Bekijk originele versie : Univ. van Amsterdam protesteert tegen Hirsi Ali
De Universiteit van Amsterdam nodigde Ayaan Hirsi Ali uit als een van de hoofdsprekers bij de opening van het Academisch Jaar 2005-2006. In de uitnodiging werd de politica als volgt omschreven: "Ayaan Hirsi Ali geniet wereldwijd erkenning voor haar strijd tegen de onderdrukking van moslimvrouwen." Wij vinden het merkwaardig dat het College van Bestuur een omstreden politica op deze manier erkenning geeft. Een groot aantal (moslim)studenten en medewerkers aan de UvA voelt zich in ieder geval door deze keuze niet gerepresenteerd.
In plaats van tegen de onderdrukking van moslimvrouwen te vechten motiveert Ayaan Hirsi Ali met haar woorden en daden eerder een hetze tegen de islam. Het is bovendien opvallend dat de 'brede' erkenning met name komt van hoogopgeleide autochtone mannen en vrouwen, die zich voorheen niet met moslimvrouwen bemoeiden. Door over de hoofden van moslimvrouwen te praten, en niet met hen, draagt Hirsi Ali bij tot polarisatie in de Nederlandse samenleving. Bovendien is zij lid van de VVD, een partij die juist stelselmatig via bezuinigingen op o.a.
opvanghuizen en het strenge terugkeerbeleid de onafhankelijke positie van allochtone vrouwen ondermijnt.
We vragen ons af wat voor signaal het College van Bestuur met deze gang van zaken heeft willen afgeven. De opening van het academisch jaar moet namelijk niet alleen gezien worden in een academische context, maar ook binnen de hedendaagse sociaal-politieke ontwikkelingen in Nederland. Het publiek debat wordt helaas al gedomineerd door neo-liberalen, sociaal darwinisten en verlichtingsfundamentalisten. Welke boodschap heeft de UvA af willen geven door iemand onbetwist een platform te bieden die, zoals verwacht, beweert dat armoede een gevolg is van een gebrek aan nieuwsgierigheid, wat op haar beurt inherent is aan bepaalde religies en culturen? Neemt de UvA hiermee stelling en ondersteunt zij daarmee de inhoud van de speech van Hirsi Ali? Mogelijkheden voor een open en kritisch debat waren door de aanmeldings- en programmastructuur helaas niet aanwezig. Dit is in lijn met een steeds commerciëlere en mediabeluste ontwikkeling, waarbij de UvA haar identiteit als progressief en onafhankelijk instituut verliest.
De vraag was of allochtone en autochtone studenten dit protest tegen Hirsi Ali wilden steunen. Goede of slechte actie van de UvA?
Forumleden mogen best reageren, hoor.
Ach het hoort bij deze tijd blijkbaar.
Waarom ook niet.
Natuurlijk waren het alleen een groep islamistische studenten, die de islam als uitleg voor de wetenschap beschouwen (ipv andersom), met een stel linkse docenten. ;)
Zeer slechte actie en een belediging voor de studenten.
Door een actie te voeren tegen haar komst pleeg je in feite censuur vooraf.
Je geeft je studenten geen gelegenheid om vragen te stellen en je doet afbreuk aan hun intelligentie.
Het protest was aangetekend namens docenten en Islamitische en autochtone studenten. Wie een critische noot liet horen over het feit dat Hirsi Ali misschien wel gelijk heeft met sommige aspecten van haar critiek werd beleefd afgewimpeld.
Natuurlijk waren het alleen een groep islamistische studenten, die de islam als uitleg voor de wetenschap beschouwen (ipv andersom), met een stel linkse docenten. ;)
Dat staat ook in het bericht zelf. Ik heb de namen van de ondertekenaars weggelaten. Het gaat om de zaak zelf. Kun je een politica de mond snoeren omdat er misschien bepaalde gevoeligheden worden aangesneden. Als een politicus het SGP was komen uitschelden en beledigen, had het vermoedelijk veel bijval gekregen.
Dat staat ook in het bericht zelf. Ik heb de namen van de ondertekenaars weggelaten. Het gaat om de zaak zelf. Kun je een politica de mond snoeren omdat er misschien bepaalde gevoeligheden worden aangesneden. Als een politicus het SGP was komen uitschelden en beledigen, had het vermoedelijk veel bijval gekregen.
