Bekijk originele versie : Rechter mag discrimineren: Afkomst mag deel van straf bepalen
Rechter mag discrimineren: Afkomst mag deel van straf bepalen (http://www.parool.nl/nieuws/2005/OKT/08/bin2.html)
DEN HAAG - Bij het bepalen van de straf voor criminele jongeren mag een rechter in sommige gevallen laten meewegen of iemand allochtoon is of niet.
Dat zei minister Piet Hein Donner van Justitie gisteren op de Studiedag Straatkwaad en Jeugdcriminaliteit in Den Haag. Discriminatie is echter uit den boze, benadrukte hij. ''Het simpele feit dat iemand van Marokkaanse of Antilliaanse afkomst is, mag nooit een reden zijn om anders te straffen. Dat is discriminerend.''
Het is volgens de minister anders als de jongere door zijn omgeving in de criminaliteit verzeild raakt, bijvoorbeeld doordat hij in een vriendengroep zit die dat bevordert. Ook mag er bij het bepalen van de straf rekening mee worden gehouden dat bij bepaalde groepen taakstraffen niet als een echte staf beschouwd worden, maar eerder als een aanmoediging om verder te gaan op het criminele pad.
In al die gevallen kan de rechter beslissen een zwaardere straf op te leggen om iemand te laten voelen dat zijn gedrag niet geaccepteerd wordt. Tegelijk moet geprobeerd worden zo'n jongere aan een baan of een goede opleiding te helpen, vindt Donner. Langer straffen is slechts de helft van het verhaal. Werk biedt jongeren een kans om hun gedrag te veranderen. Bovendien moeten de ouders nadrukkelijk betrokken worden bij de aanpak van de jongeren.
Uit cijfers van justitie blijkt dat niet-westerse allochtone jongeren vaker de fout ingaan. Terwijl zij zeventien procent van het totale aantal jongeren in Nederland vormen, is van de 12- tot 17-jarigen die bij de politie geregistreerd staan 34 procent van allochtone afkomst. Vooral Marokkanen en Antillianen springen eruit.
Northern_Light
09-10-2005, 12:36
Als ze maar begrijpen dat ze moeten ophouden en gewoon naar SCHOOL moeten gaan, klaar uit.
Hazouz_55
09-10-2005, 14:13
is dat niet in strijd met artikel een van de grondwet ?
Als ze maar begrijpen dat ze moeten ophouden en gewoon naar SCHOOL moeten gaan, klaar uit.
Wie bedoel je die rechters?
Kan met een regeltje aangepast worden heel simpel:goedzo:
Lees het artikel nog eens zou ik zeggen :maf:
Rechter mag discrimineren: Afkomst mag deel van straf bepalen (http://www.parool.nl/nieuws/2005/OKT/08/bin2.html)
DEN HAAG - Bij het bepalen van de straf voor criminele jongeren mag een rechter in sommige gevallen laten meewegen of iemand allochtoon is of niet.
Dat zei minister Piet Hein Donner van Justitie gisteren op de Studiedag Straatkwaad en Jeugdcriminaliteit in Den Haag. Discriminatie is echter uit den boze, benadrukte hij. ''Het simpele feit dat iemand van Marokkaanse of Antilliaanse afkomst is, mag nooit een reden zijn om anders te straffen. Dat is discriminerend.''
Het is volgens de minister anders als de jongere door zijn omgeving in de criminaliteit verzeild raakt, bijvoorbeeld doordat hij in een vriendengroep zit die dat bevordert. Ook mag er bij het bepalen van de straf rekening mee worden gehouden dat bij bepaalde groepen taakstraffen niet als een echte staf beschouwd worden, maar eerder als een aanmoediging om verder te gaan op het criminele pad.
In al die gevallen kan de rechter beslissen een zwaardere straf op te leggen om iemand te laten voelen dat zijn gedrag niet geaccepteerd wordt. Tegelijk moet geprobeerd worden zo'n jongere aan een baan of een goede opleiding te helpen, vindt Donner. Langer straffen is slechts de helft van het verhaal. Werk biedt jongeren een kans om hun gedrag te veranderen. Bovendien moeten de ouders nadrukkelijk betrokken worden bij de aanpak van de jongeren.
Uit cijfers van justitie blijkt dat niet-westerse allochtone jongeren vaker de fout ingaan. Terwijl zij zeventien procent van het totale aantal jongeren in Nederland vormen, is van de 12- tot 17-jarigen die bij de politie geregistreerd staan 34 procent van allochtone afkomst. Vooral Marokkanen en Antillianen springen eruit.
Et voila - de door mij vetgemaakte letters vormen zo al een discriminatie. Wat is discriminatie? Achter- of voorstelling d.m.v. selectie.
Alle achtergronden (buurt, vrienden, aanmoediging erdoor, etc.) zouden een goede leidraad kunnen vormen voor strengere en beter begeleide straffen, maar die zouden voor alle criminele jeugdigen moeten gelden: auto- en allochtoon.
Sorry, dat ik me ermee bemoei (ik woon immers niet in nl) maar ik heb er hier ervaring mee. Dit is een reuze-gevaarlijk uitgangspunt.
