Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Werken met Hijaab ?

Blond3_Aicha
12-09-2005, 14:08

Assalamoun 3aleikoum iedereen. Ik ben een Nederlands meisje en ben sinds 4 jaar moslim. Ik voel dat ik nu eindelijk ( zeker wel,.. ) toe ben om hijaab te dragen. Eindelijk kan het me steeds minder schelen wat mijn nederlandse klasgenotjes ervan vinden en mijn leraren.\ Mijn probleem is nu, ik heb echt werk nodig, zitten thuis krap, wil wat bijdragen en zo hoef ik niet meer bij mijn moeder te vragen om bepaalde dingen. Zij kan het geld beter gebruiken. Ik ben al bezig met solliciteren, maar ben bang dat als ik hijaab ga dragen, en ik dadelijk gebeld wordt, en naar een sollicitatiegesprek kom, ik net zo goed helemaal niet kan komen. Jullie weten allemaal hoe de maatschappij tegenwoordig werkt, hier in NL.... Heeft iemand van jullie hier ervaring mee, bij winkels zoals Ici paris of kledingwinkels, hoe ze daar op een hoofddoek reageren? Ik heb echt jullie hulp nodig, alvast bedankt, alle reacties zijn welkom! Choukran,.. Aicha

rbatia112
12-09-2005, 14:18
Wa 3alikoem asalaam zuster, ik begrijp precies wat je bedoelt oegti en zit er ook heel erg mee. Ik draag nu bijna een jaar de hijaab en durf sindsdien ook niet te gaan solliciteren want ik weet gewoon zeker als ze me zien aanlopen met een hoofddoek je maar beter gelijk exit kan gaan. Maja wa kunnen we er aan doen :kweetnie:

Alhocimatje
12-09-2005, 14:19
he meid, ik ben ook bezig met solliciteren maar meer in de richting van secretarieel werk, vertrouw gewoon erop dat er heus wel een bedrijf tussen zit die je gewoon met hijab zal accepteren, we maken het zelf vaak erger dan het is, zet gewoon die negatieve gedachtes opzij en ga er gewoon voor! succes!

Blond3_Aicha
12-09-2005, 14:20
Salaam rbatia, Dank je wel voor je reactie, het is fijn om te weten dat ik niet de enige ben met dit probleem. Hoewwel dat ook niet te verwachten was :S Triest, ... Ik ga demonstreren tegen dit probleem doe je mee :D :P Laten zien dat meiden met hijaab veel beter kunnen werken !!!!! :D\\

Nedyá_
12-09-2005, 14:24

he meid, ik ben ook bezig met solliciteren maar meer in de richting van secretarieel werk, vertrouw gewoon erop dat er heus wel een bedrijf tussen zit die je gewoon met hijab zal accepteren, we maken het zelf vaak erger dan het is, zet gewoon die negatieve gedachtes opzij en ga er gewoon voor! succes! Heb je nou dan een uitkering?

Marisah
12-09-2005, 14:26
Wa 3alikoem asalaam zuster, ik begrijp precies wat je bedoelt oegti en zit er ook heel erg mee. Ik draag nu bijna een jaar de hijaab en durf sindsdien ook niet te gaan solliciteren want ik weet gewoon zeker als ze me zien aanlopen met een hoofddoek je maar beter gelijk exit kan gaan. Maja wa kunnen we er aan doen :kweetnie: >> Nou wat je eraan kan doen??? Is juist wel solliciteren! Sinds ik moslim ben geworden en hijaab ben gaan dragen heb ik altijd gewerkt.. Natuurlijk krijg je wel eens domme vragen (heb je wel haar was de domste), maar ben altijd aangenomen.. Behalve 1x, toen ze mij aan zag komen wist ik al... dit wordt niets. Die vrouw dacht duidelijk dat ik debiel was, vroeg of ik de telefoon aan kon nemen (was tijdelijk receptioniste via uitzendbureau)... hallo... ik was net afgestudeerd aan de HEAO!!!! Ik ben op een gegeven moment ook weggegaan, heb heel vriendelijk gezegd dat ik dacht dat zij liever een ander persoon hier ziet zitten en dat de lokatie niet goed voelt... dat we het hier beter bij kunnen laten. Verder geen problemen gehad. Kleed je wel verzocht en netjes, het liefst geen zwart en donkere kleuren. Dan maak je meer kans. Ik zou ook kijken op plaatsen waar meer moslims wonen, dus bv bos & Lommer in amsterdam ipv Amstelveen... Succes allemaal! M.

Nedyá_
12-09-2005, 14:26
Ik heb dat probleem nou ook. Elke dag ben ik wel aan het solliciteren. Hebben zij mij eenmaal gezien, mag ik weer weggaan.

