Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Mijn spruitje.....

Pagina's : [1] 2

Bintje
22-08-2005, 20:46

is groot geworden :huil: vandaag ging ie voor het eerst naar school :o , ik moest hem huilend achterlaten miskien, vond het niet leuk en moest ook huilen :o thuis lette ik alleen maar op de klok en als iemand belde had ik het alleen maar over hem, hij heeft ook niet op een peuterspeelzaal gezeten ofzoiets en is gewoon ook altijd bij mij.........iwa al met al heb ik de dag overleefd alhamdulilah en toen ik hem ging ophalen was ie lekker aan het spelen ben benieuwd morgen maar ehum wat ik eigenlijk wou vragen is het volgende hij praat alleen maar marokkaans alhoewel wij zijn ouders gewoon nls praten hebben we al die jaren gewoon marokkaans gepraat met hem met als gevolg dat ie miskien bijna geen woord nls begrijpt....wel wat woordjes maar die kan ik op 1 hand tellen Die juf had het al over taalachterstand :maf: , hadden jullie kids dat ook en hoe snel leren ze nls op de basisschool

saadia29
22-08-2005, 20:51
Ohhhhhhhh..............voor mijn kindjes is het 7 november zover insha Allah, dan worden ze 4 jaar. Geloof me, heb het er nu al moeilijk mee, ze zitten alwel op de PSZ, maar toch vind ik die overstap zo moeilijk. Gefeliciteerd met je zoontje, hopelijk gaat het hem lekker makkelijk af en voelt hij zich gelijk thuis.

HoneyBee
22-08-2005, 20:57
Mijn dochtertje had een taalprobleem toen ze naar de creche ging. Maar ik heb er bewust voor gekozen om haar eerst het arabisch te leren, en dan pas het Nederlands. Ik dacht, dat leert ze wel. Ze ging op haar tweede naar de creche en sprak geen enkel woordje Nederlands, en nu een jaar later..... Echt, het lijkt alsof ze eerst Nederlands heeft leren praten. Ze praat echt perfect. En ook het arabisch spreekt ze perfect. Dus nu beheerst ze beide talen vlekkeloos. Ik denk dat jouw zoontje het Nederlands ook heel snel door zal hebben. Veel succes!

Bintje
22-08-2005, 20:57
Spannend saadia, ik vond het ook erg spannend alsof ik naar school ging kvertelde mijn man vandaag trots dat IK naar school ben gegaan hahah maar ik maak me wel druk om zijn "taalachterstand" ze zei het al op dag 1 wat zal me te wachten staan

Bintje
22-08-2005, 20:58

Mijn dochtertje had een taalprobleem toen ze naar de creche ging. Maar ik heb er bewust voor gekozen om haar eerst het arabisch te leren, en dan pas het Nederlands. Ik dacht, dat leert ze wel. Ze ging op haar tweede naar de creche en sprak geen enkel woordje Nederlands, en nu een jaar later..... Echt, het lijkt alsof ze eerst Nederlands heeft leren praten. Ze praat echt perfect. En ook het arabisch spreekt ze perfect. Dus nu beheerst ze beide talen vlekkeloos. Ik denk dat jouw zoontje het Nederlands ook heel snel door zal hebben. Veel succes! Dat heb je goed gedaan dan mesha Allah :goedzo:

Safah83
22-08-2005, 21:10
Spannend saadia, ik vond het ook erg spannend alsof ik naar school ging kvertelde mijn man vandaag trots dat IK naar school ben gegaan hahah maar ik maak me wel druk om zijn "taalachterstand" ze zei het al op dag 1 wat zal me te wachten staan Tegenwoordig worden ouders die hun kind anderstalig opvoeden geadviseerd om het kind naar een peuterspeelzaal te brengen op zijn minst een jaar voor ze naar school gaan... Het is jammer maar de waarheid is dat je kind wel heel wat moeilijkheden tegen gaat komen...Kinderen met taalachterstand worden nu ook vaker een jaar langer in de kleuterklas gehouden.... Je kan prenteboeken uit de bieb halen en veel voorlezen in het NL en ook met hem praten in het NL want het arabisch kan hij nu toch wel.... Een bepaald woord tweemaal opzeggen 1 keer in het NL en 1 keer in het arabisch helpt ook, zo begrijpt hij wat je bedoelt en maakt hij de link sneller.... Veel succes meid! ;)

oemtarik
22-08-2005, 21:17
achhhhhhhhh bintje, toen ik je verhaal las moest aan mijn tarikje denken, het eerste keer toen ik hem wegbracht naar de kdv, hij was pas 3 mnd oud, ik heb lopen janken op de gang echt heeeeeeel erg, maar gelukkig is de eerste dag voorbij, want dat is vaak het ergste veel sterkte