FAITHLESS
09-10-2005, 20:07
Sorry, dat ik me ermee bemoei (ik woon immers niet in nl) maar ik heb er hier ervaring mee. Dit is een reuze-gevaarlijk uitgangspunt.Lettend op de spanningen de laatste tijd is het zeker een gevaarlijk 'proefballonetje'.
Die man heeft het welliswaar over criminele jongeren, maar we weten allemaal wat deze rechtse kabinet voor ogen heeft.
Ben benieuwd wat de Hoge Raad hier mee gaat doen, kan me niet voorstellen dat ze hier niets mee gaan doen.
Et voila - de door mij vetgemaakte letters vormen zo al een discriminatie. Wat is discriminatie? Achter- of voorstelling d.m.v. selectie.
Alle achtergronden (buurt, vrienden, aanmoediging erdoor, etc.) zouden een goede leidraad kunnen vormen voor strengere en beter begeleide straffen, maar die zouden voor alle criminele jeugdigen moeten gelden: auto- en allochtoon.
Sorry, dat ik me ermee bemoei (ik woon immers niet in nl) maar ik heb er hier ervaring mee. Dit is een reuze-gevaarlijk uitgangspunt.
Het gebruik van het woord allochtoon hier viel ook mij direct op.
Een wel heel grove indeling, autochtoon- allochtoon die inderdaad snel tot discriminatie leidt.
Of het eigenlijk al is.
Toch vind ik dat rechters rekening mogen houden met de achtergrond van daders bij het bepalen van een straf.
Maar dan zal afkomst slechts een van de meegewogen factoren mogen zijn.
Individuele omstandigheden zullen de doorslag moeten geven.
Het gebruik van het woord allochtoon hier viel ook mij direct op.
Een wel heel grove indeling, autochtoon- allochtoon die inderdaad snel tot discriminatie leidt.
Of het eigenlijk al is.
Toch vind ik dat rechters rekening mogen houden met de achtergrond van daders bij het bepalen van een straf.
Maar dan zal afkomst slechts een van de meegewogen factoren mogen zijn.
Individuele omstandigheden zullen de doorslag moeten geven.
Toch vind ik persoonlijk het droppen van vluchtelingen zondeer water en voesel in de woestijn toch iets grover
Lettend op de spanningen de laatste tijd is het zeker een gevaarlijk 'proefballonetje'.
Die man heeft het welliswaar over criminele jongeren, maar we weten allemaal wat deze rechtse kabinet voor ogen heeft.
Ben benieuwd wat de Hoge Raad hier mee gaat doen, kan me niet voorstellen dat ze hier niets mee gaan doen.
Er is geen sprake van een proefballonetje denk ik.
Nu al worden allochtone jongeren gemiddeld langer gestraft dan autochtone voor dezelfde feiten blijkt uit onderzoek.
Een ontwikkeling die zeker in de gaten gehouden moet worden.
Zonder meer op basis van afkomst een (langere) straf bepalen mag natuurlijk nooit.
Donner zegt dit ook.
De titel van dit bericht is dan ook heel wat minder genuanceerd dan de woorden van Donner zelf.
.
Toch vind ik persoonlijk het droppen van vluchtelingen zondeer water en voesel in de woestijn toch iets grover
Wat heeft dat met deze discussie te maken?:confused:
maly_pense
09-10-2005, 21:09
Lijkt me van niet.
Donner geeft aan dat het allochtoon zijn op zich geen aanleiding vormt om anders te straffen, maar culturele verschillen.
Het doel van de maatregel is niet om anderen te bevoordelen en de betreffende allochtoon te benadelen, maar om terugkeer naar het rechte pad mogelijk te maken.
In wetten mogen beperkingen aan de grondwet worden gesteld.
Overigens vind ik op grond van hetzelfde argument dat dan boetes ook inkomensafhankelijk gesteld moeten worden zodat een rijke dezelfde pijn ervaart als een uitkeringstrekker.
Maly Pense
Lettend op de spanningen de laatste tijd is het zeker een gevaarlijk 'proefballonetje'.
Miischien is forumcensuur en beperking van menings uitung van bepaalde groepen uit de samenleving wel de oplossing:rolleyes: k zal het eens voorleggen aan de hoge raad
SUPER_MAROC
10-10-2005, 01:33
Overigens vind ik op grond van hetzelfde argument dat dan boetes ook inkomensafhankelijk gesteld moeten worden zodat een rijke dezelfde pijn ervaart als een uitkeringstrekker.Maly Pense
Ja :goedzo: dat vind ik een goeie!
Verder vind ik die opmerkingen van Donner, ach... beetje gek. Op het nieuws zag ik juist als reden gegeven dat sommige jongeren minder snel spijt betuigen. Als je geen spijt betuigt dan is de straf van de rechter hoger, dat is logisch.
Daarom wil men nu langer de tijd nemen, zodat emotioneel onderontwikkelde criminelen wel spijt betuigen.
Ik zeg: Supernanny erop afsturen: "on the naughty-bench! first cool down, and then say you're sorry!"
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.