Bekijk originele versie : Schaamte voor je eigen volk
Salaam lieve mensen,
Allereerst voor de mensen die gisteren gereageerd hebben op mijn bericht: HARTELIJK DANK voor jullie goede raad. Het maakt mij blij om te zien dat mijn medemensen en medemoslims met mekaar mee denken. Dat idee vrolijkt mij sowieso op.
Maar nu:
Wanneer ik buiten ben, zij het in de tram, bus, metro of gewoon op straat, schaam ik me soms diep. Waarvoor zou je dan zeggen. Nee, zo lelijk ben ik niet. Het is meer plaatsvervangende schaamte die overheerst wanneer ik een groepje (verschilt van 2 tot 20) jongetjes in de puberleeftijd (verschilt van 12 tot 29) nare dingen hoor roepen naar voorbijgangers, ouderen, zwarte mensen of gewoon iemand die anders is dan zij. Ik verzet me hier wel een tegen. Voorbeeld: laatst stond ik in de tram, even later komen er 3 Marokkaanse jongetjes binnen. Het was een drukke tram. Ik stond met mijn rug naar ze toe en ik hoorde ze al plannen maken over hoe die portemonnee nou te rollen. Heel waarschijnlijk hadden ze er geen idee van dat ik ook Marokkaanse was. Op het moment dat ik omkeek zag ik dat het ging om jongens van ongeveer 12/ 13 jaar. Ik schaamde me diep. Maar die schaamde sloeg al snel om in woede toen ik zag dat dat ettertje zijn hand stak in een wijd openstaande jaszak. Ik draaide me om en gaf een stoot (zogenaamd per ongeluk) aan die vrouw. Zij schrok en draaide zich om, waarna ik die jongen dodelijk aankeek. Hij begreep precies wat ik bedoelde en de halte daarna stapten ze uit.
Maar dit is maar een voorbeeld. Vaak genoeg kom ik dit soort dingen tegen. Laatst weer een groepje en die waren een paar meisjes aan het "versieren". Toen deze meiden hier niet op ingingen, werden ze gelijk hardop uitgescholden voor alles wat maar kan. Het ergste daarvan is dat er op dat moment nog veel andere Marokkanen passeren , waaronder oudere mannen. Deze meiden daarna te gaan betasten is een logisch gevolg van het niet ingaan op hun versierpogingen, heb ik begrepen. niet te geloven!!!!!
WIE VOEDT DEZE JONGENS OP??!!!! Doen die ouders het dan zo slecht? Natuurijk wordt je gedeeltelijk ook op straat opgevoed en door je vrienden, maar als ze allemaal zo zijn dan zet ik daar ook mijn twijfels bij. Verschrikkelijk gewoon. Mijn broertje heb ik vaak genoeg naar huis gestuurd als ik zag dat zijn vriendjes gekke dingen zeiden of deden. Doe je als ouder zo veel moeite om je kind goed op te voeden en dan komt een of andere etter die hem mee trekt. Wij zouden als volwassenen eigenlijk meer moeten waken voor onze jongere broertjes en zusjes. Want wij zijn meer van deze tijd, weten wat er speelt en onze ouders niet. Misschien sommige wel, maar vaak willen ze daar hun ogen voor sluiten. Als we dat nou allemaal eens deden en niet zo egoistisch zijn om alleen bezig te zijn met onze eigen dingen, maar ook eens je zusje in de "gaten'houden. Want die pubermeiden kunnen er trouwens ook wat van. Onze ouders zijn geneigd om zodra ze zien dat het jonge meisje later thuiskomt of dat soort zaken, te zeggen dat de tijd rijp is om haar te huwen. Is natuurlijk niet juist, maar dat is het enige wat ze op dat moment nog kunnen doen. Symptoombestrijding dan maar. Geen oorzaakaanpak!
Dit zeg ik allemaal omdat ik geen zin heb om me elke keer te moeten schamen als ik naar Amsterdam kom.
