Bekijk originele versie : Marokkanen en sollicitaties
MAROKKANEN EN SOLICITEREN
Deze twee dingen gaan niet samen..hahaHAHA
Ik heb drie keer gesoliciteerd voor dezzelfde baan, maar nee hoor niet aangenomen.
Ik weet wat jullie gaan zeggen: "DAN DOE JE TOCH IETS VERKEERDS"
Nee dus..
Discriminatie op de arbeidsmarkt is een feit, en als je een werkgever vraagt of hij hier aan mee doen, zal hij dit natuurlijk ontkennen.
Maar wil je dit heel simpel bewijzen( dat er echt gediscrimineerd wordt op de arbeidsmarkt) dan moet je dit doen:
- Ga samen met een autochtoonse meisje/jongen een script verzinnen.
Ik heet.... en ik wil solliciteren voor deze baan...bla..bla etc..
- kies samen een bedrijf uit
- Begin jij(allochtoon) met bellen < 90% kans dat je afgewezen wordt
Hij zal het natuurlijk netjes houden en zeggen van "sorry we hebben geen vacature meer."
- Laat jou autochtoonse vriendin/vriend een half uur daarna, naar dezelfde bedrijf bellen? < 90% kans dat hij/zij de kans krijgt om een solicitatiebrief en een C.V op te sturen.
Ja mensen het is bewezen ik heb het zelf 3 keer gedaan. en drie keer kwam dezelfde uitkomst, nml, ik afgewezen en Mijnheer Hollander aangenomen.
Het begint al bij je naam, als je FATIMA of ACHMED heet zou ik de hoop al opgeven.
Volgens mij wordt er zo geselecteerd, ze gebruiken zo'n check list:
Allochtoon ---> ga naar vraag 13 AFGEWEZEN
Autochtoon ---> ga door met vraag 2
- De vrouwelijke allochtonen vallen als eerste eruit. Dit komt omdat vrouwen zwanger worden etc. en dat is alleen maar nadelig voor de werkgever.
- Dan komen de Mannelijke allochtonen aan de beurt die halen helaas ook de finish niet.
- De vrouwelijke autochtonen
- De mannelijke autochtonen, hebben de grootste kans op een baan.
Echte klootzakken zijn die WERKGEVERS
Ik denk dat ik maar ga soliciteren bij een Marokkaanse slager of een koffieshop.
Het word tijd dat Marokkanen hier eigen bedrijgfen gaan oprichten..
En de Nederlanders terugpakken. hahahaha
Ma3a a selama
IK ZOU ZEGGEN PROBEER MAAR UIT..
Moonshine
01-04-2003, 19:17
Wahhahahha dan doe ik godzijdank de juiste opleiding (Managment)....inshallah ga ik een eigen bedrijf oprichten...en dan mag jij bij mij SOLICITEREN :hihi:
bint_duh_bledie
01-04-2003, 22:05
zo dus ik begrijp het ook hihi
ik doe ook ondernemer-manager
maar die jongen hierzo heeft wel gelijk
ik snap dat niet
buitenlanders willen echt werken
en nederlnder die komen een keer in de week
maarja
wcht maar als ik mijn bedrijfie heb
nshoefo of er een blanke binnen komt
Zelfkritiek
01-04-2003, 23:43
Hoorde laatst ook zo'n verhaal over een jood die geen kans kreeg te soliciteren bij een bedrijf van een Marokkaan...
Vreemde wereld leven we toch in....
hahahaah maak jullie toch niet druk jongens
geen solicitatie?? dan maar overvallen .1 goeie slag per jaar
en je zit gezadeld(pista en zelfkritiek ik wacht al op jullie reactie :melig:
Klopt discriminatie op de arbeidsmarkt is een feit. Maar ik geloof dat hoger opgeleiden Marokkanen daar meer last van ondervinden dan geen tot lageropgeleide marokkanen.
Het is gewoon een feit dat een opegeleide Marokkaan een baan heeft dankzij zijn Marokkaanse afkomst of hij heeft GEEN baan omdat hij Marokkaan is.
Een aantal jaar geleden is een onderzoek gedaan onder personeelsfunctionarissen. De personeelsfunctionarissen gaven in het onderzoek aan dat als men twee gelijke kandidaten had, die beide voldoen aan de eisen, men uiteindelijk kiest voor de 'blanke'. Ik geloof niet dat het sinds een paar jaar anders is.
Er zijn afgestudeerde Marokkanen die nog steeds geen baan hebben. Marokkanen die zelfs afgestudeerd zijn in Personeel & Arbeid. Deze mensen hebben wel degelijk een kennis van hoe je moet solliciteren zou je zeggen. Vooral in Rotterdam zijn er Marokkanen die een universitaire diploma op zak hebben en nog steeds geen baan hebben weten te bemachtigen. Ze leven van een uitkering. Schande roept men dan. Maar als je dan een simpele baan als administrateur wilt nemen, zegt men: sorry u bent te zwaar voor deze functie. Ook vinden wij het niet fair dat u een baan bezet houd die eigenlijk voor iemand anders bestemd is. Want ze weten ook dat deze persoon zich gaat vervelen na een half jaar en zodra hij de kans krijgt een betere baan te vinden foetsie is. Tja ...geef ze eens ongelijk.
