Bekijk originele versie : Help ons (trouwen hoe??)
carpe_diem0404
10-10-2005, 14:13
Salaam oe alaikoem leden,
Ik heb een vraagje, ik ga binnenkort trouwen insha Allah, maar weet niet hoe het precies in zijn werk gaat. Mijn aanstaande is hand komen vragen, maar wat nu... Er gaan een hoop 'administratieve' afhandelingen vooraf aan het feest. We moeten officieel op papier getrouwd zijn, maar wat is de juiste volgorde? Ik ben in nederland geboren en hij is in Marokko geboren, maar hij heeft wel de Nederlandse nationaliteit en hoeft niet naar Marokko voor een geboorteuittreksel.
Moeten we eerst naar het stadhuis om voor de Nederlandse wet te trouwen en zo ja wat moeten we allemaal meenemen? Krijg je dan ook gelijk iets mee wat je nodig hebt voor het Marokkaanse consulaat of moet je daar een aantal weken voor wachten?
Moeten we daarna naar het Marokkaanse consulaat en wat moeten we daar weer meenemen? Krijgen we dan ook gelijk onze huwelijksakte mee of moeten we daar ook weer op wachten?
Wij willen zo snel mogelijk trouwen insha Allah, maar we weten niet wanneer onze grote dag gaat plaatsvinden ivm het bovenbeschreven stukje.
Kunnen jullie ons verder helpen, want we zitten met onze handen in ons haar en willen wel ruim van te voren beginnen met de organisatie van ons feestje.
Zjazak Allah ghairan.
Ma3a salama
Carpe&Diem
najima_i
10-10-2005, 14:21
dat wil ook allemaal heel graag weten
miss_burberry
10-10-2005, 14:33
Jullie hebben dus beide de NL nationaliteit.. Dus moeten jullie zoiezo eerst voor de nederlandse wet trouwen alvorens je naar de consulaat kan.. Omdat jullie "nederlanders" zijn..
Gezien je man in Marokko is geboren moet hij de geboorte akte vanuit Marokko laten komen, met de nodige stempels, en legalisatie van de Nederlandse Ambassade in Rabat..
Anders wordt die akte niet geaccepteerd in het gemeentehuis.. :moe:
Je moet eerst in ondertrouw, dat is de aangifte bij de gemeente dat je wilt gaan trouwen.. Dat moet of in jouw gemeente of in zijn gemeente.. Mits jullie niet in de zelfde stad wonen..
Daar moet je dan alle nodige uitreksels inleveren.. Welke precies, moet je even voor bellen of langsgaan.. Maar als het in de gemeente is waar jij woont, dan worden ze meestal ter plaatse uitgeprint als je voor de ondertrouw gaat, en hoef je dat niet van tevoren te doen..
Als jullie beide in dezelfde stad wonen, dan is het zo gepiept, en anders moet de gene die niet in die gemeente woont waar de ondertrouw gaat plaats vinden, van te voren de nodige uitreksels halen om die bij de ondertrouw in te kunnen leveren..
Tijdens de ondertrouw geef je aan wanneer je wilt gaan trouwen en wie de getuigen zullen zijn.. Tussen de ondertrouw en het trouwen zelf, moet volgens de wet minimaal 14 dagen tussen zitten en maximaal 1 jaar..
De gemeente waarin je wilt gaan trouwen mag je zelf bepalen.. Dat hoeft niet perse jouw of zijn gemeente te zijn, wat wel bij de ondertrouw moet..
Als je eenmaal je trouwboekje hebt.. Dan kan je pas met beide vaders en ook wat uitreksels en documenten (weet ff niet meer welke :maf:), naar de marokkaanse consulaat.. Zorg dat je vantevoren even informeert welke papieren je nodig hebt.. Want die consulaat mensjes sturen je gewoon weer terug naar huis :moe:
Zo.. Wat een lijst :D
Ik hoop dat ik je een beetje heb kunnen helpen.. Veel succes.. Allah ie kemel bel gair :D
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.