Bekijk originele versie : debat Salaam & Shalom
Wie zal er aanwezig zijn om tijdens dit debat de panelleden stevig aan de tand te voelen? :stout: en wie komt er alleen voor de iftar? :moe:
Barca
http://www.ramadanfestival.nl/index.php?s=&nav=agenda&dag=2005-10-27
--------------------------------------------------------------------------------
MAROKKO.nl DEBAT: Salaam & Shalom
Datum:
27-10-2005
Type activiteit:
Iftar & lezing
Organisatie:
MAROKKO.nl
Samenwerkingspartners:
Marokko Media, SteunPalestina.net
Bos en Lommerweg 191
1055 DT Amsterdam
T: 020 5800380
F: 020 5800389
E: info@podiummozaiek.nl
Tijdstip:
18:30 uur
Korte omschrijving:
Het Israëlisch-Palestijns conflict ligt niet alleen in het Midden-Oosten maar is een overstijgend conflict waar iedereen in de wereld wel een mening over heeft. Een mening over het conflict hebben is een recht van vrijheid van meningsuiting maar vaak leidt dit binnen het pro-Palestijnse en het pro-Israëlische kamp vaak tot intolerantie. Ook in Nederland!
Een deportatie van het conflict met nadelige gevolgen voor joden en moslims in Nederland is het kind van de rekening. Met dit debat en de dialoog over het conflict in Nederland proberen wij een aanvulling te geven aan reeds lopende discussies en bruggen te slaan tussen de meest uiteenlopende meningen.
Het Iftar-debat heeft als doelstelling jongeren op een positieve manier aan het denken te zetten over het Israëlisch-Palestijns conflict, het voeren van een dialoog en het wederzijds respect.
Kosten:
Gratis (reserveren ramadan@marokko.nl)
Bijzonderheden:
In het panel nemen deel:
Ronni Naftaniel (CIDI);
Mohammed Cheppih (SteunPalestina);
Hayo Meyer (Een Ander Joods Geluid);
Gidi Markuszower (Likud Nederland);
Tarik Youssif (uitgaansblad Halal);
Imad El Kaka (Palestijn)
Moderator:
Pieter Hilhorst (Columnist Volkskrant)
Meer info:
http://info.marokko.nl/
http://www.podiummozaiek.nl/?cat=pm.
ALI_BEN_YOUSSEF
05-10-2005, 14:23
Ronni Naftaniel (CIDI);
:lol:
nah die ga ik geen hand schudden ;)
Als er inspraak van het publiek is, vind ik het erg jammer dat ik niet in NL woon en dus niet kan komen ...
ik zou hier graag bij zijn geweest.
Zijn niet Marokkanen/moslims ook welkom ?
Wat is iftar ?
Ik zou niet weten waarom niet marokkanen/ moslim niet welkom zouden zijn! Als het onderwerp van het debat je aanspreekt zou ik gewoon gaan.
DutchBart
05-10-2005, 20:52
:lol:
nah die ga ik geen hand schudden ;)Hayo Meyer (Een Ander Joods Geluid)
Hem wel??
TatTwamAsi
05-10-2005, 21:07
De geschiedenis van de Joden en de Moslims is ZÓ verweven dat je je anno 2005 niet voor kan stellen dat Moslims Joden zó haten ...
Ik ben bezig de Qor'an te bestuderen, en ben tot de conclusie gekomen dat de Qor'an puur gebaseerd is op de kinderen Israëls, dus Joden.
Abraham, Mozes, Jezus, profeten van de Islam volgens de Qor'an, waren ècht Joden, maar volgens de Qor'an ook ècht Moslims. Misschien was Mohammed ook wel een Jood, dat weet ik niet, maar ik denk het wel.
Dus waar die haat nou vandaan komt ...
Ook het geloof van Joden en Moslims lijkt zo op elkaar. De namen die worden gebezigd, verschillen omdat het ene geloof aan het Hebreeuws heeft vastgehouden, en het andere geloof het Arabisch heeft geadopteerd.
Ik vind de Islam een consequenter, logischer en helderer geloof, maar ook afstotender in de boodschap (dan het Christendom), omdat het klaarhelder is dat goede Moslims (in de betekenis van goedgelovig) in de hemel komen, en ieder ander zal eeuwig in de hel branden. Ook wordt de vriendschap tussen een Moslim en een niet-Moslim afgekeurd.
Maar ik ben een atheïst, dus ook voor het Christendom krijg ik geen warme gevoelens.