Ook bij instellingen als het arbeidsbureau zelf zie je het. Een baan hebben op het arbeidsbureau?? No problema.....zolang we subsidie krijgen van de gemeente.
Onder het mom van de bevordering van de participatie van allochtonen op de arbeidsmarkt, schonk de gemeente allerlei subsidies. Van dit geld werden er de gekste projecten opgezet. Functies als projectleider en bemiddelingsconsulent konden natuurlijk het best vervuld worden door een Turk of een Marokkaan zelf. Die begreep de doelgroep en sprak hun taal. ..Typisch geval van een baan krijgen omdat hij een Marokkaan of Turk is. Wel jammer hoor dat sinds die subsidies zijn gestopt worden deze mensen geen contract voor onbepaalde tijd wordt aangeboden. Sterker nog contracten worden niet eens meer verlengd. Men bonjourt de allochtone bemiddelaar de deur uit want de autochtone bemiddelaar kan in deze crisis tijden het zelf wel af.
En met een economische recessie in het vooruitzicht word dit alleen maar erger en zal ook de lageropgeleide Marokkaan niet meer zo makkelijk worden aangenomen bij het schoonmaakbedrijf..... hopelijk zal er dan ook eens wat aan worden gedaan. Tot nu toe heb ik geen enkele partij (behalve D66) over discriminatie van allochtonen op de arbeidsmarkt horen praten. Het is een feit dat allochtonen worden gediscrimineerd op de arbeidsmarkt.....alleen tot nu toe heeft niemand zijn bek open gedaan daar waar het nut had. En de rest die steekt zijn kop in het zand. Of men roept dat er toch een Wet Samen destijds is ingevoerd.....:rolleyes:
Hoor mensen zeggen: nou ik ken Jamal en die heeft een hele goede baan. En tuurlijk Jamal die met zijn reet iedere vrijdag avond vrolijk meeborrelt met zijn blanke collega's zal zeggen: als je echt een baan wilt hebben, moet je er gewoon wat voor doen. De baan komt niet naar jou maar jij moet naar de baan. Ja hoor Jamal dat jij een baan hebt, wil nog niet zeggen dat allochtonen niet worden gediscrimineerd op de arbiedsmarkt. En zeg eerlijk .....hoeveel slijm droop er uit je mond en hoeveel afwijzingen heb je ervoor gehad?
Tuurlijk is de nederlandse economie de afgelopen jaren gegroeid. En tuurlijk nam men marokkanen aan in supermarkten, tuinbouw, en weet ik veel wat voor branche nog meer aan. Logisch toch.....men zat te springen om personeel. En in dergelijke tijden kan men niet kieskeurig zijn qua afkomst en uiterlijk.
Tuurlijk is er een wetje die wet Samen heet en bedrijven verplicht een x aantal allochtonen in dienst te nemen. Tja wie van ons heeft nu niet zo'n formulier moeten invullen waar men perse wilde weten waar pa en ma zijn geboren. Maar wat doen veel bedrijven als het aantal allochtonen is bereikt en men twee gelijke kandidaten waarvan 1 blanke en 1 allochtoon voor zich heeft? Ja...we mogen het niet zeggen maar men kiest gewoon voor de blanke....klaar.
Een Marokkaan heeft een baan omdat hij Marokkaan is of hij heeft geen baan omdat hij Marokkaan is. Dit heeft allemaal te maken met het werken met de doelgroep (Fatima's de maatschappelijk werksters in vrouwenopvangcentra), Wet Samen of gewoon, gebrek aan personeel in een bepaalde branche (bijv. de gezondheidszorg, en het onderwijs). Ja joh Als je dan als Marokkaan als arts, verpleegster of leraar een baan zoekt dan kom je aan de bak en is je afkomst een bijzondere pre. Zeker in een zwarte wijk....of een instelling waar veel allochtonen klanten komen.
Heej Anouar, ik heb hetzelfde meegemaakt met een vriendin. Het is wel een aantal jaar geleden en het ging slechts om een lullige bijbaan maar ik belde op en zei mijn naam. Je kent het wel....HOE ZEGT U?? KUNT U DAT SPELLEN? Hij liep (zgn) naar een collega en kwam weer aan de telefoon en deelde mee: sorry de vacature is vervuld.
Een minuut of 20 later belde mijn Surinaamse vriendin op. Je kent het veel Surinamer hebben gewoon een Hollandse naam. Een erfenis uit de Slavernij die Hollanders daar bedreven. En Damn: wat zeiden ze toen ze een Nederlandse naam hoorde: ja hoor kom maar langs..........hahahaha mijn vriendin is uit solidariteit met mij niet gegaan en bovendien had ze geen zin om in dergelijk racistisch bedrijf te werken. Wel jammer dat we er nooit zijn achter gekomen hoe de stand van hun gezicht zou staan als ze erachter zouden komen dat deze Debbie de Mees gewoon een black ass woman was. :hihi:
Origineel gepost door Zelfkritiek
Hoorde laatst ook zo'n verhaal over een jood die geen kans kreeg te soliciteren bij een bedrijf van een Marokkaan...
