Bekijk originele versie : SP: schoolboeken gratis
84sakina
07-09-2005, 17:54
DEN HAAG (ANP) - Schoolboeken moeten gratis worden, vindt de SP. Om te beginnen moet de BTW op leermiddelen verdwijnen, kunnen scholen de kosten drukken door in eigen beheer lesmethodes te ontwikkelen en moeten ze zelf financieel verantwoordelijk worden voor schoolboeken. De kosten voor lesmethodes zouden op deze manier zo ver gedrukt kunnen worden dat slechts een geringe extra bijdrage van de overheid nodig is om leerlingen voor niks schoolboeken te verstrekken, zo redeneert de SP.
SP-Kamerlid Vergeer maakte dit woensdag bekend, vlak voor een rondetafelgesprek in de Tweede Kamer over schoolkosten. BTW op leermiddelen noemt ze ,,rondpompen van geld''. Door scholen zelf verantwoordelijk te maken gaan ze scherper met uitgevers onderhandelen en kan de boekhandel, die ook veel geld opstrijkt, aan de zijlijn worden gezet.
Eigen boeken van scholen kunnen in Vergeers ogen net zo goed zijn als die van educatieve uitgevers. ,,Boeken die in eigen beheer worden uitgegeven doen in niets onder voor de luxe uitgaven van de grote uitgevers.''
Geld dat ouders kwijt zijn aan schoolboeken maakt een aanzienlijk onderdeel uit van de totale schoolkosten. De PvdA pleitte twee weken geleden nog voor een schoolboekenfonds. Ouders kunnen dan boeken huren bij de school. Dit scheelt hen honderden euro's per jaar. Scholen moeten daarvoor dan wel extra geld krijgen van het ministerie van Onderwijs. Minister Van der Hoeven (Onderwijs) voelt hier niets voor.
In het gesprek tussen de Tweede Kamer en het onderwijsveld over de schoolkosten klonk van verscheidene kanten de roep om scholen meer verantwoordelijkheid te geven. Zo zouden ze gedwongen worden om de kosten in de hand te houden. ,,Het hemd is nader dan de rok'' erkende R. Klein, schoolleider bij de Vereniging voor openbaar onderwijs in Zaanstad. ,,Scholen dienen alleen het algemeen belang als dat samenvalt met het eigenbelang.''
Nu kijken scholen bij de inkoop van boeken alleen maar naar de kwaliteit van de lesmethodes, maar hebben ze totaal geen oog voor de rekening die ouders gepresenteerd krijgen, betoogde de schoolleider. Hij erkende ook dat scholen hun exploitatiekosten doorberekenen aan de ouders, soms vrij openlijk zelfs.
http://www.ad.nl/binnenland/article13728.ece
Insha'Allah gratis boeken :D
AboeZayd
07-09-2005, 20:24
Dat zou echt ideaal zijn. Dat bespaart me weer 1200 euro per jaar :moe:
Net als iedere school leraren heeft die eigen les boeken kan schrijven, dat is een vak apart, volgens mij en dat kost heel tijd om goed te doen, ze hebben al zo veel te doen die leraren, lijkt me zeer inefficient.
Om het hoge btw tarief af te schaffen, lijkt me beetje duur, wat is een lesboek ? Een uitgever kan van elk boek wel zeggen, dat is een lesboek, dan is de prijs lager , dat lijkt me onwerkbaar en wie controleer dit ? Dan moet je alle boeken de hoge btw tarief afschaffen, maar daar zal minister Zalm niet blij mee zijn.
Dan vond ik verplicht invoeren van boekfondsen op scholen, veel beter, dan worden die boeken veel langer gebruikt en goedkoper voor de ouders.
DEN HAAG (ANP) - Schoolboeken moeten gratis worden, vindt de SP. Om te beginnen moet de BTW op leermiddelen verdwijnen, kunnen scholen de kosten drukken door in eigen beheer lesmethodes te ontwikkelen en moeten ze zelf financieel verantwoordelijk worden voor schoolboeken. De kosten voor lesmethodes zouden op deze manier zo ver gedrukt kunnen worden dat slechts een geringe extra bijdrage van de overheid nodig is om leerlingen voor niks schoolboeken te verstrekken, zo redeneert de SP.
SP-Kamerlid Vergeer maakte dit woensdag bekend, vlak voor een rondetafelgesprek in de Tweede Kamer over schoolkosten. BTW op leermiddelen noemt ze ,,rondpompen van geld''. Door scholen zelf verantwoordelijk te maken gaan ze scherper met uitgevers onderhandelen en kan de boekhandel, die ook veel geld opstrijkt, aan de zijlijn worden gezet.
