Bekijk originele versie : meiden help me - vastenvraag!
Ik moet nog 2 dagen inhalen van de vorige vastenmaand. Ik verwacht dat ik as zaterdag weer ongesteld wordt dus ik moet ze voor zaterdag gevast hebben. Ik vast vandaag maar mag ik dan ook morgen vasten of mag dat niet omdat het vrijdag is???
Je mag de vrijdag alleen vasten als je de dag ervoor hebt gevast of de dag erna vast. Dus als je vandaag als vast mag het wel. Alleen de vrijdag mag niet.
Allah ie taqabal!
heb je daar daliel van.... Waarom is het niet toegestaan om alleen de vrijdag te vasten?
Dat klopt inderdaad. Ik weet ook niet waar ik de daliel kan vinden. Ik heb het eerder aan verschillende foekaha gevraagd en het antwoord was dat je de vrijdag mag vasten als je de dag ervoor ook hebt gevast of je moet zaterdag erbij vasten. Alleen vrijdag telt niet en mag niet.
waarom maak je het je zelf zo moeilijk! waarom om het laatste moment?
Haal alles meteen na suikerfeest in ben je meteen af van alles, zo doe ik het altijd! Dan weet je zeker dat je niks bent vergeten... Je zit nu zwaar in een deadline!
waarom maak je het je zelf zo moeilijk! waarom om het laatste moment?
Haal alles meteen na suikerfeest in ben je meteen af van alles, zo doe ik het altijd! Dan weet je zeker dat je niks bent vergeten... Je zit nu zwaar in een deadline!
i know i know :moe:
iwa shitan he je weet het. Na een maand vasten heb je het wel weer even gezien. En voor je het weet is er weer een jaar voorbij :jammer:
Jabir bin 'Abdullah's Hadith, may Allah be pleased with them.
Muhammad bin 'Abbad reported: I asked Jabir bin 'Abdullah (May Allah be pleased with both of them) as he was circumambulating the House (Ka'bah) whether the Messenger of Allah (may peace be upon him) had forbidden observing Fast on Friday whereupon he said: Yes, by the Lord of this House.
en:
Abu Hurairah, may Allah be pleased with him, reported:
The Messenger of Allah (may peace be upon him) said: None among you should observe Fast on Friday but only that he observes Fast (one or more days) before it or after it.
Oke bedankt! :goedzo:
Hee maar Nesh Waha dus ik mag morgen gewoon vasten als ik vandaag vast ? Zaterdag kan ik niet vasten.
Je hebt gelijk Nesh Waha, thanx voor je uitleg!
dat laatste wat je zei hou ik in mijn hoofd, dit jaar meteen na de ramadan de dagen inhalen! :goedzo: :goedzo:
Een kleine vraagje over vasten inhalen, als je na de Ramadan, de 6 dagen van de maand Shawwaal vast, tellen deze dagen dan voor de dagen die je gemist hebt tijdens de Ramadan, of moet je als je deze 6 dagen hebt gevat daarna de dagen die je het gemist tijdens de Ramadan doen?
Ik hoop dat mijn vraagje een beetje duidelijk is :)
Ma'a Salama :kus:
ik heb geen bewijs ervoor maar ik wilde vorig jaar ook shawaal vasten, maar iedereen zei dat je eerst de gemiste dagen moet inhalen en dan mee kan doen met shawaal. Ik vind het eerlijk gezegd wel raar want bijna alle vrouwen moeten wel minimaal 1 dag inhalen, dus kunnen we nooit de hele shawal vasten.
Als iemand anders bewijzen heeft graag.
Een kleine vraagje over vasten inhalen, als je na de Ramadan, de 6 dagen van de maand Shawwaal vast, tellen deze dagen dan voor de dagen die je gemist hebt tijdens de Ramadan, of moet je als je deze 6 dagen hebt gevat daarna de dagen die je het gemist tijdens de Ramadan doen?
Ik hoop dat mijn vraagje een beetje duidelijk is :)
Ma'a Salama :kus:
Salaam oe 3alaikoem,
Die zes dagen van Shawwaal staan los van de dagen die jij moet inhalen. Het is wel zo dat je eerst je gemiste dagen moet inhalen en dan de 6 dagen van Shawwaal.
Question :
What should a woman do first: fast the six recommended days of Shawwal ( Alayam Alsetta Albeed) or fast equivalent to the days she missed in Ramadan due to her monthly period?
Answer :
Praise be to Allaah.
If she wants to earn the reward mentioned in the hadeeth of the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him), “Whoever fasts Ramadaan then follows it with six days of Shawwaal, it will be as if he fasted for a lifetime” (reported by Muslim, no. 1984), then she should complete her Ramadaan fasts first, then follow it with six days of Shawwaal, so that the hadeeth with be applicable to her too, and she will gain the reward mentioned in it.
As regards the matter of permissibility, it is permissible for her to delay making up her Ramadaan fasts, provided that she makes them up before the next Ramadaan comes along.
Sheikh Muhammed Salih Al-Munajjid (www.islam-qa.com)
ok nu begrijp ik het: het gaat dus niet om die specifieke zes dagen. Je kan dus gewoon je dagen inhalen en dan zes dagen shawal vasten. jammer dat ik het vorig jaar niet wist, want toen heb ik mijn dagen ingehaald (vier) en toen heb ik het daarbij gelaten. Ik dacht namelijk dat je juist die eerste zes dagen van shawaal moest vasten. Dus ik had zoiets van die twee dagen, daar heb ik nu niks meer aan. Maar dus ik had gewoon de zes dagen erna kunnen vasten. STOM.
Oeght Ellen en maryamx bedankt voor het plaatsten, scheelt mij weer. Maar alhamdoelilah dat ik de juiste uitspraak gedaan had phiew scheelt verwarring en zonde!
Graag gedaan ...
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.