Bintje
22-08-2005, 21:26
dank je wel oem tarik ja een babietje wegbrengen lijkt me ook heeeeeeeeeeeeel eeeeeerggg moeilijk die psz ik bedoel iedereen moet het zelf weten hoor, ik heb er niets op tegen ofzo als iemand zijn kind er naartoe brengt, maar een marokkaanse vrouw adviseerde mij eens (die in een basisschool werkt nota bene) van dat ik het niet moest doen, ik kon zeg maar volgens haar mijn kind kneden (3zjen) hoe ik het wou.... maar weten jullie wat ik ook denk wij zijn (volgens mij de meeste) toch ook naar de basisschool gegaan alsof wij uit de lucht zijn gevallen (dat we niets begrepen en konden zeggen) maar ja met mij is het wel goed en met jullie ook toch

lilchakir
22-08-2005, 21:50
sa3detek ik moet nog een heel jaar wachten tot die van mij eindelijk naar de kleuterschool mag ik moet je eerlijk zeggen ik verheug me op dat moment .

saadia29
23-08-2005, 09:26
sa3detek ik moet nog een heel jaar wachten tot die van mij eindelijk naar de kleuterschool mag ik moet je eerlijk zeggen ik verheug me op dat moment . Ik verheug mij er ook op hoor, kan eerlijk gezegd niet wachten :D Alleen vind ik het ook wel moeilijk, dat ze niet meer beide in dezelfde klas gaan zitten en dat ze opeens zo'n lange dag moeten draaiten tot 15.00 uur.

serenity
23-08-2005, 09:37
Hihi, jij bent Bintje, en jouw kind is Spruitje....Een hele groenteschotel... :hihi: :p Maar ff serieus, mijn moeder heeft ons ook bewust de eerste vier jaar alleen maar Arabisch geleerd, want eenmaal op school leer je dat toch wel. Op zo'n jonge leeftijd werken je hersenen zeg maar als een soort 'spons', je neemt alles heel snel op. Al leren ze hem nu Chinees, dan zal die dat ook oppikken. Met andere woorden; maak je geen zorgen, het komt wel goed. En zoals iemand anders al zei; oefen zelf bv met hem dmv boekjes, video's, spelletjes etc. Leuk en leerzaam! :goedzo:

lilchakir
23-08-2005, 10:43
Ik verheug mij er ook op hoor, kan eerlijk gezegd niet wachten :D Alleen vind ik het ook wel moeilijk, dat ze niet meer beide in dezelfde klas gaan zitten en dat ze opeens zo'n lange dag moeten draaiten tot 15.00 uur. voor jou kids vindt ik het idd jammer dat ze apart komen te zitten en idd een lange dag. maar voor die badraaf van mij ,is het alleen maar goed .dan is ie ook afgemat als hij lekker thuis komtt. want dan is hij al zijn energie die hij heeft van tig kids kwijt. snap je maar jah dat zeg ik nu :confused:

Bintje
23-08-2005, 10:46
hahaha lilchakir ik was eerst de maanden aan het aftellen en toen de weken en daarna de dagen aan het aftellen pfffffff kon niet wachten wanneer hij zou beginnen maar toen het moment aanbrak ......moest ik wel effe slikken

Bintje
23-08-2005, 10:47
Hihi, jij bent Bintje, en jouw kind is Spruitje....Een hele groenteschotel... :hihi: :p :hihi: heeft iemand het toch opgemerkt

saadia29
23-08-2005, 12:26

voor jou kids vindt ik het idd jammer dat ze apart komen te zitten en idd een lange dag. maar voor die badraaf van mij ,is het alleen maar goed .dan is ie ook afgemat als hij lekker thuis komtt. want dan is hij al zijn energie die hij heeft van tig kids kwijt. snap je maar jah dat zeg ik nu :confused: hahaha...........vergis je niet, die van mij kunnen er ook wat van :maf2:

Pagina's : [1] 2