Kan iemand me uitleggen waarom de "goede" Joden zoals Abraham, Mozes en Jezus toch als profeten van de Islam geroemd worden, maar de huidige Joden over de hele wereld ALLEMAAL Satanskinderen zijn? :confused:
ALI_BEN_YOUSSEF
05-10-2005, 21:27
Hayo Meyer (Een Ander Joods Geluid)
Hem wel??
geen problemen mee .
DutchBart
05-10-2005, 22:22
geen problemen mee .dat dacht ik al...
Mocrobrains
05-10-2005, 23:14
De geschiedenis van de Joden en de Moslims is ZÓ verweven dat je je anno 2005 niet voor kan stellen dat Moslims Joden zó haten ...
Ik ben bezig de Qor'an te bestuderen, en ben tot de conclusie gekomen dat de Qor'an puur gebaseerd is op de kinderen Israëls, dus Joden.
Abraham, Mozes, Jezus, profeten van de Islam volgens de Qor'an, waren ècht Joden, maar volgens de Qor'an ook ècht Moslims. Misschien was Mohammed ook wel een Jood, dat weet ik niet, maar ik denk het wel.
Dus waar die haat nou vandaan komt ...
Ook het geloof van Joden en Moslims lijkt zo op elkaar. De namen die worden gebezigd, verschillen omdat het ene geloof aan het Hebreeuws heeft vastgehouden, en het andere geloof het Arabisch heeft geadopteerd.
Ik vind de Islam een consequenter, logischer en helderer geloof, maar ook afstotender in de boodschap (dan het Christendom), omdat het klaarhelder is dat goede Moslims (in de betekenis van goedgelovig) in de hemel komen, en ieder ander zal eeuwig in de hel branden. Ook wordt de vriendschap tussen een Moslim en een niet-Moslim afgekeurd.
Maar ik ben een atheïst, dus ook voor het Christendom krijg ik geen warme gevoelens.
Kan iemand me uitleggen waarom de "goede" Joden zoals Abraham, Mozes en Jezus toch als profeten van de Islam geroemd worden, maar de huidige Joden over de hele wereld ALLEMAAL Satanskinderen zijn? :confused:
1 van de fundamenten van Imaan is o.a ''het geloven in ALLE neergezonden boeken''.
* de tawrat (Torah), geopenbaard aan Moesa as
* de zaboer (Psalmen), geopenbaard aan Dawud(David) as
* de indjil (evangelie), geopenbaard aan Jezus (Iesaa) as
We moeten zeer zeker geloven in de voorgaande boeken maar zoals je zelf al aangaf ''niet in de gewijzigde versies'' dus de boeken van de Joden en de Christenen NU de dag want weten dat ze gewijzigd zijn door de mensen. Maar Emen( geloven) in de voorgaande boeken betekend eigenlijk ''geloven dat ook deze boeken in hun OORSPRONKRELIJKE staat zijn nedergezonden door Allah.
Joden en christenen worden 'mensen van het boek' of 'lieden van de schrift' genoemd .......''Ahloel Kittab'' en de moslims dienen te geloven in de voorgaande heilige boeken evenals in de koran:
Jullie die geloven! Gelooft in God, in Zijn gezant, in het boek dat Hij heeft neergezonden tot Zijn gezant en in het boek dat Hij vroeger al heeft neergezonden. Maar wie geen geloof hecht aan God, Zijn engelen, Zijn boeken, Zijn gezanten en de laatste dag, die is ver afgedwaald''
Moslims dienen te geloven in de voorgaande heilige boeken omdat de koran hun waarheid bevestigt:
En wat Wij aan jou van het boek geopenbaard hebben, dat is de waarheid, ter bevestiging van wat er voordien als was (35:31).
Er zijn echter vier verzen in de koran die spreken over de 'verdraaiing' of 'vervalsing' (tahrief) van deze voorgaande heilige boeken, en waar het woord 'verdraaien' wordt gebruikt:
En dat terwijl er onder hen een groep is die Gods woord gehoord had. Toen verdraaiden zij het, nadat zij het begrepen hadden en terwijl zij beter wisten (2:75).
Onder hen die het jodendom aanhangen zijn er die de woorden verdraaien [door ze] uit hun verband [te halen] ... met verdraaiing van hun tongen en belastering van de godsdienst (4:46).
Zij verdraaien de woorden [door ze] uit hun verband [te halen] en zij zijn een deel vergeten van dat waartoe zij aangemaand waren (5:13).
