Bekijk originele versie : Bevorder Segraratie..
Van Dale over het woord segregatie:
quote:se·gre·ga·tie (de ~ (v.))
1 apartheid
2 ontmenging in vaste stoffen
3 het optreden van plaatselijke verschillen in samenstelling van vaste stoffen
Apartheid dus, maar dat vind ik een wat extreme benaming. Laten we het even op de Nederlandse situatie aanpassen en het in vrede naast elkaar leven noemen. Wat is daar precies mis mee? Je ziet dat allerlei groepen allochtonen en ook autochtonen graag hun eigen buurten, wijken en straten creëren. Vooral in de VS, integratiemodel bij uitstek, zie je dat ook goed terug. Elke nationaliteit heeft wel een eigen buurt in de grote steden (zoals China Town). Schijnbaar zitten er zulke grote verschillen in de culturen, talen en levenswijzen dat mensen graag gescheiden van elkaar leven. De Duitse polizei is toch ook niet gefuseert met de Nederlandse politie? Alleen al de taal is een grote barriere, dus natuurlijk zijn ze niet gefuseerd. Zou de overheid segregatie niet juist moeten bevorderen? Zou dat de leefbaarheid niet verhogen?
Van Dale over het woord segregatie:
quote:se·gre·ga·tie (de ~ (v.))
1 apartheid
2 ontmenging in vaste stoffen
3 het optreden van plaatselijke verschillen in samenstelling van vaste stoffen
Apartheid dus, maar dat vind ik een wat extreme benaming. Laten we het even op de Nederlandse situatie aanpassen en het in vrede naast elkaar leven noemen. Wat is daar precies mis mee? Je ziet dat allerlei groepen allochtonen en ook autochtonen graag hun eigen buurten, wijken en straten creëren. Vooral in de VS, integratiemodel bij uitstek, zie je dat ook goed terug. Elke nationaliteit heeft wel een eigen buurt in de grote steden (zoals China Town). Schijnbaar zitten er zulke grote verschillen in de culturen, talen en levenswijzen dat mensen graag gescheiden van elkaar leven. De Duitse polizei is toch ook niet gefuseert met de Nederlandse politie? Alleen al de taal is een grote barriere, dus natuurlijk zijn ze niet gefuseerd. Zou de overheid segregatie niet juist moeten bevorderen? Zou dat de leefbaarheid niet verhogen?
Nee.
In de VS kennen we ook de ghetto's. En wat nu plaatsvindt in Nederland is dat ghetto's ontstaan zijn, en dat wil Nederland niet. Nederland wil evenwichtige opbouw van wijken. En als daar verplichte spreiding dan een middel is, het zij zo.
Je kan mensen toch niet dwingen ergens te gaan wonen..
Jawel. Helemaal als het gaat om verloedering van wijken en de oplossing daarvoor.
Er zijn andere oplossingen, wijken renoveren, en mensen cursussen laten volgen of melkertbanen creeren.
En als sanctie het afschaffen van de uitkering indien men niet meewerkt.
(afschaffing van de uitkering kan natuurlijk criminaliteit bevorderen, maar dat kan je dan weer oplossen door meer blauw op straat te zetten.)
Aan de ene kant zou het misschien meer rust geven, aan de andere kant: integreren kost tijd.. waarom geven we het dan niet de tijd??
Vind je dan niet er al genoeg tijd is gegeven?? We zijn er al bijna 50jaar..
Integratie moet van twee kanten komen, je kan niet verwachten dat alle buitenlanders gaan assimileren, zeker niet als er nog dagelijks mensen het land inkomen.
MennovdMeer
30-09-2005, 10:59
Je kan mensen toch niet dwingen ergens te gaan wonen..
Nee. Maar als je segregatie bevordert krijg je bendevorming. Wie heeft de sterkste gangmembers? vb. Millinxsystem, Pendrecht Soldiers, etc.
Als je maar zoveel mogelijk mengt zul je zien dat mensen zelfs elkaars taalgebuik overnemen. Elkaars cultuur leren beleven én door middel van 't elkaar helpen dichter bij elkaar kunnen komen op sociaal vlak!
Politiek gezien, als er allerlei groepen worden verdeeld: Italianen bij Italianen, Turken bij Turken, Marokkanen bij Marokkanen, Nederlanders bij Nederlanders enz, hoe moet dat dan verder gaan?? Wie komt er op voor de belangen van elke groep?? Of krijgen we dan zoveel nationaliteitspartijen??
Vind het geen slecht idee om meerdere nationalteits organisaties te hebben. Ik noem het expres geen partijen, omdat de achterban gewoonweg te klein zou zijn.
Ik vind dat bevorderlijk voor de integratie dan een zogenaamde Moslim organisatie waarin ik mezelf niet vertegenwoordig voel..
