SHAHLAH
26-09-2005, 18:24
zusters dit wilde ik even met jullie delen.... :o (00113) Gebed verrichten terwijl haar kind om haar heen speelt. Vraag: Ik heb een dochtertje van bijna twee jaar en dus erg speels. Tijdens het gebed loopt ze ook heel vaak rondom mij heen of gaat voor mij staan trekt aan mijn hoofddoek en gaat soms zelfs op mijn schoot zitten tijdens de At-tasjah-hoed en probeerd zelfs op mijn rug te zitten. Maar ik ga gewoon door het gebed, want ik wil haar ook het goede voorbeeld geven. Maar is door dit alles wel mijn gebed geldig? Antwoord: In de Naam van Allah, de Erbarmer, de Meest Barmhartige. Beste zuster. Het is normaal voor kinderen van die leeftijd dat ze speels zijn en dat ze dingen uitproberen, en dit kan gebeuren tijdens uw gebed. Zolang zij niks doet dat uw gebed in normale omstandigheden ook zou verbreken, is uw gebed geldig. Uw gebed blijft geldig wanneer zij over uw rug klimt. Er is overgeleverd door Abdoellah ibn Shaddaad van zijn vader dat "de Boodschapper van Allah (vrede en zegen van Allah zij met hem) op een nacht naar buiten kwam om ons voor te gaan in of het Maghreb of het 'Ishaa gebed, en hij droeg Hasan of Hoesayn. De Boodschapper van Allah kwam naar voren en zette het kind neer, toen zei hij Takbir en begon hij te bidden. Tijdens het gebed deed hij soejoed en hij maakte het lang." Mijn vader (de vader van Abdoellah, de verteller van de hadith) zei: "Ik hief mijn hoofd op en ik zag het kind op de rug van de Boodschapper van Allah (vrede en zegen van Allah zij met hem) terwijl hij in soejoed was, dus ik keerde terug naar mijn soejoed." Toen de Boodschapper van Allah (vrede en zegen van Allah zij met hem) klaar was met bidden zeiden de mensen "O Boodschapper van Allah, tijdens uw gebed duurde uw soejoed zo lang dat we dachten dat er iets aan de hand was of dat u Openbaring ontving." Hij zei: "Er gebeurde niks, maar mijn zoon was aan het spelen op mijn rug en ik wilde hem niet storen totdat hij klaar was" (Overgeleverd door al-Nisaa'i, nummer 1192; Sahih geclassificeerd door al-Albaani, moge Allah genade met hem hebben, in Sahih Soenan al-Nisaa'i, 1/246) Verder, wanneer zij aan uw hoofddoek trekt, op zo'n manier dat deze van zijn plaats raakt en uw 'awrah zichtbaar wordt, dan is uw gebed ongeldig. 'Aa'ishaa (moge Allah tevreden met haar zijn) heeft overgeleverd dat de Profeet (vrede en zegen van Allah zij met hem) heeft gezegd: "Allah accepteert het gebed van een vrouw die in staan is kinderen te krijgen niet, tenzij (ze zich bedekt) met een khimaar." (Overgeleverd door Abou Dawoed, al-Salaah, nummer 546; geclassificeerd als Sahih door al-Albaani in Sahih Soenan abi-Dawoed, 596) In dit geval zult u dus het gebed moeten overdoen, en u moet proberen om te zorgen dat het kind niks kan doen dat uw 'awrah verhult, zodat u geen moeilijkheden ondervindt doordat u telkens uw gebed moet overdoen. Moge Allah uw voorbeeldige functie belonen door uw kind te leiden en u een plaats te schenken in al-Jannah. En Allah weet het beste.