Nee, vrij onfatsoenlijk als ze uitgenodigd is. :kwaad:
Nee, vrij onfatsoenlijk als ze uitgenodigd is. :kwaad:
Ik begrijp uit het bericht dat het protest op gang kwam nadat ze op de opening van het academisch al gesproken had. Waarschijnlijk heeft het College van Bestuur niet veel ruchtbaarheid willen geven aan haar mogelijke komst. Hadden ze meteen een tas met explosieven kunnen klaarleggen :maf:
Precies. Maar ja had je enige fatsoen verwacht van moslims? Ik allang niet meer. Hirshi is gewoon een bedreiging voor de moslim mannen. Ze is een sterke vrouw die zich heeft weten los te rukken uit de verstikkende tentakels van de vrouwen onderdrukkende Islam. En ropet andere vrouwen op dat ook te doen. In ieder geval voor hun rechten op te komen. Dat is de reden dat ze zo aangevallen wordt. Ze heeft de Islam niet nodig n heeft zichzelf gevonden. Ze praat vrij uit over haar nare ervaring met de Islam. En dat kan natuurlijk niet. Want moslims houden liever alles geheim. En verdraaien de boel als er weer een drol van hun naa boven komt driijven. Roepen dan onzin als "islam was de eerste die rechten gaf aan de vrouw" en blah blah daarbij het verhaal van Esther vergetend. Hetgeen ca 2500 eerder plaats vond. Als islam de vrouwen rechten gaf heeft dat schijnbaar maar 1 nano seconde geduurd. Want heden ten dage hebben veel vrouwen geen leven onder de scepter van de islam. De blijf van mijn lijf huizen en het Mentrum stroomt vol met moslima's. En dan hebben we het nog niet eens over de zeer dubieuse term "eerwraak" gehad. iemand mag mij uitleggen wat er voor eer te behalen valt als je je eigen vrouw en nog veel erger je eigen zus vermoord. Alleen lafaards vermoorden een weerloze bange vrouw.
De meeste ondertekenaars van die protestbrief waren vrouwen. Ik had ook begrepen dat er veel Moslimas hadden geprotesteerd tegen Hirsi Ali. Maar hoe oprecht dat allemaal is, kan ik niet beoordelen.
Hazouz_55
16-09-2005, 11:38
Hirsi Ali is een provocateur...
Maar daarom mag ze nog wel ergens in het openbaar spreken.
[
De vraag was of allochtone en autochtone studenten dit protest tegen Hirsi Ali wilden steunen. Goede of slechte actie van de UvA?
Hirshi Ali is "overrated." Ze krijgt te veel aandacht en volgens mij kickt ze erop. Ik zou zeggen, doe jezelf een lol en negeer haar gewoon.
Hirshi Ali is "overrated." Ze krijgt te veel aandacht en volgens mij kickt ze erop. Ik zou zeggen, doe jezelf een lol en negeer haar gewoon.
Ik denk het punt van emancipatie waar ze aandacht voor leek te vragen niet overrated is. Maar zijzelf is vermoedelijk wel een beetje opportunist. Eerst PvdA, toen VVD en er waren zelfs mogelijkheden dat ze bij de SP zou komen. Dat heeft ze natuurlijk niet gedaan, misschien wel omdat je bij de SP niet meer verdient als kamerlid dan het minimumloon. Op dat punt is Lazrak ook een beetje gevallen.
Faridatun
16-09-2005, 14:07
Als ze werkelijk begaan was met de erbarmelijke positie van onderdrukte vrouwen, had ze het héél anders aangepakt. Ze schiet alleen op moslims omdat zij afvallig is. Ooh, wie gaat er nu aandacht schenken aan zo'n gefrustreerde persoon?
Ik denk het punt van emancipatie waar ze aandacht voor leek te vragen niet overrated is. Maar zijzelf is vermoedelijk wel een beetje opportunist. Eerst PvdA, toen VVD en er waren zelfs mogelijkheden dat ze bij de SP zou komen. Dat heeft ze natuurlijk niet gedaan, misschien wel omdat je bij de SP niet meer verdient als kamerlid dan het minimumloon. Op dat punt is Lazrak ook een beetje gevallen.
Als bijna-bestuurkundige vind ik haar beleid niet echt intetessant. Ik ben geinteresseerd in doelstreffendheid en dat mis ik bij hara. Begrijp me niet verkeerd............... ze heeft alle vrijheid om te doen wat ze wil, maar ik ben vooral geinteresseerd in iets dat werkt. Want dat er een probleem is, dat is zeker. Dat Submission en zo het probleem niet hebben opgelost, dat is ook zeker.
Ik zie liever gewoon iemand anders opstaan om alsnog de problemen op te lossen. Ik wil gene politiek correcte stilte, maar gewoon iets dat werkt.
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.