Zo kan je dan alsnog onderscheid maken, en doelgroepen beter helpen en/of aanpakken.
Nee. Maar als je segregatie bevordert krijg je bendevorming. Wie heeft de sterkste gangmembers? vb. Millinxsystem, Pendrecht Soldiers, etc.
Daar hebben we de Politie toch voor.. Laat ze hun werk dan naar behoren doen, ipv mij een boete uitschrijven omdat ik een te grote neus heb :rolleyes:
Vind je dan niet er al genoeg tijd is gegeven?? We zijn er al bijna 50jaar..
Integratie moet van twee kanten komen, je kan niet verwachten dat alle buitenlanders gaan assimileren, zeker niet als er nog dagelijks mensen het land inkomen.
Misschien moeten we dit laatste (nog meer) aanpaken; de huidige coalitie is hiermee thans goed bezig ; bv. importhuwelijken moeten zoveel mogelijk beperkt worden (het lijkt me dat de "nationale huwelijksmarkt" genoeg keuzemogelijkheden biedt).
En dat integratie van 2 kanten moet komen ... tsja ; nieuwkomers die zich hier mogen vestigen krijgen alle mogelijkheden om zelf een goed leven hier op te bouwen ; het is ook wat je er zelf van maakt .
MennovdMeer
30-09-2005, 11:15
Daar hebben we de Politie toch voor.. Laat ze hun werk dan naar behoren doen, ipv mij een boete uitschrijven omdat ik een te grote neus heb :rolleyes:
Je saracasme is op de juiste plaats. (smillies werken weer niet)
Segregatie is fout. Jij beschouwt de politie als je vriend, hé?
Nee, het leven bestaat uit rijk en arm, met alle verschillen eromheen. Laten we dit gewoon zo houden. Zo zien rijken ook, dat het leven op zich geen rijkdom behoeft, nietwaar?
Als er maar een kerk, moskee, boeddistische gemeente enz. aanwezig is.
Jammer wél dat je niet reageert op m'n 2e alinea!
Als je maar zoveel mogelijk mengt zul je zien dat mensen zelfs elkaars taalgebuik overnemen. Elkaars cultuur leren beleven én door middel van 't elkaar helpen dichter bij elkaar kunnen komen op sociaal vlak!
Jammer wél dat je niet reageert op m'n 2e alinea!
Die 2e alinea heb je zeker later bij geschreven.. Ja toch..
Maar, ik vind het wel een nobele gedachte om te zeggen dat mensen elkaarst taalgebruik zal overnemen, en of cultuur zal beleven..
Maar ik ben van mening dat er verwacht word dat het een 1 richtings verkeer zal zijn.. Dus dat men de gewoontes zal moeten overnemen van de nederlander, en niet dat een nederlander op den duur een gewoonte aanneemt van een Marokkaan.
Ik weet niet hoeveel verschillende nationaliteiten er exact wonen in Nederland maar om voor elke nationaliteit dan een partij op te richten lijkt me nogal een klus.. daarbij denk ik niet dat het er dan beter op wordt..
Vind je het niet bevorderlijk voor integratie dat er een spreekbuis komt voor de Turkse, Marokkaanse, en Surinaamse gemeenschap in Nederland.
Deze mensen zijn er, je kan het toch niet ontkennen..
Ik denk dat het wel mee zal vallen, dat er allemaal kleine "landjes" zullen onstaan. Hooguit kan er een wijk of een buurt onstaan.. Een voorbeeld daarvan kan je vinden in Berlijn, waar een stadsdeel helemaal uit Turken bestaat.
En de Turken daar zijn toch een stap verder in de integratie proces, met behoud van cultuur, normen en waarden.
En als er dan ook nog eens binnen nationaliteiten grote verschillen bestaan,
waar is dan het einde?
Familie-clan wijken ?
Iedere wijk zijn eigen familie raad?
Iedere buurt zijn eigen recht?
Een land zou op den duur totaal onbestuurbaar worden, totale anarchie is wat wat rest ...
nee ...
segregatie is een slecht idee, vooral in deze "moderne" wereld
MennovdMeer
30-09-2005, 12:31
Die 2e alinea heb je zeker later bij geschreven.. Ja toch..
Maar, ik vind het wel een nobele gedachte om te zeggen dat mensen elkaarst taalgebruik zal overnemen, en of cultuur zal beleven..
Maar ik ben van mening dat er verwacht word dat het een 1 richtings verkeer zal zijn.. Dus dat men de gewoontes zal moeten overnemen van de nederlander, en niet dat een nederlander op den duur een gewoonte aanneemt van een Marokkaan.
Moeten hoeft niet.
Als een Nederlander 't een verrijking in z'n leven vind, waarom zou hij/zij niet een gewoonte overnemen. Of 't moet een racist zijn. Misschien moet jij niet zo negatief over Nederlanders in het algemeen denken.
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.