En bij hen die het jodendom aanhangen zijn er die gehoor geven aan leugen. Zij geven gehoor aan andere mensen die niet tot jou gekomen zijn. Zij verdraaien de woorden door ze uit hun verband te halen... (5:41).
En uiteindelijk achi fi dien zegt de Profeet saas...
Heden heb ik uw religie voor u vervolmaakt, en Mijn gunst aan u voltooid, en Ik heb de Islam voor u als religie gekozen". (Koran 5:3)
Ik hoop van harte dat het een beetje duidelijker voor je is geworden.
http://www.islamyesterday.com/videos/index.php?catid=-1, bekijk deze links eens, veel duidelijk over het onderwerp waarover jij aan het denken bent.
Hayo Meyer (Een Ander Joods Geluid)
Hem wel??
Das een heel aardige gozer, hij zei ooit na kritiek over zijn "verraad" t.o.v. foute acties van het beloofde land: "Liever een verrader, dan een dader"
Daar moet je echt man voor zijn......... om zoiets te zeggen.
De rest (die Likud gozer en die Ronnie geval) deugen niet, ik ken hun ideologie, het is vals. Een hoop fluf en leugens. :jammer:
ALI_BEN_YOUSSEF
06-10-2005, 00:27
Das een heel aardige gozer, hij zei ooit na kritiek over zijn "verraad" t.o.v. foute acties van het beloofde land: "Liever een verrader, dan een dader"
Daar moet je echt man voor zijn......... om zoiets te zeggen.
De rest (die Likud gozer en die Ronnie geval) deugen niet, ik ken hun ideologie, het is vals. Een hoop fluf en leugens. :jammer:
Hollanders schud ik de handen overigens ook nooit .
.
De Nederlandse vrouw neemt het niet zo nauw!
82 procent van de respondenten wast haar handen niet voordat zij een broodje, ijsje of een andere versnapering tot zich neemt. Dit terwijl 52 % van de ondervraagden aangeeft het idee te hebben dat ze op dat moment geen schone handen heeft. De redenen die aangedragen worden voor dit verzuim zijn tweeledig. 73% geeft aan dat het komt omdat zij niet in de gelegenheid waren hun handen te wassen. Dit is te verwachten, gezien de enquête is afgenomen tijdens een evenement, en dan vind je niet zomaar op elke hoek een kraan en zeep. De overige 27 % vindt het niet nodig haar handen eerst te wassen. ‘’ Margreet van Roemburg ’’ directrice en oprichtster van Herôme Cosmetics ‘’Ik was werkelijk verbijsterd toen ik de resultaten onder ogen kreeg’’. Ze vervolgt; ‘’Kinderen leren van volwassenen de handen schoon te maken voor het eten, en het lijkt alsof volwassen het op hun beurt laten afweten.’’
DutchBart
06-10-2005, 07:04
Hollanders schud ik de handen overigens ook nooit .
.euh, alles leuk en aardig hoor, maar het staat al in het artikel zelf, die enquete was genomen op een evenement, en daar is het zowiezo al beroerd met de hygiëne, maar jij zou een andere reden moeten hebben om vrouwen niet de hand te schudden: je bent moslim, dat zou och reden genoeg moeten zijn?
Wie zal er aanwezig zijn om tijdens dit debat de panelleden stevig aan de tand te voelen? :stout: en wie komt er alleen voor de iftar? :moe:
Barca
http://www.ramadanfestival.nl/index.php?s=&nav=agenda&dag=2005-10-27
--------------------------------------------------------------------------------
MAROKKO.nl DEBAT: Salaam & Shalom
Datum:
27-10-2005
Type activiteit:
Iftar & lezing
Organisatie:
MAROKKO.nl
Samenwerkingspartners:
Marokko Media, SteunPalestina.net
Bos en Lommerweg 191
1055 DT Amsterdam
T: 020 5800380
F: 020 5800389
E: info@podiummozaiek.nl
Tijdstip:
18:30 uur
Korte omschrijving:
Het Israëlisch-Palestijns conflict ligt niet alleen in het Midden-Oosten maar is een overstijgend conflict waar iedereen in de wereld wel een mening over heeft. Een mening over het conflict hebben is een recht van vrijheid van meningsuiting maar vaak leidt dit binnen het pro-Palestijnse en het pro-Israëlische kamp vaak tot intolerantie. Ook in Nederland!
Een deportatie van het conflict met nadelige gevolgen voor joden en moslims in Nederland is het kind van de rekening. Met dit debat en de dialoog over het conflict in Nederland proberen wij een aanvulling te geven aan reeds lopende discussies en bruggen te slaan tussen de meest uiteenlopende meningen.