Blond3_Aicha
12-09-2005, 14:55
Harstikke bedankt voor al jullie reacties! Dankzij jullie ga ik 'm toch dragen! Inchallah zo snel mogelijk! Julie hebben gelijk, we maken het voor onszelf veel moeilijker dan het is! Echt heel erg bedankt, moge Allah jullie belonen! Veel suc6 verder voor jullie zelf!! XxxxX

Eentje
12-09-2005, 15:19
Natuurlijk moet je wel gewoon solliciteren. Ik ben mijn vorige baan kwijt geraakt omdat ik van de een op de andere dag met een hoofddoek op naar mijn werk kwam. En aangezien ik veel met klanten te maken had, zag mijn werkgever dat niet echt zitten (niet dat hij dat zei natuurlijk). In ieder geval mijn contract werd niet verlengd met een of ander dom argument, terwijl hij mij zelf terug wilde in het bedrijf (voordat ik hoofddoek droeg). Ik was daarvoor namelijk zelf weggegaan. In ieder geval na een jaar lang frustraties en domme opmerkingen aan te moeten horen, zoals "wie zegt dat je volgende week niet met een burka op komt?" of "wil je je hoofddoek niet af doen" of "we hadden toch een ander plaatje bij jouw cv" (ook HEO afgestudeerd en veel werkervaring op hoog niveau), heb ik nu een top baan, met veel vrijheden. Anders zat ik nu niet op Mnl :hihi: Mag hier ook gewoon bidden etc. Dus zo zie je maar, elk nadeel heeft zijn voordeel. Ik zou zeggen geef de hoop niet op. En de hoofddoek heeft je vrijheden en legt je absoluut geen beperkingen op. Het zijn de mensen die je vrijheid willen beperken en niet de hoofddoek. :kus:

imaanbloemetje
12-09-2005, 15:37
Natuurlijk moet je wel gewoon solliciteren. Ik ben mijn vorige baan kwijt geraakt omdat ik van de een op de andere dag met een hoofddoek op naar mijn werk kwam. En aangezien ik veel met klanten te maken had, zag mijn werkgever dat niet echt zitten (niet dat hij dat zei natuurlijk). In ieder geval mijn contract werd niet verlengd met een of ander dom argument, terwijl hij mij zelf terug wilde in het bedrijf (voordat ik hoofddoek droeg). Ik was daarvoor namelijk zelf weggegaan. In ieder geval na een jaar lang frustraties en domme opmerkingen aan te moeten horen, zoals "wie zegt dat je volgende week niet met een burka op komt?" of "wil je je hoofddoek niet af doen" of "we hadden toch een ander plaatje bij jouw cv" (ook HEO afgestudeerd en veel werkervaring op hoog niveau), heb ik nu een top baan, met veel vrijheden. Anders zat ik nu niet op Mnl :hihi: Mag hier ook gewoon bidden etc. Dus zo zie je maar, elk nadeel heeft zijn voordeel. Ik zou zeggen geef de hoop niet op. En de hoofddoek heeft je vrijheden en legt je absoluut geen beperkingen op. Het zijn de mensen die je vrijheid willen beperken en niet de hoofddoek. :kus: ZO STOERRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR...maar kleed je je ook echt zwart en donker zegmaar, of toch richting `trendy´ ook al is het juist de bedoeling van niet??

Eentje
12-09-2005, 15:44
ZO STOERRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR...maar kleed je je ook echt zwart en donker zegmaar, of toch richting `trendy´ ook al is het juist de bedoeling van niet?? Als je bedoel of ik met van die zwarte burka-achtige (ik weet niet hoe het heet) kleding loop, nee dat niet. Maar ik draag wel gewoon rokken en iets wijds erboven, blouse of van die overgooiers (net als die Pakistanen altijd dragen). En in de kleur die ik wil (ik hou zelf niet van velle kleuren).

Alhocimatje
12-09-2005, 16:49
Heb je nou dan een uitkering? nee nog niet, maar ik krijg zo een ww-geval :( ik wil gewoon werken, dus ben ik volop aan het solliciteren

Intention
12-09-2005, 17:16
Toen ik begon met solliciteren heb ik even met de gedachte gespeeld, dat het nu toch wel anders zou zijn dan voorheen, en dat ik wellicht iets meer strijd moest gaan leveren dan ik deed toen ik nog geen hoofddoek op had. En soms is dat ook het geval, maar mij valt ook op dat je ook gewoon positieve reakties krijgt. En niet alleen dat, 'oh zo zonde van je haar gebazel'. Je moet zo'n gesprek wel positief aangaan en niet bij voorbaat al gaan stressen en denken dat je het toch niet wordt wordt omdat je een hoofddoek draagt. Maar zet je werk niet boven je geloof..Mijn hoofddoek heeft mij destijds in ieder geval niet belemmerd om te werken met clienten. Zodra jij bewust bent van je hoofddoek en deze ook vol overtuiging draagt, dan zul je merken dat een recruiter dat ook aan jou ziet..Dat is althans mijn ervaring met de hijab..