Groetjes,
T
zinalady
02-05-2002, 10:25
hey tornado...
ik ben het met elke regel in jou stukje eens!!!
als wij marokkanen door de nederlanders op dit soort dingen worden aangesproken dan voelen wij ons meteen gediscrimineerd en beledigt, en wij doen dan net alsof die problemen er helemaal niet zijn maar ze zijn er wel dergelijk :(
En op jou vraag DOEN DIE OUDERS HET DAN ZO SLECHT?!!! is moeilijk te beantwoorden maar mijn mening is dat er wel iets is wat ze niet goed doen....ik vind namelijk zelf dat er bij de standaard marokkaanse gezinnen veel te weinig gepraat word...en dan bedoel ik over alles!!! zoals b.v wat is er mis mee om je kind iets te leren over het onderwerp seks en liefde??? bij ons word het net gedaan of het er niet is, en dus moeten ze er zelf maar achterkomen... En dan heb ik het niet alleen over dat onderwerp ik vind er word ook veels te weinig besproken over wat een kind voor opleiding wilt doen en wat die leuk vind... Ik bedoel voor onze ouders is het belangrijkste dat je je met je geloof bezig houd en dat staat dus op de allereerste plaats...en ik vind dat is ook heel belangrijk maar ik vind ze moeten niet vergeten dat hun kinderen zich zelf moeten kunnen redden in deze maatschappij!!!!!
Maar het is ook heel moeilijk om goeie oplossingen voor dit soort problemen te hebben....Maar nogmaals
ik ben het helemaal met je eens en ik denk dat als wij marokkanen het eerst maar eens onder ogen moeten zien dat we dan al heel wat verder zijn!!!!
bye bye :zwaai:
lelalaila
02-05-2002, 12:19
juist tornado ik geef je echt 100% gelijk zo is het ik schaam me soms diep!! dat die dingen gebeuren!! en het liefste wil ik het niet eens geloven want als ik zoiets hoor wil ik het altijd goed praten maar dat is niet goed het is de harde waarheid!! en ik weet dat het niet echt aan de ouders ligt, maar wat er al is gezegt er is gebrek aan communicatie en dat hebben ze juist nodig ja wat kan je er aan doen nu is het een beetje laat maar misschien in de toekomst!!!
beslama hlikoum ;)
ghazella
02-05-2002, 12:29
Origineel gepost door lelalaila
juist tornado ik geef je echt 100% gelijk zo is het ik schaam me soms diep!! dat die dingen gebeuren!! en het liefste wil ik het niet eens geloven want als ik zoiets hoor wil ik het altijd goed praten maar dat is niet goed het is de harde waarheid!! en ik weet dat het niet echt aan de ouders ligt, maar wat er al is gezegt er is gebrek aan communicatie en dat hebben ze juist nodig ja wat kan je er aan doen nu is het een beetje laat maar misschien in de toekomst!!!
beslama hlikoum ;)
je haalt de woorden uit mijn mond lelelaila.
maar het ligt ook aan de vrienden die ze hebben en niet alllen de ouders. de ouder kunnen toch niet weten wat ze op straat doen, het ligt ook voor een groot deel aan hun vrienden, want ze gaan dingen doen om een beetje stoer overtekomen bij hun vrienden
Safira75
02-05-2002, 12:50
Origineel gepost door ghazella
je haalt de woorden uit mijn mond lelelaila.
maar het ligt ook aan de vrienden die ze hebben en niet alllen de ouders. de ouder kunnen toch niet weten wat ze op straat doen, het ligt ook voor een groot deel aan hun vrienden, want ze gaan dingen doen om een beetje stoer overtekomen bij hun vrienden
Dat is niet HELEMAAL waar. JE ouders geven je je opvoeding mee- en bepalen voor een groot gedeelte je karakter (idealiter dan he). Als eje een sterk karakter hebt- zal je niet domme dingen gaan doen alleen omdat anderen dat doen!!
ghazella
02-05-2002, 13:01
Origineel gepost door Safira75
Dat is niet HELEMAAL waar. JE ouders geven je je opvoeding mee- en bepalen voor een groot gedeelte je karakter (idealiter dan he). Als eje een sterk karakter hebt- zal je niet domme dingen gaan doen alleen omdat anderen dat doen!!
dat klopt wt je zegt , je ouders zorgen grotendeels voor je karakter, maar heel veel van mensen van de marokkaanse bevolking zijn in de criminele circuit. hoe kan dat dan??? is dat de schuld van de ouders. je ziet vaak dat de marokkaanse jongeren thuis gezelligdoen en heilig doen maar zodra ze op straat zijn veranderen ze.