Het Iftar-debat heeft als doelstelling jongeren op een positieve manier aan het denken te zetten over het Israëlisch-Palestijns conflict, het voeren van een dialoog en het wederzijds respect.
Kosten:
Gratis (reserveren ramadan@marokko.nl)
Bijzonderheden:
In het panel nemen deel:
Ronni Naftaniel (CIDI);
Mohammed Cheppih (SteunPalestina);
Hayo Meyer (Een Ander Joods Geluid);
Gidi Markuszower (Likud Nederland);
Tarik Youssif (uitgaansblad Halal);
Imad El Kaka (Palestijn)
Moderator:
Pieter Hilhorst (Columnist Volkskrant)
Meer info:
http://info.marokko.nl/
http://www.podiummozaiek.nl/?cat=pm
Salaam ou3alaikoem,
Jammer genoeg niet, maar laat je ons de hoofdpunten horen Barca?
TatTwamAsi
06-10-2005, 17:48
1 van de fundamenten van Imaan is o.a ''het geloven in ALLE neergezonden boeken''.
* de tawrat (Torah), geopenbaard aan Moesa as
* de zaboer (Psalmen), geopenbaard aan Dawud(David) as
* de indjil (evangelie), geopenbaard aan Jezus (Iesaa) as
We moeten zeer zeker geloven in de voorgaande boeken maar zoals je zelf al aangaf ''niet in de gewijzigde versies'' dus de boeken van de Joden en de Christenen NU de dag want weten dat ze gewijzigd zijn door de mensen. Maar Emen( geloven) in de voorgaande boeken betekend eigenlijk ''geloven dat ook deze boeken in hun OORSPRONKRELIJKE staat zijn nedergezonden door Allah.
Joden en christenen worden 'mensen van het boek' of 'lieden van de schrift' genoemd .......''Ahloel Kittab'' en de moslims dienen te geloven in de voorgaande heilige boeken evenals in de koran:
Jullie die geloven! Gelooft in God, in Zijn gezant, in het boek dat Hij heeft neergezonden tot Zijn gezant en in het boek dat Hij vroeger al heeft neergezonden. Maar wie geen geloof hecht aan God, Zijn engelen, Zijn boeken, Zijn gezanten en de laatste dag, die is ver afgedwaald''
Moslims dienen te geloven in de voorgaande heilige boeken omdat de koran hun waarheid bevestigt:
En wat Wij aan jou van het boek geopenbaard hebben, dat is de waarheid, ter bevestiging van wat er voordien als was (35:31).
Er zijn echter vier verzen in de koran die spreken over de 'verdraaiing' of 'vervalsing' (tahrief) van deze voorgaande heilige boeken, en waar het woord 'verdraaien' wordt gebruikt:
En dat terwijl er onder hen een groep is die Gods woord gehoord had. Toen verdraaiden zij het, nadat zij het begrepen hadden en terwijl zij beter wisten (2:75).
Onder hen die het jodendom aanhangen zijn er die de woorden verdraaien [door ze] uit hun verband [te halen] ... met verdraaiing van hun tongen en belastering van de godsdienst (4:46).
Zij verdraaien de woorden [door ze] uit hun verband [te halen] en zij zijn een deel vergeten van dat waartoe zij aangemaand waren (5:13).
En bij hen die het jodendom aanhangen zijn er die gehoor geven aan leugen. Zij geven gehoor aan andere mensen die niet tot jou gekomen zijn. Zij verdraaien de woorden door ze uit hun verband te halen... (5:41).
En uiteindelijk achi fi dien zegt de Profeet saas...
Heden heb ik uw religie voor u vervolmaakt, en Mijn gunst aan u voltooid, en Ik heb de Islam voor u als religie gekozen". (Koran 5:3)
Ik hoop van harte dat het een beetje duidelijker voor je is geworden.
http://www.islamyesterday.com/videos/index.php?catid=-1, bekijk deze links eens, veel duidelijk over het onderwerp waarover jij aan het denken bent.
Een UITSTEKEND ANTWOORD!
Ik ben hier op dit forum om te leren (beide betekenissen).
Ben veel wijzer geworden, en kan je vertellen dat ik op dat punt de Qor'an een consequente verkondiging van een ZUIVER geloof vind, in tegenstelling tot de andere heilige boeken.
appie666
07-10-2005, 01:00
Jammer dat het tijdens het verbreken van het vasten plaatsvindt, anders zou ik zeker van de partij zijn.
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.