Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Je verstand of je hart??

nejma00
29-04-2002, 15:04

Elk mens krijgt in zijn levenspad te maken met bepaalde situaties. Daarin handel je met je verstand of vanuit je hart. Soms moet je daarbij ook een keuze maken. Naar aanleiding van wat ik allemaal zelf heb meegemaakt, zie en hoor merk ik gewoon dat het hart het meestal wint van het verstand. Ik zal eventjes wat voorbeelden geven zodat jullie begrijpen wat ik eigenlijk probeer te vertellen. De meest voorkomende dingen hebben zijn natuurlijk ruzies, de liefde en de dood. Ruzie: Twee (of meerdere) personen bevinden zich in een heftige ruzie. Beide weten (verstand)dat het eigenlijk nergens op slaat waar ze nou ruzie over hebben. Doordat het hart met bepaalde gevoelens, emoties zit worden er kwetsende dingen tegen elkaar gezegd. Dus ook hier spreekt men vanuit het hart en word het gezonde verstand opzij geschoven. Liefde: Iemand die helemaal bezeten is van een ander die luistert enkel nog naar zijn/haar hart. Al zegt het verstand soms juist hou afstand van die persoon. Je kunt dan wel zeggen gebruik je gezonde verstand, maar ja in hoeverre kun je hier nog spreken van een " gezond verstand" Dood: Je hebt een heel dierbaar persoon verloren. Je zit vol verdriet, pijn, emoties enz.. Je hart is "gebroken". Je weet(verstand)dat het allemaal El Mekteb is en dat Allah(swt)het zo heeft voorbestemd. Ondanks dat kun je het niet nalaten om bepaalde dingen te zeggen vanuit je hart, wat je eigenlijk volgens je verstand niet hoort te zeggen. Dit zijn slechts een aantal voorbeelden van situaties waar het hart en je verstand in strijd zijn met elkaar. Wat vinden jullie hier nou van. Spreekt het hart voor het verstand?? :confused: Just one of the members :zwaai:

doha
29-04-2002, 15:17
Salaam, Je hebt gelijk, je luistert eerder naar je hart dan naar je verstand. Dat gebeurd denk ik bij heel veel mensen tenzij diegene een gevoelloos hart hebben weet ik niet.

nejma00
29-04-2002, 15:29
Origineel gepost door hezbollaah ik vindt je voorbeelden absurt maar ja dat terzijde Door je de weg te kiezen van je hart kies je ook onbewust voor de weg van de shaytaan Voor iemand die geen hart heeft(zoals jij)had ik geen ander antwoord verwacht. Ik kan je een ding zeggen, probeer het eens!! Laat je zelf toe om gevoelens te hebben. Echt er zal een wereld voor je open gaan!! Die zo te zien erg klein is.

nejma00
29-04-2002, 16:18
Origineel gepost door hezbollaah Ik zal je wat vertellen nejma00 gevoelens hebben te maken met je verlangen Jij volgt je verlangens en je lusten, en ze kan niet vasthouden aan datgene wat juist is. je negeert vele van de geboden van Allah en Zijn Boodschapper, en je bent te zwak om het kwaad te confronteren. Jij hebt zeker geen hoop dat het goede zal overwinnen. Kijk het hangt er volledig van af of een persoon vecht tegen zijn eigen lusten en zijn ego, die hem tot het slechte oproepen. Men heeft gezegd: Liefde is oprechtheid in het streven naar gehoorzaamheid, ten opzichte van de geboden van Allah en pure oprechtheid in het volgen van de Soennah van de Boodschapper van Allah (vrede en zegen van Allah zij met hem)" Degene die het streven volledig opgeeft, zijn religieuze motivatie zal zwak worden en zijn motivatie om het slechte te volgen zal aansterken. Maar wanneer hij zichzelf traint om te vechten tegen zijn lusten, kan hij ze verslaan wanneer hij dat wil. De gelovige die streeft weet dat het goede altijd aanwezig zal zijn, en het zal overwinnen, hoe intens de duisternis ook is, hoe groot de ramp ook is, hoe aanwezig en verspreid het kwaad is, en hoe veel wetten er ook worden overtreden. En Allah is degene Wiens hulp wij zoeken. En Allah swt weet het beste Zozo dus jij gaat mij vertellen wat gevoelens zijn!! Knap hoor. Jouw definitie van gevoelens is wel erg kortzichtig. Jij ziet in elk woord alleen maar de "slechte kant" Gevoelens hebben te maken met je verlangen en lusten(zeg jij). Zal ik jou nu eens wat vertellen meneer de alleswetende!! Gevoelens zijn veel meer dan alleen verlangens of lusten zoals jij beweert. Wat weer het bewijs is dat je geen enkel verstand hebt van het woord "gevoelens"! Het woord gevoelens is een groot woord, die je op verschillende manieren kunt uitleggen. Mijn gevoelens voor mijn ouders, ja dat zijn ook gevoelens, wat is daar verkeerd aan?!?!?! Iedereen mag het weten IK HOU VAN ZE. Jeetje ik ben nu zeker wel slecht omdat ik dit hier zo heb neergezet. Een ander voorbeeld. Een goede vriend/vriendin overkomt iets(Allah jester), mag ik dan niet mijn gevoelens uiten richting die persoon?!?! Ik heb zeker hoop dat het goede zal overwinnen, alleen door zulke figuren als jij wordt het proces erg vertraagd. And for the record, jij hoeft mij niet te vertellen wat ons geloof inhoud. Ik weet wat ik doe en ben ook in alle opzichten bezig met mijn geloof. Jij bent echt de laatste van wie ik iets zou aannemen. Valt toch niet op een normale manier met je te communiceren. Terwijl juist dat heel belangrijk is om dus het mooie van ons geloof aan een ander over te kunnen brengen.