Vreemde wereld leven we toch in....
Ik hoorde laatst een oude Jood vertellen hoe de sfeer was toen hij uit het concentratiekamp kwam. Terug in Nederland viel het hem zwaar tegen. Zelfs na de bevrijding keek de gemiddelde Hollander de Joden met de nek aan. De enige baan die hij kon vinden in de jaren daarna was als lommerboer.....met een kar haalde hij oude kleding op.......
de bezittingen van zijn ouders hebben zijn Hollandse buren destijds nooit teruggeven. Men moet vooral niet denken dat het na de oorlog makkelijk was om als Jood te leven in Nederland, aldus deze Jood. Hij vond ook dat dit stukje altijd is weggelaten en men doet alsof men zo tolerant was tegen de Joden in Nederland vlak na de bevrijding. Niets was volgens hem echter waar
.....................vreemde wereld leven we toch in........
ja we worden zwaar gedscrimineerd?!
niet alleen op werk hoor maar o.a.:
-toegang tot de gezondheidzorg.
- .. .. Discotheken(cafeetjes noem maar op).
- op straat.
praatjes
02-04-2003, 21:55
Sindskort heb ik een nieuwe hobby bijgekregen, ik spaar namelijk de poststukken waarin je leest dat je afgewezen bent. Ik verwacht een 70 stuks te behalen. :)
Ik wil alleen één ding kwijt: ik zelf heb stage gelopen bij een internationaal PZ (Personeel afd.). Hier solliciteerde af en toe Marokkanen, en als ik tijdens de selectie, sommige sollicitatie briefen lees, komt het voor dat er SPELFOUTEN in zitten, en mensen dit kan NIET, geheid dat je een afwijzing brief krijgt…(Tipje laat je sollicitatie brief door een 2e persoon lezen). Zelfs één kleine foutje is TE veel.
Mensen let hier a.u.b op, er zijn ook bepaalde gedragscode tijden sollicitatiegesprekken zoals, aankijken gesprekspartner, stevige hand schudden bla bla, en daar let men sterk op..
Ondanks dit Anouar24, kan je best gelijk hebben, dat allochtonen als 2e keus gekozen kunnen worden.
Origineel gepost door Anouar24
MAROKKANEN EN SOLICITEREN
Deze twee dingen gaan niet samen..hahaHAHA
Ik heb drie keer gesoliciteerd voor dezzelfde baan, maar nee hoor niet aangenomen.
Ik weet wat jullie gaan zeggen: "DAN DOE JE TOCH IETS VERKEERDS"
Nee dus..
Discriminatie op de arbeidsmarkt is een feit, en als je een werkgever vraagt of hij hier aan mee doen, zal hij dit natuurlijk ontkennen.
Maar wil je dit heel simpel bewijzen( dat er echt gediscrimineerd wordt op de arbeidsmarkt) dan moet je dit doen:
- Ga samen met een autochtoonse meisje/jongen een script verzinnen.
Ik heet.... en ik wil solliciteren voor deze baan...bla..bla etc..
- kies samen een bedrijf uit
- Begin jij(allochtoon) met bellen < 90% kans dat je afgewezen wordt
Hij zal het natuurlijk netjes houden en zeggen van "sorry we hebben geen vacature meer."
- Laat jou autochtoonse vriendin/vriend een half uur daarna, naar dezelfde bedrijf bellen? < 90% kans dat hij/zij de kans krijgt om een solicitatiebrief en een C.V op te sturen.
Ja mensen het is bewezen ik heb het zelf 3 keer gedaan. en drie keer kwam dezelfde uitkomst, nml, ik afgewezen en Mijnheer Hollander aangenomen.
Het begint al bij je naam, als je FATIMA of ACHMED heet zou ik de hoop al opgeven.
Volgens mij wordt er zo geselecteerd, ze gebruiken zo'n check list:
Allochtoon ---> ga naar vraag 13 AFGEWEZEN
Autochtoon ---> ga door met vraag 2
- De vrouwelijke allochtonen vallen als eerste eruit. Dit komt omdat vrouwen zwanger worden etc. en dat is alleen maar nadelig voor de werkgever.
- Dan komen de Mannelijke allochtonen aan de beurt die halen helaas ook de finish niet.
- De vrouwelijke autochtonen
- De mannelijke autochtonen, hebben de grootste kans op een baan.
Echte klootzakken zijn die WERKGEVERS
Ik denk dat ik maar ga soliciteren bij een Marokkaanse slager of een koffieshop.
Het word tijd dat Marokkanen hier eigen bedrijgfen gaan oprichten..
En de Nederlanders terugpakken. hahahaha
Ma3a a selama
IK ZOU ZEGGEN PROBEER MAAR UIT.
Hahahaha...solliciteren is niet meer van deze tijd beste jongen. Tegenwoordig moet je op maandag het bedrijf binnen stappen, je vertelt dat je komt werken, gaat zitten en gaat aan de slag.....En owee als ze je willen weg sturen.....dan laat je je tanden zien...oehhh (tip)
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.