Safira75
02-05-2002, 13:08
Origineel gepost door ghazella
dat klopt wt je zegt , je ouders zorgen grotendeels voor je karakter, maar heel veel van mensen van de marokkaanse bevolking zijn in de criminele circuit. hoe kan dat dan??? is dat de schuld van de ouders. je ziet vaak dat de marokkaanse jongeren thuis gezelligdoen en heilig doen maar zodra ze op straat zijn veranderen ze.
Miosschien komt dat omdat veel van de marokkanse cultuur in nederland is gebaseerd op hypocretie? Daarmee wil ik niemand beledigen ofzo hoor. Maar ik bedoel daarmee te zeggen dat het moeilijk is om open en eerlijk te zijn. de sociale controle is supergroot en men veroordeelt elkaar graag. Over het algemeen uiteraard! Niet elke individuele marokkaan! Maar doordat zoveel verborgen blijft is het makkelijk achterbakse dingen te doen! Los van dat de tweede generatie marokkanen die hier zijn, net tussen twee culturen vallen. Niet meer helemaaaal marokkkans en ook net niet Nederlands. Dat maakt het moeilijk voor jongeren hun identiteit te vinden. En dat brengt met zich mee dat ze zich al gauw thuis gaan voelen in wat voor groep dan ook- voor mannen is dat criminele circuit wel aantrekkelijk. Het heeft met macho zijn en status etc. te maken. Door discriminatie, maar ook door gebrek aan opleiding is het vaak moeilijk langs de reguliere9lees legale) weg een BMW 7-serie te kopen. En de MArokkaanse cultuur is best gericht op uiterlijkheden. Nogmaals ik spreek in z'n algemeenheid, niet over een ieder die deel uitmaakt van de Marokkaanse cultuur.
De Ouders hebben geen "schuld" in de zin van dat ze het expres doen (of juist iets laten), alleen hebbenb ze nog veel normen en waarden die niet meer in deze tijd passen- of moeilijk te volgen zijn in deze cultuur!
Ze hebben trouwens ook veel normen en waarden die in alle tijden passen hoor en universeel zijn!
ghazella
02-05-2002, 13:10
Origineel gepost door Safira75
Miosschien komt dat omdat veel van de marokkanse cultuur in nederland is gebaseerd op hypocretie? Daarmee wil ik niemand beledigen ofzo hoor. Maar ik bedoel daarmee te zeggen dat het moeilijk is om open en eerlijk te zijn. de sociale controle is supergroot en men veroordeelt elkaar graag. Over het algemeen uiteraard! Niet elke individuele marokkaan! Maar doordat zoveel verborgen blijft is het makkelijk achterbakse dingen te doen! Los van dat de tweede generatie marokkanen die hier zijn, net tussen twee culturen vallen. Niet meer helemaaaal marokkkans en ook net niet Nederlands. Dat maakt het moeilijk voor jongeren hun identiteit te vinden. En dat brengt met zich mee dat ze zich al gauw thuis gaan voelen in wat voor groep dan ook- voor mannen is dat criminele circuit wel aantrekkelijk. Het heeft met macho zijn en status etc. te maken. Door discriminatie, maar ook door gebrek aan opleiding is het vaak moeilijk langs de reguliere9lees legale) weg een BMW 7-serie te kopen. En de MArokkaanse cultuur is best gericht op uiterlijkheden. Nogmaals ik spreek in z'n algemeenheid, niet over een ieder die deel uitmaakt van de Marokkaanse cultuur.
De Ouders hebben geen "schuld" in de zin van dat ze het expres doen (of juist iets laten), alleen hebbenb ze nog veel normen en waarden die niet meer in deze tijd passen- of moeilijk te volgen zijn in deze cultuur!
Ze hebben trouwens ook veel normen en waarden die in alle tijden passen hoor en universeel zijn!
you go girl. mooi gezegd
Ik schaam me, erger me heel vaak aan hoe bepaalde landgenoten zich gedragen. Overal zie je het. De mooiste voorbeelden vind je op stations. Zeg nou eens eerlijk hoeveel Nederlanders lopen daar om 07.30 al rond, bezighoudend met allerlei activiteiten(ja iedereen weet wel wat ik bedoel)?? Ja die kun je op een hand tellen. Ja maar onze landgenoten echt diep triest!! Elke ochtend is het weer een volle bak. Het erge is dan als ze daar dan staan te schelden als een stelletje gekken(zowel letterlijk als figuurlijk bedoeld) bij elkaar en dan schaam ik me diep. Je ziet dan zo'n Nederlandse man/vrouw dan hun richting uitkijken en jij denkt precies hetzelfde als die ene persoon. Je kunt zijn/haar gedachte dan gewoon lezen. Ik walg dan gewoon van ze laat staan zij!!
