroordelen en de diepe band tussen de islam en het jodendom benadrukken. Zo moeten ze de groeiende jodenhaat onder moslims in Europa de wind uit de zeilen nemen. Tariq Ramadan sprak gisteren op een conferentie in Amsterdam over 'het nieuwe antisemitisme'. Het vaak felle antisemitisme onder moslims, gevoed door frustratie over het Palestijns-Israelische conflict, mag volgens Ramadan niet worden gebagatelliseerd. Steeds vaker valt, zeker op internet, te lezen dat de 'joodse lobby' de media zou manipuleren. Dit is niet alleen de houding van gemarginaliseerde jongeren, maar ook van intellectuelen en imams die overal de manipulerende hand van de joden zien. Het merendeel van de anti-joodse houding is afkomstig van moslims, maar óók in linkse kringen vertaalde sympathie met de Palestijnse zaak zich soms in antisemitische uitingen. --------------------------------------------------------------------------------- Wat vinden jullie van zijn mening? PS Na alle haat-zaaierijtes de laatste dagen, is het goed om weer eens mijn grijze celletjes te gebruiken voor iets nuttigs. Mijn complimenten, Arabchrstn ;) :zwaai:

grendel
11-04-2003, 16:47
Waar zijn degenen die een discussie altijd menen te moeten beginnen: ........ku.tjood enz enz. Gaat het een keer over Joden. Zijn ze nergens te bekennnen. .....people a strange.......(JM you were right :D ) :zwaai:

arabchrstn
11-04-2003, 19:05
"De Israeliers onderdrukken de Palestijnen, dat is een feit. Dit wekt woede op bij moslims en ze willen vrede en een een Palestijnse staat waar de Palestijnen in vrede kunnen leven en de Moslims moeten de Alquds-moskee kunnen bezoeken want dit is een heiligdom." Mee eens... (hoewel het m.i. een wisselwerking is). "Er is eigenlijk geen haat tegen degene die volgens de Thora leven oftewel er is geen haat tegen de Joden." Eigenlijk bedoel ik meer dit punt. Ik zie om mij heen, bij moslims (en ook niet-moslims vooral Russen), een haat die gericht is tegen de Jood als ENTITEIT. De redenering is meer dat bv de palestijnse onderdrukking een feit is, OMDAT het Joden zijn. Zo heb ik nog meer verhalen gehoord die eigenlijk los staan van politiek. Letterlijk gehoord: Ziektes in de wereld zijn voor het grootste deel ontstaan door Joden. Malversaties in het bedrijfsleven zijn het gevolg van Joden. ik kan er nog meer noemen Een gerichte fundamentele kritiek tegen het wezen van de Jood. En okay, 'de moslim' zal er zo over denken, toch zijn de meeste die deze theorie aanhangen moslim. Nu ken ik het jodendom alleen qua godsdienstige principes, maar het intrigeert mij wat hier de oorzaak van is. Enerzijds is daar dus de verontwaardiging over de Palestina-kwestie. Anderzijds het anti-semitisme, het anti-joodse (uiteraard weet ik ook wel dat semieten een groter begrip is). Ik denk Tariq Ramadan juist hier ook op wijst...

arabchrstn
11-04-2003, 19:25
Ik zoek het meer in het niet-politieke. Okay, ik begrijp dat het alles te maken heeft met de Palestijnse kwestie. Jij geeft ook min of meer aan dat als de Palestijnen een eigen (democratische?) staat hebben (oftwel: vrede tussen Israel en Palestina) de jodenhaat zal verdwijnen in de arabische wereld. Ik hoorde pas de uitspraak, overigens van een niet-moslim: 'Ja maar het is en blijft een Jood' en dat gebruikte hij in negatieve zin. Ik vraag mij af waar dat vandaan komt. Het is namelijk niet van nu, maar van de laatste 2000 jaar. Ik heb zeer mijn bedenkingen tegenover het israelische regime, dat heeft misschien te maken met een arabische achtergrond. Ik snap echter het anti-semitisme totaal niet. "Inclusief degene die de Israeliers(Joden) steunen. (bv:Amerika)" Je bedoelt: in het weigeren van een toekenning van een staat voor de Palestijnen? Ik neem ook aan dat je spreekt over de regering, want er zijn ook veel Israelische moslims... Het klinkt pietluttig, maar ik denk dat het woordgebruik een van de grote oorzaken is van het anti-semitisme... Jammer allemaal, terwijl de joodse religie en de islam zoveel op elkaar lijken. Meer dan het christendom. Een aspect van de oorzaken in de botsing tussen islam en jodendom, is naar mijn mening dat ze teveel op elkaar lijken qua uitvoering en grondslagen

