Bekijk originele versie : Ditch Holocaust day, advisers urge Blair
frankherbert
11-09-2005, 20:34
ADVISERS appointed by Tony Blair after the London bombings are proposing to scrap the Jewish Holocaust Memorial Day because it is regarded as offensive to Muslims.
They want to replace it with a Genocide Day that would recognise the mass murder of Muslims in Palestine, Chechnya and Bosnia as well as people of other faiths.
The draft proposals have been prepared by committees appointed by Blair to tackle extremism. He has promised to respond to the plans, but the threat to the Holocaust Day has provoked a fierce backlash from the Jewish community.
Holocaust Day was established by Blair in 2001 after a sustained campaign by Jewish leaders to create a lasting memorial to the 6m victims of Hitler. It is marked each year on January 27.
The Queen is patron of the charity that organises the event and the Home Office pays £500,000 a year to fund it. The committees argue that the special status of Holocaust Memorial Day fuels extremists’ sense of alienation because it “excludes” Muslims.
A member of one of the committees, made up of Muslims, said it gave the impression that “western lives have more value than non-western lives”. That perception needed to be changed. “One way of doing that is if the government were to sponsor a national Genocide Memorial Day.
“The very name Holocaust Memorial Day sounds too exclusive to many young Muslims. It sends out the wrong signals: that the lives of one people are to be remembered more than others. It’s a grievance that extremists are able to exploit.”
The recommendation, drawn up by four committees including those dealing with imams and mosques, and Islamaphobia and policing, has the backing of Sir Iqbal Sacranie, secretary-general of the Muslim Council of Britain.
He said: “The message of the Holocaust was ‘never again’, and for that message to have practical effect on the world community it has to be inclusive. We can never have double standards in terms of human life. Muslims feel hurt and excluded that their lives are not equally valuable to those lives lost in the Holocaust time.”
Ibrahim Hewitt, chairman of the charity Interpal, said: “There are 500 Palestinian towns and villages that have been wiped out over the years. That’s pretty genocidal to me.”
The committees are also set to clash with Blair on his proposal to ban Hizb ut-Tahrir, the radical Islamic group. Government sources say they will argue that a ban is unjustified because the group, which is proscribed in much of the Middle East, neither advocates nor perpetrates violence in the UK.
A Home Office spokesman said it would consider the proposals for a separate Genocide Day for all faiths but emphasised that it regarded the Holocaust as a “defining tragedy in European history”.
Mike Whine, a director of the British Board of Deputies, said: “Of course we will oppose this move. The whole point is to remember the darkest day of modern history.”
Louise Ellman, Labour MP for Liverpool Riverside and a Holocaust Memorial trustee, said: “These Muslim groups should stop trying to evade the enormity of the Holocaust.”
The seven committees finalise their recommendations today at St George’s House, Windsor, and will submit them to Blair and Charles Clarke, the home secretary, on September 22.
Times Online (http://www.timesonline.co.uk/article/0,,2087-1775068,00.html)
Waarom niet eigenlijk? De Holocaust is erg en zo ook diverse andere ethnische zuiveringen die plaatsvinden all over the world.
Ik snap wel dat het een gevoelige kwestie is. Het is goed dat er over gepraat wordt. Vind alleen het uitgangspunt wat minder.
hmm. The holocaust was toch wel een unieke gebeurtenis in de lange genocide geschiedenis van de mensheid. Het zo gepland en zo industrieel uitroeien van een hele bevolkingsgroep alleen maar omdat ze untermenschen genoemd werden. Hoe erg de Palestijnen het ook hebben, er zit ook een ander verhaal aan behalve dat ze enkel palestijns zijn (whatever that is).
Ik vind het huiveringwekkend dat het "regarded as offensive to Muslims" genoemd wordt. Snap ik niet.
hmm. The holocaust was toch wel een unieke gebeurtenis in de lange genocide geschiedenis van de mensheid. Het zo gepland en zo industrieel uitroeien van een hele bevolkingsgroep alleen maar omdat ze untermenschen genoemd werden. Hoe erg de Palestijnen het ook hebben, er zit ook een ander verhaal aan behalve dat ze enkel palestijns zijn (whatever that is).
Ik vind het huiveringwekkend dat het "regarded as offensive to Muslims" genoemd wordt. Snap ik niet.
Dat bedoel ik dus met uitgangspunt.
De oorlog in Joegoslavie vond ik anders ook best indrukwekkend. Verder lijkt het me ongepast om leed aan elkaar op te wegen.