Eigen boeken van scholen kunnen in Vergeers ogen net zo goed zijn als die van educatieve uitgevers. ,,Boeken die in eigen beheer worden uitgegeven doen in niets onder voor de luxe uitgaven van de grote uitgevers.''
Geld dat ouders kwijt zijn aan schoolboeken maakt een aanzienlijk onderdeel uit van de totale schoolkosten. De PvdA pleitte twee weken geleden nog voor een schoolboekenfonds. Ouders kunnen dan boeken huren bij de school. Dit scheelt hen honderden euro's per jaar. Scholen moeten daarvoor dan wel extra geld krijgen van het ministerie van Onderwijs. Minister Van der Hoeven (Onderwijs) voelt hier niets voor.
In het gesprek tussen de Tweede Kamer en het onderwijsveld over de schoolkosten klonk van verscheidene kanten de roep om scholen meer verantwoordelijkheid te geven. Zo zouden ze gedwongen worden om de kosten in de hand te houden. ,,Het hemd is nader dan de rok'' erkende R. Klein, schoolleider bij de Vereniging voor openbaar onderwijs in Zaanstad. ,,Scholen dienen alleen het algemeen belang als dat samenvalt met het eigenbelang.''
Nu kijken scholen bij de inkoop van boeken alleen maar naar de kwaliteit van de lesmethodes, maar hebben ze totaal geen oog voor de rekening die ouders gepresenteerd krijgen, betoogde de schoolleider. Hij erkende ook dat scholen hun exploitatiekosten doorberekenen aan de ouders, soms vrij openlijk zelfs.
http://www.ad.nl/binnenland/article13728.ece
Insha'Allah gratis boeken :D
Zou inderdaad heel wat beter zijn heb dit jaar niet eens boeken gekocht alleen tweedehands en de rest wordt kopiëren. Er gaat al genoeg van m'n zuurverdiende spaarcentjes naar de kapitalistische overheid en bedrijven als de kler. vraag me af hoeveel zo'n boek zou kosten als het niet de "stempel" "schoolboek" zou hebben :moe: :moe: :moe:
Dus mensen, deze gemeenteraadsverkiezingen stemmen op de SP!!!!!! Ik zeg het al zo vaak, SP, SP,SP en word ook lid!!!
Ik vraag me af of de SP wel een fatsoenlijke financiële dekking heeft voor dat plan.
Met andere woorden ... Wie gaat dat betalen?
Ik vraag me af of de SP wel een fatsoenlijke financiële dekking heeft voor dat plan.
Met andere woorden ... Wie gaat dat betalen?
De rijken!
rijmaran
07-09-2005, 23:33
Gratis......bestaat niet.
Alles heeft een prijs.
Gratis......bestaat niet.
Alles heeft een prijs.
Zels jij denk ik :hihi: :D
rijmaran
07-09-2005, 23:45
Zels jij denk ik :hihi: :D
Niet te betalen. :D
Niet te betalen. :D
Dat dacht ik al :hihi: :D
Je was vroeger al duur,dus dat is niet verandert :D
. . . ... . . . .Ouders kunnen dan boeken huren bij de school. Dit scheelt hen honderden euro's per jaar. . . .. . . . .
:wow: Huh?? :wow:
Dat word toch allang gedaan? :wow:
Toen ik in NL naar school ging heb ik altijd mijn boeken gehuurd bij school.
Nu ineens niet meer dan?
:wow: Huh?? :wow:
Dat word toch allang gedaan? :wow:
Toen ik in NL naar school ging heb ik altijd mijn boeken gehuurd bij school.
Nu ineens niet meer dan?
Wel hoor nog steeds ik moest 500 euro betalen dit jaar voor mijn koters :kwaad:
En ik vind het veels te veel.
Wel hoor nog steeds ik moest 500 euro betalen dit jaar voor mijn koters :kwaad:
En ik vind het veels te veel.
500 euro?? :wow:
Wow......
Ik zou het ook teveel vinden. Tweedehands boeken kopen zou dan misschien voordeliger uitkomen. Of niet?
De rijken!
Wie zijn dat? Of zijn dat soms de mensen die nu al opdraaien voor de huursubsidie, de bijstand, allerlei subsidies die allerlei onaangepaste groeperingen krijgen?
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.