Bekijk originele versie : Gemeen
Kip_zonder_kop
18-08-2005, 17:57
Salaam oeleikeoem allemaal,
Ik sprak vandaag met mijn aanstaande en we hadden het over kinderen...
Ik ben berbers en hij is arabisch, nou ik zei tegen hem als wij later kinderen krijgen (insha Allah) dan praat ik berbers met ze, en jij praat dan arabisch met ze...
Hij zovan watte? Ik wil dat ze met de arabische taal worden opgevoed en niet met de berberse...ik zovan maar ik wil het wel, hoe moeten ze dan met mijn famillie communiceren? Hij zovan jah okey dat is wel handig dan maar ik wil wel dat arabisch dan de hoofdtaal is..want arabisch is belangrijker...
Ik zovan nee hoor is even belangrijker, hij van echt niet berbers is niet belangerijk...
Nou dit vind ik dus heel gemeen :traan1: en oneerlijk.
Het is toch alleen beter voor een kind om 2 talen te leren?
Ghatar_tangawia
18-08-2005, 18:06
Nou, als ik eerlijk moet zijn heeft je man gelijk!! Het arabisch is veel belangrijker en nuttiger dan het berbers..
Kip_zonder_kop
18-08-2005, 18:12
Nou, als ik eerlijk moet zijn heeft je man gelijk!! Het arabisch is veel belangrijker en nuttiger dan het berbers..
Nuttiger in wat? :rolleyes: Is marokkaans arabisch een internationale taal ofso?
En is mijn famillie niet belangrijk?
ik vind allebei belangrijk in maroc heb je verschillende dijaletten maar de mensen kunnen wel
dejia mijn familie van vaderskant praten salha maar daar naast ook arabisch
Ik denk niet dat je je daar nu zo druk om moet maken....Wanneer jullie kinderen krijgen loopt alles vanzelf...als jij zelf veel berbers praat dan zal je dat ongetwijfeld ook met je kind doen die dit vervolgens van je overneemt...Je kan nog zoveel afspreken maar in de praktijk gaat het vaak anders ;)
Kip_zonder_kop
18-08-2005, 18:27
Ik zal sowieso berbers met ze praten, maar ik snap niet waar hij het lef vandaan haalt om te zeggen dat arabisch belangerijker is want dat is dus echt niet zo!
En hij trouwd immers met een berberse vrouw dus hij zal zich zeker moet aanpassen en, hij zal zelf ook berbers moeten leren..zoniet praat ik ook geen arabisch. Het is geven en nemen..anders niet.
Ghatar_tangawia
18-08-2005, 18:28
Nuttiger in wat? :rolleyes: Is marokkaans arabisch een internationale taal ofso?
En is mijn famillie niet belangrijk?
Nou het arabisch lijkt meer op het arabisch van de korantaal. Dat maakt het een stuk makkelijk voor je kinderen om dat later te begrijpen. Mijn ouders hebben ook met dit dilemma gezeten, en ik ben elhamdoelillah blij dat mijn moeder ervoor heeft gekozen ons met het arabisch op te voeden. Want aan het berbers heb je niet veel aan, en arabisch kun je overal in maroc mee terecht..
Kip_zonder_kop
18-08-2005, 18:36
Nou het arabisch lijkt meer op het arabisch van de korantaal. Dat maakt het een stuk makkelijk voor je kinderen om dat later te begrijpen. Mijn ouders hebben ook met dit dilemma gezeten, en ik ben elhamdoelillah blij dat mijn moeder ervoor heeft gekozen ons met het arabisch op te voeden. Want aan het berbers heb je niet veel aan, en arabisch kun je overal in maroc mee terecht..
Het arabisch dat ze in marokko spreken lijkt dus totaal niet op klassiek arabisch (de taal van de qouraan) het is juist precies het tegenovergestelde!
Ik ben bezig met klassiek arabisch en dat is echt heeel wat anders dan darija...
En hoe meer talen een kind leert hoe slimmer hij word en zal ook goed voor zijn ontwikkeling zijn...mijn kind heeft daar geen keus in ik zal hem of haar met berbers opvoeden en hij praat maar arabisch met ze.
oemtarik
18-08-2005, 19:45
ghatra ben ik dus niet met je eens, indd kip z. k hoe meer talen hoe beter
en sorry hoor darija stelt ook nie veel voor, je kan je kind beter classiekarb. leren
ghatar ben jij zelf ook berbers?
UmmHanifa
18-08-2005, 19:52
Salaam oeleikeoem allemaal,
Ik sprak vandaag met mijn aanstaande en we hadden het over kinderen...
Ik ben berbers en hij is arabisch, nou ik zei tegen hem als wij later kinderen krijgen (insha Allah) dan praat ik berbers met ze, en jij praat dan arabisch met ze...
Hij zovan watte? Ik wil dat ze met de arabische taal worden opgevoed en niet met de berberse...ik zovan maar ik wil het wel, hoe moeten ze dan met mijn famillie communiceren? Hij zovan jah okey dat is wel handig dan maar ik wil wel dat arabisch dan de hoofdtaal is..want arabisch is belangrijker...
Ik zovan nee hoor is even belangrijker, hij van echt niet berbers is niet belangerijk...
Nou dit vind ik dus heel gemeen :traan1: en oneerlijk.
Het is toch alleen beter voor een kind om 2 talen te leren?
wa aleikoum assalaam wa rahmatullah,
Ik snap niet dat er 1 hoofdtaal moet zijn? Als hij er mee instemt dat jij Berbers praat met jullie kind en hij Arabisch dan is dat toch eerlijk verdeeld en kan het kind beide talen goed leren beheersen. Het gaat er dan niet eens om wat belangrijker is want ik neem aan dat jouw familie ook Berbers spreekt en het is net zo belangrijk voor jullie kind dat hij met jouw familie kan communiceren als met de zijne of met de meerderheid van Marokko. Maar maak je geen zorgen meid, mannen doen wel vaker van dit soort lompe uitspraken maar als het puntje bij paaltje komt zal het allemaal wel meevallen. ;)
achermijnpc
18-08-2005, 19:53
dat zegt dus mijn man ook, maar ik ben het wel eens met hem, onze kinderen krijgen eerst de arabierse taal en dan de berberse inschallah
Mirjamroosje
18-08-2005, 19:53
ja vind ik ook, arabisch is toch belangrijker. ze leren bidden in het arabisch ze leren de koran lezen in het arabisch
dat zegt dus mijn man ook, maar ik ben het wel eens met hem, onze kinderen krijgen eerst de arabierse taal en dan de berberse inschallah
Ik dacht dat jij in de avond niet meer achter internet kwam :rolleyes:
Of is je man ff de deur uit :hihi:
UmmHanifa
18-08-2005, 19:54
ja vind ik ook, arabisch is toch belangrijker. ze leren bidden in het arabisch ze leren de koran lezen in het arabisch
Dat is toch anders dan het arabisch dat thuis gesproken zal worden...veel arabische marokkanen weten niet eens wat ze zeggen tijdens het gebed.
UmmHanifa
18-08-2005, 19:55
Hoe bedoel je eerst arabisch en dan berbers, wil je daar op latere leeftijd mee beginnen? Waarom niet tegelijk, dat schijnt beter te zijn als je kinderen meertalig wil opvoeden, en hoe vroeger je er mee begint hoe makkelijker ze het leren.
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.