Ik blijf er verder bij dat het geen slecht idee is. Zo maak je mensen ook bewust van ander onrecht op aarde. Misschien elk jaar een "thema" (bijv. Darfur)
[/B]
Dat bedoel ik dus met uitgangspunt.
De oorlog in Joegoslavie vond ik anders ook best indrukwekkend. Verder lijkt het me ongepast om leed aan elkaar op te wegen.
Ik blijf er verder bij dat het geen slecht idee is. Zo maak je mensen ook bewust van ander onrecht op aarde. Misschien elk jaar een "thema" (bijv. Darfur)
MISSCHIEN WAS JOEGOSLAVIË IMPOSANT OMDAT JE HET 'LIVE' MEE KON MAKEN IN JOUW TIJD.
Maar het was natuurlijk niet te vergelijken met de schaal van grootte van WO2.
Ook de planmatige uitroeiing van joden was zoveel groter dan die van moslims.
Maar leed kun je niet op een weegschaal afwegen. Maar wel kun je de kaders en schaal vergelijken.
MISSCHIEN WAS JOEGOSLAVIË IMPOSANT OMDAT JE HET 'LIVE' MEE KON MAKEN IN JOUW TIJD.
Maar het was natuurlijk niet te vergelijken met de schaal van grootte van WO2.
Ook de planmatige uitroeiing van joden was zoveel groter dan die van moslims.
Maar leed kun je niet op een weegschaal afwegen. Maar wel kun je de kaders en schaal vergelijken.
Ik kan me herinneren dat de oorlog daar begon. Ik heb na een bepaald journaal verslag nog in het prille begin van alle onrust besloten om geen journaal meer te kijken. Het was te schokkend. Dus gek genoeg, heb ik het niet Live gevolgd.
Ik heb genoeg gelezen, gezien, gehoord over de 2e WO. Ik wil bovendien geen vergelijking trekken tussen Joden en Moslims over andere eigenschappen. Mij gaat het om het leed, ongeacht afkomst en religie.
Heerlijk die hypocriete brutaalheid van moslims.
In de hele moslimwereld worden Joden gediscrimineerd en/of zijn ze hun leven niet zeker. En dan ook nog in je hoofd halen om in Groot-Britannie dit soort voorstellen te doen.
Je zou bijna zeggen, waar haal je het gore lef vandaan.
Heerlijk die hypocriete brutaalheid van moslims.
In de hele moslimwereld worden Joden gediscrimineerd en/of zijn ze hun leven niet zeker. En dan ook nog in je hoofd halen om in Groot-Britannie dit soort voorstellen te doen.
Je zou bijna zeggen, waar haal je het gore lef vandaan.
Niet echt waar he? Er zijn genoeg Arabisch Joden die zeer fijn wonen in Arabische landen.
Dé Moslims bestaan trouwens niet.
Niet echt waar he? Er zijn genoeg Arabisch Joden die zeer fijn wonen in Arabische landen.
Dé Moslims bestaan trouwens niet.
Owjah die zijn er zeker, hebben vaak hoge posities. Ze moeten alleen niet zeggen dat ze Joods zijn in bepaalde volkwijken anders worden ze ter plekke gelyncht.
Ook in Marokko.
Owjah die zijn er zeker, hebben vaak hoge posities. Ze moeten alleen niet zeggen dat ze Joods zijn in bepaalde volkwijken anders worden ze ter plekke gelyncht.
Ook in Marokko.
Toch nog steeds een verwrongen beeld van de werkelijkheid, naar mijn mening.
Toch nog steeds een verwrongen beeld van de werkelijkheid, naar mijn mening.
Dan verschillen we van mening :)
Dan verschillen we van mening :)
Ik heb het niet over wat ik vind, maar over de werkelijkheid.
:D
because it is regarded as offensive to Muslims.
Die zin gooit het voorstel de prullebak in. Dat is geen geldig en goed motief voor aanpassing. Maar een lautere angst van een paar schijterige ministers. Laat dat voorstel maar de prullebak in gaan en stel maar een nieuw op waarin dergelijke crap niet in staat.
Die zin gooit het voorstel de prullebak in. Dat is geen geldig en goed motief voor aanpassing. Maar een lautere angst van een paar schijterige ministers. Laat dat voorstel maar de prullebak in gaan en stel maar een nieuw op waarin dergelijke crap niet in staat.
Mee eens. Fout signaal idd.
Ik heb het niet over wat ik vind, maar over de werkelijkheid.
:D
De werkelijkheid is dat er amper nog Joden wonen in de Arabische wereld, en dat is niet omdat het zo prettig toeven is daar.
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.