nejma00
29-04-2002, 18:41

Origineel gepost door hezbollaah je moet er niet om heen draaien al basharr je had het bij het begin over liefde citaat nejma oo Liefde: Iemand die helemaal bezeten is van een ander die luistert enkel nog naar zijn/haar hart. Al zegt het verstand soms juist hou afstand van die persoon. Je kunt dan wel zeggen gebruik je gezonde verstand, maar ja in hoeverre kun je hier nog spreken van een " gezond verstand" hoe kan je nou in vredes naam bezeten zijn van je ouders :confused: Je hebt het duidelijk over een jongen die je in een of ander disco (waar je je soewa hebt uit gegeven ) hebt ontmoet ps : weet je wat doe wat je niet laten kan .. Voor je het weet ben zit je achter het raam omdat je je hart ze3ma gevolgt hebt Hoe kun je nou bezeten zijn van je ouders?? Heel simpel als je woord liefde kent. Je houd dan gewoon zoveel van ze.Ja in jouw geval is het natuurlijk moeilijk te begrijpen, dat geef ik toe!! Wat je niet kent kun je ook niet begrijpen. Achter het raam staan?? Ja nu je het zegt vorige week zondag heb ik nog achter verschillende ramen gestaan tijdens het zemen van de ramen van ons huis. Het allermooiste was nog wel dat mijn vader het gewoon goed vond. Ik denk dat jij misschien ook maar eens met mijn vader moet gaan praten. Zodat hij ook zo gevoelloos word!! Ja hij vond dat ik mooi werk had afgeleverd. Waarschijnlijk mag ik het de volgende keer weer doen,lucky me!! Weet je wat, zal ik je de volgende keer een berichtje sturen als ik het weer ga doen. Zo kun je zelf ook zien dat er ook nog andere manieren zijn om achter een raam te staan. Dus niet alleen de manier die bij jouw zo te zien zo bekend is.

Igwana20
29-04-2002, 19:07
Sallaam Alikoem Warhamtoe Allah, Beste mensen, ik zeg altijd: gebruik je verstand en volg je hart. Maar omdat te doen, moet je wel sterk in je schoenen staan. Je moet juist handelen, je moet de juiste beslissing nemen, en dat is best wel moeilijk. Maar wij vergeten altijd ...wie ons daarbij kan helpen. Nasiehaja LilAllah, Ga nooit uit van zhar, maar doe wat in je vermogen ligt en tawakkal hala Allah. Moge Allah ons beschermen tegen het kwade, en ons belonen voor onze goede daden. Insallah. Igwana 20 ;)

Selmaatje
30-04-2002, 03:28
Ewaaaaaaaaa..Ja ik denk ook dat we meer naar onze hart handelen dan naar onze verstand.Maar elk mens heeft nou eenmaal bepaalde emoties en gevoelens die we niet kunnen tegenhouden,of wegstoppen..Zelf probeer ik meestal naar verstand te handelen maar dat is best moeilijk,omdat als je veel gevoelens hebt is het moeilijk om helder je verstand te gebruiken volgens mij dan he...

zanoebaatje
23-11-2006, 13:56
Salaam, Je hebt gelijk, je luistert eerder naar je hart dan naar je verstand. Dat gebeurd denk ik bij heel veel mensen tenzij diegene een gevoelloos hart hebben weet ik niet. Doha je hebt een mooie naam :)