Bekijk originele versie : 'Kan het versterken van de Berberidentiteit een instrument zijn tegen radicalisering'
Damaghrabi
11-10-2005, 15:33
** Zijn Marokkaanse jongeren minder vatbaar voor extremistische ideeën wanneer zij zich bewuster zijn van hun Berberse identiteit en cultuur? Volgens Abdhelghafour Ahalli en August Hans den Boef wel, volgens columnist Asis Aynan niet
Gisteren werd in de Tweede Kamer gesproken over maatregelen om radicalisering onder islamitische jongeren tegen te gaan. Volgens Abdhelghafour Ahalli, werkzaam voor Stichting Horizon, en August Hans den Boef, verbonden aan de Hogeschool van Amsterdam, wordt daarbij in politiek Den Haag een belangrijk instrument over het hoofd gezien: het versterken en stimuleren van de Berbercultuur en -identiteit.
Ruim 80% van de Marokkanen in Nederland is van Berberse komaf. Volgens Ahalli en Den Boef zullen Marokkanen die zich bewuster zijn van hun Berberse identiteit weerbaarder zijn en daarmee minder vatbaar zijn voor extremistische ideeën. Een debat.
De uitzending is hier te beluisteren:
http://www.ochtenden.nl/
Abu_Charafedine
11-10-2005, 15:34
Onzin..........
Nou mogen we opeens wel 'trots' zijn om RIFFIJN/AMAZIGH te zijn . :o
Snap eigenlijk nog steeds niet waarom we nog steeds 'BERBERS' genoemd worden :moe:
appie666
11-10-2005, 15:59
Berbercultuur en indentiteit is een ding, Islam is een ander ding.
Oorzaken van Radicalisering liggen voornamelijk in politieke hoek, dus de oplossing liggen daar ook. En niet zoals deze mensen pretenderen in culturele hoek.
Zeer zeker wel, vooral als we weten dat de meeste radicalistische ideologen uit de Arabische hoek komen, van de Arabische nationalisten die de Islam misbruiken jegens de Imazighen.
frankherbert
11-10-2005, 16:19
Alsof we daarop zitten te wachten. We willen maar één ding: HET EINDE DER TIJDEN, met andere woorden: DE DOOD.
Alsof we daarop zitten te wachten. We willen maar één ding: HET EINDE DER TIJDEN, met andere woorden: DE DOOD.
Nou, ikke niet hoor :o
Nou mogen we opeens wel 'trots' zijn om RIFFIJN/AMAZIGH te zijn . :o
Snap eigenlijk nog steeds niet waarom we nog steeds 'BERBERS' genoemd worden :moe:
Ik heb ooit eens gelezen dat de Arabische veroveraars de oorspronkelijk bewoners Berbers noemden wat zoiets betekent als 'zij die niet-Arabisch zijn'.
Ik weet uiteraard niet of dit waar is. Mijn Arabisch is wat roestig (?).
Wie weet wat Berber in feite betekent?
Ik krijg zo'n idee dat het woord niet echt complimenteus is.
Ach als bepaalde Marokkanen (Vaak berbers omdat 80% in NL Berber is) beginnen hun kinderen beter op te voeden dan hoef je niet zulke radicale jongeren te hebben.
Hannibal_Barca
11-10-2005, 18:21
** Zijn Marokkaanse jongeren minder vatbaar voor extremistische ideeën wanneer zij zich bewuster zijn van hun Berberse identiteit en cultuur? Volgens Abdhelghafour Ahalli en August Hans den Boef wel, volgens columnist Asis Aynan niet
Gisteren werd in de Tweede Kamer gesproken over maatregelen om radicalisering onder islamitische jongeren tegen te gaan. Volgens Abdhelghafour Ahalli, werkzaam voor Stichting Horizon, en August Hans den Boef, verbonden aan de Hogeschool van Amsterdam, wordt daarbij in politiek Den Haag een belangrijk instrument over het hoofd gezien: het versterken en stimuleren van de Berbercultuur en -identiteit.
Ruim 80% van de Marokkanen in Nederland is van Berberse komaf. Volgens Ahalli en Den Boef zullen Marokkanen die zich bewuster zijn van hun Berberse identiteit weerbaarder zijn en daarmee minder vatbaar zijn voor extremistische ideeën. Een debat.
De uitzending is hier te beluisteren:
http://www.ochtenden.nl/
Dat hebben deze heren zeer goed gezien en ik onderstreep dit volledig!!!
Hannibal_Barca
11-10-2005, 18:22
[/B]
Ik heb ooit eens gelezen dat de Arabische veroveraars de oorspronkelijk bewoners Berbers noemden wat zoiets betekent als 'zij die niet-Arabisch zijn'.
Wreedaard, onbeschaafd, ruw, ongevoelig mens is de definitie van de Amazigh, namelijk een barbaar. De tegenwoordige “Berber” is het eindproduct van een steeds vervormende benaming door de geschiedenis heen. Het is opmerkelijk over hoeveel verscheidene benamingen de Imazighen bevatten, die vooral in de geschiedschrijving terug is te vinden.