WIE VOEDT DEZE JONGENS OP??!!!! Doen die ouders het dan zo slecht?
Ik vind niet dat je de schuld kunt neerleggen bij de ouders. Welke ouder wil nou dat zijn kind dit pad volgt?? Geen één. Zij hebben het er ook heel erg moeilijk mee en weten zich meestal echt geen raad. Eventjes een voorbeeld. Een gezin bestaande uit 6 kinderen. Allemaal opgevoed in hetzelfde huis. Allemaal hebben dezelfde aandacht gekregen en alle mogelijkheden om iets met hun leven te doen zoals o.a studeren. 5 kinderen doen het goed, ze zijn allemaal goed terechtgekomen en hebben allemaal een goede baan etc.. De trots van elke ouder. Deze kinderen zijn goed terechtkomen. Ja en dan is er die ene. Hij/zij is gewoon niet hanteerbaar. Houd zich alleen maar bezig met verkeerde/slechte dingen. De ouders doen alles wat in hun vermogen ligt om hun kind weer terug te krijgen. Het lukt gewoon niet. Hij/zij bepaalt toch wat ze wel of niet wil doen. Dit heeft dus niks met de opvoeding te maken, want de rest van het gezin doet het uitstekend binnen de maatschappij. De verantwoording van hun gedrag ligt dus wel degelijk bij diegene die "ontspoord" is.
Safira75
02-05-2002, 14:12
Origineel gepost door nejma00
Ik schaam me, erger me heel vaak aan hoe bepaalde landgenoten zich gedragen. Overal zie je het. De mooiste voorbeelden vind je op stations. Zeg nou eens eerlijk hoeveel Nederlanders lopen daar om 07.30 al rond, bezighoudend met allerlei activiteiten(ja iedereen weet wel wat ik bedoel)?? Ja die kun je op een hand tellen. Ja maar onze landgenoten echt diep triest!! Elke ochtend is het weer een volle bak. Het erge is dan als ze daar dan staan te schelden als een stelletje gekken(zowel letterlijk als figuurlijk bedoeld) bij elkaar en dan schaam ik me diep. Je ziet dan zo'n Nederlandse man/vrouw dan hun richting uitkijken en jij denkt precies hetzelfde als die ene persoon. Je kunt zijn/haar gedachte dan gewoon lezen. Ik walg dan gewoon van ze laat staan zij!!
WIE VOEDT DEZE JONGENS OP??!!!! Doen die ouders het dan zo slecht?
Ik vind niet dat je de schuld kunt neerleggen bij de ouders. Welke ouder wil nou dat zijn kind dit pad volgt?? Geen één. Zij hebben het er ook heel erg moeilijk mee en weten zich meestal echt geen raad. Eventjes een voorbeeld. Een gezin bestaande uit 6 kinderen. Allemaal opgevoed in hetzelfde huis. Allemaal hebben dezelfde aandacht gekregen en alle mogelijkheden om iets met hun leven te doen zoals o.a studeren. 5 kinderen doen het goed, ze zijn allemaal goed terechtgekomen en hebben allemaal een goede baan etc.. De trots van elke ouder. Deze kinderen zijn goed terechtkomen. Ja en dan is er die ene. Hij/zij is gewoon niet hanteerbaar. Houd zich alleen maar bezig met verkeerde/slechte dingen. De ouders doen alles wat in hun vermogen ligt om hun kind weer terug te krijgen. Het lukt gewoon niet. Hij/zij bepaalt toch wat ze wel of niet wil doen. Dit heeft dus niks met de opvoeding te maken, want de rest van het gezin doet het uitstekend binnen de maatschappij. De verantwoording van hun gedrag ligt dus wel degelijk bij diegene die "ontspoord" is.
Je karakter is voor een gedeelte aangeboren en voor een gedeelte aangeleerd. Dus op zich ben ik het wel met je eens. Maar je zal toch zien dat het niet altijd zo is dat alle- of zelfs de meeste kids goed terecht komen. Het gaat toch best vaak om hele gezinnen. Waar vooral de "{mannen" het niet geod doen. Die zijn verwender he!
