Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Term 'allochtoon' blijft in gebruik

Pagina's : [1] 2 3

84sakina
19-08-2005, 07:07

UTRECHT - 18/08/05 - (Novum) – Het kabinet blijft de termen ‘allochtoon’ en ‘autochtoon’ gebruiken. Dat schrijft minister voor Vreemdelingenzaken en Integratie Rita Verdonk (VVD) in een brief aan de Tweede Kamer. Verdonk vindt de termen nuttig voor haar beleid, vanwege de precieze definitie die eraan kan worden gegeven. Bovendien schrijft Verdonk niet te willen optreden als 'taalpolitie'. In een debat met de Kamer over het integratiebeleid zeiden PvdA en LPF moeite te hebben met de termen 'allochtonen' en 'etnische minderheden'. Dat zou negatieve beeldvorming oproepen en mensen die Nederlander zijn als vreemdeling stigmatiseren. Verdonk schrijft dat onderscheid moet worden gemaakt tussen het gebruik van de termen in het alledaagse taalgebruik en het gebruik voor wetgeving en beleid. Voor dat laatste is het aanduiden van mensen als westerse- of niet-westerse allochtoon volgens de bewindsvrouw bruikbaar, omdat het Centraal Bureau voor de Statistiek hier heldere criteria voor heeft. In het dagelijks taalgebruik is het 'een kwestie van persoonlijke smaak of gewoonte' of iemand allochtoon moet worden genoemd, vindt de minister. "Zolang we van elkaar weten wat we ongeveer bedoelen, gaat dat goed." De bewindsvrouw vindt dat de betekenis van de termen wordt bepaald door de context. Als het beter gaat met de integratie, verdwijnt de negatieve associatie volgens Verdonk vanzelf. © Tiscali/Novum http://www.tiscali.nl/content/article/nbinn/243975.htm Nederlander kan je alleen op papier worden. kost nog veel geld ook

Snowwolf
19-08-2005, 08:32
kijk hier eens http://forums.marokko.nl/showthread.php?t=650008

Nightwolf
19-08-2005, 09:04
Wat een stom gedoe. Mensen ZONDER Nederlands paspoort zijn allochtoon te noemen, alle anderen zijn NEDERLANDS ingezetene en daarmee Nederlands. Ik vind dat de ministers hiermee onderscheid maken tussen 2 bevolkingsgroepen die NEDERLANDS zijn, en daarmee het volk verdeeld. Ik vind het erg stupide. Er hoort geen onderscheid te worden gemaakt onder bevolkingsgroepen die een andere levensbeschouwing hebben. Bovendien, volgens de grondwet is iedereen hier toch gelijk? Echt stompzinnig. En nee, ik ben geen ''allochtoon''. Ik ben een geboren Nederlandse.

MrHaarlem
19-08-2005, 09:12
Wat een stom gedoe. Mensen ZONDER Nederlands paspoort zijn allochtoon te noemen, alle anderen zijn NEDERLANDS ingezetene en daarmee Nederlands. Ik vind dat de ministers hiermee onderscheid maken tussen 2 bevolkingsgroepen die NEDERLANDS zijn, en daarmee het volk verdeeld. Ik vind het erg stupide. Er hoort geen onderscheid te worden gemaakt onder bevolkingsgroepen die een andere levensbeschouwing hebben. Bovendien, volgens de grondwet is iedereen hier toch gelijk? Echt stompzinnig. En nee, ik ben geen ''allochtoon''. Ik ben een geboren Nederlandse. BEn het helemaal met je eens. Je hoort de politiek het maar continue hebben over integreren etc.......Maar diezelfde politiek zorgt er wel voor dat je als anders benoemt wordt dan de blanke nederlanders......Hoe kan je dan godsnaam het gevoel krijgen dat je in nederland erbij hoort. Ik ben een nederlander van marokaanse afkomst....ik ben hier geboren en heb de nederlandse nationaliteit, maar zelfs mijn kinderen zullen nog allochtonen genoemt worden. Soms denk ik zelfs dat de politiek helemaal niet wil dat we erbij horen!!!!!!!