grendel
11-04-2003, 20:42
Origineel gepost door Yahya Het klopt dat de meeste Jodenhaters op het moment Moslims zijn, dit komt omdat de Palestijnen ook Moslims zijn, Moslims vinden het niet leuk dat hun broeders en zusters worden onderdrukt door de Israeliers(Joden). Dit maakt het makkelijk voor vele onwetende of door haat verblindende mensen om alle Joden te haten. Inclusief degene die de Israeliers(Joden) steunen. (bv:Amerika) Deze redenering volgende is het niet vreemd dat Israel wordt gesteund door de meerderheid van de hele Joodse bevolking in de wereld. Dus die gaan op een gegeven moment waarschijnlijk ook alle Arabieren/Moslims verantwoordelijk houden voor alle aanslagen in Israel/Palestina. Zo kan die haat nog wel een tijdje mee. :rolleyes:

appie666
11-04-2003, 20:47
GOOD ISRAELI'S ARE DEAD ISRAELI'S! :auw:

MueZli
11-04-2003, 20:50
Fan van T.Ramadan! :D Hoop dat ie weer in NL lezingen gaat houwe :D. Een moslim draagt geen haat tegen gebruiken en rituelen en overtuigingen van een jood en zou dat nooit moeten doen, maar moet zich altijd focussen op onrecht. En joden hebben daarin geen uitzonderingspositie buiten andere mensen of entiteiten. Dus, je joodse buurman ( ook al is ie stiekum een passieve steuner van het zionisme), dien je gewoon netjes met respect te behandelen. Een actieve geweldadige belijder van het zionisme, mag op het matje geroepen worden, terechtgesteld worden, en zeker geweldadig stop gezet. Das politiek, maar dus nu eenmaal de knelpunt wat al deze frustraties te weeg brengt en het GEBREK aan erkenning en STOPZETTING van dit geweldspiraal onstaan mede door de VS en de rest in 1948. Over de individuele benadering naar joden toe, is eigenlijk een discussie die gelijkgestemming zal opleveren. Natuurlijk zul je ook pubertjes lezen die deze onderscheid niet kunnen maken.

appie666
11-04-2003, 20:53
Geen behoefte aan lessen normen en waarden! Hou die maar voor je!

grendel
11-04-2003, 21:00
Origineel gepost door appie666 GOOD ISRAELI'S ARE DEAD ISRAELI'S! :auw: Dus ook die Israeli die niet in dienst gaat omdat hij tegen de politiek van Israel is. En daarvoor in de gevangenis belandt. Dus ook die Israeli die zijn leven geeft voor de Palestijnen. Die bestaan ook. Als je die "extremistische" zwarte zonnebril afdoet zie je het misschien. Not all people are the same. Not all Israeli are the same. :D

MueZli
11-04-2003, 21:04
Origineel gepost door appie666 Geen behoefte aan lessen normen en waarden! Hou die maar voor je! De profeet salla ALLAHu alayhi wassalaam, inspireert tot discussies met etiquette en verafschuwt scheldpartijen. Al-Fitnatoe ashaddo minnal katl. Het spijt mij dan ook zeer dat ik hem als voorbeeld neem ( NOT!!).

appie666
11-04-2003, 21:10

Ik bedoel eigenlijk de zionisten(voorstanders van de staat Israel)die mogen van mij de dood ingejaagt worden. No mercy!

Pagina's : [1] 2