Nejma,
Je hebt gelijk als je zegt dat de schuld niet bij de ouders neergelegd kan worden. Maar dat heb ik nooit beweerd. Het is een verantwoordelijk van de ouders, maatschappij en iedereen die met deze jochies in aanraking komt.
Waar ik het niet met je eens over ben is het feit dat je de ouders van alle blaam vrijspreekt. Kijk als er 1 op de 10 jongetjes ontspoort zouden zijn, zou ik het met je eens zijn, maar de praktijk wijst uit dat het meer 11 op de 10 zijn. Nou laat ik niet overdrijven, maar 9 op de 10 zijn gewoon niet meer goed bezig!!!!! kijk om je heen, tel om je heen en al gauw zul je je realiseren dat het niet meer gaat om INCIDENTEN, 1 op de zoveel, maar echt TEveel jongeren. Die fase waar jij nu inzit heb ik ook gehad. Ik heb ook een tijd gedacht dat het niet aan de ouders kan liggen omdat die toch het beste voor hun kinderen willen. Is ook zo, maar qua opvoeding doen ze het niet allemaal goed. Lang niet allemaal. In deze tijd moet je communiceren, slaan helpt niet. In deze tijd moet je toezicht houden, slaan helpt niet. In deze tijd moet je goed opvoeden, want slaan helpt niet.
Ik heb er wel eens ingedoken, heb met deze jongens samengewerkt en weet dondersgoed wat ze drijft.
ciao
Deurbeleid / Voor allochtoon is uitgaan net een tombola
door Ruud van Haastrecht en Florentijn van Root
2001-08-13
'Marco de Wit is portier bij probleemdiscotheken. Vanavond heeft hij een rustig avondje, Gay Night bij de It. Hij werkt door het hele land. Maar of het nou Schagen is, Alkmaar of Amsterdam, overal zijn er volgens hem problemen met Marokkaanse jongens. Op de dansvloer knijpen ze in borsten en billen van dames. En zodra een bewaker een Marokkaanse jongen aanspreekt als die een lijntje coke aan het leggen is, krijgt hij de hele groep tegen zich. ,,Ik discrimineer niet, ik generaliseer'', zegt De Wit, die zelf tien jaar geleden door een groep jongens is neergestoken. ,,Marokkanen leveren structureel meer problemen op dan anderen. Ze worden thuis zo strak gehouden. Ze zijn niet gewend om met die vrijheid om te gaan.'' Zijn collega knikt zo nu en dan instemmend.'
Het is nu algemeen bekend dat Marokkaanse jongens meestal worden geweigerd in een discotheek/club. Voornamelijk door hun agressief en onrespecvol gedrag tegenover andere clubgangers. Hierboven wordt een voorbeeld genoemd van Marok. jongens die op de dansvloer handtastelijk zijn. Dit komt niet alleen voor in discotheken maar ik kan je als meisje vertellen dat dit ook in de tram, in de winkel en ook om de hoek bij jou op straat gebeurt.
Op een vroege ochtend stond ik op de bushalte op de bus te wachten om naar mijn werk te gaan. Een jongen kwam aanrijden in een zwarte Golf en stopte bij de bushalte waar ik stond.
'Kom zina, stap in. Aji aji,' zei hij.
Ik stond stomverbaasd naar hem te staren alsof ie gek was geworden. Het was in godsnaam in de VROEGE ochtend (wist namelijk niet dat dat ook in de ochtend gebeurde) en hij zei doodleuk stap in, alsof hij verwachtte dat ik zou instappen. Onrespectvol, asociaal... heb er geen woorden voor.
Kom het door de ouders? Gedeeltelijk zeer zeker, of dit nou bewust of onbewust gebeurt, de verantwoordelijkheid ligt ook bij de ouders. Als kind word jij ONWETEND geboren, leeg, jou ouders zijn degene die jou "maken" en je hoofdje met "informatie" vullen. Verantwoordelijkheid ligt dus eigenlijk merendeels bij de ouders.
Origineel gepost door Tornado
Nejma,
Je hebt gelijk als je zegt dat de schuld niet bij de ouders neergelegd kan worden. Maar dat heb ik nooit beweerd. Het is een verantwoordelijk van de ouders, maatschappij en iedereen die met deze jochies in aanraking komt.