newix
19-08-2005, 09:23

BEn het helemaal met je eens. Je hoort de politiek het maar continue hebben over integreren etc.......Maar diezelfde politiek zorgt er wel voor dat je als anders benoemt wordt dan de blanke nederlanders......Hoe kan je dan godsnaam het gevoel krijgen dat je in nederland erbij hoort. Ik ben een nederlander van marokaanse afkomst....ik ben hier geboren en heb de nederlandse nationaliteit, maar zelfs mijn kinderen zullen nog allochtonen genoemt worden. Soms denk ik zelfs dat de politiek helemaal niet wil dat we erbij horen!!!!!!! Ik ben het gedeeltelijk met je eens, maar vind toch dat niet overdreven moet worden. Ongeveer 10% van onze inwoners uit onze lage landen (dat cijfer geldt voor vrijwel gans West-Europa) zijn mensen die maximaal slechts enkele decennia bij ons wonen. En zelfs jij zal niet kunnen ontkennen dat er verschillen zijn, of we dat nu graag hebben of niet. Allochtonen is eigenlijk een vervangwoordje voor vreemdelingen, immigranten, gastarbeiders,... Die laatste woordjes hadden op een bepaald moment een te negatieve bijklank. En nu zien we helaas hetzelfde gebeuren met 'allochtonen'. Ik lees op dit forum geregeld dat mensen van Marokkaanse afkomst zich in de eerste plaats moslim voelen, dan Marokkaan en gans op het laatste Nederlander. Dat laatste wordt zelfs dikwijls ontkend, tenzij het om hun rechten gaat: dan zijn ze plots wel allemaal Nederlander en Europeaan. Vergis je niet: ik zou niets liever hebben dan dat alle allochtonen gewoon Nederlander en Belg zouden zijn. Maar de inspanningen moeten van twee kanten komen, he. Als je de nationaliteit overneemt, neem er dan ook alles bij: verantwoordelijkheid voor je nieuwe land, en zorgen dat dat land het goed doet in de economische en culturele wereldwijde wedrace. De dag dat het zover is, zullen die woordjes niet meer gebruikt worden. Zal dan totaal overbodig zijn.

newix
19-08-2005, 09:25
Dat is precis mijn punt . dat heb ik al vaak aangehaalt op dit forum . Je kunt nog zo geintegreed zijn maar ze zullen je nooit als nederlander zien . zelfs niet na 3 generaties. Je blijft toch altijd die buitenlander als het er op aan komt. Daarom wil ik helemaal geen nederlander zijn . Ik ben moslim . dat is me meer waard . Voila, een bevestiging van mijn post hierboven. :)

laylaah
19-08-2005, 09:29
ewa en dan ik ben er fier op dat ze mij allochtoon noemen allochtoon komt vooraan in woordenboek er wordt nogmaals bewezen dat we beter zyn!

Globi
19-08-2005, 09:31
Allochtoon is gewoon een benaming en daarnaast heb je gewoon de rechten waar je als Nederlanders recht op heb. Je kan het op een gegeven ogenblik toch niet hebben over Nederlanders die niet goed integreren…..klinkt wat vreemd. Heb het dan o.a. over mensen met onderschriften op fora als “it kills kufar and kufar deserve to die” mensen die dus duidelijk niet thuis horen in dit land.

aplat
19-08-2005, 09:32
Wat een stom gedoe. Mensen ZONDER Nederlands paspoort zijn allochtoon te noemen, alle anderen zijn NEDERLANDS ingezetene en daarmee Nederlands. Ik vind dat de ministers hiermee onderscheid maken tussen 2 bevolkingsgroepen die NEDERLANDS zijn, en daarmee het volk verdeeld. Ik vind het erg stupide. Er hoort geen onderscheid te worden gemaakt onder bevolkingsgroepen die een andere levensbeschouwing hebben. Bovendien, volgens de grondwet is iedereen hier toch gelijk? Echt stompzinnig. En nee, ik ben geen ''allochtoon''. Ik ben een geboren Nederlandse. Precies Nightwolf. Goed gezegd. :goedzo: - Maar : De vraag blijft WANNEER iemand, die NIET in Nederland geboren is, een Nederlands paspoort kan krijgen. Welke criteria zijn daar voor? Geen idee. Ik vind eigenlijk ook dat er geen mensen met een dubbel paspoort moeten bestaan want dat leidt ook tot ongewenst onderscheid. Daarbij vind ik zelfs dat er een Europees paspoort moet komen, en geen onderscheid gemaakt moet worden tussen landen. Maar dat zal wel een Utopie blijven.

laylaah
19-08-2005, 09:33
Allochtoon is gewoon een benaming en daarnaast heb je gewoon de rechten waar je als Nederlanders recht op heb. Je kan het op een gegeven ogenblik toch niet hebben over Nederlanders die niet goed integreren…..klinkt wat vreemd. Heb het dan o.a. over mensen met onderschriften op fora als “it kills kufar and kufar deserve to die” mensen die dus duidelijk niet thuis horen in dit land. globi jij bent egt onderste laag van de bevolking ze3ma integratie yek? :ego:

laylaah
19-08-2005, 09:34
Precies Nightwolf. Goed gezegd. :goedzo: - Maar : De vraag blijft WANNEER iemand, die NIET in Nederland geboren is, een Nederlands paspoort kan krijgen. Welke criteria zijn daar voor? Geen idee. Ik vind eigenlijk ook dat er geen mensen met een dubbel paspoort moeten bestaan want dat leidt ook tot ongewenst onderscheid. Daarbij vind ik zelfs dat er een Europees paspoort moet komen, en geen onderscheid gemaakt moet worden tussen landen. Maar dat zal wel een Utopie blijven. wat zit jij nu te morren is maar een stom boekje kan er een voor je laten maken als dat je gelukkig maakt :banana:

MrHaarlem
19-08-2005, 09:34
Ik ben het gedeeltelijk met je eens, maar vind toch dat niet overdreven moet worden. Ongeveer 10% van onze inwoners uit onze lage landen (dat cijfer geldt voor vrijwel gans West-Europa) zijn mensen die maximaal slechts enkele decennia bij ons wonen. En zelfs jij zal niet kunnen ontkennen dat er verschillen zijn, of we dat nu graag hebben of niet. Allochtonen is eigenlijk een vervangwoordje voor vreemdelingen, immigranten, gastarbeiders,... Die laatste woordjes hadden op een bepaald moment een te negatieve bijklank. En nu zien we helaas hetzelfde gebeuren met 'allochtonen'. Ik lees op dit forum geregeld dat mensen van Marokkaanse afkomst zich in de eerste plaats moslim voelen, dan Marokkaan en gans op het laatste Nederlander. Dat laatste wordt zelfs dikwijls ontkend, tenzij het om hun rechten gaat: dan zijn ze plots wel allemaal Nederlander en Europeaan. Vergis je niet: ik zou niets liever hebben dan dat alle allochtonen gewoon Nederlander en Belg zouden zijn. Maar de inspanningen moeten van twee kanten komen, he. Als je de nationaliteit overneemt, neem er dan ook alles bij: verantwoordelijkheid voor je nieuwe land, en zorgen dat dat land het goed doet in de economische en culturele wereldwijde wedrace. De dag dat het zover is, zullen die woordjes niet meer gebruikt worden. Zal dan totaal overbodig zijn. Ben ik het absoluut met je eens....iedereen die hier woont nationaliteit aanneemt of niet iedereen moet zich inspannen om te zorgen dat het goed gaat met je en met het land waar je in woont. Natuurlijk voel ik me in eerst stantie moslim maar dat heeft niks te maken met mijn nationaliteit.....ik voel me ook zeker nederlander omdat ik hier geboren ben en ben opgegroeid en voel me marokaan omdat ik dit van thuis uit ben. Neem niet alle 13 en 14 jarige serieues op dit forum. De meeste schreeuwen maar wat.

laylaah
19-08-2005, 09:35
moest je nu deftig nl kunnen schrijven dan had het wat zin marokKAAN dubbele k a looser het slijm druipt eraf

an3sdej
19-08-2005, 09:35
Wat een stom gedoe. Mensen ZONDER Nederlands paspoort zijn allochtoon te noemen, alle anderen zijn NEDERLANDS ingezetene en daarmee Nederlands. Ik vind dat de ministers hiermee onderscheid maken tussen 2 bevolkingsgroepen die NEDERLANDS zijn, en daarmee het volk verdeeld. Op die andere topic hierover zei ik ook al tegen Hazouz dat veel Marokkanen geeneens Nederlander willen zijn, zich geen westerse Nederlander willen voelen. Veel van dit soort Marokkanen schelden wel geïntegreerde/geassimileerde Marokkaanse Nederlanders uit voor 'bounty en verrader', dat soort zijn voor mij het Nederlanderschap niet waardig. Zij spugen op de westerse wereld, en horen wat mij betreft ook geen Nederlands paspoort te hebben, zij zijn het onwaardig, zij zijn ook hun geloof onwaardig.

newix
19-08-2005, 09:38

Ben ik het absoluut met je eens....iedereen die hier woont nationaliteit aanneemt of niet iedereen moet zich inspannen om te zorgen dat het goed gaat met je en met het land waar je in woont. Natuurlijk voel ik me in eerst stantie moslim maar dat heeft niks te maken met mijn nationaliteit.....ik voel me ook zeker nederlander omdat ik hier geboren ben en ben opgegroeid en voel me marokaan omdat ik dit van thuis uit ben. Neem niet alle 13 en 14 jarige serieues op dit forum. De meeste schreeuwen maar wat. Als het woordje allochtonen niet meer zal gebruikt worden, zal het komen door mensen als jij. Het zou een droom zijn voor velen als jouw gezonde verstand wat meer verspreid werd. Prachtreactie: volwassen, genuanceerd, wijs. :goedzo:

Pagina's : [1] 2 3