Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Trouwen: achternaam van je echtgenoot of niet?

Sahra22
07-04-2003, 11:32

Ik vind het zo'n onzin dat sommige vrouwen de naam van de echtgenoot aannemen bij het trouwen. Je wordt met één achternaam geboren en die behoud je, óók als je getrouwd bent. (Volgens mij is het ook haram om dit te doen, daar je dan je afkomst verlochent, maar dat weet ik niet zeker.) groetjes!

Sahra22
07-04-2003, 11:45
Nou, ik krijg net bericht van een behuplzaam iemand, dat het dus inderdaad verboden is je achternaam te veranderen.

Lady_Fortuna
07-04-2003, 11:51
In Nederland is het helemaal niet verplicht om de achternaam van je aanstaande 'aan te nemen'. Zelf zou ik het niet willen. Mijn zus heeft het wel gedaan. Ik vind zelf dat ik een mooie achternaam heb, en als ik met iemand trouw die geen mooie achternaam heeft, behoud ik zeker mijn achternaam!!!

nl-girl
07-04-2003, 11:53
In Nederland hoef je de naam van je man niet aan te nemen, hoor. Heb genoeg voorbeelden in mijn familie. En idd sommige mensen vinden het aannemen van de achternaam van je man haram, anderen zeggen weer dat het niet hoeft, maar kan het zo snel niet vinden!

The_Eyes
07-04-2003, 11:54

HOE KOMEN JULLIE EROP DAT T HARAM IS??? je verandert helemaal je naam niet. je krijgt er 1 bij. dan wordt het FAtima "mansnaam" "meisjesnaam" zadat je dan kan zeggen ik ben FAtima "mansnaam" "meisjesnaam". dan weten ze meteen OOOH JA das de vrouw van......... maar ik kan t ook fout hebben.

tonk
07-04-2003, 11:58
Ik geloof niet dat het verplicht was in Nederland, nu is het in ieder geval niet meer verplicht, maar het was wel erg gebruikelijk. Mijn moeder (=60 jaar) vindt het heel raar om het niet te doen. "Je bent toch 1 gezin met je man en kinderen." En "Het is toch lastig als je niet aan de naam kunt zien dat je bij elkaar hoort.", zegt ze dan. Ze neemt ook de telefoon op met mijn vaders achternaam. Ik ben altijd geneigd om te vragen 'Met wie?' en 'Ik dacht dat hier alleen een meneer XXX woonde?', maar ik doe dat nooit. Als zij zich daarbij prettig voelt is het prima. Ik zou het alleen nooit doen.

Liloesh
07-04-2003, 12:06
HARAM???? says who?

Sahra22
07-04-2003, 12:10
Achternaam (bewijs uit de Soenna en Koran) Question: As-salamu Alaikum, Many sisters in our community have taken the names of their husbands without realizing that they should have kept their father's name. Should they change their name back to the father's name or is it allowed to keep the husband's name? Also, if a person is born out-of-wedlock, should they carry their father's last name or their mother's last name? What is the evidence for this? Jazak Allah Khair. Answer: Praise be to Allaah. It is not permitted for anyone to claim to belong to anyone other than his father. Imitating the kuffaar by dropping the wife’s surname and giving her the husband’s name is haraam; it is also a form of falsehood, and humiliation of the woman. Anyone who has done this must repent to Allaah and put it right by going back to her father’s name. With regard to a child born out of wedlock, he should be given his mother’s name and cannot be given the name of the adulterer. (For more information, see Question #1942 and 284). Islam Q&A Sheikh Muhammed Salih Al-Munajjid (www.islam-qa.com) ----- The Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) said: "Whoever calls himself by other than his father’s name (or attributes himself to someone other than his father), will be cursed by Allaah, the angels and all the people." (Reported by Ibn Maajah, 2599; see also Saheeh al-Jaami’, 6104). ***** UIt de volgende aya kunnen wij afleiden dat een andere achternaam aannemen dan die van je vader verboden is. 33.5. Noemt hen bij hun vaders naam dat is billijker in de ogen van God. Maar als gij hun vader niet kent, dan zijn zij uw broeders in het geloof en uw vrienden, en er is geen zonde voor u in datgene waarin gij u vergist, maar wel in hetgeen uw hart zich heeft voorgenomen . God is Vergevensgezind, Genadevol.