Zo werden de Imazighen in de tijd van Ramses II (regeringsperiode van 1279 tot 1213 v. C.) door de Oude Egyptenaren Masjoesj genoemd. In de 5e eeuw v. Chr. duidde de Griekse geschiedschrijver Herodotus hen aan als Mazyes, waaruit verscheidene Romeinse geschiedschrijvers Mazaces, Mazax of Mazikes vormden als algemene benaming voor het Numidische volk. Voorbeelden van andere benoemingen zijn Afrikanen, Moren, Libiërs of Numidiërs. Uit al deze namen kun je wel degelijk een spoor van de Imazighen in terug vinden, in tegenstelling met Berber.
De Grieken duidden iedereen aan die niet behoorden tot de Griekse beschaving tot de groep Barbari. De enkelvoudige vorm hiervan is Barbaros en deze naam werd als eerst aan de Romeinen overgegeven. Het bevatte nog niet een negatieve term en nu betekende Barbari “zij die noch tot de Romeinse beschaving, noch tot de Griekse beschaving behoren” met een enkelvoudige vorm als Barbarus. De reden voor deze naam was vooral omdat de Imazighen weerstand boden tegen Rome, zowel op het gebied van cultuur als militair ingrijpen. Maar ook omdat vele Amazigh stammen niet onder het gezag bevonden van Rome en dus automatisch buiten deze beschaving hoorden. Deze naam gold de gehele Romeinse periode en werd daarna door de Byzantijnen overgenomen, toen zij zich vestigden in Noord-Afrika.
Bij de komst van de Islam in Noord-Afrika, dus de Arabische verovering, werd Barbari weer vervormd tot Barbar met een negatieve term. Nadat de Europeanen in contact kwamen met de Imazighen, hoorden zij van Barbar en vormden hier Berbers uit.
Het proces heeft vijf overheersingen van vijf verschillende Rijken geduurt en het eindproduct is een verkeerde benaming die tot op de dag van vandaag wordt gebruikt. Het is geheel tegenstrijdig met de definitie van de Imazighen, namelijk “vrije mensen” en met Berber sluit dat aan tot een één of ander stuk tuig. Hieruit kun je niets uitmaken waar wij voor staan en er is geheel niets van Tamazight in de naam terug te vinden. Bij Numidiërs kun je Numidia in terug vinden en bij Mazyes bijvoorbeeld Mazigh en bij Berber?
Het is tevens hilarisch dat zij nooit andere namen dan Imazighen hebben geaccepteerd en dat toch het woord Imazighen door weinig geschiedschrijvers werd/wordt gebruikt. In vele geschiedenisboeken wordt er niet eens het bestaan van de Imazighen vermeld en is het alsof wij een volk zijn dat verlaten is door haar geschiedenis. Maar gelukkig worden de Imazighen de laatste tijd meer erkend en is een vooral door de komst van het Internet meer juiste informatie beschikbaar over wie wij zijn.
De naam barbaar werd ook bij andere volken meerdere malen gebruikt, zoals bij de Indianen die door de blanken werden gezien als een zeer wreed volk. Het valt me zeer op dat men in de geschiedenis vanuit zijn/haar punt het snel heeft over een barbaar wanneer hij verzet vertoont en standvastig waarde hecht aan eigen standpunt. Als je een barbaar bent wanneer je voor je bloed vecht, dan draag ik de naam “ eeuwige barbaar” met trots en geen afschuw.
schaapje14
11-10-2005, 19:05
Berbercultuur en indentiteit is een ding, Islam is een ander ding.
Oorzaken van Radicalisering liggen voornamelijk in politieke hoek, dus de oplossing liggen daar ook. En niet zoals deze mensen pretenderen in culturele hoek.
Niet mee eens, het is de mix van religie en politiek.
Kort samengevat: Barbaar :rolleyes:
Vandaar dat ik mezelf en mijn volk niet graag 'Berber' noem, maar liever 'Amazigh' of 'Riffijns' . :o
Is wel te begrijpen, toch ? ;)
Kort samengevat: Barbaar :rolleyes:
Vandaar dat ik mezelf en mijn volk niet graag 'Berber' noem, maar liever 'Amazigh' of 'Riffijns' . :o
Is wel te begrijpen, toch ? ;)
Jazeker.
Daarom vroeg ik het ook. Ik wil niet mensen zonder dat ik het weet uitmaken voor barbaar.
:)
salame alaikom
Broeders en zoesters dwaal hier niet achter aan voor allah zijn wij allemaal gelijk (alle mensen) behalf hoe groot jou liefde voor allah isdat weegt de rest niet.
was Abdelkarim elkhatabi een imazigen??berber??terift??,hij ging voor de vlag van allah en wou graag de barmhatigheid van allah.
zal god ons allen bijstaan.
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.