Waar ik het niet met je eens over ben is het feit dat je de ouders van alle blaam vrijspreekt. Kijk als er 1 op de 10 jongetjes ontspoort zouden zijn, zou ik het met je eens zijn, maar de praktijk wijst uit dat het meer 11 op de 10 zijn. Nou laat ik niet overdrijven, maar 9 op de 10 zijn gewoon niet meer goed bezig!!!!! kijk om je heen, tel om je heen en al gauw zul je je realiseren dat het niet meer gaat om INCIDENTEN, 1 op de zoveel, maar echt TEveel jongeren. Die fase waar jij nu inzit heb ik ook gehad. Ik heb ook een tijd gedacht dat het niet aan de ouders kan liggen omdat die toch het beste voor hun kinderen willen. Is ook zo, maar qua opvoeding doen ze het niet allemaal goed. Lang niet allemaal. In deze tijd moet je communiceren, slaan helpt niet. In deze tijd moet je toezicht houden, slaan helpt niet. In deze tijd moet je goed opvoeden, want slaan helpt niet.
Ik heb er wel eens ingedoken, heb met deze jongens samengewerkt en weet dondersgoed wat ze drijft.
ciao
Salaam Tornado,
Nee zo bedoelde ik het ook niet. Tuurlijk er zitten ook ouders bij die ervoor zorgen dat hun kinderen juist die dingen gaan doen die tegen alle principes, waarden, normen etc zijn. Het ging er mij meer om duidelijk te maken dat de ouders vaak gewoon machteloos staan tegenover hun eigen kinderen. Daar ging het mij om in mijn voorbeeld. Die ouders acht ik dus absoluut niet verantwoordelijk voor het gedrag van hun kinderen.
Wat het slaan betreft. Dat hoef je niet eens te vermelden. Als er iets is waar ik dus een grote tegenstandster van ben dan is het wel slaan. Slaan werkt juist averechts. Ja communicatie is de keyword!! Dat zal ik ook nooit tegenspreken. Maar wat doe je als je als ouder wilt praten met je zoon/dochter maar de andere partij heeft geen enkel oor voor wat jij te zeggen hebt?? Op een gegeven moment leggen ze zich er bij neer. Accepteren doen ze het niet, maar ze kunnen niet anders!!
Een ding nog. Je kan iemand pas helpen als die persoon ook bereid is om hulp te ontvangen. Anders zoals mijn vader altijd zegt"ka tahadrie ma elheet"(=je praat dan tegen een muur). Ze moeten het zelf ook willen, want dan begin je tenminste ergens!!
groetjes
Safira75
02-05-2002, 16:53
Origineel gepost door angelsweet_666
Dat er zoveel Marokaanse jongens zijn die het verkeerde pad opgaan is niet de schuld van de ouders maar van de maatschappij. Een voorbeeld: Mijn broer is 18 jaar, in de vorige zomervakantie wilde hij werken bij een Nederlandse groenteboer bij ons op de hoek, die iemand nodig had om achter de kassa te staan e.d. Wat gebeurt er, hij wordt weggestuurd met de mededeling dat er al iemand anders was voor die plaats. De volgende dag ging mijn buurjongen, die Nederlands is, naar de groenteboer toe om hem te vragen om die baan en wat gebeurt er:hij krijgt hem. De enige baan die overbleef was die van schoonmaker of zo bij de groenteboer. Wat zou jij dan liever hebben: keihard werken om f65,- per week te verdienen of evenveel werken om ongeveer f5000,- or what so ever te verdienen per maand. Dan is de keus wel gemakkelijk, denk ik zo. En de Marokaanse mannen die vrouwen proberen te versieren op die manier zijn meestal illegalen die
een verblijfsvergunning proberen te krijgen. Tenminste dat is mijn mening. Nou ja, beslama. :maroc:
Ik snap je point. Maar ben het toch niet helemaal met je eens. Ik zou namelijk NIET kiezen voor het "makkelijke" pad. Ik zou voor een alternatief pad kiezen. Een goeie opleiding volgen, gebruik maken van de Nederlandse subsidies, mijn eigen bedrijf beginnen - en Hollanders alleen als schoonmakers aan de slag laten!
Bilal_16
17-05-2008, 03:33
KutMarokkanen :kwaad:
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.